Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 20 marca 2014, 11:50

autor: Michał Jodłowski

Unreal Engine 4 debiutuje na rynku

Silnik nowej generacji Unreal Engine 4 wraz z kodem źródłowym jest już dostępny za 19 dolarów miesięcznie oraz pięcioprocentową tantiemę w przypadku sprzedaży stworzonego dzieła. Domyślnie UE4 wspiera platformy Windows, Mac, iOS oraz Android. Możliwe jest także portowanie na konsole PlayStation 4 oraz Xbox One, choć wymaga to indywidualnych konsultacji z firmą Epic Games. Trwają również prace nad wsparciem dla kolejnych platform.

Unreal Engine 4 - Unreal Engine 4 debiutuje na rynku - wiadomość - 2014-03-20
Unreal Engine 4

Tim Sweeney – założyciel i dyrektor generalny firmy Epic Games – na oficjalnym blogu Unreal Engine ogłosił premierę oczekiwanego silnika nowej generacji – Unreal Engine 4. Firma przyjęła nowy model biznesowy, dzięki któremu nie jest konieczne wykupywanie drogich licencji, na które pozwolić sobie mogły jedynie znaczący wydawcy czy studia. Otwiera to drogę niezależnym twórcom, którzy będą mogli skorzystać z najnowocześniejszej technologii za niewygórowaną cenę. Zestaw narzędzi wraz z kodem źródłowym C++ (na platformie GitHub) jest dostępny dla wszystkich osób i firm skłonnych uiścić opłatę w wysokości 19 dolarów miesięcznie od jednego użytkownika. W przypadku sprzedaży swojego dzieła, pięcioprocentowa tantiema (od przychodu brutto) przysługuje firmie Epic Games. Co ciekawe, w razie fundowania gry przez platformę Kickstarter (lub podobną), kwota naliczana jest od wartości gry, zatem jeśli za wsparcie w wysokości 20 dolarów użytkownik otrzyma np. plakat z podpisem, nie należą się żadne płatności; jednakże w przypadku wpłacenia 50 dolarów za w/w plakat oraz dostęp do gry, 5% od 30 dolarów (czyli wartości gry w tej nagrodzie) przysługuje twórcom Unreal Engine 4. Rozliczyć z Epic Games należy się do 45 dni po zamknięciu każdego kalendarzowego kwartału.

Unreal Engine 4 domyślnie wspiera platformy Windows, Mac, iOS oraz Android. Możliwe jest także tworzenie produktów na konsole PlayStation 4 oraz Xbox One, chociaż wymaga to indywidualnych konsultacji z firmą Epic Games, która nie może publicznie (dla wszystkich użytkowników UE4) udostępnić kodu konsolowego ze względu na podpisane umowy o zachowaniu poufności oraz ograniczenia prawne. Ponadto trwają obecnie wczesne prace nad wsparciem dla innych platform, takich jak Oculus VR, HTML5, Linux, Steamworks czy Steam Box.

Edytor Unreal Engine 4 oferuje także funkcję podobną do App Store, zwaną Rynkiem (oryg. Marketplace). Za jej pośrednictwem można za darmo pobrać gotowe materiały, wzory czy szablony gier stworzone przez firmę Epic Games. Jak pisze Sweeney, podobieństwo do App Store nie jest przypadkiem, gdyż w przyszłości Rynek ma stać się miejscem, w którym wszyscy użytkownicy Unreal Engine 4 będą mogli dzielić się stworzoną przez siebie zawartością – za darmo lub za pieniądze.

Firma Epic Games przygotowała obszerną dokumentację na temat tworzenia w Unreal Engine 4, a także pokaźny zbiór filmików w serwisie YouTube, opisujących poszczególne funkcje czy procesy. Ponadto do dyspozycji twórców oddano forum, AnswerHub oraz wikipedię poświęconą UE4.

Zalecana przez Epic Games konfiguracja sprzętowa to komputer PC (Windows 7 64-bit) lub Mac (Mac OS X 10.9.2 lub nowszy) typu dekstop, posiadający na pokładzie czterordzeniowy procesor o mocy obliczeniowej 2,5 GHz. Potrzebna będzie jeszcze karta graficzna NVIDIA GeForce 470 GTX bądź AMD Radeon 6870 HD oraz 8 gigabajtów pamięci operacyjnej. Taki sprzęt powinien zapewnić komfortową pracę z Unreal Engine 4.

Unreal Engine 4 to silnik nowej generacji, według twórców nadający się do tworzenia zarówno gier indie, jak i tytułów segmentu AAA. Wśród tytułów, które będą wykorzystywać tę technologię można znaleźć m.in. Daylight, Fortnite, Fable Legends, Obduction czy Rime.