futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 26 lutego 2014, 09:00

Twórcy DirectX i OpenGL szykują odpowiedź na AMD Mantle

Wygląda na to, że w technologiach DirectX i OpenGL wkrótce zostaną wprowadzone innowacje, które przełożą się na znaczny skok wydajności w grach. Tym samym najwyraźniej szykuje się odpowiedź na „rewolucję”, jakiej od paru miesięcy próbuje dokonać firma AMD dzięki Mantle.

Od kilku miesięcy firma AMD chwali się rewolucją, jaka dokona się w świecie elektronicznej rozrywki dzięki opracowanej przez nią technologii Mantle. I chociaż pierwsze testy wydajności, przeprowadzone w grze Battlefield 4, wykazały, że przy jej zastosowaniu faktycznie można dopatrzyć się sporej przewagi względem bibliotek DirectX, najwyraźniej twórcy tych ostatnich nie zamierzają pozostać bierni na działania konkurenta. Wskazują na to zapowiedziane przez nich panele mające odbyć się podczas nadchodzącej Game Developers Conference (17-21 marca). Z opisów poszczególnych punktów programu wynika, że zarówno w DirectX, jak i w OpenGL pojawią się innowacje związane z niskopoziomowym dostępem (tak jak w przypadku Mantle), które przełożą się na przyspieszenie działania gier.

Czyżby dni chwały Mantle były policzone? - Twórcy DirectX i OpenGL szykują odpowiedź na AMD Mantle - wiadomość - 2014-02-26
Czyżby dni chwały Mantle były policzone?

Mowa tu o trzech panelach. Pierwszy z nich, prowadzony przez firmę Microsoft, nosi nazwę ”Direct3D Futures” i dotyczy, jak nietrudno się domyślić, ogólnie rozumianej przyszłości technologii DirectX. Jego organizatorzy obiecują zaprezentowanie zmian, które sprawią, że gry „nowej generacji będą działały szybciej niż kiedykolwiek wcześniej”. Nieco dokładniej rzecz ujmując, Direct3D ma „pozwolić deweloperom na niespotykany wcześniej poziom kontroli nad zasobami sprzętowymi i redukcję opóźnien w renderingu”.

Następny to „Evolving Microsoft Graphic’s Platform”, prowadzony, jak sama nazwa wskazuje, ponownie przez giganta z Redmond. Tematyka tego panelu jest z grubsza podobna do wcześniejszego – obiecano pokazanie „narzędzi, które pozwolą na wyciśnięcie najgłębszych pokładów wydajności z naszych komputerów, tabletów, smartfonów i konsol”.

Ostatni z punktów programu poświęconych omawianej tematyce to „Approaching Zero Driver Overhead in OpenGL”. Tym razem prowadzenie przypadnie w udziale reprezentantom firm Nvidia, Intel i AMD (składających się na grupę Khronos), a punkt ciężkości będzie leżał, zgodnie z tytułem, po stronie technologii OpenGL i poprawieniu jej wydajności.

Wszystkie wymienione panele odbędą się 20 marca. Tym samym to właśnie owego dnia powinniśmy oczekiwać wieści na temat tego, co dokładnie szykują twórcy omawianych technologii… i czy „rewolucja” przeprowadzana przez firmę AMD przy wykorzystaniu swojego Mantle nie okaże się nagle poważnie zagrożona.

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej