Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 6 lipca 2015, 10:30

Okhlos – 16-bitowy roguelike, w którym tłumy demolują antyczną Grecję

Niezależne studio Coffee Powered Machine tworzy Okhlos – utrzymaną w stylu retro grę akcji z pierwiastkiem roguelike, w której prowadzimy wściekły tłum przez mitologiczną Grecję do walki z bogami Olimpu. Tytuł powstaje wyłącznie z myślą o pecetach, a jego premiera ma nastąpić jeszcze w 2015 roku.

Wprawdzie na tłum w Okhlos składa się maksymalnie 50 postaci, ale destrukcji, jaką sieje taka zbieranina, nie powstydziłaby się dywizja pancerna.

Okhlos w skrócie:
  • Producent: Coffee Powered Machine
  • Gatunek: gra akcji z elementami roguelike
  • Realia: mitologiczna Grecja
  • Cechy szczególne: możliwość poprowadzenia do walki z mitologicznymi istotami szerokiego spektrum antycznych postaci (również autentycznych); proceduralnie generowane lokacje; 16-bitowa stylistyka
  • Platformy sprzętowe: PC (Windows, Mac, Linux)
  • Termin premiery: 2015

Kolejny dzień, kolejny ciekawy „indyk”, który rzucił nam się w oczy podczas surfowania po Internecie. Tym razem padło na Okhlos – grę akcji z elementami roguelike w 16-bitowym stylu retro, w której naszym zadaniem jest poprowadzenie tłumu rozgniewanych mieszkańców antycznej Grecji do walki z olimpijskimi bogami i mitologicznymi bestiami. Niezależne studio Coffee Powered Machine pracuje nad tą produkcją od grudnia 2012 roku, ale pojawiła się ona w świetle jupiterów dopiero teraz, gdy pokonała około 700 konkurentów na brazylijskim Independent Games Festival, zdobywając nagrodę dla tytułu z najlepszą rozgrywką (Best Gameplay Award). Okhlos powstaje wyłącznie z myślą o pecetach (Windows, Mac, Linux), a jego premiera ma nastąpić jeszcze przed końcem bieżącego roku.

Okhlos – 16-bitowy roguelike, w którym tłumy demolują antyczną Grecję - ilustracja #2

Przy okazji ciekawostka. Okhlos może i wygrałoby cały BIG Festival (a nie „tylko” Best Gameplay Award), gdyby nie… This War of Mine. Polacy zgarnęli licznej konkurencji sprzed nosa dwa najważniejsze wyróżnienia – tytuł najlepszej gry festiwalu od jury i samych graczy. Gratulacje, 11 bit studios!

Jako się rzekło, akcja omawianej gry toczy się w starożytnej Grecji. Na przejście czekają poziomy w ośmiu polis (państwach-miastach) – w każdym z nich realizowany jest scenariusz wyjęty z greckich mitów. Lokacje są proceduralnie generowane, szczególnie w odniesieniu do postaci, które w nich spotykamy. Celem zabawy jest pokonanie 12 olimpijskich bogów, wspieranych przez mitologiczne bestie takie jak cyklopi, gorgony czy giganci.

Choć założeniem rozgrywki jest kontrolowanie tłumu, bezpośrednio sterujemy tylko jedną postacią – filozofem, który potrafi gromadzić wokół siebie ludzi i prowadzić ich do walki. Twórcy przygotowali bogatą paletę myślicieli (co ciekawe, zaliczają się do nich nie tylko typowo greckie postacie, ale również inne, jak choćby Noe), a każdy z nich dysponuje unikatowymi zdolnościami. Jeśli nasz protagonista padnie w boju, obejmujemy kontrolę nad innym filozofem z prowadzonego tłumu – chyba że takowego nie ma, wtedy czas nas porażka. Przyjemnym dodatkiem do zabawy jest wbudowana encyklopedia, w której pojawiają się wpisy na temat wszystkich postaci i stworzeń napotykanych podczas gry.

Każdy olimpijski bóg ma unikatowe zdolności, choć podstawowa taktyka każdego z nich jest taka sama - rozgniatanie obcasem niewiernych Hellenów.

Okhlos jest dostępny do nabycia w pre-orderze (na oficjalnej stronie), który gwarantuje nie tylko cyfrową kopię tytułu, ale także zaproszenie do zamkniętych beta-testów. Obecnie cena produkcji wynosi 9,99 dolara (ok. 38 zł), ale wydając więcej, można uzyskać dodatkowe bonusy, jak soundtrack (13,33 dolara) czy szansę na znalezienie się w grze jako „zwykły” mieszkaniec Hellady (99,99 dolara) albo nawet filozof (149,99 dolara).

Okhlos – 16-bitowy roguelike, w którym tłumy demolują antyczną Grecję - ilustracja #4

Studio Coffee Powered Machine zostało powołane do życia w Argentynie w czerwcu 2011 roku i składa się z zaledwie dwóch osób. Przed Okhlos deweloperzy stworzyli kosmiczną grę logiczną Gravity Fleet na urządzenia mobilne z systemem iOS (obecnie już niedostępną w AppStore).

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej