Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 9 maja 2016, 19:45

Stellaris - pierwsze recenzje gry strategicznej 4X od Paradox Interactive

W sieci zaczęły się pojawiać recenzje Stellaris - kosmicznej strategii od studia Paradox Interactive. Tytuł najwyraźniej przypadł do gustu większości recenzentów, choć raczej nie ma mowy o grze doskonałej.

Rano informowaliśmy o zaplanowanej na dziś premierze gry Stellaris – kosmicznej strategii 4X od studia Paradox Interactive. W międzyczasie w sieci zaczęły pojawiać się liczne recenzje nowej produkcji twórców serii Europa Universalis i Crusader Kings. Dobra wiadomość – zdecydowana większość recenzentów wystawiła grze wysoką ocenę. Stellaris na początku urzeka bogatymi opcjami kreatora własnej rasy, a w tajniki rozgrywki wprowadza nas bardzo dobry samouczek, obecny przez całą grę, lecz nienarzucający się przesadnie. Przez cały czas towarzyszą nam liczne wydarzenia losowe, mające spory wpływ na przebieg gry, w tym rozwijane technologie (drzewka technologiczne nie są z góry ustalone). Niewiele też można zarzucić warstwie wizualnej produkcji, ze szczególnie efektownie prezentującymi się wizualizacjami bitew. Niemniej walka sprowadza się do suchych kalkulacji, a długoterminowa strategia ma o wiele większe znaczenie niż zastosowana taktyka.

Dla wielu recenzentów Stellaris to gra wybitna, ale nie zabrakło też bardziej krytycznych głosów. - Stellaris - pierwsze recenzje gry strategicznej 4X od Paradox Interactive - wiadomość - 2016-05-10
Dla wielu recenzentów Stellaris to gra wybitna, ale nie zabrakło też bardziej krytycznych głosów.

Niestety, Stellaris bynajmniej nie jest produkcją perfekcyjną. W części recenzji pojawiły się zarzuty w stosunku do zastoju w środkowej fazie rozgrywki, kiedy już odkryliśmy większość planszy i jesteśmy ograniczeni przez obecność innych ras. W dużej mierze ma wynikać to z zadziwiająco biednych opcji dyplomacji (i całkowitej nieobecności szpiegostwa), co wraz z brakiem niemilitarnych warunków zwycięstwa sprawia, że walka staje się koniecznością. Co jest o tyle uciążliwe, że – według serwisu IGN – nie ma możliwości stoczenia konfliktu na mniejszą skalę, na przykład w celu przesunięcia naszej strefy wpływów. Źle wypada też system wymiany surowców, który przez swoją toporność skutecznie zniechęca do handlu. Powyższe zarzuty przewijają się w takiej lub innej formie we wszystkich recenzjach, co nie przeszkodziło wielu autorom w wystawieniu wysokich ocen. Trudno więc stwierdzić, jak poważne są te mankamenty i czy rzeczywiście możemy mówić – jak twierdzą poniektórzy – o zmarnowanym potencjale. Można za to na spokojnie założyć, że Paradox tradycyjnie będzie rozwijał Stellaris o kolejne dodatki i aktualizacje, które być może pozwolą na zgodne uznanie tej gry za jedną z najlepszych kosmicznych strategii wszech czasów.

Wybrane recenzje

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej