Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

XCOM: Enemy Within Android

Pierwszy duży dodatek do wydanej w 2012 roku taktycznej strategii science-fiction XCOM: Enemy Unknown. Stworzone przez ekipę deweloperską studia Firaxis Games rozszerzenie XCOM: Enemy Within wzbogaca bazową wersję gry o szereg nowości.

Strategiczne, multiplayer, taktyczne, turowe, widok izometryczny.

XCOM: Enemy Within - screen - 2015-06-19 - 302364XCOM: Enemy Within - screen - 2015-06-19 - 302363XCOM: Enemy Within - screen - 2015-06-19 - 302362

Virtuos | producent

2K Games | wydawca

Strona oficjalna

wersja językowa:
PL napisy, EN napisy i dialogi

Data premiery gry XCOM: Enemy Within | AND

12listopada2014

12listopada2014

Google Play

Android
Okładka XCOM: Enemy Within (AND)
XCOM: Enemy Within

XCOM: Enemy Within jest turową grą strategiczną, stanowiącą swoisty restart popularnego cyklu, zapoczątkowanego w 1994 roku przez legendarne studio MicroProse. W odróżnieniu od wersji na komputery PC/Mac, będącej wyłącznie dodatkiem do gry XCOM: Enemy Unknown, posiadacze urządzeń przenośnych z systemem Android pod nazwą Enemy Within otrzymali zarówno sam dodatek jak i grę podstawową. Portem gry, opracowanej pierwotnie przez studio Firaxis Games, zajęła się ekipa Virtuos Ltd.

Pod względem fabuły gra nie stanowi bezpośredniej kontynuacji oryginalnej trylogii z lat 90-tych. Zamiast tego na nowo opowiada historię pierwszego konfliktu ludzkości z agresywną cywilizacją obcych, która postanowiła skolonizować naszą planetę. W celu poradzenia sobie z pozaziemskim zagrożeniem powołana zostaje organizacja Extraterrestrial Combat Unit (w skrócie XCOM). Jej zadaniem jest nie tylko odparcie inwazji kosmitów, ale również odkrycie sekretów ich technologii. Gracz wciela się w głównodowodzącego organizacją.

Rozgrywka prowadzona jest na dwóch płaszczyznach - warstwa strategiczna toczy się w czasie rzeczywistym, podczas gdy bezpośrednie starcia z obcymi na powierzchni Ziemi są turowe. Tryb strategiczny pozwala nam na prowadzenie badań naukowych, odkrywanie sekretów technologii kosmitów oraz produkcję uzbrojenia i sprzętu. Działalność XCOM nie jest tania, więc sporo uwagi trzeba poświęcić stronie ekonomicznej. W radzie państw sponsorującej naszą organizację znajduje się szesnaście narodów i konieczne jest dbanie o ich zadowolenie z naszych rezultatów. Wybranie kontynentu, na którym zbudujemy naszą bazę wiąże się z konkretnymi bonusami, takimi jak np. obniżone koszty kupna satelitów oraz myśliwców czy błyskawiczne autopsje. Wszystko to ma miejsce na dużej mapie obejmującej całą powierzchnię naszego globu. Z tego poziomu zakładamy bazę operacyjną, którą następnie zapełniamy podwładnymi i rozbudowujemy o nowe pomieszczenia oraz laboratoria.

Co pewien czas otrzymujemy wiadomość o odkryciu aktywności obcych i wyruszamy z oddziałem bojowym w celu wyeliminowania zagrożenia. Wtedy gra przestawia się w turowy tryb walki. Dowodzimy w nim niewielką grupką doskonale wyszkolonych żołnierzy i naszym zadaniem jest najczęściej zabicie wszystkich kosmitów na mapie. Podczas starć ogromną rolę odgrywa tzw. mgła wojny i linia wzroku postaci, a poległych jednostek nie da się wskrzesić po zakończeniu misji. W trakcie starć żołnierze nabywają punkty doświadczenia, które następnie wydajemy na rozwijanie ich umiejętności.

Większość misji (za wyjątkiem tych istotnych dla fabuły) generowana jest losowo, zarówno jeśli chodzi o miejsce startowe, jak i umiejscowienie wrogich jednostek. Silnik gry umożliwia daleko idącą destrukcję otoczenia. Starcia dodatkowo uatrakcyjnia system morale żołnierzy. Niedoświadczeni podwładni łatwo panikują, a zgon kolegi z oddziału negatywnie wpływa na ich działania.

Mobilna wersja XCOM: Enemy Within pod system Android zawiera wszystkie misje zawarte w kampanii podstawowej oraz pełną zawartość dodatku. Wraz z nią pojawiają się także nowe zdolności żołnierzy, broń i wyposażenie, zasoby, wrogowie oraz elementy fabularne. Przygotowano także dodatkowe jednostki, zdolności i mapy w trybie wieloosobowym, pozwalającym na stworzenie własnej drużyny i rywalizację w turowych starciach jeden na jednego.

Minirecenzja XCOM: Enemy Within, czyli jeszcze lepsza wersja znakomitej strategii turowej

PLUSY:
  • Wprowadzenie nowych elementów, które całkowicie zmieniły oblicze rozgrywki;
  • Znakomita optymalizacja;
  • Drobne, lecz istotne poprawki w kwestii oprawy oraz interfejsu;
  • Za cenę jednej aplikacji otrzymujemy grę podstawową wraz z dodatkiem bez żadnych mikropłatności.
MINUSY:
  • Dość wysoka cena;
  • Na mniejszych ekranach smartfonów gra sprawdza się słabiej.

Seria XCOM zadebiutowała na komputerach PC w 1994 roku i na przestrzeni lat zyskała miano jednej z najlepszych turowych strategii wszechczasów. W przeciągu prawie dwóch dekad ukazało się co prawda całkiem sporo gier firmowanych marką XCOM, jednak to dopiero Enemy Unknown z 2012 roku można uznać za pełnoprawny remake pierwowzoru. Opisywany tu Enemy Within to w zasadzie dodatek do tej właśnie gry, jednak w odróżnieniu od graczy pecetowych, którzy do jego uruchomienia posiadać muszą „podstawkę”, na urządzeniach mobilnych pod tą właśnie nazwą otrzymaliśmy kompletną grę macierzystą, zintegrowaną z rzeczonym dodatkiem.

To, że obie gry są godnymi następczyniami pierwowzoru nie ulega wątpliwości, a świadczą o tym najlepiej dobre recenzje i wysokie oceny, wystawiane zarówno przez branżę jak i samych graczy. Pod względem jakości konwersji Enemy Within – podobnie jak sama poprzedniczka – stoi na bardzo wysokim poziomie udowadniając, że gatunek turowych strategii sprawdza się znakomicie w połączeniu ze współczesnymi urządzeniami przenośnymi z ekranem dotykowym. Obie gry można by wręcz nazwać konwersjami idealnymi, a ich jedynym praktycznym minusem jest brak możliwości komfortowej zabawy na niewielkich ekranach smartfonów.

Jednocześnie względem Enemy Unknown twórcy wprowadzili do rozgrywki kilka usprawnień, które jeszcze bardziej podniosły ogólną ocenę tytułu. Mimo, że interfejs gry pozostał praktycznie niezmieniony, wyraźnie dopracowano jego czułość, co przełożyło się na znaczącą poprawę komfortu obsługi. Podobnie rzecz ma się z oprawą graficzną, która w porównaniu z wersją pecetową musiała przecież ulec szeregowi uproszczeń. Tytuł odznacza się więc co prawda teksturami o niższej rozdzielczości, ale podczas gry na ekranie tabletu różnica ta jest praktycznie niezauważalna, poza dość rzadkimi przypadkami dużych zbliżeń. Dzięki temu zaś produkcję mogą uruchomić z powodzeniem także posiadacze słabszego sprzętu, a jedyną wyraźniejszą różnicą w działaniu będzie nieco dłuższy czas wczytywania się gry. Tym bardziej więc należy się twórcom pochwała za to, że przy zachowaniu niezmienionych wymagań sprzętowych, w Enemy Within potrafili zaoferować graczom jeszcze lepszej jakości cienie oraz efekty świetlne.

W porównaniu z grą macierzystą otrzymujemy oczywiście dodatkowe mapy i gatunki obcych, a także nową, wrogą frakcję EXALT. Najważniejsze różnice pomiędzy Enemy Within a Enemy Unknown nie mają jednak nic wspólnego ani z dodaną zawartością, ani nawet z samą konwersją. Główną ich przyczyną jest bowiem pojawienie się zupełnie nowego surowca o nazwie Meld. Dzięki niemu możemy genetycznie modyfikować naszych żołnierzy i wyposażać ich w unikalne nadludzkie zdolności. Możemy też tworzyć nietypowe hybrydy ludzi z elementami cybernetycznymi, dostosowując ich do korzystania ze specjalnego egzoszkieletu obronnego MEC. Znaczenie wspomnianego surowca jest tak duże, że w praktyce zmienia całą mechanikę rozgrywki i wymusza na graczach opracowanie oraz stosowanie zupełnie nowych taktyk.

Dla wielbicieli mobilnych strategii turowych XCOM: Enemy Within to niewątpliwie jedna z gier tzw. pierwszego wyboru. Tym bardziej, jeśli nie mieli dotąd okazji zagrać w jej poprzedniczkę, gdyż tym razem w cenie jednej gry otrzymują oni w zasadzie dwie pozycje. Co prawda, jak na produkcję mobilną, nie należy ona do najtańszych – jednak zestaw jest z całą pewnością wart swojej ceny, a dodatkowo podczas rozgrywki nie rozpraszają i nie irytują nas absolutnie żadne mikropłatności.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Rozmiar aplikacji: duża (powyżej 500 MB)

Wymagania wiekowe XCOM: Enemy Within

12+

Najlepsze gry mobilne bez mikropłatności (#12 – strategie turowe)
Najlepsze gry mobilne bez mikropłatności (#12 – strategie turowe)

wiadomość28 kwietnia 2016

Dzisiejszy odcinek cyklu omawiającego najlepsze gry mobilne bez mikropłatności postanowiliśmy poświęcić turowym strategiom. A tych na tabletach i smartfonach nie brakuje.

Najlepsze gry mobilne bez mikropłatności (#4 – strategie wojenne)
Najlepsze gry mobilne bez mikropłatności (#4 – strategie wojenne)

wiadomość17 lutego 2016

Mikropłatności w strategiach – nikt tego nie lubi! W kolejnym odcinku naszego cyklu omawiającego najlepsze mobilne produkcje pozbawione mikropłatności przyglądamy się strategicznym grom wojennym.

Promocje mobilne na weekend 28-29 marca (m.in. Call of Duty: Strike Team, XCOM: Enemy Within, BioShock)
Promocje mobilne na weekend 28-29 marca (m.in. Call of Duty: Strike Team, XCOM: Enemy Within, BioShock)

wiadomość28 marca 2015

Przed Wami kolejne wydanie cyklu poświęconego najciekawszym promocjom cenowym na gry mobilne. W przeglądzie zamieściliśmy informacje o przecenach takich gier jak Call of Duty: Strike Team, XCOM: Enemy Within, BioShock, Civilization Revolution 2, Oddworld: Stranger’s Wrath oraz Syberia.

Mobilna perełka tygodnia – XCOM: Enemy Within
Mobilna perełka tygodnia – XCOM: Enemy Within

wiadomość14 listopada 2014

Dziś pragniemy przedstawić Wam XCOM: Enemy Within – duży, samodzielny dodatek do gry XCOM: Enemy Unknown, który pierwotnie pojawił się w listopadzie 2013 roku na konsolach PlayStation 3, Xbox 360 i komputerach PC, a w tym tygodniu zadebiutował na urządzeniach mobilnych.

Polska premiera XCOM: Enemy Within
Polska premiera XCOM: Enemy Within

wiadomość15 listopada 2013

Do sprzedaży w Polsce trafiło XCOM: Enemy Within, czyli pierwszy duży dodatek do turowej strategii studia Firaxis. Posiadacze pecetów mogą nabyć go jako samodzielny produkt, podczas gdy dla graczy konsolowych przygotowano zestaw zawierający także podstawową wersję gry.

5 graczy poleca tę grę. Ostatnio:

premium923030492

Eazy31

k0cur

Gorn221

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
10.01.2017 14:20
😜
k0cur
14
Legionista
8.5

Szkoda, że nie ma opcji dodania moda Long War do andkowej wersji

post wyedytowany przez k0cur 2017-01-10 14:20:12
07.12.2017 12:34
odpowiedz
Placek89
100
GameAddict

Gra ktoś w to jeszcze na Androidzie? Ostatnio sobie kupiłem na swojego LG K10 LTE żeby się w pracy nie nudzić. Niestety po 2 dniach bezproblemowego grania gra zaczęła się wysypywać na loadingach i wracać do pulpitu. Spotkał się ktoś z czymś takim?