Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość kompendia 18 maja 2017, 20:34

autor: Góral

Dark Souls III - kompendium wiedzy [Aktualizacja #15: Dark Souls III: The Fire Fades Edition]

Zebraliśmy dla Was wszystkie najważniejsze informacje o grze Dark Souls III - kolejnej odsłonie słynnej serii RPG akcji od studia From Software. Kompendium będzie stale aktualizowane, wraz z pojawianiem się kolejnych informacji.

Aktualizacja #15: Dark Souls III: The Fire Fades Edition (dział 6,5).

W Dark Souls III oczywiście nie brakuje smoków. - Dark Souls III - kompendium wiedzy [Aktualizacja #15: Dark Souls III: The Fire Fades Edition] - wiadomość - 2017-04-21
W Dark Souls III oczywiście nie brakuje smoków.

1. Informacje ogólne

Spis treści:
  • 1. Informacje ogólne
  • 2. Fabuła (2.1. Postacie i bossowie)
  • 3. Rozgrywka (3.1. Świat, 3.2. Walka i inne elementy)
  • 4. Technologia (4.1. Wymagania sprzętowe PC-towej wersji, 4.2. Testy techniczne)
  • 5. Pozostałe informacje (5.1. Edycje kolekcjonerskie, 5.2. Przyszłość serii, 5.3. Ashes of Ariandel, 5.4. The Ringed City)
  • 6. Informacje popremierowe (6.1. Premiera i odbiór mediów, 6.2. Sprzedaż, 6.3. Problemy z systemem anti-cheat, 6.4. Patche, 6.5. Dark Souls III: The Fire Fades Edition)
  • 7. Multimedia

Dark Souls III to kolejna odsłona słynnej serii gier RPG akcji od japońskiego studia From Software. Tytuł został oficjalnie zapowiedziany podczas targów E3 2015 i jest pierwszą częścią dedykowaną wyłącznie konsolom PlayStation 4, Xbox One oraz komputerom PC. Premiera produkcji w Europie odbyła się 12 kwietnia 2016 roku. Warto jeszcze wspomnieć, że za całokształt Dark Souls III odpowiadał sam Hidetaka Miyazaki – główny twórca Demon's Souls, pierwszego Dark Souls oraz uznanego Bloodborne. W nadzorowaniu prac pomagał mu Isamu Okano, znany ze Steel Battalion: Heavy Armor.

2. Fabuła

Fabuła gry nie odbiega w wielkim stopniu od ogólnych założeń serii. Podczas rozgrywki trafiamy bowiem do fantastycznej i mrocznej krainy Lothric, w której obecny jest odwieczny cykl podtrzymywania ognia dającego władzę. Przepowiednia głosi, że „gdy ogień wygaśnie, władcy zostaną pozbawieni tronów”, a gdy zgaśnie Pierwszy Płomień do życia powrócą dawni Lords of Cinder. Historia ponownie opowiadana jest w niecodzienny sposób, zmuszając graczy chcących poznać jej sekrety do samodzielnego poszukiwania strzępków informacji i łączenia ich w jedną całość.

2.1. Postacie i bossowie

NPC:

  • Strażniczka ognia – kobieta pomagająca graczowi. Zajmuje się ogniskiem w lokacji Firelink Shrine;
  • Hawkwood – rycerz, którego można spotkać w Firelink Shrine. Uciekinier z nieśmiertelnej armii Faranu;
  • Blacksmith Andre – kowal;
  • Ludleth of Courland – niewielki człowiek, który sam siebie określa mianem Lord of Cinder. Można go spotkać w Firelink Shrine.
Strażniczka ognia. - Dark Souls III - kompendium wiedzy [Aktualizacja #15: Dark Souls III: The Fire Fades Edition] - wiadomość - 2017-04-21
Strażniczka ognia.
Hawkwood. - Dark Souls III - kompendium wiedzy [Aktualizacja #15: Dark Souls III: The Fire Fades Edition] - wiadomość - 2017-04-21
Hawkwood.
Gundyr. - Dark Souls III - kompendium wiedzy [Aktualizacja #15: Dark Souls III: The Fire Fades Edition] - wiadomość - 2017-04-21
Gundyr.

Bossowie:

  • Dancer of the Frigid Valley;
  • Yhorm the Giant;
  • Aldrich Saint of the Deep;
  • Iudex Gundyr;
  • Vordt of the Boreal Valley;
  • Curse-Rotted Greatwood;
  • Crystal Sage;
  • Abyss Watchers;
  • Deacons of the Deep;
  • High Lord Wolnir;
  • Old Demon King;
  • Pontiff Sulyvahn;
  • Aldrich, Devourer of Gods;
  • Dragonslayer Armour;
  • Oceiros, the Consumed King;
  • Champion Gundyr;
  • Lothric, Younger Prince;
  • Ancient Wyvern;
  • Nameless King;
  • Soul of Cinder.

Część bossów zaprezentowano na poniższym zwiastunie.

3. Rozgrywka

3.1. Świat

Akcja rozgrywa się w mrocznym, fantastycznym i zniszczonym świecie, który skonstruowano na podobnej zasadzie, co w przypadku pierwszego Dark Souls. Oznacza to, że zamiast kilkunastu oddzielnych miejsc, lokacja stanowi jedną całość. W związku z tym do każdego widocznego na horyzoncie punktu (np. wież Wall of Lodeleth) da się dotrzeć w trakcie wędrówki.

3.2. Walka i inne elementy

Starcia odbywają się na bardzo podobnych zasadach. Walka jest wymagająca, a śmierć towarzyszy graczom na każdym kroku. Z wartych odnotowania zmian należy wspomnieć o pozycji „ready stance” zarezerwowanej dla użytkowników długich mieczy. Postać trzyma w niej broń na wysokości ramion i zadaje potężne ciosy. Z kolei posiadacze wielkiego miecza mogą atakować od dołu, wyrzucając wroga w powietrze potężnym uderzeniem. To jednak nie wszystko, gdyż inne rodzaje broni również posiadają unikalne możliwości atakowania wrogów.

Ponadto w znanym dobrze interfejsie pojawiła się niewielka ikona z mieczem i liczbą. Związane jest to z systemem Battle Arts. Jest to coś w rodzaju transformujących się broni znanych z Bloodborne. Oczywiście w tym przypadku miecz w nic się nie zmienia, ale umożliwia wykorzystanie dwóch alternatywnych ataków. Co ciekawe, system ten wpływa także na parowanie ataków w celu wyprowadzenia riposty. Ta dostępna jest tylko wtedy, gdy dzierżymy puklerz.

Magia wykorzystuje podobny system, jak w przypadku broni. Oznacza to, że oprócz podstawowych ataków, czary posiadają także dodatkowe zdolności. Np. postać może dysponować magicznymi atakami – Soul Arrow (wystrzeliwuje magiczny pocisk), Soul Dart (wystrzeliwuje mniejsze i szybsze pociski) oraz Soul Greatsword (potężny, tnący atak), które można odpalić normalnie, wciskając przycisk L1 (wersja gry na PlayStation 4) lub używając L2. Drugim sposobem ładujemy podstawowe ataki, zwiększając ich siłę o około 20%. Ponadto magia zużywa pasek many, który funkcjonuje w Dark Souls III obok paska kondycji. Mana uzupełniana jest napojem przechowywanym w niebieskich butelkach.

W kwestii samej rozgrywki warto wspomnieć, że jest ona nieco szybsza, niż we wcześniejszych odsłonach, ale wolniejsza, niż w Bloodborne.

4. Technologia

W związku z tym, że Dark Souls III stworzone zostało z myślą o najnowszych konsolach i komputerach PC, oferuje dużo lepszą oprawę graficzną. Środowisko jest bardziej szczegółowe, tak samo jak i projekty postaci, a krew pokonanych wrogów zostawia ślady na ekwipunku postaci.

4.1. Wymagania sprzętowe PC-towej wersji

Wymagania minimalne:

  • Procesor: Intel Core i5 2500 3.3GHz lub AMD FX-6300 3.5GHz
  • Karta grafiki: NVIDIA GeForce GTX 750 Ti lub AMD Radeon HD 6870
  • Pamięć RAM: 8GB
  • DirectX: DirectX 11
  • Dysk twardy: 20 GB wolnego miejsca
  • System operacyjny: Windows 7 SP1 64-bitowy, Windows 8.1 64-bitowy, Windows 10 64-bitowy

Wymagania zalecane:

  • Procesor: Intel Core i7 2600 3.4 GHz lub AMD FX-8350 4.0GHz
  • Karta grafiki: NVIDIA GeForce GTX 970 lub odpowiednik
  • Pamięć RAM: 8GB
  • DirectX: DirectX 11
  • Dysk twardy: 20 GB wolnego miejsca
  • System operacyjny: Windows 7 SP1 64-bitowy, Windows 8.1 64-bitowy, Windows 10 64-bitowy

4.3. Testy techniczne

W serwisie Eurogamer dokonano wstępnych testów Dark Souls III w wersji na konsolę Xbox One. Dzięki wcześniejszej zabawie na PlayStation 4 podczas sieciowej bety, redaktorzy serwisu dowiedzieli się, że tytuł na PlayStation 4 działa w rozdzielczości 1080p i zazwyczaj utrzymuje 30 klatek na sekundę. Z kolei wydanie na sprzęt Microsoftu oferuje podobne doznania, tyle, że w rozdzielczości 900p (1600x900 pikseli).

Jeżeli chodzi o wersję PC-tową, dzięki kanałowi BR34K w serwisie YouTube wiemy już jak gra radzi sobie na mocnym komputerze, wyposażonym w kartę grafiki Nvidia GeForce GTX 980 i procesor Intel i7 4770K. W rozdzielczości 1080p na maksymalnych detalach produkcja uzyskuje średnio 60 klatek animacji na sekundę. Z kolei po podwyższeniu rozdzielczości do 4K, płynność animacja waha się w przedziale 30-40 klatek na sekundę.

Poniżej prezentujemy dwa materiały wideo, ukazujące rozgrywkę w rozdzielczości 4K i 1080p.

5. Pozostałe informacje

5.1. Edycje kolekcjonerskie

Dark Souls III doczekało się dwóch wydań kolekcjonerskich – bogatej wersji Collector Edition (136 dolarów – blisko 540 zł) oraz bogatszej Prestige Edition (490 dolarów – ponad 1900 zł).

Dark Souls III - kompendium wiedzy [Aktualizacja #15: Dark Souls III: The Fire Fades Edition] - ilustracja #8

Collector Edition:

  • 25-centymetrowa figurka Red Knighta,
  • gra,
  • ścieżka dźwiękowa na płycie,
  • metalowe pudełko,
  • album z grafikami w twardej oprawie,
  • trzy łaty do zaprasowania,
  • mapa świata na płótnie.
Dark Souls III - kompendium wiedzy [Aktualizacja #15: Dark Souls III: The Fire Fades Edition] - ilustracja #9

Prestige Edition:

  • 40-centymetrowa figurka Lord of Cinder,
  • wszystkie elementy z Collector Edition, oprócz figurki Red Knighta.

Aktualizacja:

Oprócz wymienionych wyżej edycji, gra sprzedawana była także w wersji Apocalypse, która oprócz samej produkcji zawiera także ścieżkę dźwiękową oraz metalowe opakowanie. Dostęp do tego wydania otrzymały wszystkie osoby składające zamówienia przedpremierowe.

5.2. Przyszłość serii

Hidetaka Miyazaki, szef studia From Software, zabrał głos w sprawie przyszłości serii. Wychodzi na to, że Dark Souls III będzie ostatnią odsłoną cyklu i w ogóle ostatnią tego typu produkcją firmy, gdyż deweloper wraz ze swoją ekipą chce zająć się innymi projektami. Podczas rozmowy z dziennikarzem GameSpotu stwierdził, że:

„Nie sądzę, że dobrym wyjściem byłoby ciągłe kontynuowanie kolejnych produkcji z serii Souls i Bloodborne. Uważam, że Dark Souls III okaże się godnym zwieńczeniem cyklu. Nie chodzi zresztą tylko o moje zdanie, ale także o opinie całego zespołu. Wszyscy pragniemy w przyszłości zająć się zupełnie nowymi rzeczami. Dark Souls III jest ostatnim projektem, nad którym prace zaczęły się jeszcze przed tym jak objąłem stanowisko prezesa. Kolejny tytuł powstanie więc w innych warunkach. Wierzę w to, że From Software powinno zająć się nowymi typami gier. Dark Souls III stanowi ważny krok na drodze w ewolucji studia.”

Aktualizacja:

Pod koniec kwietnia 2016 roku doczekaliśmy się kolejnych informacji, według których From Software kończy z serią Dark Souls. W opublikowanym w tajwańskim serwisie GNN wywiadzie, Hidetaka Miyazaki, szef dewelopera, stwierdził, że na razie nie ma żadnych planów na rozwój cyklu. Zamiast tego zamierza wraz ze swoim zespołem stworzyć coś zupełnie nowego. Zaznaczył jednak, że nigdy nie wiadomo, co przyniesie przyszłość, więc seria być może kiedyś wróci do życia.

5.3. Ashes of Ariandel

Pierwszym rozszerzeniem do Dark Souls III jest Ashes of Ariandel. Premiera dodatku odbyła się 25 października 2016 roku. Projekt wprowadził do gry nową, śnieżną lokację, nazwaną Malowany Świat Ariandela (Painted World of Ariandel). Ponadto znajduje się w nim kilkanaście nowych broni (m.in. włócznia, którą można rzucać) i elementy wyposażenia oraz cztery czary (chociażby lodowa burza oraz coś w rodzaju świetlistego bumerangu). Oprócz tego nie zabrakło kolejnych przeciwników, w tym starających się nas otoczyć stad wilków i dwóch bossów. Pierwszym z nich jest pusty, któremu w walce pomaga wilk przypominający Sifa z Dark Souls, a drugim kobieta z kosą oraz wielki stwór z garem i wylewającą się z niego rozgrzaną cieczą. Fragmenty obu walk obejrzycie na zamieszczonym niżej gameplayu.

Ashes of Ariandel zebrał pochlebne, ale nie rewelacyjne recenzje (średnia w serwisie Metacritic to 77 punktów na PS4 i 73 na PC). Najczęściej zarzuty kierowane są w stronę bardzo krótkiego czasu gry. DLC mało nie kosztuje, a zapewnia tylko kilka godzin zabawy – da się je przejść w mniej niż 5 godzin, odwiedzając większość zakamarków. Ponadto niezbyt ciekawie wypada opcjonalny boss (główny jest bardzo dobry), a lokacje są mało rozbudowane. Rozgrywka sama w sobie jest jednak jak najbardziej na plus, a nowe wyposażenie i czary dają radę. Wszystko to zaowocowało ocenami na poziomie 7 – 8 punktów:

Zainteresowane osoby mogą nabyć rozszerzenie za 59,99 zł (Xbox Store), 63 zł (PlayStation Store) i 14,99 euro (około 65 zł – Steam). Oczywiście dodatek wchodzi w skład przepustki sezonowej, więc jeżeli skusiliście się na jej zakup, to nie musicie już wydawać dodatkowych pieniędzy.

5.4. The Ringed City

Drugim i ostatnim rozszerzeniem do Dark Souls III jest The Ringed City. Tym razem gracze udają się za poszukującym mrocznej duszy człowieczeństwa Gaelem, czyli rycerzem dzięki któremu dostaliśmy się do Ariandel. Oprócz nowej lokacji, dodatek oferuje też kolejnych bossów, a także niedostępne wcześniej uzbrojenie, wyposażenie oraz magię, a wszystko to uzupełniają nieznane postacie NPC. Rozszerzenie ukazało się 28 marca na konsolach Xbox One (59,99 zł), PlayStation 4 (63 zł) i PC-tach (14,99 euro – ok. 64 zł). By uruchomić nową zawartość, należy udać się do Kuźni Pierwszego Płomienia lub pokonać Siostry Friede w dodatku Ashes of Ariandel (po walce pojawi się punkt teleportacji).

Dodatek okazał się godnym zwieńczeniem serii i zebrał dobre oceny w mediach. Recenzenci chwalą m.in. świetnie zaprojektowane lokacje, wyższy niż w „podstawce” poziom trudności oraz więcej zawartości, niż w poprzednim rozszerzeniu. Dodatkowo The Ringed City odkrywa nowe tajemnice dotyczące historii, co z pewnością ucieszy największych fanów cyklu.

Wybrane recenzje dodatku The Ringed City:

6. Informacje popremierowe

6.1. Premiera i odbiór mediów

12 kwietnia 2016 roku odbyła się premiera Dark Souls III na Zachodzie. Przebiegła ona w miarę spokojnie, aczkolwiek w przypadku komputerowej wersji gry pojawiło się sporo zarzutów związanych z problemami „wieku dziecięcego”. Gracze narzekali przede wszystkim na crashe produkcji, występujące m.in. podczas korzystania z ognisk. Oprócz tego pojawiły się także problemy z wydajnością czy też sterowaniem. Mimo wszystko z recenzji użytkowników Steama wynika, że PC-towa wersja jest całkiem udana.

Jeżeli chodzi o recenzje mediów, to produkcja – zresztą zgodnie z oczekiwaniami – zdecydowanie się podoba. Dziennikarze są właściwie zgodni, że to stare, dobre Soulsy, które mogą się pochwalić świetnym systemem walki, znakomicie zaprojektowanymi lokacjami, potyczkami z bossami, które na długo zostają w pamięci itd. Oceny (dotyczą wersji na konsolę PlayStation 4) mówią same za siebie:

6.2. Sprzedaż

Firma Bandai Namco nie pochwaliła się dokładnymi wynikami sprzedaży Dark Souls III, ale ujawniła, że jest to najszybciej sprzedająca się gra w historii wydawcy. Dodatkowo w serwisie Steam Spy możemy wyczytać, że wersja PC-towa rozeszła się w około 800 tysiącach egzemplarzy (stan na 4 maja 2016 roku).

Aktualizacja:

W ciągu kilku pierwszych tygodni obecności gry na rynku, Dark Souls III zostało wysłane do sklepów w ponad 3 milionach egzemplarzy. 1,5 mln trafiło do sprzedawców w Ameryce Północnej, 1 mln w Europie oraz 500 tysięcy w Azji. Nie wiemy jak dokładnie rozkłada się podział w przypadku poszczególnych platform sprzętowych, ale z danych opublikowanych w serwisie SteamSpy wynika, że projekt znalazł około miliona nabywców na PC-tach (stan na lipiec 2016 roku). Z kolei cała seria rozeszła się w liczbie ponad 13 mln sztuk.

6.3. Problemy z systemem anti-cheat

Jak w każdej grze umożliwiającej rozgrywkę przez sieć, tak i w przypadku Dark Souls III występuje problem z oszustami. W tym przypadku część graczy nawiedzających światy innych osób podrzuca im prezenty. W niektórych przypadkach natrafia się jednak na nieuczciwe osoby, obdarowujące nas zmodyfikowanymi wcześniej elementami, przez które możemy sobie narobić problemów.

System zabezpieczający przed oszustami informuje nas o potencjalnym zagrożeniu, prezentując podczas logowania komunikat „Invalid Game Data”. Może się on pojawić nie tylko po otrzymaniu fałszywego przedmiotu, ale także przez używanie trainerów, podmienianie plików gry, modyfikowanie zapisanych stanów gry itd. Po otrzymaniu rzeczonego ostrzeżenia mamy trochę czasu na pozbycie się problemu, co w przypadku osób niekorzystających z żadnych ułatwień i cheatów nie jest takie łatwe do wykrycia. Niektórzy gracze skarżą się nawet, że komunikat może być wywoływany przez sterowniki kontrolera, steamową nakładkę i inne niezwiązane bezpośrednio z grą rzeczy. Oczywiście pracownicy dewelopera sprawdzają otrzymane dane i mogą zdjąć ostrzeżenie, albo nałożyć karę. By jednak uniknąć wszelkich kłopotów, zalecane jest robienie kopii zapasowej zapisanego stanu gry i użycie jej w razie konieczności.

6.4. Patche

Od momentu premiery Dark Souls III doczekaliśmy się kilku stosunkowo niewielkich aktualizacji. Deweloperzy poprawili m.in. ogólną wydajność produkcji, usprawnili balans, wyeliminowali błąd uniemożliwiający używanie przedmiotów w Road of Sacrifices, Farron Keep i Cathedral of the Deep, a usprawnień doczekały się niektóre bronie (Greatsword, Dancer’s Enchanted Sword, Winged Knight Twinaxes, Soul’s Greatsword, Farron Flashsword). Ponadto po rozłączeniu się podczas sesji online gra nie wyłącza się sama.

Aktualizacja:

W kolejnych patchach deweloperzy z From Software wprowadzili szereg mniejszych poprawek związanych z balansem rozgrywki i niektórymi błędami. Pozbyto się m.in. buga powodującego zawieszanie się gry po skoku w mgłę, gdy wcześniej zabiło się w dzwon w Archdragon Peak, poprawiono animację czarów rzucanych jeden za drugim, zmniejszono zużycie kondycji przy korzystaniu z White Dragon Breath czy też zmniejszono efektywność Dark Sword itd. Natomiast w ostatniej, niewielkiej aktualizacji z 19 lipca, wyeliminowano błąd przez który postać unosiła się w powietrzu przy wykorzystaniu zaklęcia Denial. Szczegółową rozpiskę wszystkich aktualizacji znajdziecie w tym miejscu.

6.5. Dark Souls III: The Fire Fades Edition

Dark Souls III: The Fire Fades Edition to edycja GOTY (Game of the Year) Dark Souls III, przeznaczona na konsole PlayStation 4, Xbox One i PC-ty. Wydanie to zawiera podstawową wersję produkcji wraz z dwoma dodatkami – Ashes of Ariandel i The Ringed City. Premiera odbyła się 21 kwietnia 2017 roku.

Dark Souls III - kompendium wiedzy [Aktualizacja #15: Dark Souls III: The Fire Fades Edition] - ilustracja #13

7. Multimedia

Dark Souls III - kompendium wiedzy [Aktualizacja #15: Dark Souls III: The Fire Fades Edition] - ilustracja #22

Zapraszamy Was do polubienia profilu Newsroomu na Facebooku. Znajdziecie tam nie tylko najciekawsze wiadomości, ale i szereg miłych dodatków.

Informacja pojawiła sie pierwotnie 29 marca 2017, 20:34.