Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość pozostałe 13 listopada 2013, 11:38

Grand Theft Auto V na celowniku rzecznik praw obywatelskich

Irena Lipowicz, rzecznik praw obywatelskich, domaga się, aby państwo kontrolowało dostęp nieletnich do gier szczególnie okrutnych czy brutalnych. Na celowniku RPO znalazła się gra Grand Theft Auto V.

Seria Grand Theft Auto jest często krytykowana za brutalność. - Grand Theft Auto V na celowniku rzecznik praw obywatelskich - wiadomość - 2013-11-13
Seria Grand Theft Auto jest często krytykowana za brutalność.
W SKRÓCIE:
  1. Rzecznik praw obywatelskich chce wprowadzenia prawnie uregulowanej kontroli sprzedaży gier komputerowych.
  2. Na celowniku RPO znalazła się gra Grand Theft Auto V.
  3. Wzorem miałyby stać się przepisy brytyjskie.

To nie pierwsze i na pewno nie ostatnie kłopoty serii Grand Theft Auto. Tym razem najnowsza odsłona podpadła rzecznikowi praw obywatelskich (RPO), Irenie Lipowicz. W związku z brutalnością tytułu RPO postuluje wprowadzenie prawnie uregulowanej kontroli sprzedaży gier komputerowych.

W liście do ministra gospodarki Irena Lipowicz pisze, że „gry komputerowe stały się obecnie jednym z podstawowych sposobów spędzania wolnego czasu przez dzieci i młodzież”, a w związku z tym pojawił się „problem dostępności dla dzieci i młodzieży gier komputerowych o treściach przesyconych brutalnością i przemocą”. Symbolem zła w grach komputerowych stała się dla RPO gra Grand Theft Auto V – nie powinno to specjalnie dziwić, bo to nie pierwsza taka sytuacja w historii tej serii.

Krytykując GTA V rzecznik skupiła się na kontrowersyjnej scenie tortur, choć z wypowiedzi może wynikać, że RPO uważa katowanie za stały elementem rozgrywki:

Moje szczególne zaniepokojenie wzbudza okoliczność, że twórcy tego tytułu proponują jego nabywcom rozgrywkę wypełnioną aktami przemocy i okrucieństwem. Dla przykładu można wskazać, że gracz, wcielając się w głównego bohatera gry, w wirtualnym świecie jest zmuszany do dokonywania brutalnych zabójstw oraz torturowania ludzi – pisze RPO.

GRAND THEFT AUTO V:
  1. Data premiery: 17 września.
  2. Producent: Rockstar Games.
  3. Wydawca: Rockstar Games.
  4. Wydawca PL: Cenega Poland
  5. Platformy: PS3, Xbox 360.
  6. Sprzedaż w Polsce: 100 tys. w 7 dni.

Powołując się na konstytucję i wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej Irena Lipowicz rozwiązanie problemu widzi w „prawnie uregulowanej kontroli obrotu grami komputerowymi”. W opinii rzecznik „całkowite wyeliminowanie ze sprzedaży gier takich jak GTA V, mogłoby stanowić zbyt daleko posuniętą ingerencję”, więc ograniczenie sprzedaży na wzór brytyjski może „stać się inspiracją dla polskiego ustawodawcy”.

Rzeczywiście, od ponad roku w Wielkiej Brytanii obowiązuje prawo, które ogranicza sprzedaż gier komputerowych. Sprzedawca, który wyda tytuł osobie zbyt młodej (klasyfikację oparto na PEGI – europejskim systemie oceniania gier komputerowych) musi liczyć się z wysoką grzywną (5000 funtów) lub 6 latami pozbawienia wolności.

Czy faktycznie należy spodziewać się zmiany przepisów w Polsce, okaże się dopiero w przyszłości. Chociaż krytyczne głosy o brutalności gier pojawiają się regularnie, to jednak do tej pory nie przyniosły one spektakularnych efektów.

Grand Theft Auto V na celowniku rzecznik praw obywatelskich - ilustracja #2Seria Grand Theft Auto, która sięga swoimi korzeniami roku 1997, wielokrotnie znajdowała się na celowniku krytyków i różnych organizacji społecznych. Twórcy nie raz musieli w sądzie odpowiadać na pozwy osób twierdzących, że GTA doprowadziło do ich tragedii (np. w 2003 roku rodziny dwóch zabitych nastolatków pozwały twórców i dystrybutorów GTA 3, powołując się na fakt, że mordercy twierdzili, że inspirowali się właśnie tą grą). Już pierwsza odsłona serii spotkała się z ostrą krytyką; została nawet całkowicie zakazana w Brazylii. Kolejne części także zbierały wiele negatywnych opinii, co nie przeszkodziło im stawać się kultowymi tytułami. Najnowsza odsłona serii Grand Theft Auto V szybko zasłużyła sobie na oba te przymiotniki: kultowa i kontrowersyjna.

Adam Zechenter

Adam Zechenter

W GRYOnline.pl pojawił się w 2014 roku jako specjalista od gier mobilnych i free-to-play. Potem przez wiele lat prowadził publicystykę, a od 2018 roku pełni funkcję zastępcy redaktora naczelnego. Obecnie szefuje działowi wideo i prowadzi podcast GRYOnline.pl. Studiował filologię klasyczną i historię (gdzie został szefem Koła Naukowego); wcześniej stworzył fanowską stronę o Tolkienie. Uwielbia gry akcji, RPG-i, strzelanki i strategie. Kiedyś kochał Baldur’s Gate 1 i 2, dziś najczęściej zagrywa się na PS5 i od myszki woli pada. Najwięcej godzin (bo blisko 2000) nabił w World of Tanks. Miłośnik książek i historii, czasami grywa w squasha, stara się też nie jeść mięsa.

więcej