Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 21 lutego 2014, 14:25

Pojazdy, śmigłowce, czołgi, samoloty - zadania dodatkowe. Jak naprawić strzelaniny? Tworzymy Call of Duty nowej generacji

Czy powrót do tematu drugiej wojny światowej to rzeczywiście najlepszy sposób, by ożywić skostniały gatunek strzelanin FPS i zapewnić sukces nowemu Call of Duty?

Pojazdy, śmigłowce, czołgi, samoloty - zadania dodatkowe

Uproszczona rola operatora broni F-18 w strzelaninie FPS. - 2014-02-21
Uproszczona rola operatora broni F-18 w strzelaninie FPS.

Fragment, który jest akcentowany w każdej kampanii dla pojedynczego gracza. Strzelamy z jeepa w szaleńczym pędzie, jesteśmy pilotem lecącego ustaloną trasą samolotu czy bierzemy udział w filmowym pościgu samochodowym ulicami zatłoczonego miasta. To z pewnością jakieś urozmaicenie zestawu podobnych do siebie misji, ale nie wpływa dobrze na wiarygodność rozgrywki i jej klimat. Nie ma uniwersalnych żołnierzy, którzy perfekcyjnie walczą z dowolną bronią w ręku, następnie pilotują śmigłowiec, a potem likwidują pluton czołgów, sterując żelaznym Abramsem. Twórcy gier, by ominąć taką niedorzeczność, przełączają nas pomiędzy różnymi bohaterami, ale chyba lepszym wyborem, pozwalającym na większą imersję z przedstawionym światem, jest pozostawienie gracza przez całą rozgrywkę w skórze tego samego bohatera. Silnik zwykle nie pozwala też, by równie dokładnie oddać odczucie jazdy samochodem i lotu śmigłowcem – mamy wtedy do czynienia z bardzo uproszczoną, czasem wręcz groteskową rozgrywką. Jeśli twórcy jednak bardzo chcieliby wprowadzić jakieś urozmaicenia, to współczesna wojna oferuje dość widowiskowy sposób.

Wsparcie z powietrza. Gracz w roli strzelca AC-130. - 2014-02-21
Wsparcie z powietrza. Gracz w roli strzelca AC-130.

Doskonały przykład mogliśmy obserwować w grze, od której wszystko się zaczęło – Modern Warfare. W misji Death from Above pełnimy rolę strzelca pokładowego samolotu AC-130 Spectre Gunship. Dysponując trzema realnymi typami broni i obrazem w podczerwieni, zapewniamy wsparcie naszemu oddziałowi, uważając by nie ostrzelać postaci z migającą lampą stroboskopową na hełmie. Całości towarzyszy świetny dźwięk – szum samolotu, klimatyczne rozmowy przez radio, dudniące odgłosy pokładowych armat. Tak właśnie powinny wyglądać idealne misje dodatkowe, choćby oparte na minigrach, w których operujemy nowoczesną awioniką współczesnych samolotów, śmigłowców, dronów. Wszystko da się powiązać wtedy z wykonywaniem tradycyjnych zadań z karabinem w rękach, gra zachowuje w pełni militarny charakter, a twórcy nie muszą na siłę wymyślać uproszczonych do bólu sekwencji prowadzenia samochodu czy czołgu.

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej