Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 1 sierpnia 2018, 17:30

autor: Retromaniak

Wszystko o South Park: The Fractured But Whole (Premiera dodatku Dawaj Crunch'a) - akt. #17

Niniejszy artykuł zawiera kompendium wiedzy o nadchodzącej produkcji firmy Ubisoft zatytułowanej South Park: The Fractured But Whole, będącej kontynuacją wydanej w 2014 roku gry cRPG South Park: Kijek Prawdy. Kompendium będzie na bieżąco uaktualniane, w miarę pojawiania się wszelkich istotnych informacji związanych z grą studia Ubisoft San Francisco.

Gra South Park: The Fractured But Whole to kontynuacja wydanej w 2014 roku na pecetach i konsolach siódmej generacji produkcji South Park: Kijek Prawdy, która w wyjątkowo oryginalny sposób połączyła uniwersum popularnego serialu animowanego z gatunkiem klasycznego cRPG z turowym systemem walki. W niniejszym kompendium postanowiliśmy zebrać dla Was wszystkie informacje i materiały, jakie pojawiły się dotąd w związku ze wspomnianą produkcją. Jego zawartość będzie przez nas systematycznie uaktualniana, zarówno do czasu rynkowego debiutu najnowszego South Parka, jak i już po jego premierze.

Aktualizacja #17: Premiera dodatku Dawaj Crunch’a (dział 5.3.).

Aktualizacja #16: Premiera i szczegóły wersji na Nintendo Switch (dział 5.), odbiór wersji na Nintendo Switch (dział 5.4.).

Aktualizacja #15: Premiera dodatku Od zmierzchu do Casa Bonita (dział 5.3.).

Aktualizacja #14: Premiera dodatku Niebezpieczny holopokład i szczegóły dotyczące pozostałych DLC (dział 5.3.).

Aktualizacja #13: Podsumowanie wyników sprzedażowych (dział 5.4.), udostępnienie wersji demonstracyjnej gry (dział 1.8.).

Aktualizacja #12: Premiera gry (dział 5.), pierwsze recenzje portali branżowych (dział 5.4.).

Aktualizacja #11: Konkurs na najlepszy pierd i inne formy promocji gry (dział 1.8), status Gold oraz zwiastun na premierę (dział 5.), informacje na temat przepustki sezonowej i dodatków DLC (dział 5.3.), specjalny odcinek serialu South Park (dział 6.3.).

Aktualizacja #10: Przedpremierowe materiały serwisu Eurogamer i próbka kontrowersyjnego humoru twórców (dział 1.6.).

Aktualizacja #9: Materiały z targów gamescom 2017 (dział 1.5.), wymagania sprzętowe wersji PC (dział 4.1.).

Aktualizacja #8: Materiały z targów E3 2017 (dział 1.4.), potwierdzenie finalnej daty premiery (dział 5.).

Aktualizacja #7: Nowy trailer gry oraz ostateczna data premiery (dział 5.).

Aktualizacja #6: Kolejne opóźnienie premiery (dział 5.).

Aktualizacja #5: Przesunięcie premiery (dział 5.).

Aktualizacja #4: Nowy trailer gry i obszerny fragment rozgrywki (dział 1.3.), Nosulus Rift, czyli gamescomowy żart twórców (dział 1.3. oraz 6.1.).

Aktualizacja #3: Geneza tytułu (dział 1.7.), zmiany w mechanice walki na nowym materiale wideo (dział 3.), kolekcjonerska edycja Amazonu (dział 5.2.).

Aktualizacja #2: Możliwość pokierowania postacią żeńską (dział 3), materiał tvgry.pl (dział 6.2.).

Aktualizacja #1: Materiały z targów E3 2016 (dział 1.2.), data premiery gry (dział 1.2. oraz 5.), nowe szczegóły dotyczące mechaniki (dział 3.), zawartość edycji specjalnych i kolekcjonerskich (dział 5.2.).

Wszystko o South Park: The Fractured But Whole (Premiera dodatku Dawaj Crunch'a) - akt. #17 - ilustracja #1

1. Informacje ogólne

Spis treści:
  1. 1. Informacje ogólne (1.1. Oficjalna zapowiedź, 1.2. Materiały z targów E3 2016, 1.3. Materiały z targów gamescom 2016, 1.4. Materiały z targów E3 2017, 1.5. Materiały z targów gamescom 2017, 1.6. Przedpremierowe materiały serwisu Eurogamer, 1.7. Geneza tytułu, 1.8. Formy promocji gry)
  2. 2. Fabuła
  3. 3. Mechanika
  4. 4. Kwestie techniczne (4.1. Wymagania sprzętowe wersji PC)
  5. 5. Premiera gry (5.1. Polska wersja językowa, 5.2. Edycje specjalne i kolekcjonerskie, 5.3. Przepustka sezonowa i dodatki DLC, 5.4. Odbiór gry)
  6. 6. Inne multimedia (6.1. Materiały dewelopera, 6.2. tvgry.pl, 6.3. Specjalny odcinek serialu South Park)

Zapoczątkowany w 1997 roku przez stację Comedy Central serial South Park (w rodzimej wersji przemianowany na Miasteczko South Park) to z całą pewnością jeden z najpopularniejszych, ale i najbardziej kontrowersyjnych seriali animowanych w dziejach telewizji. Historia czterech chłopców, mieszkających w fikcyjnym miasteczku South Park – położonym w śnieżnym krajobrazie Gór Skalistych w środkowym Kolorado, z miejsca zyskała liczną grupę entuzjastów i oddanych fanów. Mimo typowo kreskówkowej stylistyki, dzieło Treya Parkera i Matta Stone’a przeznaczone jest jednak zdecydowanie dla widzów dorosłych, a to za sprawą podejmowanej tematyki, rubasznego i dość niewybrednego humoru, a przede wszystkim niezwykle ciętego języka, jakim posługują się nastoletni bohaterowie kreskówki.

Biorąc pod uwagę ogromną popularność serialu, lista jego komputerowych adaptacji przedstawia się dosyć skromnie, a najważniejsze z nich powstały jeszcze w latach 90. XX wieku. Wśród trzech wydanych przez firmę Acclaim tytułów znalazły się: pierwszoosobowa zręcznościówka South Park, będąca zbiorem minigierek i łamigłówek South Park: Chef’s Luv Shack oraz gra wyścigowa South Park Rally. W latach 2009-2012 na konsoli Xbox 360 ukazały się dwie niewielkie gry arcade: strategia South Park Let's Go Tower Defense Play! oraz platformówka South Park: Tenorman's Revenge, jednakże obie przeszły praktycznie bez echa.

South Park i turowe RPG? To nie mogło się udać… a jednak! - Wszystko o South Park: The Fractured But Whole (Premiera dodatku Dawaj Crunch'a) - akt. #17 - wiadomość - 2018-08-13
South Park i turowe RPG? To nie mogło się udać… a jednak!

Przełomem okazał się rok 2014, kiedy to deweloperzy z uznanego studia Obsidian Entertainment we współpracy z firmą Ubisoft podjęli się rzeczy z pozoru niemożliwej, tzn. połączenia oryginalnego uniwersum serialu z gatunkiem klasycznej gry cRPG z turowym systemem walki. Pomysł okazał się prawdziwym strzałem w dziesiątkę, a gra South Park: Kijek Prawdy zyskała bardzo pochlebne recenzje zarówno wielbicieli serialu, jak i fanów komputerowego RPG, szukających odskoczni od eksploatowanej na wszystkie możliwe sposoby tematyki fantasy. Szybko stało się też jasne, że zapowiedź jej pełnoprawnej kontynuacji jest tylko i wyłącznie kwestią czasu.

1.1. Oficjalna zapowiedź

Kilkanaście miesięcy po premierze pierwowzoru, podczas odbywającej się w czerwcu 2015 roku konferencji Ubisoftu na targach E3 2015 oficjalnie zapowiedziano grę South Park: The Fractured But Whole, będącą kontynuacją pomysłów zaprezentowanych w Kijku Prawdy. Ponad dwuminutowy trailer gry otworzył konferencję francuskiego giganta, spotykając się z entuzjastyczną reakcją zgromadzonych widzów. Przy okazji prezentacji poznaliśmy ogólny zarys fabuły i dowiedzieliśmy się, że w proces produkcyjny gry ponownie zaangażują się oryginalni twórcy serialu: Trey Parker i Matt Stone – co z pewnością ucieszyło wszystkich jego fanów. Ujawniono także, że produkcją gry zajmie się zupełnie inny deweloper. Miejsce Obsidian Entertainment zajęło bowiem jedno z wewnętrznych studiów Ubisoftu – ekipa Ubisoft San Francisco, nie mająca jak dotąd na swoim koncie żadnych spektakularnych sukcesów.

Z powyższej zapowiedzi wynikało, że gra South Park: The Fractured But Whole ukaże się na komputerach PC oraz konsolach PlayStation 4 i Xbox One. Mimo że przy okazji nie ujawniono choćby przybliżonej daty premiery, na oficjalnej stronie gry uruchomionej już kilka dni później pojawiła się informacja o roku 2016.

1.2. Materiały z targów E3 2016

Po dość długim okresie milczenia, poświęconym przez koncern Ubisoft na rozwijanie i promocję takich hitów, jak Far Cry Primal czy Tom Clancy’s The Division, gra South Park: The Fractured But Whole powróciła zgodnie z oczekiwaniami podczas kolejnych targów E3 w 2016 roku. W trakcie konferencji Ubisoftu zaprezentowano nowy trailer produkcji i ujawniono datę premiery tytułu, która została zaplanowana na dzień popularnych Mikołajek, tj. 6 grudnia 2016 roku.

Jednocześnie zaprezentowany został obszerny, blisko piętnastominutowy fragment rozgrywki z najnowszej odsłony cyklu. Całość opatrzona została komentarzem zaproszonych na konferencję twórców serialu, którzy w rozmowie z producentem gry Jasonem Schroederem ujawnili kilka nowych informacji, związanych z fabułą oraz mechaniką rozgrywki.

1.3. Materiały z targów gamescom 2016

W obliczu zbliżającej się premiery gry, drugiej odsłony RPG-owego South Parka nie zabrakło również podczas sierpniowych targów gamescom 2016. Z okazji imprezy przygotowano nowy, „epicki” zwiastun gry, a także niezwykle ciekawą i zabawną atrakcję, przeznaczoną dla fanów odwiedzających jej targowe stoisko. Okazało się nią urządzenie o nazwie Nosulus Rift, będące parodią popularnych okularów rzeczywistości wirtualnej Oculus Rift, za sprawą którego można było poczuć bąki, puszczane przez głównego bohatera gry. Opublikowane przy okazji wywiady z twórcami urządzenia możecie obejrzeć w sekcji 6.1.

W trakcie targów, serwis Polygon opublikował także obszerny, 15-minutowy fragment rozgrywki z gry South Park: The Fractured But Whole. Film prezentuje sam początek gry (z pominięciem animowanych scenek wprowadzających), w którym bohater uczy się zasad zabawy w superbohaterów, określa swoją klasę postaci, poznaje usprawniony system walki oraz odkrywa swoją „przejmującą” historię z dzieciństwa. Na zakończenie możemy też obejrzeć w całości pojawiającą się wcześniej na zwiastunach bitwę superbohaterów na jezdni.

1.4. Materiały z targów E3 2017

Kolejne istotne materiały z gry South Park: The Fractured But Whole udostępnione zostały graczom podczas kolejnej z dorocznych edycji targów E3, w czerwcu 2017 roku – a więc ok. pół roku po pierwotnie zakładanej dacie premiery tytułu. Oprócz oficjalnego potwierdzenia finalnej daty debiutu gry (tj. 17 października 2017 roku), obecni na konferencji wydawcy gracze doczekali się m.in. nowego zwiastuna The Fractured But Whole. Zaprezentowano w nim w akcji po raz pierwszy żeńską bohaterkę tytułu, która – jak łatwo się domyśleć – wywoła z pewnością niemało zamieszania w grupie Erica Cartmana i jego „superbohaterów”.

Ponadto, już poza oficjalną konferencją, firma Ubisoft udostępniła ponad dziesięciominutowy gameplay ze swej nadchodzącej gry. Materiał ten, ukazujący kilka aspektów rozgrywki oraz typową dla serialu dawkę niewybrednych żartów, obejrzeć możecie poniżej.

1.5. Materiały z targów gamescom 2017

Ostatnia oficjalna prezentacja przedpremierowa The Fractured But Whole miała miejsce podczas kolejnej edycji targów gamescom, odbywających się w sierpniu 2017 roku – czyli ok. dwa miesiące przed ogłoszoną na E3 finalną datą premiery. Zaprezentowany podczas gamescomu gameplay z niemal ukończonej wersji gry był bezpośrednią kontynuacją fragmentu, zaprezentowanego przez przedstawicieli firmy Ubisoft podczas ostatnich targów E3. O ile jednak tamto demo skupiało się przede wszystkim na interakcjach z postaciami i walce, to materiał pokazany w Niemczech skupia się raczej na eksploracji, rozwiązywaniu zagadek oraz systemie craftingu, który pojawia się w serii po raz pierwszy.

Oba ww. fragmenty rozgrywki koncentrują się na jednym z zadań, w ramach którego główny bohater gry (wraz z jednym ze swoich towarzyszy Scottem Malkinsonem) trafia do klubu ze striptizem. Mają tam nadzieję znaleźć jakiś trop związany z zaginionym kotem. Informacje na temat zwierzęcia ma posiadać jedna z dziewczyn pracujących w przybytku. Jednak zanim dojdzie do rozmowy, trzeba ją wywabić. Dlatego też bohaterowie wpadają na genialny plan: zamierzają otruć DJ-a specjalnie spreparowanym ginem z tonikiem i wywołać tancerkę na scenę. Poszukiwanie składników do niezwykłego drinka nie należy jednak do prostych zadań. Aby się do nich dostać, trzeba wykorzystać umiejętności Nowego, w tym m.in. znane z poprzedniej odsłony cyklu pierdzenie. Po zdobyciu wszystkich niezbędnych elementów sprawa jest już prosta – wchodzimy do nowego menu craftingu i tworzymy interesujący nas przedmiot (o ile oczywiście mamy na niego przepis).

1.6. Przedpremierowe materiały serwisu Eurogamer

Na początku września 2017 roku, a więc na kilka tygodni przed planowaną premierą South Park: The Fractured But Whole, serwis Eurogamer opublikował blisko półtoragodzinny gameplay z początkowych fragmentów zabawy. Na materiałach zobaczyć możemy m.in. proces kreacji bohatera, trochę walki, eksplorację tytułowego miasteczka oraz interakcje z różnymi postaciami. Zanim jednak zdecydujecie się na obejrzenie poniższych materiałów, lojalnie ostrzegamy, że całość zawiera sporą liczbę spojlerów, które mogą nieco popsuć Wam zabawę w finalnej wersji gry.

Prócz samej specyfiki rozgrywki w South Park: The Fractured But Whole, która była już prezentowana niejednokrotnie, chociażby na tegorocznych targach E3 oraz gamescom, materiał przygotowany przez redaktorów Eurogamera daje nam szerszy wgląd w scenariusz gry. Według tego, co możemy zobaczyć, wszyscy fani specyficznego humoru serialu Matta Stone'a i Treya Parkera mogą spać spokojnie. Studio Ubisoft nie bało się bowiem kontrowersji i w swojej grze obśmiewa wszystkich dookoła. Przykładowo, początek zabawy w superbohaterów to kreacja naszej postaci (czyli znanego z poprzedniej części Nowego Dzieciaka), podczas której poziom trudności dalszej rozgrywki jest definiowany przez... kolor skóry: biały to łatwy, a czarny to bardzo trudny. Jak zdradzili deweloperzy, wpływa to nie tylko na ilość zdobywanych po walce pieniędzy oraz zasobów (choć sama skala wyzwania potyczek się nie zmienia), ale również na sposób, w który postacie niezależne zwracają się do naszego bohatera.

Na tym jednak nie koniec. W drugiej części gameplayu, podczas rozmowy z panem Mackey, szkolnym psychologiem, możemy określić płeć Nowego Dzieciaka (który, przypomnijmy, jest chłopcem) jako żeńską. Skonfundowany rozmówca najpierw dopytuje się, czy w takim razie jesteśmy transgenderowcem czy cisgenderowcem, a następnie dzwoni do rodziców naszego bohatera w celu potwierdzenia tych informacji. Sytuacja ta to dopiero wierzchołek góry lodowej, a w zaprezentowanym fragmencie znajdziemy jeszcze całe mnóstwo toaletowego humoru, walkę z księżami-pedofilami, seks i wiele, wiele więcej.

Przy tej okazji warto jednocześnie przypomnieć, że poprzednia odsłona gry (South Park: Kijek Prawdy) również nie uciekała od wszelkiego rodzaju kontrowersji. Przykładowo, jedną z klas postaci stanowił Żyd (po wyborze którego Cartman rzucał tekstem „Chyba się nie zaprzyjaźnimy”), a w pewnym momencie rozgrywki musieliśmy przeprowadzić aborcję. Nie da się zatem ukryć, że seria South Park to zdecydowanie propozycja nie dla każdego odbiorcy, jednak fani serialu animowanego i prezentowanego przez niego humoru nie powinni z całą pewnością narzekać.

1.7. Geneza tytułu

Jedną z cech charakterystycznych serialu South Park jest bezkompromisowość, widoczna zwłaszcza w warstwie językowej. O ile jednak wydany w 2014 roku Kijek Prawdy mógł pochwalić się nieco dziwacznym, lecz stosunkowo „grzecznym” tytułem, w przypadku kolejnej produkcji twórcy seriali zamierzali posunąć się o krok dalej. Zgodnie z ich koncepcją, w pierwotnych założeniach opisywana produkcja miała nazywać się South Park: Butthole of Time (co w dosłownym, polskim tłumaczeniu oznaczałoby ni mniej ni więcej tylko Odbyt Czasu). Wydawcy gry z firmy Ubisot nie zgodzili się jednak na tę propozycję, twierdząc, że sprzedawcy nie wystawią na sklepowe półki produkcji ze słowem „odbyt” w nazwie. Skutkiem tego Trey Parker spędził podobno długie godziny, próbując wymyślić żart słowny z tym konkretnym wyrazem – co ostatecznie zaowocowało powstaniem tytułu The Fractured But Whole. Nowy tytuł gry został przyjęty, jednak jego dwuznaczność stała się przyczyną dalszych problemów z tłumaczeniem, jakim musiały stawić czoła regionalne oddziały Ubisoftu. Szerzej o tym fakcie możecie zaś przeczytać w dziale 5.1.

1.8. Formy promocji gry

Podczas tworzenia South Park: The Fractured But Whole, twórcy gry uciekali się do różnych – często bardzo nietypowych – form promocji swojego dzieła. Wszystkie one były jednak w pełni adekwatne do specyfiki i niewybrednego poczucia humoru, z którego słynie także filmowa seria South Park. Jedną z takich form stanowiło przygotowane z okazji targów gamescom 2016 urządzenie o nazwie Nosulus Rift (o którym przeczytać możecie w dziale 1.3). Był to specjalny gadżet, będący parodią popularnych okularów rzeczywistości wirtualnej Oculus Rift, za sprawą którego można było poczuć bąki, puszczane przez głównego bohatera gry. Wśród innych form promocji tytułu, wyróżnić warto także liczne zwiastuny i materiały z rozgrywki, w których w typowy dla serii sposób naśmiewano się z wielu kontrowersyjnych tematów, takich jak rasizm, seks, czy dosyć modny na całym świecie temat gender (dział 1.6.). Nie oszczędzono także celebrytów np. rapera Kanye Westa i opracowanej przez niego gry Only One, w której zadaniem graczy było udzielenie pomocy jego zmarłej matce w dostaniu się do Nieba (dział 5.).

Powstawaniu South Park: The Fractured But Whole towarzyszyły również oryginalne konkursy, takie jak zorganizowany na facebookowym profilu Ubisoft Polska konkurs na polskie tłumaczenie tytułu gry (dział 5.1.). W dniach 02-16 października, a więc tuż przez planowaną premierą produkcji, wydawca gry zorganizował kolejny nietypowy konkurs, stylizowany na popularne programy typu „talent show”. Zadaniem uczestników było tu nagranie filmiku, w którym chwalą się oni… własnymi pierdami, a nagrodą dla autora najlepszej pracy było zaproszenie do studia Ubisoft w San Francisco, w którym nagra on dźwięk bąka, wykorzystany następnie w samej grze. Nietypowe „prace konkursowe” można było zgłaszać na specjalnie przygotowanej stronie I AM THE FART, a na poszczególne nagrania głosować za pomocą Facebooka lub usługi Uplay. Dziesięć najlepszych materiałów trafiło do etapu finałowego, w którym zwycięzcę wyłoniło specjalnie powołane, trzyosobowe jury. W jego skład weszli: pracujący nad samą grą inżynier dźwięku T.J. Powell, niejaki Mr. Methane – czyli znany od lat 80. ubiegłego wieku profesjonalny „pierdzacz” (tak, tak, jest taki zawód!) oraz niewymieniona z nazwiska „nieznana słynna dziewczyna”.

Mimo niezłego – choć nie idealnego – debiutu gry (o którym piszemy szerzej w dziale 5.4.), zainteresowanie grą South Park: The Fractured But Whole stosunkowo szybko spadło. Nic więc dziwnego, że zaledwie tydzień po premierze tytułu, firma Ubisoft postanowiła zachęcić graczy do wypróbowania swej produkcji w nieco inny sposób i udostępniła jej wersję demonstracyjną, którą można pobrać na konsole PlayStation 4 oraz Xboksa One. Co ważne, postępy osiągnięte w demie można bez przeszkód przenieść do pełnej wersji gry, oczywiście pod warunkiem jej późniejszego zakupu.

2. Fabuła

Fabuła South Park: The Fractured But Whole skonstruowana została na bardzo podobnych zasadach, jak w grze South Park: Kijek Prawdy, a za jej stworzenie ponownie odpowiadają oryginalni twórcy serialu: Trey Parker i Matt Stone. O ile jednak poprzednia odsłona serii naśmiewała się z szeroko pojętego gatunku fantasy, tak jej część druga na celownik wzięła raczej filmy i komiksy o superbohaterach.

Akcja gry przenosi nas oczywiście na ulice tytułowego miasteczka South Park, a podczas zabawy wcielamy się po raz kolejny w rolę dzieciaka zwanego „Nowym” (lub „Nową”), który dopiero niedawno sprowadził się wraz z rodziną w to miejsce. Przyjaciele z paczki Cartmana odgrywają zaś role prawdziwych superbohaterów z grupy Coon & Friends. Kontrolowana przez nas postać dołącza oczywiście do tej znamienitej ekipy, aby wraz z takimi bohaterami, jak Mysterion, Toolshed (Szopa z narzędziami), Human Kite (Człowiek-Latawiec), Mosquito (Komar), czy Mint Berry Crunch (Miętowa Jagódka) po raz kolejny zmierzyć się ze złowrogim profesorem Chaosem.

Oto prawdziwi superbohaterowie! - Wszystko o South Park: The Fractured But Whole (Premiera dodatku Dawaj Crunch'a) - akt. #17 - wiadomość - 2018-08-13
Oto prawdziwi superbohaterowie!

3. Mechanika

Ogólne założenia rozgrywki w South Park: The Fractured But Whole nie odbiegają w sposób znaczący od rozwiązań, znanych ze swej wysoko ocenianej poprzedniczki. Podobnie jak w pierwowzorze, akcja ukazana została więc w widoku z boku, a podczas zabawy możemy w sposób swobodny przemieszczać się po terenie miasta, wykonując rozmaite zadania fabularne, rozmawiając z napotkanymi postaciami i zbierając różne przydatne przedmioty. Istotnym elementem rozgrywki pozostaje oczywiście walka, w której niczym w klasycznych grach cRPG postaci atakują na przemian, zadając przeciwnikom określoną ilość obrażeń. Podczas potyczek bohaterowie korzystają rzecz jasna z odpowiednio absurdalnego zestawu broni i supermocy, które – jak na grę RPG przystało – w toku rozgrywki możemy dodatkowo rozwijać.

W grze South Park: The Fractured But Whole nie obeszło się jednak bez całego szeregu zmian, które, rozwijając pomysły pierwowzoru, w znaczący sposób uatrakcyjniły rozgrywkę. Pierwszą z nich stanowi dużo bardziej rozbudowany system rozwoju postaci, dzięki któremu w miarę postępów zabawy możemy wyposażać naszych podopiecznych w prawdziwie nieziemskie umiejętności i kreować ich na prawdziwych superbohaterów. W związku z faktem, że Kijek Prawdy był dość często krytykowany za zbytnie spłycenie mechaniki walki, deweloperzy postanowili także urozmaicić nieco ten aspekt rozgrywki. Przede wszystkim, w grze pojawiła się możliwość poruszania się po polu walki postaciami bohaterów, co z kolei pozwala im m.in. chować się za elementami otoczenia i wymusza na graczach stosowanie bardziej długofalowych strategii. Ponadto na potyczki mogą teraz wpływać wydarzenia z zewnątrz. Jeśli np. bijemy się na ulicy, w każdej chwili może nadjechać samochód i zmusić naszych bohaterów do zejścia na chodnik. Sporą liczbę szczegółów, dotyczących zmian w mechanice walki, zaprezentowano w udostępnionym pod koniec lipca 2016 r. materiale wideo, na którym twórcy serialu: Trey Parker i Matt Stone przybliżają graczom kulisy powstawania produkcji.

Jedną z kluczowych nowości, wprowadzonych w grze South Park: The Fractured But Whole stanowi z pewnością fakt, że w zależności od preferencji, podczas zabawy możemy pokierować zarówno postacią męską, jak i żeńską, o czym poinformowali twórcy marki w wywiadzie dla serwisu Entertainment Weekly. Wbrew pozorom nie jest to jednak tylko i wyłącznie dodatek czysto kosmetyczny, gdyż rozgrywka chłopakiem i dziewczyną będzie dość wyraźnie różnić się od siebie, głównie pod względem sposobu, w jaki naszego bohatera postrzegać będą postaci niezależne. Fakt ten związany jest zaś przede wszystkim z samą specyfiką serialu, któremu elementy takie jak seksizm i rasizm towarzyszą praktycznie od zawsze. Swoistą ciekawostkę stanowić może fakt, że podobny pomysł rozróżnienia postaci na męską lub żeńską pojawił się już podczas prac nad pierwszą częścią cyklu. Finalnie jednak został on zarzucony przez deweloperów, gdyż jego wprowadzenie wiązałoby się z koniecznością przerobienia niemal całej produkcji pod względem narracyjnym.

W drugiej części gry możemy również pokierować postacią żeńską. - Wszystko o South Park: The Fractured But Whole (Premiera dodatku Dawaj Crunch'a) - akt. #17 - wiadomość - 2018-08-13
W drugiej części gry możemy również pokierować postacią żeńską.

4. Kwestie techniczne

Pomimo braku jakichkolwiek oficjalnych informacji na ten temat, bazując na dostępnych materiałach możemy jedynie domniemywać, że South Park: The Fractured But Whole oparty został o ten sam silnik, jaki wykorzystano w wydanej ponad dwa lata wcześniej poprzedniczce. Biorąc jednak pod uwagę, że tytuł tworzony był od początku z myślą o platformach kolejnej generacji jest niemal pewne, że został on odpowiednio zmodyfikowany i dostosowany do możliwości dzisiejszych pecetów oraz popularnych „next-genów”. To z kolei znalazło swoje odzwierciedlenie zarówno w lepszej oprawie graficznej gry, jak i pewnych elementach mechaniki.

4.1. Wymagania sprzętowe wersji PC

W połowie sierpnia 2017 roku firma Ubisoft opublikowała wymagania sprzętowe gry South Park: The Fractured But Whole. Zgodnie z zapewnieniami wydawcy, aby sprawdzić najnowszą odsłonę przygód Cartmana i spółki, fani marki raczej nie będą musieli kupować nowych podzespołów. Komputer spełniający podane niżej wymagania minimalne gry, pozwoli na płynną rozgrywkę w 30 klatkach na sekundę i rozdzielczości 720p przy niskim poziomie detali. Sprzęt spełniający wymagania zalecane umożliwi natomiast komfortową zabawę w 60 klatkach i rozdzielczości 1080p przy wysokim poziomie szczegółowości grafiki.

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Procesor: Intel Core i5 2400 lub AMD FX 4320
  • Pamięć RAM: 6GB
  • Karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 560Ti / GTX 650 / GTX 750 / GTX 950 / GTX 1050 lub AMD Radeon HD 7850 / R9 270 / R9 370 / RX 460

Zalecane wymagania sprzętowe:

  • Procesor: Intel Core i5-4690K lub AMD FX-8350 CPU
  • Pamięć RAM: 8GB
  • Karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 670 / GTX 750ti / GTX 960 / GTX 1060 lub AMD Radeon R9 280X / R9 380 / RX 470
Technologia rodem z Batmana. - Wszystko o South Park: The Fractured But Whole (Premiera dodatku Dawaj Crunch'a) - akt. #17 - wiadomość - 2018-08-13
Technologia rodem z Batmana.

5. Premiera gry

Przez niemal rok od oficjalnej zapowiedzi gry na targach E3 2015, praktycznie jedyną wskazówką dla graczy dotyczącą ewentualnej daty premiery South Park: The Fractured But Whole była widniejąca na jej oficjalnej stronie data: 2016. Na podstawie opublikowanego w lutym 2016 roku raportu finansowego spółki spekulowano też, że tytuł powinien pojawić się na rynku przed końcem obecnego roku fiskalnego, a więc najpóźniej 30 kwietnia 2017. Podczas prezentacji gry na targach E3 2016 ujawniono w końcu oficjalną datę premiery tytułu, która została wyznaczona na dzień popularnych Mikołajek, tj. 6 grudnia 2016 roku.

W połowie września 2016 roku, a więc na niecałe trzy miesiące przed planowaną wcześniej premierą South Park: The Fractured But Whole, firma Ubisoft poinformowała, że gra zadebiutuje na komputerach PC oraz konsolach PlayStation 4 i Xbox One dopiero w pierwszym kwartale 2017 roku. Jak się jednak okazało, nie było to ostatnie przesunięcie premiery opisywanej produkcji. Na początku lutego 2017 roku francuski wydawca ujawnił bowiem, że tytuł trafi na półki sklepowe dopiero w roku fiskalnym 2018, a więc w okresie pomiędzy kwietniem 2017 a marcem 2018 roku – co oznaczało, że na kolejną wycieczkę do miasteczka South Park przyjdzie nam się wybrać nie wcześniej niż na wiosnę. Podane przy okazji powyższych informacji powody opóźnienia premiery nie były niczym wyjątkowym, a deweloperzy ze studia Ubisoft San Francisco każdorazowo zapewniali, że chąc spełnić wysokie oczekiwania fanów, potrzebują więcej czasu na dopracowanie swojego projektu. Swoistą ciekawostkę stanowić może jednak fakt, że niemal identyczna sytuacja miała miejsce w przypadku poprzedniej odsłony cyklu tzn. South Park: Kijek Prawdy, której rynkowy debiut był również kilkakrotnie przesuwany.

Zamieszaniem, związanym z kilkukrotnym przesunięciem premiery The Fractured But Whole najwyraźniej zmęczyły się niektóre sklepy, oferujące dotąd możliwość przedpremierowego zamówienia gry. Pod koniec marca 2017 roku zarówno PlayStation Store, jak i Xbox Store anulowały dotychczas złożone pre-ordery na grę studia Ubisoft San Francisco i zwróciły nabywcom pieniądze (choć wszyscy gracze zachowali swój darmowy egzemplarz gry South Park: Kijek Prawdy). Po dość długim okresie milczenia, w połowie maja 2017 roku firma Ubisoft zaprezentowała nowy zwiastun gry South Park: The Fractured But Whole, wyjaśniający ogólne założenia fabularne produkcji. Najbardziej interesującą kwestią związaną z trailerem okazała się jednak informacja, zdradzająca ostateczny termin premiery tytułu. Zgodnie z nią, druga odsłona gry RPG w realiach słynnego serialu Miasteczko South Park miała by ukazać się na konsolach Xbox One, PlayStation 4 oraz komputerach osobistych 17 października 2017 roku, a więc niemal rok później niż pierwotnie zakładano. Oficjalnego potwierdzenia tejże informacji doczekaliśmy się od firmy Ubisoft ok. miesiąc później, podczas targów E3 2017.

22 września 2017 roku, na swym oficjalnym blogu wydawca gry – firma Ubisoft poinformowała, że South Park: The Fractured But Whole osiągnęła tzw. złoty status. Oznaczało to, że prace nad produkcją zostały ostatecznie zakończone, a do tłoczni trafiły płyty z finalną wersją gry. Tym samym, wszyscy zainteresowani zakupem najnowszego dzieła Ubisoftu mogli odetchąć z ulgą, że oczekiwany przez nich tytuł nie zaliczy już żadnych opóźnień. Z okazji osiągnięcia złotego statusu twórcy udostępnili również nowy zwiastun i zgodnie z tradycjami marki South Park, wywołał on błyskawicznie spore kontrowersje. W wyraźny sposób naśmiewa się on bowiem z gry Only One, opracowanej przez rapera Kanye Westa, w której naszym zadaniem było udzielenie pomocy jego zmarłej matce w dostaniu się do Nieba.

Po wielu pertrurbacjach i kilkukrotnym przesunięciu premiery, South Park: The Fractured But Whole ukazał się ostatecznie 17 października 2017 roku, równocześnie na komputerach PC oraz konsolach PlayStation 4 i Xbox One. Premierze gry towarzyszył kolejny zwiastun fabularny, który obejrzeć możecie poniżej.

Blisko pół roku po rynkowej premierze gry na pecetach i konsolach firm Microsoft oraz Sony, podczas odbywającej się 8 marca 2018 roku kolejnej prezentacji z cyklu Nintendo Direct, japoński gigant oficjalnie zapowiedział South Park: The Fractured But Whole na Nintendo Switch. Premiera gry na konsoli firmy Nintendo odbyła się już półtora miesiąca później, 24 kwietnia 2018 roku. W naszym kraju produkcja dostępna jest z polskimi napisami, zarówno w wersji pudełkowej, jak i cyfrowej – za pośrednictwem Nintendo eShop, gdzie wyceniona została na 59,99 USD (ok. 215 złotych).

5.1. Polska wersja językowa

Zważywszy na praktykę polskiego oddziału firmy Ubisoft, od momentu zapowiedzi gry było niemal pewne, że South Park: The Fractured But Whole ukaże się w naszym kraju w tzw. wersji kinowej (tzn. z polskimi napisami). Podobnie jak w wypadku South Park: Kijek Prawdy nie zdecydowano się na zastosowanie pełnego dubbingu aktorskiego, gdyż taka forma spolszczenia odebrałaby grze jeden z największych potencjalnych atutów, jakim są oryginalne głosy postaci, dubbingowane przez Treya Parkera i Matta Stone’a.

Profesor Chaos i jego armia. - Wszystko o South Park: The Fractured But Whole (Premiera dodatku Dawaj Crunch'a) - akt. #17 - wiadomość - 2018-08-13
Profesor Chaos i jego armia.

Przy okazji prac nad polską wersją językową gry, wydawca napotkał jednak niemały problem. Okazało się nim właściwe tłumaczenie tytułu, który w swej oryginalnej, angielskiej wersji interpretowany może być w mocno dwuznaczny sposób. Oto bowiem podtytuł gry The Fractured But Whole (tłumaczony dosłownie jako Pęknięte ale całe) w wymowie brzmi niemal identycznie jak zwrot The Fractured Butt Hole, oznaczający defekt pewnego „newralgicznego” punktu, znajdującego się w tylnej części naszego ciała.

W związku z powyższym, polski wydawca gry zwrócił się o pomoc do wszystkich fanów pierwowzoru, pytając na Facebooku o to, czy w ogóle tłumaczyć oryginalny tytuł gry – a jeśli tak, to jak powinno brzmieć owo tłumaczenie? Jak nietrudno się domyśleć, w komentarzach do posta pojawiła się cała masa niezwykle oryginalnych propozycji, jednak największe poparcie zyskały dwie: South Park: Podzieleni ale zRzyci oraz South Park: Nieznośna lekkość od bytu. Ostatecznie Ubisoft Polska zrezygnował jednak z dość kłopotliwej polonizacji tytułu i gra dystrybuowana będzie w naszym kraju pod oryginalną, angielską nazwą South Park: The Fractured But Whole.

5.2. Edycje specjalne i kolekcjonerskie

Wraz z prezentacją gry South Park: The Fractured But Whole na targach E3 2016, firma Ubisoft umożliwiła składanie zamówień przedpremierowych na finalną wersję tytułu. Zgodnie z tradycją produkcji AAA, dostępna będzie ona w kilku zróżnicowanych edycjach specjalnych oraz kolekcjonerskich, których porównanie przedstawia poniższa grafika. Jedną z największych atrakcji dla osób zamawiających grę przed premierą stanowi z pewnością fakt, że w prezencie otrzymają oni również poprzednią odsłonę serii, czyli wydany w 2014 roku South Park: Kijek Prawdy. Co ciekawe, w przypadku konsol PlayStation 4 i Xbox One nie mamy tu do czynienia ze zwykłą reedycją gry, ale z podrasowaną wersją pierwowzoru, przygotowaną specjalnie z myślą o sprzęcie kolejnej generacji.

Porównanie edycji specjalnych gry South Park: The Fractured But Whole. - Wszystko o South Park: The Fractured But Whole (Premiera dodatku Dawaj Crunch'a) - akt. #17 - wiadomość - 2018-08-13
Porównanie edycji specjalnych gry South Park: The Fractured But Whole.

Poniżej prezentujemy Wam szczegółowo zawartość poszczególnych edycji gry, bazując na danych ze sklepu Ubi Shop. Pamiętajcie jednak, że w zależności od dystrybutora ceny oraz zawartość konkretnych wydań mogą różnić się od siebie. Jak zwykle polecamy Wam również skorzystanie z naszej porównywarki cenowej.

Edycja Deluxe

Cena wersji PC: 59,99 USD (ok. 235 zł)

Ceny wersji konsolowych: 69,99 USD (ok. 275 zł)

  • Gra South Park: The Fractured But Whole,
  • Gra South Park: The Stick of Truth,
  • Bonusowe wdzianka i perki,
  • Postać Towelie jako towarzysza w grze,
  • Trzy litograficzne wydruki obrazków z gry (tylko w wersji fizycznej).

Edycja Gold

Cena wersji PC: 79,99 USD (ok. 315 zł)

Ceny wersji konsolowych: 89,99 USD (ok. 350 zł)

  • Gra South Park: The Fractured But Whole,
  • Gra South Park: The Stick of Truth,
  • Przepustka sezonowa,
  • Postać Towelie jako towarzysza w grze.

Edycja Kolekcjonerska

Cena wersji PC: 89,99 USD (ok. 350 zł)

Ceny wersji konsolowych: 99,99 USD (ok. 395 zł)

  • Gra South Park: The Fractured But Whole,
  • Gra South Park: The Stick of Truth,
  • Bonusowe wdzianka i perki,
  • Postać Towelie jako towarzysza w grze,
  • Trzy litograficzne wydruki obrazków z gry,
  • Sześciocalowa figurka Coona,
  • Opakowanie kolekcjonerskie.
Zawartość edycji kolekcjonerskiej gry. - Wszystko o South Park: The Fractured But Whole (Premiera dodatku Dawaj Crunch'a) - akt. #17 - wiadomość - 2018-08-13
Zawartość edycji kolekcjonerskiej gry.

Ekskluzywna Edycja Kolekcjonerska Amazonu

W połowie lipca 2016 w sklepie Amazon pojawiła się ekskluzywna edycja kolekcjonerska gry South Park: The Fractured But Whole, dostępna tylko i wyłącznie u rzeczonego sprzedawcy. W skład ww. edycji, wycenionej na 189,99 USD (ponad 750 zł) weszły:

  • Gra South Park: The Fractured But Whole,
  • Przepustka sezonowa,
  • Opakowanie kolekcjonerskie typu steelbook,
  • Zdalnie sterowany rowerek z dosiadającym go Coonem, który dodatkowo wymawia rozmaite kwestie dialogowe.

Warto jednocześnie dodać, że stanowiąca główną atrakcję pakietu zabawka jest w pełni funkcjonalna, a do jej kontrolowania możemy wykorzystać smartfony lub tablety z systemem iOS i Android.

Zawartość ekskluzywnej edycji kolekcjonerskiej Amazonu. - Wszystko o South Park: The Fractured But Whole (Premiera dodatku Dawaj Crunch'a) - akt. #17 - wiadomość - 2018-08-13
Zawartość ekskluzywnej edycji kolekcjonerskiej Amazonu.

5.3. Przepustka sezonowa i dodatki DLC

W połowie października 2017 roku, a więc na kilka dni przed planowaną premierą South Park: The Fractured But Whole, wydawca gry – firma Ubisoft ujawniła plany dotyczące przepustki sezonowej oraz związanych z nią dodatków do gry. Zgodnie z nimi, produkcja doczeka się trzech dużych rozszerzeń:

  • Danger Deck (pol. Niebezpieczny holopokład) – premiera: 19 grudnia 2017 r., cena: 23,90 złotych. Dodatek oferuje zestaw wyzwań bojowych, przygotowanych dla bohaterów gry przez Tupperware'a. Moc tytułowego „niebezpiecznego holopokładu” teleportuje graczy do nieznanych lokalizacji w całym South Park, gdzie muszą oni walczyć z przeciwnikami w serii specjalnie zaprojektowanych potyczek o rosnącym stopniu trudności, które stanowić mogą wyzwanie dla każdego superbohatera. Aby skorzystać z tej zawartości, należy udać się do bazy Kumpli Wolności i użyć terminalu niebezpiecznego holopokładu. Za zwycięstwa w kolejnych bitwach gracze otrzymują zupełnie nowe przedmioty i stroje, których mogą następnie używać, poszukując innych sposobów na przejście gry.
Pierwszy z dodatków DLC: Danger Deck to trochę X-menów i trochę Star Treka w miasteczku South Park. - Wszystko o South Park: The Fractured But Whole (Premiera dodatku Dawaj Crunch'a) - akt. #17 - wiadomość - 2018-08-13
Pierwszy z dodatków DLC: Danger Deck to trochę X-menów i trochę Star Treka w miasteczku South Park.
  • From Dusk till Casa Bonita (pol. Od zmierzchu do Casa Bonita) – premiera: 20 marca 2018 r., cena 49,90 złotych. Pierwsze duże rozszerzenie do gry South Park: The Fractured But Whole. Dodatek wprowadza zupełnie nową kampanię fabularną wraz z kolejną klasą superbohatera. Cała historia rozpoczyna się w chwili, gdy siostra Mysteriona wpada w tarapaty po tym, jak zadała się z wampirzymi dzieciakami. Te zaś przejęły uwielbianą przez Cartmana restaurację Casa Bonita, a naszym zadaniem jest oczywiście uporać się z krwiopijcami. Podczas zabawy trafiamy m.in. do tytułowej jadłodajni oraz jaskini czarnego Barta. Dodatek uzupełniają nowe gotyckie kostiumy dla naszych bohaterów oraz możliwość skorzystania z mocy wiedźmy wsparcia Henrietty.
W dodatku Od zmierzchu do Casa Bonita bohaterom przychodzi zmierzyć się z wampirami. - Wszystko o South Park: The Fractured But Whole (Premiera dodatku Dawaj Crunch'a) - akt. #17 - wiadomość - 2018-08-13
W dodatku Od zmierzchu do Casa Bonita bohaterom przychodzi zmierzyć się z wampirami.
  • Bring the Crunch (pol. Dawaj Crunch’a) – premiera 31 lipca 2018 r., cena 49,90 złotych. Drugi dodatek fabularny do gry South Park: The Factured But Whole. Tym razem dzieciaki z miasteczka South Park udają się na teren obozu letniego nad jeziorem Tardicaca, gdzie w niewyjaśnionych okolicznościach zaczynają znikać wychowawcy. Okazuje się, że za całą sytuację odpowiadzialna jest tajemnicza banda seryjnych morderców. Oprócz nowej kampanii fabularnej, w DLC pojawia się niedostępna dotąd klasa superbohatera: Final Girl. Podobnie jak w przypadku poprzedniego dodatku, po ukończeniu bonusowej przygody gracze mogą powrócić do głównej fabuły ze znalezionymi podczas zabawy przedmiotami i dodatkami.

Prócz tego, niedługo po premierze South Park: The Fractured But Whole, do gry ukazały się również dwa pomniejsze dodatki:

  • Relics of Zaron (pol. Relikwie Zaronu) – premiera: 17 października 2017 r., cena: 19,90 złotych. Dodatek zawiera zestaw kostiumów i perków, dostępnych wcześniej nieodpłatnie dla wszystkich nabywców przepustki sezonowej.
  • Towelie: Your Gaming Bud (pol. Ręcznik: Twój gamingowy kumpel) – premiera: 30 października 2017 r., cena: 7,90 złotych. Dodatek wprowadza do gry udzielającego porad towarzysza, który pomaga graczom w kluczowych lokalizacjach w całej grze.

Wszystkie powyższe DLC nabyć można zarówno oddzielnie, jak i w ramach przepustki sezonowej, która została wyceniona na 119,90 złotych. Warto jednocześnie przypomnieć, że wspomnianego Season Passa bez dodatkowych opłat otrzymali wszyscy nabywcy South Park: The Fractured But Whole w wersji Gold Edition.

5.4. Odbiór gry

Embargo na recenzje gry South Park: The Fractured But Whole przestało obowiązywać jeszcze przed oficjalną, rynkową premierą tytułu. Pierwsze recenzje produkcji Ubisoftu wydają się dość jednoznacznie wskazywać na to, że kontynuacja South Park: Kijek Prady przemówiła do recenzentów nie mniej niż pierwsza część cyklu, choć nie da się ukryć, że autorzy nie byli do końca zgodni w ocenie poszczególnych elementów. We wszystkich tekstach najwięcej komplementów zebrał zupełnie nowy system walki – zaskakująco rozbudowany i kładący nacisk na pozycjonowanie, odpowiedni dobór towarzyszy i klas (znacznie bardziej zróżnicowanych niż w poprzedniczce), wykorzystanie dodatkowych efektów w rodzaju spowolnienia wrogów, rozmaitych obrażeń rozłożonych w czasie oraz… pierdów (w tym najpotężniejszych, wyginających sam czas, tzn. dających dostęp do potężnych zdolności). Te ostatnie przydają się też do rozwiązywania zagadek środowiskowych – prostych, ale dających sporą satysfakcję.

Zmiana konwencji fantasy na superbohaterów zdecydowanie nie zaszkodziła produkcji Ubisoftu. - Wszystko o South Park: The Fractured But Whole (Premiera dodatku Dawaj Crunch'a) - akt. #17 - wiadomość - 2018-08-13
Zmiana konwencji fantasy na superbohaterów zdecydowanie nie zaszkodziła produkcji Ubisoftu.

Mniej zgodnie oceniono narrację gry, choć zdecydowana większość recenzentów stwierdziła, że twórcom The Fractured But Whole udało się stworzyć wrażenie obcowania z kolejnym odcinkiem telewizyjnego serialu, co de facto można uznać zarówno za zaletę, jak i wadę. O ile bowiem fani oryginalnego South Park z pewnością będą zachwyceni, o tyle osoby mające negatywny stosunek do serialu raczej nie zmienią zdania po obcowaniu z produkcją firmy Ubisoft. Tym bardziej, że zdaniem niektórych autorów twórcy całkowicie popuścili hamulce, w efekcie w grze znajdziemy wiele momentów, które niemal dorównują najbardziej niesławnym scenom z oryginału. Pomijając tę kwestię, zdania na temat fabuły były podzielone. Według części recenzentów, Ubisoft perfekcyjnie oddał klimat pierwowzoru i zaoferował ciekawą historię, mimo nieco wolnego wstępu. Nie zabrakło też jednak bardziej krytycznych głosów, narzekających zarówno na samą narrację, jak i „brak ostrzejszej satyry” (vide: GameSpot).

Wybrane recenzje gry:

Mimo dobrych recenzji, The Fractured But Whole nie zawojował list sprzedażowych bestsellerów. - Wszystko o South Park: The Fractured But Whole (Premiera dodatku Dawaj Crunch'a) - akt. #17 - wiadomość - 2018-08-13
Mimo dobrych recenzji, The Fractured But Whole nie zawojował list sprzedażowych bestsellerów.

Jeśli chodzi o popremierowe wyniki sprzedażowe, twórcy South Park: The Fractured But Whole nie mają jednak specjalnych powodów do radości. Co prawda, już w tygodniu debiutu produkcja zadebiutowała w pierwszej dziesiątce bestsellerów sprzedażowych Steama (i to w dwóch wersjach), jednak dość szybko – bo już w kolejnym tygodniu – z niej wypadła. Nieco więcej sympatii tytuł zaskarbił sobie na Wyspach Brytyjskich, utrzymując się w pierwszej dziesiątce zestawienia TOP 10 UK do końca października, jednak i ten wynik trudno uznać za wielki sukces twórców. Polscy gracze najwyraźniej podzielili opinie swoich zagranicznych kolegów. W tygodniu premierowym The Fractured But Whole pojawił się bowiem również na liście bestsellerów Empiku (zarówno w wersji na PC, jak i konsole), jednak równie szybko z niej zniknął. Włodarzom Ubisoftu pozostało więc jedynie mieć nadzieje, że ich kreowana na wielki hit gra utrzyma przynajmniej przeciętne wyniki sprzedażowe w dłuższej perspektywie, co pozwoli na zwrot wydatków, poniesionych na jej produkcję.

24 kwietnia 2018 roku, a więc blisko 7 miesięcy od rynkowego debiutu South Park: The Fractured But Whole, produkcja firmy Ubisoft zadebiutowała na konsolach Nintendo Switch, co samo w sobie poczytane zostało przez branżę w kategoriachj niespodzianki, gdyż jak dotąd Japończycy dość konsekwentnie unikali wydawania na swych konsolach tytułów kontrowersyjnych, obrazoburczych czy przeznaczonych wyłącznie dla pełnoletnich graczy. Niestety, jeśli zaś chodzi o samą grę oraz jej zawartość, możemy z całą pewnością mówić o pewnym rozczarowaniu. Za cenę zbliżoną do tej z pecetów i konsol konkurencji, użytkownicy Switcha otrzymali bowiem produkt w pewnych aspektach wybrakowany.

Z uwagi na fakt, że firma Nintendo nie odblokowała dla deweloperów swojej przeglądarki internetowej, odnośnik z głównego menu prowadzący prosto do serialu South Park najzwyczajniej nie działa. Z tego samego powodu, aby odblokować przeznaczone do gry nagrody w Ubisoft Club (np. strój z Assassin’s Creed czy zbroję Iron Mana), należy skorzystać z zewnętrznej przeglądarki na smartfonie bądź komputerze PC. Na domiar złego, produkcja cechuje się wyraźnie dłuższymi niż u konkurencji czasami ładowania, a ze względu na kiepską kompresję danych, zajmuje na dysku konsoli aż 17,4 GB. Za największą wadę wersji na Nintendo Switch uznać jednak należy brak pierwszej części gry – South Park: Kijek Prawdy, która dołączana bezpłatnie do edycji na PC, PlayStation 4 oraz Xbox One, zapewniała co najmniej kilkanaście godzin dodatkowej zabawy.

6. Inne multimedia

6.1. Materiały dewelopera

W niniejszym dziale obejrzeć możecie wywiady z twórcami zabawnego urządzenia o nazwie Nosulus Rift, które stanowiło główną atrakcję targowego stoiska South Park: The Fractured But Whole podczas tegorocznego gamescomu. O samym urządzeniu piszemy również w dziale 1.3.

6.2. tvgry.pl

Poniżej prezentujemy Wam materiał, przygotowany przez naszych kolegów z redakcji serwisu tvgry.pl, który podczas targów E3 2016 mieli przyjemność spędzić kilka chwil z grą South Park: The Fractured But Whole i zastanawiają się, co przyniesie ze sobą „najśmieszniejsza gra targów”?

6.3. Specjalny odcinek serialu South Park

Wyemitowany 11 października 2017 roku odcinek serialu South Park zatytułowany Franchise Prequel został bezpośrednio powiązany z nadchodzącą grą South Park: The Fractured But Whole. Epizod udostępniony został również na oficjalnej stronie serii, gdzie możecie obejrzeć go zupełnie za darmo. Jeśli chodzi o fabułę odcinka, Eric Cartman po raz kolejny zbiera w nim superbohaterski zespół „Coon i przyjaciele”, aby tym razem nakręcić kasowy serial dla Netflixa. Plaga fałszywych newsów na Facebooku krzyżuje jednak plany szopiej drużynie. W warstwie fabularnej epizodu pojawiają się m.in. Mark Zuckerberg i Władimir Putin, a całość kładzie podwaliny pod konflikt rozpoczynający fabułę samej gry. Przy okazji ww. odcinka, autorzy gry podzielili się także jej kolejnym trailerem: