Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 26 kwietnia 2016, 13:30

autor: Michał Jodłowski

Twórcy Total War: Warhammer rozwiewają wątpliwości nt. Denuvo

Twórcy gry Total War: Warhammer odnieśli się do wątpliwości graczy dotyczących systemu Denuvo, który będzie zabezpieczać ich dzieło przed piractwem. Udzielono odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania na temat tego skutecznego, a zarazem kontrowersyjnego rozwiązania.

Deweloperzy Total War: Warhammer uspokajają graczy w sprawie systemu Denuvo. - Twórcy Total War: Warhammer rozwiewają wątpliwości nt. Denuvo - wiadomość - 2016-04-26
Deweloperzy Total War: Warhammer uspokajają graczy w sprawie systemu Denuvo.

System Denuvo Anti-Tamper to kwestia kontrowersyjna, jeśli nie drażliwa, wśród graczy. Na temat rzeczonej technologii krąży wiele na dobrą sprawę niezweryfikowanych plotek, które dorabiają jej czarną legendę. Dwa dni temu okazało się, że do grona gier wykorzystujących Denuvo (a wśród tych znaleźć można takie tytuły, jak Far Cry Primal, Hitman czy Rise of the Tomb Raider) dołączy Total War: Warhammer, strategia autorstwa studia Creative Assembly. Deweloperzy tej produkcji najwyraźniej zdają sobie sprawę, że na samo hasło „Denuvo” może na nich spaść słuszna lub niesłuszna krytyka (niech każdy osądzi sam). W związku z powyższym odnieśli się oni we wpisie w serwisie Reddit do kilku najczęściej podnoszonych w tej sprawie wątpliwości. Ekipa Creative Assembly uspokaja i rzeczowo wyjaśnia takie kwestie, jak konieczność stałego połączenia z siecią, ograniczenie możliwości modowania, problemy z instalacją gry na kilku komputerach czy chociażby spadki wydajności. Poniżej prezentuję streszczenie udzielonych odpowiedzi.

  • Czy Total War: Warhammer wymaga stałego połączenia z Internetem?
  • Nie. Gra wymaga jedynie aktywacji przy instalacji oraz najprawdopodobniej przy aktualizacji podzespołów komputera. Dotyczy to zarówno platformy Steam, jak i samego Denuvo.
  • Czy Denuvo ogranicza możliwości modowania?
  • Nie. Denuvo chroni tylko plik wykonywalny (.exe) gry, którego mody z reguły nie zmieniają. Deweloperzy dodatkowo przypominają, że do niektórych tytułów chronionych przez Denuvo istnieją mody zmieniające wartości pliku .exe w pamięci operacyjnej.
  • Czy Denuvo ogranicza liczbę komputerów, na których można zainstalować grę?
  • Nie. Jedyny obowiązujący limit to 5 komputerów na 24 godziny.
  • Czy Denuvo powoduje problemy z dyskami HDD bądź SSD?
  • Nie. W Internecie krążą plotki, jakoby Denuvo ciągle zapisywało i/lub szyfrowało dane [co, gdyby było prawdą, faktycznie mogłoby skracać żywotność dysku SSD – przyp. Meehow] na dysku, jednakże jest to nieprawda.
  • Czy Denuvo wpływa na wydajność gry bądź płynność rozgrywki?
  • Nie. Deweloperzy informują, że przeprowadzili testy zarówno wewnętrzne w swoim studiu, jak i zewnętrzne w siedzibie Denuvo, z których żadne nie wykazały negatywnego wpływu Denuvo na wydajność gry bądź płynność rozgrywki.

Na samym końcu swojego wpisu deweloperzy w odpowiedzi zostawili słuszną wskazówkę, że system Denuvo Anti-Tamper, jak sama nazwa wskazuje, nie jest DRM-em. Jest to oprogramowanie szyfrujące, którego celem jest – w wielkim skrócie – chronienie danej gry przed scrackowaniem przez zapobieganie ingerencjom w jej pliki.

Przy okazji warto przypomnieć słowa Bird Sister, crackerki z chińskiej grupy 3DM, która w styczniu wieszczyła koniec piractwa z powodu coraz większej skuteczności Denuvo. Być może jej śmiała przepowiednia jest nieco na wyrost, wszak praktyka pokazuje, że trudno stworzyć zabezpieczenie nie do złamania, niemniej dostępne dane faktycznie wskazują, że Denuvo stanowi coraz większe wyzwanie dla crackerów. Jego wyniki najwidoczniej są na tyle zachęcające dla wydawców, że ci coraz częściej sięgają po dzieło austriackiej firmy Denuvo Software Solutions. W koniec growego piractwa można wierzyć lub nie, ale mniejsze bądź większe ograniczenie tego procederu jest scenariuszem jak najbardziej realistycznym. Pytaniem otwartym pozostaje, czy i ewentualnie kiedy mniejsze studia niezależne uciekną się do Denuvo, wszak ich gry również bywają piracone na potęgę (vide Punch Club, który został nielegalnie pobrany ponad milion razy).