Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm SłownikRPGPC
Okładka Mewgenics (PC)
OkładkaMewgenics (PC)

Mewgenics PC

Mew Genics

Mewgenics to taktyczne RPG typu roguelike, współopracowane przez Edmunda McMillena (Super Meat Boy, The Binding of Isaac). Gracz przejmuje kontrolę nad bandą zawadiackich kotów, które wyruszają w świat, po drodze stawiając czoła licznym wrogom w turowych potyczkach.

RPG | turowe | roguelike | widok izometryczny | taktyczne | humorystyczne | indie | koty

Kolekcja gier
Obserwuj grę

Mewgenics Premiera PC

2025

Steam

2025

producent: Edmund McMillen wydawca: Edmund McMillen

Angielskie napisyAngielskie napisy

Mewgenics to turowa gra RPG typu roguelike, opracowana przez Edmunda McMillena, który zasłynął m. in. z takich serii, jak Super Meat Boy czy The Binding of Isaac, współtworzonych ze studiem Team Meat. Nowy tytuł zapowiedziano już w 2012 roku jako przesączony czarnym humorem symulator hodowli kotów. Choć projekt został zaprezentowany podczas PAX 2013, niedługo po pokazie anulowano jego produkcję. Prace nad odświeżoną i przekształconą wersją Mewgenics rozpoczęto w 2018 roku. Tym razem McMillen podjął współpracę z indie twórcą Tylerem Glaielem, z którym pracował już wcześniej przy innym projekcie – platformowej grze The End is Nigh.

Mechanika

Mewgenics to zarazem gra taktyczna, przywodząca na myśl produkcje typu Dungeons & Dragons czy Into the Breach, jak i złożony symulator hodowli kotów. Zadaniem gracza jest gromadzenie zwierzaków, trenowanie ich a następnie wysyłanie na wyprawy. Powołana przez niego drużyna eksploruje nieprzychylne tereny, tocząc pojedynki z napotykanymi po drodze przeciwnikami, wśród których pojawiają się też silniejsi bossowie.

Na początku rozgrywki grający ma do swojej dyspozycji oddział składający się w sumie z czterech zwierzaków. Każdy z nich jest reprezentantem innej klasy (w grze dostępne są m. in. takie jednostki, jak łowca, mag czy uzdrowiciel), a co za tym idzie dysponuje odmiennym typem umiejętności (jeden kot okazuje się np. bardziej efektowny podczas bezpośrednich starć, drugi natomiast odnajduje się lepiej w atakach z dystansu). W sumie w tytule dostępnych jest ponad 6 różnych klas, z których każda dysponuje ponad 50 unikalnymi zdolnościami. Po zwycięskiej walce gracz ma możliwość awansowania jednego ze swoich pupili i dobrania mu nowej umiejętności.

Walki w Mewgenics rozgrywane są w oparciu o system turowy. Podczas każdej kolejki kot wykonuje jedną akcję, przemieszczając się po planszy lub atakując przeciwnika. U góry ekranu widoczna jest kolejność, w jakiej jednostki wykonują swoje ruchy. W trakcie starć gracz powinien uważnie analizować każdy ruch, aby nie doprowadzić do nieumyślnego zranienia czy nawet śmierci swojego pupila. Kot może np. ukryć się w wysokiej trawie, co zwiększy jego szanse na uniknięcie ataków. Jeśli jednak jego przeciwnikiem jest mag specjalizujący się w zaklęciach natury ognia, zarówno kryjówka, jak i sam zwierzak mogą szybko pójść z dymem, podobnie jak inne łatwopalne obiekty znajdujące się na mapie.

Warunki pogodowe także wpływają na to, jak kształtuje się pole bitwy. W śnieżne dni trawa zamienia się np. w odłamki lodu, stanowiąc tym samym zagrożenie dla kotów. Podobny obszar można też jednak wykorzystać jako barierę, chroniącą jednostki przed natarciami przeciwników.

Utrata wszystkich punktów trafień nie jest równoznaczna z końcem kota. Zwierzak pozostaje zestrzelony na czas bitwy, ma jednak szansę przetrwać kolejny dzień, jeśli nie zostanie trafiony jeszcze trzy razy w trakcie tej samej walki. Fatalny cios wpływa jednak na poziom jego umiejętności, znacznie je osłabiając.

Tytuł wzbogacono w setki unikalnych przedmiotów, które można gromadzić podczas wypraw. W grze istnieją zarówno zwykłe, jak i rzadkie itemy, wpływające na statystyki i zdolności pupili. Ten sam przedmiot może pojawić się kilkakrotnie, są jednak też i inne, niezwykle rzadkie obiekty (np. święty Graal), które mogą trafić się tylko raz podczas całej – rozciągającej się na setki godzin – rozgrywki. Są one bardzo potężne i zapewniają ogromną przewagę w walce. Jeżeli jednak zwierzak, dzierżący legendarny item, umrze, obiekt przepada razem z nim.

Po udanej wyprawie ocalały oddział powraca do swej bazy – domostwa, w którym przebywają pozostali członkowie kociej familii. Wojownicy przynoszą ze sobą zdobyty sprzęt, w który można wyposażyć kolejne wysyłane na misje koty. W domu zwierzęta regenerują swoje siły, ale też oddają się innym, bardziej intymnym aktywnościom, mającym zapewnić im ciągłość linii. Gracz może umieścić dwa koty w jednym pomieszczeniu i jeżeli wszystko pójdzie po jego myśli, otrzyma nowego pupila z charakterystycznymi cechami obojga rodziców. W rzadkich przypadkach nowy członek rodu zyskuje też unikalną umiejętność klasową ojca lub matki. Aby populacja kotów mogła się poszerzać istotne jest też podnoszenie poziomu zamieszkiwanego przez nią domostwa.

Koty w Mewgenics nie pozostają wiecznie młode, wręcz przeciwnie, wraz z postępem rozgrywki starzeją się i umierają. Po upływie określonego czasu dane zwierzę jest już zbyt stare, by brać udział w kolejnych przygodach. Pozostaje więc w domu, a gracz może je wykorzystać do dalszej reprodukcji. Z czasem i to staje się niemożliwe, a pupil umiera ze starości.

Kwestie techniczne

Gra posiada dwuwymiarową oprawę graficzną, utrzymaną w widoku izometrycznym. Zarówno otoczenie, jak i kreskówkowe postacie ukazane zostały w stonowanych, szaro-burych barwach.

Ostatnia modyfikacja 15 lutego 2024

Tryb gry: single player  

Oczekiwania czytelników: 9.0 / 10 na podstawie 59 głosów czytelników.

Wymagania wiekowe Mewgenics: 12+