Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 12 września 2017, 19:45

autor: Kamil Zwijacz

Call of Duty: Infinite Warfare – kompendium wiedzy [Aktualizacja #7: premiera Retribution]

W kompendium wiedzy o grze Call of Duty: Infinite Warfare od studia Infinity Ward znajdziecie wszystkie najważniejsze informacje związane z kolejną odsłoną jednej z najpopularniejszych serii strzelanek.

Aktualizacja #7 (12 września 2017): premiera Retribution (dział 7.4).

Aktualizacja #6 (14 lipca 2017): premiera Absolution (dział 7.3).

Aktualizacja #5 (3 maja 2017): premiera Continuum (dział 7.2).

Call of Duty: Infinite Warfare – kompendium wiedzy [Aktualizacja #7: premiera Retribution] - ilustracja #1

1. Informacje ogólne

Spis treści:
  • 1. Informacje ogólne
  • 2. Fabuła
  • 3. Rozgrywka (3.1. Kampania, 3.2. Multiplayer, 3.3. Zombies in Spaceland)
  • 4. Inne (4.1. Call of Duty: Modern Warfare Remastered, 4.2. Edycje kolekcjonerskie, 4.3. Obsada aktorska, 4.4. Polska wersja językowa)
  • 5. Technologia (5.1. Wymagania sprzętowe)
  • 6. Informacje popremierowe (6.1. Premiera i odbiór mediów, 6.2. Popularność)
  • 7. Dodatki (7.1. Sabotage, 7.2. Continuum, 7.3. Absolution, 7.4. Retribution)
  • 8. Multimedia

Call of Duty: Infinite Warfare to kolejna odsłona znanej chyba wszystkim graczom serii Call of Duty. Jest to też następna część wyprodukowana przez „ojców” cyklu, czyli studio Infinity Ward. Tytuł jest również pierwszą grą sygnowaną nazwą Call of Duty od tej ekipy, która powstawała przez trzy lata, gdyż wcześniejsze części tworzono w dwuletnich okresach produkcyjnych. Projekt został oficjalnie zaprezentowany 2 maja 2016 roku i wywołał mieszane opinie. Wielu graczy wyraziło swoje niezadowolenie pod zwiastunem gry w serwisie YouTube, który w krótkim czasie trafił do niechlubnego grona najgorzej przyjętych materiałów wideo, zgarniając w ciągu kilkunastu dni ponad 1,5 miliona negatywnych opinii. Call of Duty: Infinite Warfare ukazało się 4 listopada 2016 roku na konsolach Xbox One, PlayStation 4 i komputerach osobistych. Gra została wydana w naszym kraju przez firmę CDP.pl w pełnej polskiej wersji językowej.

2. Fabuła

Call of Duty: Infinite Warfare nie jest powiązane z poprzednimi częściami cyklu i jego akcja rozgrywa się w nowym uniwersum. Osadzona jest w odległej przyszłości, gdzie poszczególne kraje połączyły siły w ramach United Nations Space Alliance (Kosmiczny Sojusz Narodów Zjednoczonych) i wspólnie zaczęły kolonizować Układ Słoneczny. Niestety nie wszystkim spodobał się obecny stan rzeczy, co doprowadziło do powstania organizacji Settlement Defense Front (Front Obrony Kolonii), która wypowiedziała wojnę UNSA. Podczas zabawy wcielamy się w pilota Tier 1 Special Operations, kapitana Reyesa, który wraz ze swoją załogą ze statku wojennego Retribution musi stawić czoła przeciwnikom. Sytuację komplikuje fakt, że siły SDF zaatakowały ziemską flotę z zaskoczenia, roznosząc ją w pył i stawiając głównego bohatera produkcji w bardzo trudnym położeniu.

Call of Duty: Infinite Warfare to kolejne futurystyczne Call of Duty. - Call of Duty: Infinite Warfare – kompendium wiedzy [Aktualizacja #7: premiera Retribution] - wiadomość - 2017-09-12
Call of Duty: Infinite Warfare to kolejne futurystyczne Call of Duty.

3. Rozgrywka

3.1. Kampania

Jak inne odsłony Call of Duty, tak i Infinite Warfare oferuje zabawę w kampanii fabularnej, która oczywiście jest bardzo efektowna i emocjonująca, ale doczekała się też kilku nowinek. Przede wszystkim okręt Retribution jest swego rodzaju bazą wypadową, z której udamy się na kolejne misje, i gdzie rozmawiamy z członkami załogi czy też dobieramy ekwipunek. Same zadania rozgrywane są w rozmaitych zakątkach Układu Słonecznego, więc jednym razem toczymy boje na Ziemi, następnie udajemy się na stację kosmiczną itd. Co ciekawe, niektóre z misji są kilkuetapowe, płynnie przechodząc z walki naziemnej do starć na orbicie w futurystycznych myśliwcach Jackal, które są jedną z największych niespodzianek Call of Duty: Infinite Warfare.

3.2. Multiplayer

Kampania fabularna to jedno, ale dla wielu osób głównym daniem kolejnych części serii Call of Duty jest multiplayer, którego nie zabrakło także w Infinite Warfare. Podstawowe założenia serii nie zostały zmienione, ale deweloperzy wprowadzili kilka ciekawych nowinek. W produkcji pojawiły się swego rodzaju klasy postaci zwane Combat Rigs. Łącznie otrzymaliśmy ich sześć (Merc, Heavy, FTL, Stryker, Warfighter i Phantom), a wszystkie dysponują własnym zestawem broni i gadżetów, dzięki czemu jedna sprawdza się lepiej w obronie, druga w szybkim eliminowaniu wrogów itd. Ponadto każda z nich posiada kilka specjalnych cech. Wszystko to sprawia, że gracze mogą wybierać z ponad pięćdziesięciu kombinacji, dopasowując klasę pod swój styl gry.

W Call of Duty: Infinite Warfare zmienił się nieco system broni. W dalszym ciągu korzystamy z dwóch typów narzędzi mordu (podstawowy i dodatkowy), które rozwijamy, ale dodatkowo pojawiła się możliwość wytwarzania pukawek, w tym także prototypów podzielonych na cztery kategorie – pospolite, rzadkie, epickie i legendarne. System sprowadzi się do zbierania specjalnej waluty przeznaczanej na zakup poszczególnych prototypów. Np. pospolity prototypowy model karabinu EVR-800 ma większy magazynek, ale już np. legendarny wyposażony jest w specjalny perk, dzięki któremu po zabiciu 25 przeciwników z rzędu przeprowadzamy atak nuklearny.

Ponadto pojawił się nowy tryb rozgrywki Defender, w którym musimy trzymać się w pobliżu drona. Drużyna, która na koniec meczu ma więcej czasu spędzonego przy maszynie wygrywa. Warto jeszcze wspomnieć, że jedną z map, które znalazły się w grze jest słynny Terminal z Call of Duty: Modern Warfare 2. Deweloperzy nie dali nam jednak identycznej lokacji, a przerobili ją na lądowisko na stacji kosmicznej.

Nowy Terminal. - Call of Duty: Infinite Warfare – kompendium wiedzy [Aktualizacja #7: premiera Retribution] - wiadomość - 2017-09-12
Nowy Terminal.

3.3. Zombies in Spaceland

W Call of Duty: Infinite Warfare pojawił się tryb zombie, nazwany Zombies in Spaceland. W tej formie zabawy przenosimy się w przeszłość do lat 80. ubiegłego wieku, gdzie poznajemy losy czterech aktorów, którzy przybyli na spotkanie z reżyserem Williardem Wylerem (Paul Reubens, znany z filmu Wielka Przygoda Pee-Wee Hermana). Szybko jednak okazuje się, że artysta ma nie po kolei w głowie, gdyż zamienił tytułowy park rozrywki Spaceland w miejsce walki z zombie. Gracze wcielają się w Setha Greena (Robot Chicken, Austin Powers), Ike Barinholtza (Sąsiedzi, Suicide Squad), Jay’a Pharoaha (Saturday Night Live, Prawdziwa Jazda) oraz Sasheer Zamatę (Saturday Night Live, Inside Amy Schumer), którzy odgrywają role kujona, rapera, sportowca i popularnej dziewczyny. Dodatkowo w trybie tym pojawił się David Hasselhoff, będący DJ-em, dającym graczom wskazówki.

Call of Duty: Infinite Warfare – kompendium wiedzy [Aktualizacja #7: premiera Retribution] - ilustracja #4

4. Inne

4.1. Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Osoby, które kupiły Call of Duty: Infinite Warfare – Legacy Edition (około 220 zł na PC i 320 zł na konsolach), otrzymały dostęp do Call of Duty: Modern Warfare Remastered, czyli odświeżonej wersji kultowego Call of Duty 4: Modern Warfare z 2007 roku. Produkcja niestety nie jest sprzedawana osobno.

Tytuł oferuje znacznie ulepszoną oprawę graficzną z teksturami w wyższej rozdzielczości, nowymi animacjami, udoskonalonym oświetleniem i cieniowaniem. Bawić można się w kampanii fabularnej i w multiplayerze na 10 najpopularniejszych mapach, w tym Crash, Backlot oraz Crossfire.

Poniżej prezentujemy kilka screenów z Modern Warfare Remastered, a także krótkie porównanie graficzne.

Call of Duty: Infinite Warfare – kompendium wiedzy [Aktualizacja #7: premiera Retribution] - ilustracja #5
Call of Duty: Infinite Warfare – kompendium wiedzy [Aktualizacja #7: premiera Retribution] - ilustracja #6
Call of Duty: Infinite Warfare – kompendium wiedzy [Aktualizacja #7: premiera Retribution] - ilustracja #7
Call of Duty: Infinite Warfare – kompendium wiedzy [Aktualizacja #7: premiera Retribution] - ilustracja #8

4.2. Edycje kolekcjonerskie

Call of Duty: Infinite Warfare ukazało się w kilku wersjach. Oprócz podstawowej, dostępna jest także Legacy Edition i Digital Legacy Edition, zawierające Infinite Warfare i Call of Duty: Modern Warfare Remastered. W Digital Deluxe Edition, oprócz obu wspomnianych przed chwilą gier, znajduje się także przepustka sezonowa. Natomiast najbogatszym wydaniem jest Legacy Pro Edition za 119,99 dolarów (około 466 zł), zawierające Infinite Warfare, Modern Warfare Remastered, przepustkę sezonową, steelbook, ścieżkę dźwiękową oraz cyfrowe dodatki.

4.3. Obsada aktorska

Główną gwiazdą obsady aktorskiej jest Kit Harington, znany z roli Jona Snowa z serialu Gra o Tron. Wciela się on w dowódcę grupy Settlement Defense Front. Oprócz niego Activision zatrudniło następujące osoby:

  • David Harewood (znany z rozmaitych seriali i gier, w tym z Battlefielda 3),
  • Jamie Gray Hyder (Czysta krew),
  • Eric Ladin (Snajper),
  • John Marshall Jones (Kości),
  • Jason Barry (Synowie anarchii),
  • Martin Copping (Footballer Wants a Wife),
  • Heiko Obermöller (Keller z Wolfenstein: The New Order).

4.4. Polska wersja językowa

Dzięki firmom Activision i CDP.pl Call of Duty: Infinite Warfare jako pierwsza część w historii cyklu ukazała się w naszym kraju w pełnej (dubbing) polskiej wersji językowej. Głosów postaciom użyczyli Marcin Dorociński (kapitan Nick Reyes), Łukasz Simlat (Yusef Omar), Olga Bołądź (Nory Salter) i Jarosław Boberek (Ethan). Dodatkowo epizodyczną rolę zaliczył Mirosław Hermaszewski – generał brygady Wojska Polskiego, a zarazem kosmonauta, który jako jedyny Polak odbył lot w kosmos.

W wersji na komputery osobiste gracze mogą wybierać pomiędzy pełnym polskim dubbingiem a innymi językami, w tym angielskim. Na konsolach można dodatkowo zagrać z oryginalnymi głosami i polskimi napisami.

5. Technologia

5.1. Wymagania sprzętowe

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Procesor: Intel Core i3-3225 3.30 GHz lub analogiczny od AMD
  • Karta grafiki: Nvidia GeForce GTX 660 / AMD Radeon HD 7850 z 2 GB pamięci i kompatybilna z DirectX 11
  • Pamięć RAM: 8 GB
  • Twardy dysk: 70 GB
  • System operacyjny: 64-bitowy Windows 7 lub nowszy
  • Szerokopasmowe połączenie z Internetem

6. Informacje popremierowe

6.1. Premiera i odbiór mediów

4 listopada 2016 roku odbyła się premiera gry Call of Duty: Infinite Warfare. Wersja konsolowa zebrała sporo pochwał ze względu na bardzo dobrą kampanię fabularną, którą wiele osób ochrzciło mianem jednej z najlepszych w historii cyklu. Dużo ciepłych słów poleciało także w stronę trybu zombie, a mieszane uczucia wzbudził za to multiplayer. Według niektórych graczy jest on zbyt chaotyczny i nie sprawia tyle frajdy, co w przypadku wcześniejszych części cyklu. Na komputerach gra budzi nieco większe kontrowersje ze względu na pewne problemy techniczne. Niektórzy użytkownicy serwisu Steam narzekają na słabą optymalizację, crashe czy też zacinanie się.

Wybrane recenzje gry:

6.2. Popularność

Firma Activision Blizzard nie podzieliła się konkretnymi danymi związanymi ze sprzedażą, ale dzięki rozmaitym rankingom i analizom wiemy, że Call of Duty: Infinite Warfare odniosło sukces komercyjny, choć mniejszy niż poprzednia część serii. Produkcja okazała się m.in. najpopularniejszą grą 2016 roku w USA. Tytuł cieszył się też ogromnym zainteresowaniem graczy z Wielkiej Brytanii, okupując pierwsze miejsce na liście GFK Chart-Track przez kilka tygodni w listopadzie i grudniu 2016 roku.

Z analizy firmy Robert W. Baird & Co. wynika jednak, że sprzedaż detaliczna produkcji spadła o 35% w porównaniu do Call of Duty: Black Ops III, ale za to wzrosła o 15% w wersji cyfrowej. Koniec końców łączny rezultat jest gorszy o 20%. Natomiast firma NPD, monitorująca rynek gier w USA, wyjawiła, że sprzedaż pudełkowych wydań Infinite Warfare w 2016 roku była o 48% niższa niż Black Ops III rok wcześniej.

7. Dodatki

7.1. Sabotage

Pierwszym dodatkiem do Call of Duty: Infinite Warfare jest Sabotage, który zadebiutował 31 stycznia 2017 roku na konsoli PlayStation 4 (kilka tygodni później na Xboksie One i PC-tach). Rozszerzenie, podobnie jak inne DLC wypuszczane do poszczególnych odsłon serii, oferuje cztery nowe mapy do multiplayera. Noir to lokacja inspirowana nocnym Brooklynem. Neon pozwala walczyć w wirtualnym centrum treningowym. Dzięki Renaissance trafiamy do Wenecji, a Dominion to odświeżony Afghan z Call of Duty: Modern Warfare 2.

Ponadto fani doczekali się nowego rozdziału Zombies in Spaceland, czyli trybu, w którym walczymy z zombie. W Rave in the Redwoods znani już bohaterowie trafiają do obozu w lesie, a dodatkowo towarzyszy im reżyser Kevin Smith. Wszystkie te atrakcje uzupełniają kolejne bronie, nowi wrogowie (Slasher oraz Sasquatch) i kilka innych, mniejszych elementów.

7.2. Continuum

Drugim dodatkiem stworzonym przez ekipę Infinity Ward jest Continuum, które ukazało się 18 kwietnia 2017 roku na konsoli PlayStation 4 (miesiąc później na pozostałych urządzeniach). Rozszerzenie nie odbiega zbytnio zawartością od tego, do czego zdążyliśmy się przyzwyczaić. Otrzymaliśmy bowiem zestaw czterech map do multiplayera. Są to: ośrodek spa Turista, wysypisko na Księżycu nazwane Scrap, futurystyczna galeria sztuki Archive oraz Excess – odświeżona wersja Rust z Call of Duty: Modern Warfare 2.

Ponadto doczekaliśmy się nowego rozdziału kampanii do trybu Zombie. W Shaolin Shuffle ponownie kierujemy aktorami znajdującymi się na planie filmowym, ale tym razem akcja rozgrywa się w Nowym Jorku z lat 70., a jedną z atrakcji jest możliwość nauczenia się czterech stylów walki kung-fu od Shaolin Sister (zagrała ją Pam Grier, znana m.in. z Jackie Brown, Bones i Duchy Marsa).

7.3. Absolution

Kolejnym dodatkiem jest wydany 6 lipca 2017 roku (na PlayStation 4; miesiąc później na pozostałych urządzeniach) Absolution. Stałym punktem rozszerzeń do gier z serii Call of Duty są mapy do multiplayera. Nie zabrakło ich również w tym przypadku. Otrzymaliśmy cztery nowe lokacje – osadzoną w nadmorskich slumsach Bermudę, zamrożone miasto Permafrost, pole do minigolfa Fore oraz odświeżone Ember, które pierwotnie pojawiło się w Call of Duty: Modern Warfare 3.

Ponadto doczekaliśmy się kolejnego rozdziału trybu zombie. Tym razem udajemy się do położonego na plaży miasteczka Sonova Beach, gdzie musimy stawić czoła efektom nieudanego rządowego eksperymentu. W walce pomaga nam Władczyni Ciemności (Cassandra Peterson) z filmu Elvira.

7.4. Retribution

Czwartym dodatkiem do Call of Duty: Infinite Warfare jest Retribution, które zadebiutowało 12 września w wersji na konsolę PlayStation 4 (miesiąc później na pozostałych urządzeniach). Rozszerzenie wprowadza do zabawy kolejny rozdział trybu zombie, zatytułowany Bestia z Otchłani. Trafiamy w nim na pokład popsutego statku kosmicznego, gdzie musimy zmierzyć się z kryptydami – potworami pojawiającymi się w trybie Wyginięcia w grze Call of Duty: Ghosts.

Oprócz tego w Retribution znajdują się cztery mapy do multiplayera. Pierwsza to Carnage, czyli postapokaliptyczny tor wyścigowy. Znane z Call of Duty: Ghosts Warhawk doczekało się nowej wersji w postaci Heartland. Depot 22 to rozbudowana speluna. Natomiast Altitude jest pięknym, podniebnym centrum handlowym.

Retribution jest prawdopodobnie ostatnim dodatkiem do Infinite Warfare, a na pewno ostatnim wchodzącym w skład przepustki sezonowej.

8. Multimedia

Gameplay z E3 2016

Na poniższym materiale znajdziecie kilkuminutowy fragment rozgrywki, zaprezentowany podczas targów E3 2016. Ukazano na nim jedną z misji, która rozpoczyna się na pokładzie statku Retribution. Po kilku chwilach żołnierze wyruszają na operację, której celem jest zlikwidowanie wrogiego niszczyciela. Podopieczny gracza wchodzi do myśliwca, bierze udział w potyczce w przestrzeni kosmicznej, następnie walczy w zerowej grawitacji na pokładzie statku nieprzyjaciela, a po wszystkim wraca do swojej bazy. Wszystko to odbywa się bardzo płynnie i bez żadnych ekranów ładowania.