Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Zaginięcie Ethana Cartera XBOX ONE

The Vanishing of Ethan Carter

Zrealizowana w konwencji pierwszoosobowej mroczna przygodówka, stworzona przez polskie studio The Astronauts pod wodzą Adriana Chmielarza – legendy polskiego gamedevu i współzałożyciela grupy People Can Fly.

Przygodowe, detektywistyczne, eksploracyjne, FPP, indie, polskie.

Zaginięcie Ethana Cartera - screen - 2014-08-04 - 286788Zaginięcie Ethana Cartera - screen - 2014-08-04 - 286787Zaginięcie Ethana Cartera - screen - 2014-03-26 - 280003Zaginięcie Ethana Cartera - screen - 2014-03-24 - 279824Zaginięcie Ethana Cartera - screen - 2013-09-20 - 269935Zaginięcie Ethana Cartera - screen - 2013-09-20 - 269934Zaginięcie Ethana Cartera - screen - 2013-09-20 - 269933Zaginięcie Ethana Cartera - screen - 2013-09-20 - 269932

wersja językowa:
PL napisy i dialogi

Data premiery gry Zaginięcie Ethana Cartera | XONE

19stycznia2018

19stycznia2018

Xbox Live

Microsoft XBOX ONE
Okładka The Vanishing of Ethan Carter (XONE)
The Vanishing of Ethan Carter

The Vanishing of Ethan Carter to oryginalna gra przygodowa na PC, PS4 i XONE, stworzona przez zespół z warszawskiego studia The Astronauts, pod przewodnictwem zasłużonego dla polskiej branży Adriana Chmielarza. Tytuł jest pierwszym projektem dewelopera, który powstał po tym, jak Chmielarz wraz z kilkoma współpracownikami odszedł ze studia People Can Fly, należącego do amerykańskiego Epic Games.

Fabuła

Źródłami inspiracji dla twórców produkcji były twórczość z nurtu weird fiction, pulpowe horrory oraz opowiadania grozy z początków ubiegłego stulecia (jak chociażby utwory H. P. Lovecrafta). Osią napędową historii jest tytułowe tajemnicze zaginięcie Ethana Cartera, małego chłopca, który najprawdopodobniej został porwany przez bliżej niezidentyfikowanych sprawców. Na jego trop stara się wpaść główny bohater gry – Paul Prospero, prywatny detektyw posiadający zdolności paranormalne. Podążając tropem dziecka, trafia on do Red Creek Valley – pięknej górskiej doliny na środkowym zachodzie Stanów Zjednoczonych – gdzie znajduje potwornie zmasakrowane ciała porywaczy Ethana. Przy pomocy współczesnych narzędzi detektywistycznych oraz własnych zdolności, bohater musi rozwikłać mroczną zagadkę morderstw oraz poznać los zagubionego dziecka.

Mechanika

The Vanishing of Ethan Carter oferuje rozległy, otwarty świat, przeznaczony do swobodnej i niespiesznej eksploracji. Jest ona ważną (choć nieobligatoryjną) częścią zabawy, nagradzającą gracza dodatkowymi wskazówkami na temat dochodzenia oraz ogólnego tła fabularnego. Gra cechuje się dużą dozą nieliniowości – możemy iść dokąd chcemy i nie musimy angażować się w rozwikłanie wszystkich zagadek, jakie twórcy umieszczają na naszej drodze. Warto mieć na uwadze, że choć dolina Red Creek jest malownicza, mamy tu do czynienia z raczej posępnym miejscem, a przygodzie towarzyszy mroczna atmosfera, mogąca niejednokrotnie przyprawić gracza o ciarki na plecach. Niemniej, bohater nie może ponieść śmierci w toku rozgrywki, toteż nie trzeba obawiać się jakichś niebezpieczeństw.

Jeśli chodzi o elementy przygodówkowe (dotyczące głównie rozwiązywania spraw morderstw), to zastosowano tutaj sporo oryginalnych rozwiązań. Kiedy trafiamy na istotny fragment układanki, nie słyszymy głosu bohatera, wyjaśniającego nam, co znaleźliśmy, lecz widzimy wyskakujące na ekranie pojedyncze słowa-klucze, reprezentujące tok myślenia detektywa – np. „świeże, zwierzę, czysta ziemia, kilka dni, wypadek” w odniesieniu do plamy krwi. Pomocą służy również wspomniany wcześniej nadprzyrodzony talent protagonisty. Paul Prospero między innymi komunikuje się ze zmarłymi, ogląda wizje, a także przechodzi przez portale, za którymi widzi alternatywne lub przeszłe wersje rzeczywistości. W ten sposób uzyskujemy pomoc na przykład w odnajdowaniu przedmiotów potrzebnych do wyjaśniania zagadek. Gdy kończymy zbierać poszlaki, odtwarzamy chronologiczny przebieg zdarzeń, numerując zamrożone sceny, ukazywane w świecie gry.

Kwestie techniczne

Tytuł na PC, PS4 i XONE napędza silnik Unreal Engine 4, który na potrzeby gry wzbogacono o nowe elementy i technologie. Zaowocowało to wykreowaniem pięknego, niemal fotorealistycznego świata. Jest to również zasługa techniki znanej jako fotogrametria – polega ona na dokładnym przetwarzaniu zdjęć wykonywanych prawdziwym miejscom w cyfrowe lokacje.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Klasyfikacja PEGI Zaginięcie Ethana Cartera

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język. Gra zawiera elementy przemocy.

Wykorzystuje: Xbox Store

Zaginięcie Ethana Cartera - sprzedano niemal milion egzemplarzy polskiej gry
Zaginięcie Ethana Cartera - sprzedano niemal milion egzemplarzy polskiej gry

wiadomość24 lutego 2017

Rodzima przygodówka Zaginięcie Ethana Cartera od studia The Astronauts rozeszła się w prawie milionowym nakładzie - pochwalono się na Facebooku firmy.

Podsumowanie tygodnia na polskim rynku gier (28 marca - 3 kwietnia 2016 r.)
Podsumowanie tygodnia na polskim rynku gier (28 marca - 3 kwietnia 2016 r.)

wiadomość3 kwietnia 2016

Dobiegający końca tydzień okazał się dla polskiego rynku bardzo owocny. Zapowiedziano polskie wydanie Stasis i konwersje dwóch gier na Xboksa One (Timbermana i Enigmatis: The Ghosts of Maple Creek), a trzy inne produkcje trafiły do dystrybucji - Zaginięcie Ethana Cartera w wersji VR, Bladebound i Soviet City (Early Access). Co ciekawe, ostatnia z wymienionych mocno rozsierdziła rosyjskich graczy.

The Vanishing of Ethan Carter Redux - darmowa aktualizacja z UE 4 trafiła na pecety
The Vanishing of Ethan Carter Redux - darmowa aktualizacja z UE 4 trafiła na pecety

wiadomość12 września 2015

Rodzime studio The Astronauts wypuściło The Vanishing of Ethan Carter Redux, czyli darmową aktualizację pecetowej przygodówki Zaginięcie Ethana Cartera, która wprowadza wiele ulepszeń i przestawia grę na silnik Unreal Engine 4.

Zaginięcie Ethana Cartera na PlayStation 4 zwróciło się dwukrotnie w ciągu tygodnia od premiery
Zaginięcie Ethana Cartera na PlayStation 4 zwróciło się dwukrotnie w ciągu tygodnia od premiery

wiadomość24 lipca 2015

Studio The Astronauts pochwaliło się, że w ciągu tygodnia od premiery gry Zaginięcie Ethana Cartera na PlayStation 4 koszta produkcji konsolowej wersji zwróciły się dwukrotnie. Konwersja przygodówki z PC na PS4 zajęła twórcom 10 miesięcy.

The Vanishing of Ethan Carter - zobacz różnice w grafice między wersjami na PC i PlayStation 4
The Vanishing of Ethan Carter - zobacz różnice w grafice między wersjami na PC i PlayStation 4

wiadomość18 lipca 2015

W sieci pojawił się filmik z The Vanishing of Ethan Carter pokazujący różnice w oprawie graficznej między wydaniem gry na pecety i wydaną niedawno konwersją na PlayStation 4. Edycja konsolowa została przestawiona na silnik Unreal Engine 4 i za kilka tygodni to samo czeka komputerowy pierwowzór.

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz