Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 28 listopada 2013, 13:23

Seria Lineage zarobiła prawie dwa miliardy dolarów od początku swojego istnienia

Firma NCsoft ujawniła, że seria gier MMORPG Lineage zarobiła do tej pory 1,8 miliarda dolarów. Wynik uzyskano w ciągu piętnastu lat istnienia cyklu, reprezentowanego przez dwie główne odsłony.

Lineage to jedna z bardziej zasłużonych serii gier MMORPG na rynku, mająca na koncie dwie odsłony (plus trzecią w zaawansowanej fazie produkcji) i piętnaście lat istnienia. Odpowiadająca za jej wydawanie firma NCsoft pokusiła się o podsumowanie historii marki, publikując uzyskane przez nią wyniki finansowe. Okazuje się, że od początku swojego funkcjonowania cykl zarobił równowartość 1,8 miliarda dolarów amerykańskich.

Lineage: The Bloodpledge. - Seria Lineage zarobiła prawie dwa miliardy dolarów od początku swojego istnienia - wiadomość - 2013-11-28
Lineage: The Bloodpledge.
Krótka historia serii Lineage:
  • 1998 – debiut Lineage
  • 2003 – debiut Lineage II
  • 2004 – europejski debiut Lineage II
  • 2011 – Lineage II rezygnuje z abonamentu i przechodzi na model darmowy z mikropłatnościami
  • 2013 – Lineage II otrzymuje kinowe tłumaczenie na język polski
  • 2014 – spodziewany debiut Lineage Eternal

Lineage to seria z koreańskim rodowodem, która stanowi jedną z początkowych pozycji w dorobku firmy NCsoft. Jej pierwsza część, opatrzona podtytułem The Bloodpledge, zadebiutowała w roku 1998 (również w Stanach Zjednoczonych) i charakteryzowała się dwuwymiarową grafiką oraz widokiem izometrycznym. W Azji gra funkcjonuje po dziś dzień, natomiast w połowie 2011 roku podjęto decyzję o likwidacji amerykańskich serwerów, zważywszy na zanikające zainteresowanie subskrypcjami. Mimo to sama pierwsza część wygenerowała przychód w wysokości 1,3 miliarda dolarów (według danych na sierpień ubiegłego roku), a jeszcze w 2010 roku gra przynosiła NCsoft większy zysk niż sequel. Pierwszemu Lineage udało się zgromadzić blisko milion aktywnych subskrybentów w szczytowym okresie swojego rozwoju (dane z pierwszej połowy 2008 roku).

Lineage II. - Seria Lineage zarobiła prawie dwa miliardy dolarów od początku swojego istnienia - wiadomość - 2013-11-28
Lineage II.

Kontynuacja, występująca z podtytułem The Chaotic Chronicle, na Dalekim Wschodzie pojawiła się w październiku 2003 roku, z kolei do Ameryki Północnej trafiła pod koniec kwietnia 2004 roku, a do Europy w listopadzie. Tym razem deweloper postawił na trójwymiarową grafikę, korzystając z technologii Unreal Engine 2. Mimo umiarkowanie ciepłego przyjęcia tytułu (jego średnia ocen w serwisie Metacritic wynosi 62 procent), zdobył on wystarczającą popularność, by funkcjonować i być rozwijanym po dziś dzień (na przykład w ubiegłym miesiącu zapowiedziano dość obszerne rozszerzenie o nazwie Valiance). Duża w tym zasługa zrealizowanej pod koniec 2011 roku decyzji o zamianie płatnej subskrypcji na model darmowy z mikropłatnościami – przyczyniła się ona do gwałtownego wzrostu przychodów NCsoft z serii Lineage, jednocześnie pozwalając cyklowi w pewnym stopniu wyjść z cienia takich marek jak Aion czy Guild Wars. Warto też wspomnieć, że w kwietniu bieżącego roku rodzimi miłośnicy Lineage II doczekali się oficjalnego polskiego serwera, na którym gra otrzymała kinową lokalizację.

Lineage Eternal. - Seria Lineage zarobiła prawie dwa miliardy dolarów od początku swojego istnienia - wiadomość - 2013-11-28
Lineage Eternal.

Tymczasem, niezależnie od ciągłego rozwoju drugiej części, trwają prace nad Lineage Eternal, czyli kolejną pełnoprawną odsłoną omawianej serii. Chociaż jej zapowiedzi dokonano dwa lata temu, nadal dysponujemy stosunkowo niewielką ilością materiałów. Wiadomo, że na świat ponownie spojrzymy z rzutu izometrycznego (jakkolwiek oprawa pozostanie trójwymiarowa), na uwagę zasługuje też ciekawy system walki. Przedsmak tego, co czeka nas w Lineage Eternal, dał zapis rozgrywki opublikowany tuż po ujawnieniu tytułu (możecie zobaczyć go poniżej). Termin premiery gry nie jest znany, lecz nieoficjalnie mówi się o przyszłym roku – dotyczy to również beta testów, które prawdopodobnie rozpoczną się po świętach Bożego Narodzenia.

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej