Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Śródziemie: Cień Mordoru XBOX ONE

Middle-earth: Shadow of Mordor

Osadzona w tolkienowskim Śródziemiu gra akcji z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Środziemie: Cień Mordoru jest dziełem studia deweloperskiego Monolith Productions, które w swoim dorobku ma również takie produkcje jak Aliens vs Predator 2 i F.E.A.R.

Akcji, fantasy, hack'and'slash, TPP, Władca Pierścieni.

Śródziemie: Cień Mordoru - screen - 2014-10-31 - 290939Śródziemie: Cień Mordoru - screen - 2014-10-31 - 290938Śródziemie: Cień Mordoru - screen - 2014-10-31 - 290937Śródziemie: Cień Mordoru - screen - 2014-08-13 - 287559Śródziemie: Cień Mordoru - screen - 2014-08-13 - 287558Śródziemie: Cień Mordoru - screen - 2014-08-13 - 287557Śródziemie: Cień Mordoru - screen - 2014-08-13 - 287556Śródziemie: Cień Mordoru - screen - 2014-06-10 - 284239Śródziemie: Cień Mordoru - screen - 2014-06-10 - 284238

wersja językowa:
PL napisy, EN napisy i dialogi

Data premiery gry Śródziemie: Cień Mordoru | XONE

30września2014

3października2014

premiera PL

Microsoft XBOX ONE
Okładka Middle-earth: Shadow of Mordor (XONE)
Middle-earth: Shadow of Mordor

Śródziemie: Cień Mordoru to gra akcji umiejscowiona w fantastycznym uniwersum Władcy Pierścieni wykreowanym przez angielskiego pisarza J.R.R. Tolkiena. Produkcję opracowali twórcy No One Lives Forever oraz udanej serii F.E.A.R., studio Monolith Productions. Gra, w oryginale nosząca tytuł Middle-earth: Shadow of Mordor, ukazała się na szeregu platform sprzętowych – PC oraz konsolach siódmej i ósmej generacji; jest to pierwszy tytuł tego dewelopera wydany na najnowszy sprzęt Microsoftu. Oprawa graficzna produkcji stoi na przyzwoitym poziomie, choć w przypadku edycji na Xboksa One obraz wyświetlany jest w rozdzielczości nie przekraczającej 900p, a animacja średnio osiąga prędkość 30 klatek na sekundę.

Fabuła

Śródziemie: Cień Mordoru opowiada o wydarzeniach rozgrywających się pomiędzy Hobbitem a pierwszym tomem Władcy Pierścieni, gdy Mroczny Władca Sauron zbiera siły do ponownego ataku na Wolne Ludy. Bohaterem gry jest Talion, jeden ze zwiadowców Gondoru strzegący Czarnej Bramy Mordoru. Niestety, podczas ataku sił zła ginie jego żona i syn, a zaraz po tym on sam. Zdruzgotanemu wojownikowi nie dane jest jednak zaznać spokoju po śmierci, bowiem zostaje on wskrzeszony i w niewytłumaczalny sposób związany z tajemniczym elfim upiorem, uwięzionym pomiędzy światami tak długo, że zapomniał nawet własne imię. Obaj bohaterowie łączą siły i wyruszają na krucjatę przeciwko Czarnej Ręce Saurona – najbardziej zaufanym sługom Mrocznego Władcy.

W trakcie kampanii możemy odkryć prawdę o istocie stojącej za powrotem Taliona do świata żywych oraz poznać historię powstania Pierścieni Władzy. W głównej kampanii składającej się z dwudziestu rozbudowanych misji napotykamy ciekawe postacie niezależne (w kilku misjach pojawia się m.in. doskonale znany fanom twórczości Tolkiena Gollum) oraz zwiedzamy ruiny i twierdze Mordoru.

Mechanika

Middle-earth: Shadow of Mordor to wydana na platformę XONE gra akcji, w której wydarzenia obserwujemy z kamery umieszczonej za plecami postaci. Zabawa polega głównie na toczeniu starć z hordami orków za pomocą rozbudowanej mechaniki walk, opartej na systemie zaczerpniętym z poświęconej Batmanowi serii Arkham. Główny bohater może wyprowadzać efektowne ciosy w walce wręcz, łączyć ataki w bardziej złożone kombinacje, a także używać specjalnych ciosów (są to m.in. brutalne egzekucje czy ataki obszarowe). Z kolei dzięki mocom upiora jest w stanie atakować wrogów na odległość (z wykorzystaniem łuku) oraz przejmować kontrolę nad dzikimi bestiami – karagorami i ogromnymi graugami, mogącymi służyć za wierzchowce – a w późniejszych etapach gry nawet podporządkowywać sobie orki, by pomagały mu w walce. Jako że adwersarze często dysponują przytłaczającą przewagą liczebną, przydatna jest mechanika skradania, cichego eliminowania celów i freerunningu, przypominającego rozwiązania z cyklu Assassin’s Creed.

Armia Saurona to nie bezładna banda; społeczność orków jest ściśle oparta na hierarchii. Mocną stroną i swoistą wizytówką gry Cień Mordoru jest unikalny system o nazwie Nemezis, dzięki któremu orkowa armia zdaje się żyć własnym życiem, a każdy z jej kapitanów, oficerów i wodzów jest oddzielną postacią, posiadającą własne imię, osobowość oraz mocne i słabe strony (elementy te są losowo generowane przy każdym rozpoczęciu gry, dzięki czemu każda rozgrywka jest niepowtarzalna). System Nemezis śledzi wszystkie interakcje gracza z tą wesołą gromadką, a następnie określa ich konsekwencje. I tak każdy ork, któremu uda się nas zabić (jako że Talion jest w praktyce nieśmiertelny, stanowi to jedynie chwilową niedogodność) awansuje na kapitana i rośnie w potęgę, stając się na przyszłość większym zagrożeniem. Z kolei pokonani przez nas osobnicy mają przykry zwyczaj uczenia się naszych taktyk, a niektórzy z nich potrafią wręcz próbować się na nas mścić. System Nemezis pozwala na proceduralne generowanie własnej opowieści o zmaganiach z armią Saurona – orkowie wspominają ostatnie zwycięstwo nad Talionem lub opowiadają między sobą o dowódcach, których wyeliminowaliśmy. Dodatkowo sami też często walczą między sobą o pozycję, co da się wykorzystać do obsadzenia kluczowych stanowisk swoimi poplecznikami, tj. orkami, nad którymi udało nam się przejąć kontrolę.

W wydanej na platformę XONE grze Śródziemie: Cień Mordoru dysponujemy pełną swobodą eksploracji podzielonego na trzy rozległe obszary Mordoru. Oprócz zajmowania się głównymi misjami możemy też przystępować do pobocznych zadań (m.in. ratowanie cywilów, wykazywanie się bezbłędną obsługą oręża Taliona), zbierać niezliczone znajdźki czy zaliczać opcjonalne wyzwania (np. pokonywanie unikalnych bestii czy zdobywanie określonych odmian ziół).

Kwestie techniczne

Dla fanów marki dodatkową zaletą jest fakt, że podczas produkcji autorzy współpracowali z ludźmi z firmy Middle-earth Enterprises oraz studiem efektów specjalnych Weta Workshop. Dzięki temu gra wpasowuje się w świat stworzony przez J.R.R. Tolkiena i jednocześnie pozostaje wierna stylowi wizualnemu kinowej sagi. Inną zaletą jest klimatyczna muzyka, skomponowana przez Garry’ego Schymana i Nathana Grigga, oraz doskonałe efekty dźwiękowe i profesjonalny voice acting.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 8.605 / 10 na podstawie 441 ocen czytelników.
Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 6.3 / 10 na podstawie 49 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 244,90 PLN

Gry podobne do Śródziemie: Cień Mordoru

Klasyfikacja PEGI Śródziemie: Cień Mordoru

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.
Śródziemie: Cień Wojny – w kontynuacji zaimportujemy swoich największych Nemezis i Poplecznika
Śródziemie: Cień Wojny – w kontynuacji zaimportujemy swoich największych Nemezis i Poplecznika

wiadomość6 lipca 2017

W nadchodzącej grze Śródziemie: Cień Wojny będziemy mieli możliwość przeniesienia niektórych kapitanów orków z poprzedniego tytułu, Cienia Mordoru. Jeśli zżyliście się ze swoim dawnym arcywrogiem, już teraz możecie się przygotować na jego wielki powrót w kolejnej produkcji.

Middle-earth: Shadow of War – wyciekły informacje na temat sequela Middle-earth: Shadow of Mordor?

wiadomość26 lutego 2017

W ofercie jednej z amerykańskich sieci sprzedaży pojawiła się niezapowiedziana jeszcze oficjalnie gra Middle-earth: Shadow of War, która jest kontynuacją wydanego w 2014 roku Middle-earth: Shadow of Mordor. Wpisowi towarzyszy opis tytułu wraz z projektem okładki pudełkowego wydania na PlayStation 4 i Xboksa One.

Warner Bros. płacił youtuberom za pozytywne recenzje gry Śródziemie: Cień Mordoru
Warner Bros. płacił youtuberom za pozytywne recenzje gry Śródziemie: Cień Mordoru

wiadomość12 lipca 2016

Federalna Komisja Handlu Stanów Zjednoczonych opublikowała ugodę z firmą Warner Bros., którą oskarżono o nielegalne praktyki marketingowe. Spółka miała płacić youtuberom za pozytywne recenzje gry Śródziemie: Cień Mordoru, z pominięciem wymaganego w tym wypadku oznaczenia materiałów sponsorowanych. Na liście płac znalazł się m.in. PewDiePie. Dokument nie przewiduje kar finansowych.

Shadow of Mordor 2 - powstaje kontynuacja gry Śródziemie: Cień Mordoru?
Shadow of Mordor 2 - powstaje kontynuacja gry Śródziemie: Cień Mordoru?

wiadomość29 marca 2016

Wygląda na to, że w przyszłości doczekamy się zapowiedzi kontynuacji gry Śródziemie: Cień Mordoru. Wzmianka o Shadow of Mordor 2 pojawiła się bowiem w CV hollywoodzkiej kaskaderki i aktorki motion capture Lauren Mary Kim.

Śródziemie: Cień Mordoru – kompendium wiedzy [Aktualizacja #4: GOTY Edition i inne]
Śródziemie: Cień Mordoru – kompendium wiedzy [Aktualizacja #4: GOTY Edition i inne]

wiadomość5 czerwca 2015

W niniejszym artykule znajdziecie kompendium wiedzy poświęcone grze Śródziemie: Cień Mordoru (ang. Middle-earth: Shadow of Mordor). Zebraliśmy tutaj wszystkie najważniejsze informacje na temat dzieła studia Monolith Productions. W czwartej aktualizacji piszemy głównie o wydaniu Game of the Year Edition.

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
08.08.2017 22:07
👍
zsamotsil
26
Legionista
8.0

Mocna 8.
Tak jak nie lubię światów 'fantasy', tak gra ma bardzo ciekawą mechanikę nieprzewidywalnych pojedynków, a także walki przeciwników między sobą w bardzo losowy sposób

plusy:
+ długość gry, mi zajęło lekko 15 godzin,
+ ciekawa fabuła,
+ każda walka jest inna na swój sposów,
+ mnóstwó upgrade'ów, tak, że opłaca się chodzić po świecie i rozwalać przeciwników,

- na końcu śmieszna walka, na zasadzie wstukiwania odpowienich przycisków, mogli się z tym elementem bardziej postarać,
- Czasami totalny chaos, i długie walki, niekończące się hordy wrogów, generalnie balans walk.

25.11.2017 23:31
odpowiedz
jjheat32
5
Chorąży

Gra to bardzo miłe zaskoczenie dla mnie, kupiłem po przecenie z zerowymi oczekiwaniami, a wyszła bardzo dobra gra z dobry systemem walki i świetnym systemem nemezis :)

spoiler start

Spędziłem masę czasu po ukończeniu fabuły tylko na tym, żeby "opętać" wszystkich orków ;)

spoiler stop

11.01.2018 11:53
odpowiedz
CeglastyWojak87
3
Legionista
9.0

Niby otwarty świat i znajdźki, ale właśnie - wystarczająco małe dwie mapy i nie za dużo rzeczy do zebrania pozwalają skupić się na właściwej rozgrywce, czyli systemie nemezis. I dlatego ta gra jest świetnie zbalansowana. Dwa dodatki fabularne, choć na tych samych mapach, przyjenie wydłużają rozgrywkę uzupełniając (DLC Świetlisty Władca) i urozmaicając (DLC Król Polowania) fabułę.