Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Android iOS

No Man's Sky PC

No Man’s Sky to opracowana przez zespół Hello Games przygodowa gra akcji z olbrzymim sandboksowym światem generowanym proceduralnie. Podczas zabawy bierzemy udział w bitwach kosmicznych, eksplorujemy powierzchnie obcych planet i odkrywamy dna mórz.

Akcji, FPP, science fiction, ekonomiczne, roguelike, sandbox, kosmiczne, survival, indie, crafting, przygodowe gry akcji.

No Man's Sky - screen - 2016-11-28 - 334633No Man's Sky - screen - 2016-11-28 - 334632No Man's Sky - screen - 2016-11-28 - 334631No Man's Sky - screen - 2016-11-28 - 334630No Man's Sky - screen - 2016-08-16 - 328118No Man's Sky - screen - 2016-08-16 - 328117No Man's Sky - screen - 2016-08-16 - 328116No Man's Sky - screen - 2016-08-10 - 327656No Man's Sky - screen - 2016-08-10 - 327655

Hello Games | producent

Hello Games | wydawca

Strona oficjalna

wersja językowa:
pełna polska wersja

Data premiery gry No Man's Sky | PC

12sierpnia2016

12sierpnia2016

Steam

PC Windows
Okładka No Man's Sky (PC)
No Man's Sky

No Man's Sky to wydany na PC kosmiczny sandbox, łączący dwa bardzo dobrze znane graczom gatunki. Gra pozwala bowiem na eksplorowanie galaktyki z kokpitu statku, niczym w klasycznych symulatorach kosmicznych, a jednocześnie oferuje również szansę na zwiedzanie powierzchni planet, co zrealizowane zostało w stylu znanym z pierwszoosobowych strzelanek. Produkcja powstała w mającym na koncie serię Joe Danger studiu Hello Games i jest zdecydowanie najbardziej ambitnym z jego dotychczasowych projektów. Autorzy opisują swoje dzieło jako hołd złożony starym powieściom science fiction, z których tytuł czerpie pełnymi garściami, zarówno pod względem fabuły, jak i stylu wizualnego.

No Man's Sky zapowiedziano pod koniec 2013 roku. Początkowo nie ujawniono platform sprzętowych, ale po kilku miesiącach autorzy potwierdzili, że gra zadebiutuje na PlayStation 4, a w jakiś czas potem ukaże się na pecetach. Ostatecznie opóźnienie premiery na PC wyniosło raptem trzy dni w stosunku do konsoli. Pod względem zawartości oba wydania są identyczne, ale gracze pecetowi posiadający mocny sprzęt mogą uzyskać grafikę lepszą niż to, co oferuje PlayStation 4, np. poprzez podwyższenie rozdzielczości.

Fabuła

Akcja gry osadzona jest w bliżej nieokreślonej przyszłości. Zabawa rozgrywa się w proceduralnie wygenerowanej galaktyce, złożonej z ponad osiemnastu trylionów planet – co w praktyce oznacza, że niezależnie od tego, jak wiele osób kupi ten tytuł i jak długo będzie w niego grać, większość zakątków uniwersum pozostanie nieodkryta.

Proceduralnie wygenerowany został praktycznie każdy element wirtualnego świata. W ten sposób stworzono układy planetarne oraz wchodzące w ich skład planety, wszelaką florę i faunę wraz ze schematami zachowań, różne struktury geologiczne, a także pojedynczych kosmitów zamieszkujących nieliczne budynki i stacje kosmiczne. Ważne jest jednak to, że galaktyka, którą zwiedzają gracze, jest wspólna dla wszystkich, a nie tworzona na nowo przy każdym rozpoczęciu gry. Dzięki temu fani mogą dzielić się koordynatami prowadzącymi do odkrytych planet i gdy inni użytkownicy udadzą się pod wskazane współrzędne, znajdą dokładnie to samo, co ich poprzednicy.

No Man’s Sky nie oferuje tradycyjnej kampanii fabularnej – jest to prawdziwy sandbox i nic tu nie ogranicza swobody działania graczy. Do podróży oraz ulepszania statku motywuje nas zadanie dostania się do centrum galaktyki i odkrycia, co się tam znajduje. Osiągnięcie tego powinno zająć minimum trzydzieści godzin, ale potem możemy bez końca kontynuować zabawę. Rozgrywkę zaczynamy w losowo wybranym miejscu na obrzeżach galaktyki.

Mechanika

W wydanym na platformę PC Windows No Man’s Sky wydarzenia obserwujemy z perspektywy pierwszoosobowej. Rozgrywka w kosmosie przypomina zręcznościowe symulatory gwiezdne, a obserwację prowadzimy w widoku z kokpitu statku. Natomiast eksplorowanie planet zrealizowane zostało w formie znanej z gier FPS. Produkcję opracowano jako sandbox totalny, więc świat jest w pełni otwarty i pozbawiony jakichkolwiek barier – co nie znaczy oczywiście, że w każdym miejscu jest bezpiecznie. W uproszczeniu aktywności gracza można podzielić na kilka grup, wśród których znajdziemy eksplorację, walkę oraz czynności związane z handlem, w tym gromadzenie surowców i wytwarzanie rzeczy (system craftingu).

Gracz nie może bezkarnie niszczyć oraz rabować wszystkiego, co cenne. Galaktykę patrolują bowiem tzw. Strażnicy (ang. Sentinels), czyli roboty strzegące równowagi w kosmosie. Osiągnięcie sukcesu wymaga jednak dosyć agresywnego podejścia do kwestii rozwoju, więc konfrontacje ze Strażnikami są nieuniknione. Kosmos zamieszkuje również wiele obcych ras. Podczas zabawy z niektórymi się sprzymierzamy, a inne stają się naszymi wrogami – zależy to głównie od naszych poczynań.

Nie znajdziemy tutaj żadnych drzewek umiejętności ani klas postaci. Rozwój odbywa się przez szlifowanie umiejętności samego gracza oraz ulepszanie statku, uzbrojenia i własnoręcznie konstruowanej bazy, do czego potrzebne są plany konstrukcyjne, znajdowane na planetach, u niektórych handlarzy i otrzymywane jako nagrody za wykonywanie drobnych zadań. Jeśli zginiemy na powierzchni jakiegoś ciała niebieskiego, tracimy niesiony w danej chwili ekwipunek i respawnujemy się przy statku. Natomiast śmierć w przestrzeni kosmicznej okupiona jest utratą przewożonych na pokładzie przedmiotów oraz uszkodzeniem niektórych systemów pokładowych, które trzeba następnie naprawić.

Kwestie techniczne

No Man’s Sky działa w oparciu o autorski silnik studia Hello Games. Opracowano go wyjątkowo oszczędnie pod względem wymagań dotyczących przestrzeni dyskowej, dzięki czemu gra „waży” jedynie 6 GB.

Za ścieżkę dźwiękową odpowiada brytyjski zespół postrockowy o nazwie 65daysofstatic oraz specjalizujący się w muzyce ambientowej Paul Weir. Co ciekawe, część oprawy audio – podobnie jak i sama gra – tworzona jest losowo, wykorzystując do tego celu potężną bibliotekę zapętlonych sampli oraz specjalny system generowania utworów opracowany przez Weira.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 4.6 / 10 na podstawie 1909 ocen czytelników.
Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 9.3 / 10 na podstawie 1386 głosów czytelników.

Gry podobne do No Man's Sky

Wymagania wiekowe No Man's Sky

Gra jest odpowiednia dla wszystkich grup wiekowych.

Wymagania sprzętowe No Man's Sky

Minimalne: Intel Core I3 2.9 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 1536 MB GeForce GTX 480 lub lepsza, Windows 7

Do tej gry rekomendujemy

ASUS ROG Strix GL702ZC Ryzen

Procesor: Procesor AMD® Ryzen™ 7 1700
Pamięć: 2 x SO-DIMM, do 32 GB SDRAM
Grafika: AMD AMD Radeon™ RX580 , z 4GB, VRAM
Wyświetlacz: 17.3" (16:9) z podświetleniem LED FHD (1920x1080) 60Hz 72% NTSC, przeciwodblaskowa z 178° szerokim kątem widzenia | 17.3" (16:9) z podświetleniem LED FHD (1920x1080) 120Hz 72% NTSC, przeciwodblaskowa z 178° szerokim kątem widzenia | z IPS Technology oraz Freesync
Magazyn danych: SSD - 128GB/256GB/512GB SATA3 M.2 SSD

Sprawdź ceny w:

* Uwaga! Specyfikacja może się różnić w zależności od modelu i sprzedawcy.

Prezentacja No Man's Sky na E3 2015 - największy sandboks jaki widział Wszechświat

Przed premierą 17 czerwca 2015, 17:14

Autorzy podkreślają, że wszystkie działania w No Man’s Sky będą nieść ze sobą określone konsekwencje, więc nie możemy bezkarnie siać pożogi w każdym miejscu, w którym wylądujemy. Ewentualna śmierć na powierzchni planety nie przekreśli jeszcze definitywnie naszych szans na kontynuację rozgrywki, bowiem obudzimy się ponownie w pobliżu miejsca zgonu, pozbawieni dotychczasowego dorobku w postaci przedmiotów i surowców mineralnych. Śmierć w kosmosie będzie jednak niosła znacznie poważniejsze konsekwencje, gdyż gracz oprócz zdobytego dotąd asortymentu, straci również swój statek. Nie wiadomo jeszcze czy to będzie równać się z automatycznym przerwaniem rozgrywki, bowiem w grze istnieje opcja kupna gotowych okrętów wojennych, np. na stacjach kosmicznych. Jeśli respawn nastąpi w tym właśnie miejscu, trzeba jednak będzie liczyć się z poniesieniem ogromnych wydatków na nowy pojazd.

Komentarze Czytelników (608)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
13.08.2016 16:14
13
odpowiedz
3 odpowiedzi
miskul
10
Legionista
3.0

No Man's Sky zupełnie inaczej prezentowało się na trailerach, a zupełnie inaczej teraz. Zostaliśmy oszukani przez twórców, bo dostaliśmy zupełnie inną grę, jakby wersję beta tej prezentowanej na początku.

Grafika: To jest tragedia, nawet na maksymalnych ustawieniach ta gra wygląda po prostu słabo i gorzej niż na trailerach. Wygładzanie krawędzi to jest jakaś masakra. Tekstury mają niską rozdzielczość, na maksymalnych ustawieniach wszystko wygląda jakby to była grafika specjalnie przeznaczona na jakieś stare karty graficzne.

Optymalizacja: To też jest jakaś kpina. Wszystkie najnowsze tytuły chodzą mi najczęściej 60 fpsów na wysokich ustawieniach i wyglądają pięknie. Z tą grą jest inaczej. Chodzi mi średnio 20 fpsów (limit mam ustawiony na 90) i wygląda tragicznie. Bez względu na to czy mam grafikę ustawioną na maksymalną czy na minimalną, zawsze chodzi mniej więcej 20-30 fpsów. Nie wiem czego to jest wina, ale to naprawdę jest już przesada, nie da się grać.

Grywalność: Bardzo lubię kosmos i wszystkie rzeczy z tym związane. ,,Grałem'' w Space Engine i była to dla mnie zabawa na długie godziny. Jak jest z No Man's Sky? Tragedia po prostu. Jedynym celem lądowania na planetach jest zbieranie surowców. Twórcy obiecywali nam trochę więcej. Zwierzęta są spoko, ale po co one są? I dlaczego są na każdej planecie? Dlaczego mam wrażenie, że spotykam ciągle bardzo podobne? Zwierzęta to jest zwykła ozdoba, co jest trochę bez sensu, bo można było dużo lepiej je wykorzystać w grze. To, że są na każdej planecie to jest już przegięcie. Ta powtarzalność zwierząt też jest denerwująca, wszędzie to samo. Myślałem, że będziemy spotykać naprawdę różne zwierzęta tak samo jak rośliny, w końcu jest 18 kwintylionów możliwości według twórców... Niestety tak naprawdę jest ich tylko kilka. Reszta różni się tylko troszeczkę. Naprawdę można było zrobić to lepiej. Klimaty na planetach to jest również jakaś masakra. Albo wszystko fioletowe, albo wszystko czerwone lub pomarańczowe. Skoro na wszystkich jest życie to gdzie jest jakaś zielona trawa i woda? Coś podobnego do Ziemi? Może jest to rzadkość w tej grze, no ale to denerwujące jak ląduję na którejś już planecie i każda jest fioletowa lub czerwona... Mam wrażenie, że to ciągle ta sama planeta tylko lekko zdeformowane zwierzęta...

Kosmos: Tutaj również kpina. Dlaczego kiedy lecę z wolną prędkością obok jakiejś planety to mam animację mijania setek gwiazd? Co to ma być ja się pytam? Czy to błąd? Twórcy obiecywali całkowicie otwarty świat bez ograniczeń, ale to gówno prawda. Możemy lecieć na różnych napędach, kiedy włączamy ten, aby dostać się do innej gwiazdy to musimy włączyć mapę, kliknąć na nią, a następnie jest animacja tuneli czasoprzestrzennego. Zaczynam wątpić czy to naprawdę jest tak otwarty świat jak mówili o tym twórcy. Dlaczego wszystkie odłamki w kosmosie to są takie długie patyki skalne? Dlaczego wszystkie wyglądają identycznie? Naprawdę, jeśli chodzi o realistyczność i zgodność z prawdziwym kosmosem, to widać, że twórcy albo w ogóle się na tym nie znają, albo im po prostu na tym nie zależało.

Jestem mocno zawiedziony, bo spodziewałem się dobrej gry, a dostałem niedopracowany bubel.

15.08.2016 16:05
9
odpowiedz
3 odpowiedzi
A.l.e.X
107
Alekde
2.5

Chińczycy od twórców No Man's Sky powinni się uczyć jak robić gry oparte na grindzie :) A EA / Ubisoft uczyć się jak niewielkim nakładem pracy można zarobić dużo. To nie jest gra to jest GL ze steam, w wersji alpha. Trzymajcie się od tego z daleka na ten moment.

Pograłem ok. 16 godzin moja ocena dla tej produkcji za całość na tę chwilę.

12.08.2016 20:45
8
odpowiedz
1 odpowiedź
dreanndir
0
Centurion

Ta gra powinna się nazywać No Man's LAG!

Nosz kurwa, ale zjebana optymalizacja, Batman to chyba przy tym mistrzostwo świata.

Jest 60fps, idziesz i nagle jeb 5fps, ja pierdole... I tak cały czas, spadki fps z dupy, grafika do dupy.

Nie kupujcie ludzie tego gówna!
Potem się kurwa dziwią, że niska sprzedaż na PC...

na chuj wydają na PC jak nie potrafią zoptymalizować... Doszlifować to źle, ale pieniążki za to brać jak za grę AAA to już fajnie.

post wyedytowany przez dreanndir 2016-08-12 20:46:44
17.08.2016 23:04
8
odpowiedz
2 odpowiedzi
CyberTron
72
Imperator Wersalka
2.0

Zawziąłem się. Pograłem.
Mam fajną wiertarkę, 30 slotów w kombinezonie i 28 slotów w statku. Zwiedziłem 4 układy, 18 planet, 4 stacje kosmiczne, setki identycznych budowli.

Mógłbym napisać naprawdę długi wywód dlaczego to takie gówniane.
Napiszę tylko, że ta cała proceduralność może i działa, ale ma do dyspozycji skandalicznie małą liczbę elementów. Widziałeś 3 planety- widziałeś wszystko.
Gdyby to był indyk, gra-ciekawostka za 40 złotych to spoko, nie mam pretenji.

Ale to GRA AAA za cenę gry AAA+. PUSTA, NUDNA, POWTARZALNA. Dokładając do tego żałosne wręcz kłamstwa w każdym możliwym wywiadzie tego pajaca z brodą wystawiam ocenę, która jest w 100% adekwatna do tego szkieletu gry.

20.08.2016 03:46
👎
8
odpowiedz
3 odpowiedzi
-Suszy-
3
Junior

Błagam nie brońcie tej gry na siłę... To, że zdarza się planeta z piękniejszym krajobrazem czy z bardziej różnorodnymi zwierzętami nie oznacza, że gra jest niesamowicie wciągająca... Twórcy poszli na łatwiznę a brodaty jest mistrzem szeroko pojętego marketingu i reklamy. TA GRA JEST PO PROSTU NIESKOŃCZONA, LUB JEST PO PROSTU W FAZIE ALFA. Fakt, że teraz jest moda na nieskończone gry, ale nie podtrzymujcie trupa na siłę. SPRZEDAWAĆ NIE DOKOŃCZONĄ GRĘ ZA 250 ZŁ JEST CZYSTYM SKOKIEM NA KASĘ. A MY PO RAZ KOLEJNY DAJEMY SIĘ NABRAĆ... Jeszcze nie tak dawno było to samo z Battlefrontem. KUPUJMY GRY PO PIERWSZYCH RECENZJACH PO PREMIERZE. NIE DAJMY SIĘ DOIĆ. Kupujmy rozsądnie bo inaczej gry będą coraz droższe. WCZESNY DOSTĘP TO W OSTATECZNYM ROZRACHUNKU ŚCIEMA. Kiedyś nie było owianych tajemnicą zbiórek pieniężnych przed wydaniem i gry wychodziły skończone... CAPS LOCK CELOWY.

PRZYWRÓĆCIE WERSJE DEMO(NSTRACYJNE) xD

Pozdrawiam

21.08.2016 12:23
8
odpowiedz
2 odpowiedzi
CyberTron
72
Imperator Wersalka

Sprawdziłem na yt co też kryje się w zakończeniu (w centrum galaktyki). Jakaż to wielka tajemnica, jaka bomba czeka na graczy którzy postanowią odbyć tak długą i nudną wędrówkę.

Wiecie co? Ręce opadają.

spoiler start

Ta wielka tajemnica to RESTART PIEPRZONEJ GRY! Cholerna NG+!

spoiler stop

Skandal<- tak można nazwać NMS. Proces developingu, kłamliwe wywiady, praktyczny brak gry w grze, wszechobecna nuda, "zakończenie" i cena.

post wyedytowany przez CyberTron 2016-08-21 12:28:17
29.09.2016 14:48
3
odpowiedz
DeadSpace12
70
Pretorianin

No Thanks Bye... Oficjalna nazwa gry

04.10.2016 11:03
👎
odpowiedz
1 odpowiedź
Venome
7
Legionista
0.0

Największy trolling roku. Subnautica - jeżeli chcesz konkret symulator z elementami MMO.

13.10.2016 01:53
👎
odpowiedz
uszatkowy
3
Legionista

Wszystkie komentarze źle oceniające tę grę są prawdziwe. Producent zwyczajnie zakpił z odbiorców i wydał niedopracowany produkt końcowy. Pomysł na fabułę grę fajny i to jedyna zaleta tego produktu.
Aż wierzyć się niechcę że w 2016 roku takie niedopracowanie wypuszczają , gdy na trailerach puszczali bez porównania lepsza jakość niż na oryginale. Najwidoczniej było to działanie zamierzone. Ale po co ? Dla zysku ? Dla zbadania rynku ? A może po prostu zabrali się za to partacze.. Nie zwracając uwagi na błędy graficzne ta gra jest mega nudna i monotonna. Nie warta kupna. Założę się ze dorzucą ją do gazetek bezpłatnie, bo jedynie co to marketing w tej grze zadziałał tak jak trzeba.

19.10.2016 16:36
👍
odpowiedz
2 odpowiedzi
raczek88
5
Legionista

najlepsza gra na świecie

27.11.2016 23:43
odpowiedz
Nordomus
6
Legionista
7.5

No Man's Sky jest tytułem unikatowym nawet pomimo nie do końca spełnionych obietnic. Na pewno zasługuje na wyższą ocenę. Dzisiaj pojawił się nowy duży patch( [link] ) i nagrałem krótki materiał w którym testuje możliwości budowania bazy: [link]

04.12.2016 00:01
odpowiedz
2 odpowiedzi
burzol5000
11
Pretorianin
9.0

To dobra gra na wiele godzin a nie jak większość na jedno przejście w kilka .Gra jest wciąż rozwijana i ma ogromny potencjał .

09.12.2016 17:33
👎
2
odpowiedz
1 odpowiedź
wafel1584
17
Centurion

Ta gra to idealny przykład jak na tępych pustakach zarobić,trzeba być niedorozwiniętym żeby za to gówno dać 250zł

10.12.2016 18:34
2
odpowiedz
Jackson22
13
Centurion
0.0

Pc zrobiony przez NASA i zaprogramowany przez Jezusa wyciąga solidne 20 fps

18.12.2016 17:29
1
odpowiedz
kozi3000
82
Generał
4.0

Oby to bylo w games with gold albo ps plus w niedoszlym czasie, to zagram bo by bylo za darmo.

14.02.2017 15:03
3
odpowiedz
Pyjter92
5
Legionista
2.0

No Man's Sky to taka gra, że nawet piraci z nielegalnymi kopiami powinni podać twórcow do sądu o oszustwo.
Żeby ta gra mogła się jeszcze czymś obronić w stylu - "ok, nie dalismy wam czego chcecie ale jest to przyzwoita gra." Ale nazwanie tej gry gniotem to obraza gniotów. To jest poniżej dna, serio jak zamierzacie kupic tą grę to proponuje zamiast niej kupic 120 gier na steamie po 0,5€ na pewno dadzą wiecej zabawy.
Daje 2/10 a nie 1/10 bo jednak gra oparta była na oryginalnym pomyśle, szkoda ze pomysł ten został kompletnie spartaczony.

13.03.2017 15:21
odpowiedz
Lepekun
4
Junior

Panowie jak tam wrażenia z gry po ostatnich poprawkach hm warto zagrać ?

post wyedytowany przez Lepekun 2017-03-13 15:23:09
13.03.2017 15:39
odpowiedz
<Rydygier>
24
Memento mori

Zależy, czego kto w NMS szuka. Ja chyba jeszcze z 6 miechów poczekam, w końcu deklarowałem dać grze rok. Według mnie to, co zmieniają teraz, to są kwestie miłe, ale drugo- i trzeciorzędne, problemy i niewykorzystany potencjał NMS tkwią głębiej, w samym projekcie mechanizmów gry i sposobu rozgrywki.

14.03.2017 14:10
👍
odpowiedz
mj_outlaw
22
Legionista
9.0

Pomijając burzliwą, początkową karierę tej gry, teraz śmiało przyznaję że to kawał dobrej gry. Kosmos, eksploracja, research, crafting, budowanie baz etc. Klimat, dźwięki, grafika zapiera dech w piersiach.. Ja tam polecam!

16.03.2017 09:22
odpowiedz
Nordomus
6
Legionista

Też chciałbym polecić, lubię No Man's Sky, ale po ostatnim updacie jest źle, BARDZO źle pod względem działania gry. Nawet nie potestowałem dłużej nowych elementów rozgrywki bo się nie da grać na GTX 1070 :(
Lepekun- zobacz sobie mój krótki test nowego patcha, tak jak piszę jest kiepsko, ale nowe ulepszenia bardzo dobre.
https://youtu.be/WL9A-zdRTwA

post wyedytowany przez Nordomus 2017-03-16 09:24:19
17.03.2017 17:40
😒
2
odpowiedz
Ewers
21
Chorąży
5.0

No Man's Sky pozostanie na zawsze jednym z przykładów gier, które czystą komercją i tanim oszustwem nie tylko wpienią kupującego, ale zrzucą jej twórców na margines.
Gra w dniu premiery nie tyle niedopracowana, co pozbawiona tego czym nas częstowano w trailerach z bety oraz jakiejkolwiek magii jaką mieliśmy nadzieję znaleźć w wielkim kosmosie.
Do fundamentalnych grzechów tej gry należą:
-monotoniczność
-duże problemy techniczne
-minimum możliwości interakcji
-pustka
To one sprawiają że jakiekolwiek pozytywne myśli, które mieliśmy po zakupie i instalacji gry, znikają po ledwo 2-3 godzinach po jej uruchomieniu.

Gdyby nie aktualizacje ( szczególnie 1.2) utrzymywanie tej gry w sprzedaży na jej cenie z premiery było by niemalże przestępstwem wobec przyszłych kupujących.
Teraz twórcy licząc straty jakie ponieśli po ekstremalnym spadku sprzedaży ledwo 2 dni po premierze, zaczynają nam dawać to co powinni byli umieścić w NMS już na początku. Teraz tak czy siak wielu osobom pozostanie na dobre wielki niesmak, jaki gra ze sobą przyniosła.

02.04.2017 17:21
😡
odpowiedz
Laterett
7
Centurion

Gra dalej na Steamie kosztuje 60 dolców...

09.07.2017 13:30
😍
odpowiedz
MrGlina
9
Chorąży
0.0

Żart...
Z graczy oczywiście.

06.08.2017 09:38
odpowiedz
Lepekun
4
Junior

Po nieudanym i spóźnionym lipcowym starcie w Haven and Hearth 2 World10 (sama gra jest bardzo dobra - polecam) muszę odreagować... heh naszło mnie by powrócić po rocznej przerwie do NMS.

Dużo się zmieniło są fajne mody itd. ?

13.08.2017 01:35
odpowiedz
laki2217
51
Generał

Sama gra to przykład totalnego fałszu. Jednak gra zaczyna wyglądać coraz lepiej a najnowszy patch totalnie namieszał w tej grze. Można powiedzieć, że dopiero od 1.3 zaczyna się prawdziwa premiera (Można w końcu szybować w atmosferze planet, czyli jest płynne przejście bez wspomagania)

14.08.2017 08:19
1
odpowiedz
1 odpowiedź
Apocaliptiq
125
Legend
8.5

Nie miałem do czynienia z grą wcześniej, zatem nie mam porównania.

Swoją opinię opieram na podstawie kilkunastu godzin gry na aktualizacji 1.3.

Generalnie pierwsze wrażenia wręcz kosmiczne. Nieograniczone możliwości, konieczność przetrwania, odkrywania. Nie widziałem do tej pory drugiej tak dobrej gry eksploracyjnej.

Obecnie gra jest na dużej przecenie (kosztuje ~100 zł) co dodatkowo zachęca do zakupu. Moim zdaniem warto.

14.08.2017 16:09
odpowiedz
1 odpowiedź
Lepekun
4
Junior

Hm aktualizacja 1.3 robi wrażenie nareszcie coś zaczyna się dziać... w NMS a z takim zestawem dogranych modyfikacji (poniżej lista) wgniata w fotel istny obłęd - polecam.

Lista...:

69 NEW PRODUCTS !
49 NEW SUBSTANCES !
177 NEW BUILDABLE PARTS !
237 NEW RECIPES !
You can find them in small barrels or buy them at the counter.
MORE TRADING OPTIONS !
specify on special products - food, illegal stuff, weapons, ship parts, machines...
5 TYPES OF PROCEDURAL GENERATED CITIES !
CRASHED FREIGHTERS AND ORBITING FREIGHTERS ON PLANETS
Shoot them or leave them to their job.
SILO STORAGES
for common substances like iron, copper, plutonium, nickel...
HUNTING !
You will get hungry. Buy or hunt to get 14 different items of food. Animals now drop different things ! Not all animals give edible meat.
SHIP REMOTE CONTROL
Call your ship from anywhere on a planet. No need to walk back after a long exploration.
PORTABLE MEDIPACK AND SHIELD GENERATOR
Buy yourself a medipack and heal yourself when you got hurt. Anytime, anywhere !
FIND NEW STUFF IN CRATES !
Small red crates now offer food and food recipes.
Big green crates offer over 50 different products for crafting and trading !
Yellow and grey crates offer refilling and reloading items.
BIGGER EXPLORATION REWARDS
FAST MINING
10% LAUNCHCOST
GROW SPECIAL PLANTS FOR FARMING
DISMANTLE CORE COMPONENTS
REALISTIC SUBSTANCES, ITEMS AND CHEMISTRY
no more murrine, lemmium, grahgrah and geknip - let´s get rid of that childish stuff
ALL NEW ICONS FOR SUBSTANCES, PRODUCTS AND TECHNOLOGY
BETTER STAMINA AND JETPACK UPGRADES
NEW FLIGHT MODEL
PLANET TO FREIGHTER BEAMER
CLEAN SPACE SHIPS
MORE STORAGE SLOTS
3 more in your ship when you start a new game and 9 instead of 5 in storage containers
INTERESSTING CAVES WITH HOSTILE CREATURES, STEAM AND ROCKS
DINOSAURS: DIPLOS, T-REX, STEGO, TRICERATOPS
BIG DRAGONS
DARK SPACE + WARP
SNIPER ZOOM SCOPE
BLOOD
STARRY NEBULAS, STATIC NEBULAS, SPIRAL GALAXIES, DOUBLE STAR SYSTEMS, RINGED PLANETS, ECLIPSES...
FAST WALKING AND RUNNING
FAST VEHICLES
LESS WARP CELLS AND IRON NEEDED
BETTER MILESTONES
HIGHER BASE, RUIN AND PORTAL FREQUENZY
BUILD YOUR BASE WHEREEVER YOU LIKE OR MAKE A CASTLE YOUR BASE
MORE THAN 20 NEW MINEABLE SUBSTANCES !
BETTER PLANETS WITH PALMS, LOTS OF DIFFERENT TREES, LAKES, MOUNTAINS, CAVES...

19.08.2017 20:56
👍
odpowiedz
marcinxkrz
5
Legionista

rzecz się stała nie słychana naprawili no men's sky

20.08.2017 17:16
2
odpowiedz
<Rydygier>
24
Memento mori
8.0

Gra się. Miejscami jest świetnie i unikalnie, miejscami to i owo kuleje, i to mocno, trafiają się glicze i bugi, elementy technicznie nie do końca przemyślane, ogólnie jest dziwnie, ale gra się. Dużo zrobiono, sporo zostało do ulepszenia (ocena tyczy się wersji PC, 1.32).

Eksploracja nieogarnialnych rozmiarów wszechświata generowanego proceduralnie. Ależ to brzmi! Ziemia zwiedzona, między gwiazdy jeszcze nie umiemy, możemy tylko tęsknie gapić się w niebo i sfrustrowani marzyć. Albo grać w gry pokroju NMS, które z takich marzeń się wzięły. Uwielbiam wrażenie odkrywania czegoś, czego nikt przede mną nie widział, wliczając twórców gry. Tę świadomość, że to, co widzę, nie jest wyreżyserowane. Jest w tym pewien autentyzm obcowania z naturą realnego świata. Matematyka zaklęta w krajobrazy, pejzaże, formy i kształty - fascynujące.

Ogrom i proceduralność sprawiają, że trudno zagwarantować, iż inny gracz będzie miał analogiczne doznania. Trafiają się okresy nużącej nadobfitości lub popadania w nudny grind, ale też okresy "wow!" i to dla nich gra się dalej. Całkiem możliwe, że gdzieś tam jest planeta całkiem podobna do tej z niesławnego trailera albo i lepsza i całkiem możliwe, że nikt nigdy jej nie zobaczy. Taki jest NMS.

Realizm? Trudno o nim mówić. To ewidentnie inny wszechświat. Planety z formami życia to norma. Każdy z napotkanych układów zamieszkany przez jedną z paru ras. Globy pozasiedlane placówkami. Statki latające w kluczach nad głową. No i te wszechobecne drony. Wszędobylskość przejawów i przedstawicieli cywilizacji niestety w znacznym stopniu zaprzepaszcza wspominane wrażenie pionierstwa. Okazuje się, że w istocie nie jestem żadnym tam pionierem przecierającym nowe szlaki, a jedynie turystą z aparatem na ambitnej wycieczce krajoznawczej. Podróżnikiem w najlepszym razie. Wszystko, wliczając przestrzeń, w sosie psychodelicznych kolorów. Nie, nie należy oczekiwać ani potocznie rozumianego realizmu ani poczucia osamotnienia w bezkresie. Tam jest wręcz ciasno, choć tak ogromnie.

Formy życia są najwyraźniej składane z pul modyfikowalnych klocków. To oznacza, że prędzej, czy później, choć każda planeta inna, widoki spowszednieją, pojawi się wrażenie, że to już było. Może w innym kolorze, może w innym rozmiarze i kombinacji, ale było. Różnorodność zwiększono, ciekawość budzą tzw. "planety rzadkie", ale chyba trzeba pójść tutaj znacznie dalej i śmielej.

Rośliny jak rośliny, ale duże zastrzeżenia można mieć do fauny. W większości to dziwne hybrydy, groteskowo-komiczne i nieprzekonujące, a przy tym podejrzanie przypominające zlepki części ziemskich zwierząt. Szuka się więc w morzu tych "mutantów popromiennych" rzadkich wyjątków, kombinacji dających fajny, ciekawy rezultat.

Najgorzej jest na odcinku generacji "ekosystemów". Te po prostu nie istnieją. Cykle dobowe? Łańcuchy pokarmowe? Specyficzne zachowania? Nic z tych rzeczy. To placeholder, ewidentny zwłaszcza na planetach, gdzie fauna jest bujna. Polega to na tym, że po wylądowaniu gra spawnuje praktycznie na oczach gracza, na bezczela, tłumek tych pokrak, czasem tak gęsty, że gracz się potyka o te gruchające, piszczące, kląskające, stękające i co tam jeszcze okazy (stanowczo zbyt "gadatliwe" to i zbyt w tym monotonne towarzystwo), które losowo pętają się pod nogami, biegają wokoło i tyle. Takie misiowe, graczocentryczne "życie na osiedlu". Jeśli trafi się drapieżnik, będzie ukatrupiał inne zwierzęta albo i zaatakuje gracza i tyle. I tak w koło Macieju, na całej planecie, gdzie się nie wyląduje.

Wymaga też ulepszeń algorytm odpowiadający za ogólne rozmieszczenie wszystkiego na planetach (rośliny, skały, złoża...). Obecnie rezultat też nie jest przekonujący. Nazwałbym go homogeniczną losowością. Gdzie się nie poleci, jest w zasadzie ten sam miks, misz-masz wszystkiego po trochu. Nie zauważyłem więc odróżnialnych obszarów typu puszcze, stepy, góry... Jedna, wielka zupa-śmietnik pokrywająca całą planetę. Dobrze, że choć poszczególne planety różnią się między sobą pod tym względem. Widzę tu wielkie pole do ulepszeń.

Całość uzupełniają losowe POIe, których pula jest spora, ale przy ogromie powierzchni do zwiedzenia jest oczywiste, że raz dwa zaczną się powtarzać. Może wraz z postępami podróży do centrum (jeśli chcemy tam lecieć) coś się tu zmienia, nie wiem. POIe służą głównie do wielorakiego grindowania/lootowania.

Dziwne wizualia idą w parze z równie dziwną, też chyba proceduralnie komponowaną, muzyką wzmagając oniryczny efekt. Sterowanie jest OK. Interfejs to kliniczny przykład konsoloidyzacji, a ta zawsze mnie irytowała. Niewygodne dla pecetowca, nieintuicyjne, dziwne. No, ale można zacisnąć zęby i przywyknąć.

Przynajmniej w trybie normalnym, w którym grałem, wszystko wydaje się maksymalnie casualowe, obłe, lekkie, łatwe. Trochę brakuje poczucia wyzwania, jakie powinno towarzyszyć eksploracji galaktyki, ale taka jest filozofia tej gry.

Dynamika rozgrywki w moim przypadku również jest nietypowa. Znużenie dopada dość szybko, gdy się zapamiętam w grindzie, w pogoni za sumami, nowymi slotami ekwipunku, lepszymi relacjami z rasą, surowcami etc. Gra tego nie pilnuje za gracza, trzeba zatem samemu wiedzieć, jak dużo czasu poświęcić na jedną planetę, kiedy już dość i lepiej ruszać dalej. Pewnym wyznacznikiem czy wskazówką może być fakt, że gra wysoko premiuje skompletowanie skanów okazów wszystkich gatunków miejscowej fauny, których w moim przypadku zwykle było kilkanaście. Ale te ostatnie na liście bywają tak rzadkie, że ich poszukiwanie może zająć godziny i nie ma gwarancji sukcesu.

I to jest właściwie sedno jak dla mnie - eksploracja to główne mięcho tutaj. Wędrowni łowcy widoków i zrzutów nieziemskich landszaftów powinni być nomen omen wniebowzięci. Walka, handel, poznawanie języków, grindowanie ekwipunku, tryby fotograficzne, pojazdy, budowanie baz etc. - to wszystko mniej lub bardziej absorbujące dodatki, mile widziane przerywniki, gdy wędrówka znuży, zazwyczaj podporządkowane celowi eksploracji.

Jest też fabuła. Ledwie ją liznąłem, a liźnięty zaczątek nieprzesadnie frapujący. Narracja zdawkowa i dość pretensjonalna, dialogi też dziwne i "pretekstowe" raczej. Wyobcowane to wszystko jakieś (nie dziwota...), wyprane z aspektu emocjonalnego. Może dalej jest inaczej, nie wiem, nie spieszę się z tym, nie po to gram w NMS, choć odskocznia podążania za fabułą urozmaica Wielkie Zwiedzanie.

No i są tryby dla tych, którzy lubią pod górkę. W trybie normalnym aspekt surwiwalu jest drugorzędny zwykle, bo szkodliwe czynniki mają stonowane efekty. Co innego w trybie surwiwalowym a zwłaszcza perma-death. Podobno, nie próbowałem dotąd. Tam ponoć nie ma tyle czasu by podziwiać widoki, człek jest cokolwiek zajęty próbami przetrwania w o wiele bardziej wrogim otoczeniu.

A co z multi? Nico. Podobno jest jakaś namiastka, ja nie widziałem i dobrze. Nie wiem, jaki sens ma multi w takiej grze. Mnie ono w każdym razie zwisa i powiewa, zdecydowanie wolałbym, żeby inni gracze nie pałętali mi się po okolicy.

Na ten moment utknąłem w toku obocznej fabułki związanej z rozbudową własnej bazy, bug jakiś chyba, poczekam, zapewne to naprawią, ale oceniam teraz, rok po "premierze" zatem za takie i inne błędy odejmuję pół oczka.

Ogólnie wrażenia przyjemne, choć specyficzne, nie bez zgrzytów i zawodu, jest też realna nadzieja, że gra otrzyma więcej ciekawych ulepszeń. Poza konkursem dodam, że kibicuję NMS, bo stawia na innowacyjność w lubych mi kierunkach i chciałbym, by rozwijano te obiecujące idee i ambitne koncepcje, na których realizację odważyło się małe przecież studio HG. NMS to może być dopiero początek zupełnie nowego trendu, pierwiosnek.

post wyedytowany przez <Rydygier> 2017-08-20 20:32:22
21.08.2017 17:40
odpowiedz
7 odpowiedzi
Urko70
1
Junior

@Apocaliptiq

Gdzie można kupić za 100zl?

29.08.2017 00:50
2
odpowiedz
HETRIX22
120
PLEBS
6.0

Po nowej aktualizacji gra rzeczywiście stała się o wiele bardziej zachęcająca, ale wciąż można jej wiele zarzucić. Przede wszystkim nie można się zwieść chwilowej ekscytacji. Planety w No mans sky są strasznie do siebie podobne, choć zauważymy to dopiero po kilku godzinkach grania, gdy poznamy każdy typ planety (lodowa, toksyczna, gorąca, itp) element eksploracji staje się wręcz zniechęcający na myśl, że nic ciekawego nas nie czeka na następnej planecie.
Innym problemem no mans sky jest wszechobecny wymuszony crafting, ktoś kto tego elementu w grach nie lubi nie będzie wstanie przetrawić no mans sky który w 75% składa się właśnie z craftowania wyposażenia.
Jeszcze inną wadą no mans sky jest nierówność świata przedstawionego. Kolorowa grafika ogromnie obniża imersję podróży po wszechświecie. Kosmiczne bazy i statki wyglądają jak z kreskówki ble. Jest za to coś co mi się strasznie spodobało w no mans sky a mianowicie ogrom wszechświata, tzn. każda planeta jest ogromna i cała dla nas. Ciekawy jestem czy ktoś kiedyś próbował całą obejść dookoła i ile by mu zajęło.
Generalnie gra warta sprawdzenia i ma potencjał, ale powinni skupić się na elementach spacesima, (handel, piractwo) bo ta proceduralność to jednak tylko ciekawostka na kilka pierwszych godzin z grą.

07.09.2017 14:48
odpowiedz
Lepekun
4
Junior
8.5

Hm faktycznie mi też brakuje w NMS elementów space-sima, ale coś czuje, że w kolejnych patchach ew. modach będziemy mieli "rybki i akwarium" , tak więc jestem pełen nadziei (może naiwnej, ale... heh), bo potencjał... tej gry jest ogromny.

Oki lecę mod'wać & dłubać... przy Skyrim

https://i.imgur.com/rP6xMuC.jpg
https://imgur.com/XOw88pc
https://imgur.com/OgncOak
https://imgur.com/is1D4aj
https://imgur.com/ydBoB5Q
https://imgur.com/ct8Ambm
https://imgur.com/u3xiWf5
https://imgur.com/sALdoEZ
https://imgur.com/E6WwcXi
https://imgur.com/BoUhobK
https://imgur.com/MPtQFC1
https://imgur.com/uqjIjdr
https://imgur.com/WElzzhl
https://imgur.com/4XX5W4L

Pozdrawiam - nrk :)

12.09.2017 06:21
odpowiedz
Linhael
19
Legionista
8.0

Kiedy zapowiedzieli ten tytuł nie spodziewałem się tego co potem z niego zrobili. Myślałem, że ot taka indie gierka o lataniu po kosmosie. Nie prezentowało się to jakoś mega epicko a jednak przyjemnie. I czekałem na nią. Nie chłonąłem jednak każdej wieści o niej i nie hypowałem się. Tym bardziej po tym jak usłyszałem cenę jaką ma gra mieć na półkach sklepowych przestał mnie temat interesować w ogóle. Owszem gdzieś tam zawsze człowiek śledził tę grę. Stąd też powszechna znajomość problemu z jakim gra borykała się po premierze i niskie oceny z tym związane, cała masa materiałów porównujących grę i trailery, nie są mi obce. Jakiś czas temu obejrzeliśmy z żoną materiał zatytułowany "Najgorsza gra świata rok później". Zaryzykowałem i zagrałem. Oj jak wiele się w tej grze zmieniło z perspektywy widza, a jeszcze jakie wrażenie gra zrobiła na mnie jako graczu. Wczoraj wieczorem siedzieliśmy i zachwycaliśmy się przy tej grze śmiejąc się, do czego to doszło. Gra nie prezentuje się zbyt dobrze graficznie i optymalizacja nie jest zbyt dobra, co jednak przy grze, w której aspekt eksploracji i podziwiania świete jest bardzo ważny trochę drażni, chociaż te 24 fpsy żeby były przy 4K, no ale niestety, pewno jakbym wydał kupę forsy na najnowocześniejsze podzespoły może by coś dało radę. Tak czy siak i tak gra wygląda znośnie i nie drażni. Stacje są sercem zarówno handlu jak i życia w kosmosie. Czy to te w przestrzeni czy na powierzchni planety. Nieustatnie ktoś się pojawia i odlatuje, poznawanie języków i porozumiewanie się na migi z obcymi rasami jest zabawne, a poznanie kilku słów i dedukcja na ich bazie tego co mówią przedstawiciele danej rasy daje pewną dozę satysfakcji. Eksploracja planet stwarza ciekawe okazje do tworzenia swoich historii. Zwłaszcza kiedy postawimy sobie jakieś wyzwanie. Dajmy na to podróżujemy po powierzchni planety statkiem i tak zafascynowani nagle zużyjemy całe paliwo do silników startowych i żeby ruszyć dalej trzeba zebrać surowce, które niekoniecznie mogą znajdować się blisko nas. Zaczyna się walka o przetrwanie, zwłaszcza jeśli jesteśmy początkujący a wokół nas agresywne zwierzęta. Dodatkowo gra nieustannie pokazuje nam swój ogrom co rewelacyjnie wpisuje się w definicję symulatora kosmicznego. Odległości między planetami czuje się cały czas, wczytywanie się powierzchni planety w trakcie przebijania się przez jej atmosferę cały czas powoduje lekki dreszczyk emocji, co znajdę na powierzchni, gdzie najlepiej wylądować itd. Na koniec warto napomnieć też o tym, że gra się ciągnie. Nie jest to dynamiczna gra akcji gdzie mamy pełno dialogów i wybuchów, strzelanin, ociekających seksem scen miłosnych czy cokolwiek innego. To eksploracyjny symulator kosmiczny, a kosmos jest ogromny, cichy i pusty. I to mi pasuje. Całości dopina przyjemna relaksująca muzyka wpisująca się świetnie w całość, nie przeszkadza, pomaga się odprężyć. Po ciężkim dniu pracy idealnie się nadaje by ulżyć nerwom. Pomimo swoich niedociągnięć, które nadal są tu obecne daję tej grze mocne 8/10. Dużo detali jeszcze do poprawki, ale to raczej taka drobnica często psująca tylko wrażenia estetyczne a nie rujnująca całokształt.

post wyedytowany przez Linhael 2017-09-12 06:24:06
25.09.2017 13:52
👎
odpowiedz
Absolem
52
Pretorianin
6.0

Kupiłem grę na PS4 za jakieś 70 zł ze trzy tygodnie temu. Uznałem, że skoro tak ją wszyscy teraz chwalą po aktu to może warto, a cena nie powalała. Niestety zdołałem pograć tylko kilka godzin, po czym gra mnie odepchnęła i została odsprzedana. Co mi się w niej nie spodobało w skrócie (oczywiście piszę o wersji PS4):
- gra ładuje się okropnie długo i nawet animacja przy ładowaniu przycina;
- grafika jest biedna;
- eksploracja planet jest monotonna;
- świat (czy raczej wszechświat) gry jest nudny i martwy;
- wszędzie wieje pustką, na stacjach kosmicznych czy w bazach jest zaledwie kilku NPC, zwierząt na planecie jest mało;
- ciągle towarzyszy nam w podroży uczucie osamotnienia, przez co można złapać doła;
- mam wrażenie, że gra nie potrafi utrzymać 30 fps, a zdarzały się też widoczne momenty spadku klatek.

Ja lubię gry eksploracyjne, ale w NMS ta eksploracja wydaje się taka nudna, jałowa... Wiem, że doszło budowanie baz, ale mnie to w ogóle nie zachęciło do dalszego zgłębiania gry. Ogólnie mogę polecić tę produkcję dla ludzi, którzy lubią bezcelowe plątanie się po kosmosie i zbieractwo. Na pewno na plus zasługuje odczuwany ogrom wszechświata i fantastyczne uczucie tej wielkiej podróży w nieznane, potrzeby odwiedzenia bardzo oddalonej planety, do której bez użycia hiper napędu można lecieć realne kilka godzin.

post wyedytowany przez Absolem 2017-09-25 13:55:32
17.10.2017 19:18
👍
odpowiedz
zamek9
20
Chorąży
9.5

Kupiłem gre tydzień temu i nie mogę przestać grać, nie wiem jak było na początku ale teraz bardzo mi się podoba, tylko jest jedno ale... ludzie grający szybka akcje.. nie maja raczej co tu szukać, nawet na multi równiez sie nie nastawiajcie chyba.
To jest gra o samotnej eksploracji kosmosu a odkrywanie planet sie nie kończy.
Lądujesz na planecie i wszystkiemu nadajesz nazwy roślinom, zwierzętom, układom, planetom ponieważ Ty to odkrywasz, jeśli ktoś odkryje ja ponownie wszystkie te rzeczy bedą miały Twoje nazwy... bedzie wszysko takie jak Ty to nazwałeś.
Po pierwszym lądowaniu na planecie kształtuje sie ona proceduralnie, ale gdy ktoś na nią po Tobie trafi ona będzie już taka sama jak zrobiła sie przy Twoim odkrywaniu ! Dla mnie to bomba, gra nastawiona na odkrywanie planet, katalogowanie wszystkiego co żyje. Nie nastawiajcie sie tutaj na bitwy kosmiczne, walki i szybką akcję, jest troche walki, handlu, budowania ale głównie to odkrywanie jest tutaj na pierwszym miejscu, rozumiem dlaczego jest tyle negatywnych ocen tej gry ponieważ takiej gry jeszcze nie było, tak wielkiej gry nastawionej w głównej mierze na eksplorację "wszechświata", katalogowanie wszystkiego co żyje i nie tylko, to jest gra dla podróżników i odkrywców, samotników nawet... nie liczcie na wielkie walki kosmiczne, one nie sa tu najważniejsze, nie liczcie na szybka akcję to nie ta gra. Dla mnie gra której od dawna szukałem a takiej nie było... a latanie i odkrywanie wszystkiego wśród 18 446 744 073 709 551616(18,5 tryliona) proceduralnie tworzonych planet robi niesamowita frajdę. Multi.... wiecie co ? ja również mam nadzieję, że multi tu nie wejdzie nigdy......... nie nie, nie w tej grze.... o nie.

post wyedytowany przez zamek9 2017-10-17 19:27:14
17.10.2017 20:04
odpowiedz
zamek9
20
Chorąży

Zapomniałem dodać o dwóch modach które trzeba mieć a planety wyglądaja dużo lepiej
https://www.nexusmods.com/nomanssky/mods/407/?
https://www.nexusmods.com/nomanssky/mods/100/?

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze