Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 1 listopada 2013, 14:15

autor: Bartosz Woldański

Lichdom od strony technicznej

Niezależne studio Xaviant podzieliło się istotnymi informacjami na temat technicznej strony swojego pierwszego projektu zatytułowanego Lichdom. Gra, która powstaje we współpracy np. z amerykańskim koncernem AMD, będzie wykorzystywać najnowsze technologie.

Lichdom napędza silnik CryEngine 3 - Lichdom od strony technicznej - wiadomość - 2013-11-01
Lichdom napędza silnik CryEngine 3

Z wywiadu udostępnionego na łamach serwisu DSOGaming dowiedzieliśmy się więcej szczegółów na temat zapowiedzianej na przyszły rok gry Lichdom, która jest tworzona na nowoczesnym silniku CryEngine 3, znanym chociażby z ostatniej części serii Crysis. Wybór takiego, a innego engine’u zobowiązuje, dlatego powinniśmy spodziewać się oprawy graficznej stojącej na odpowiednio wysokim poziomie.

Twórcy zastosują m.in. techniki Parallax Occlusion Mapping (POM), Screenspace Reflections oraz Global Illumination (oświetlenie globalne). czyli rozwiązania, którymi posługiwało się niemieckie studio Crytek przy produkcji Crysisa 3. Pozwoli to na uzyskanie m.in. realistycznych odbić na powierzchni czy dynamicznego i naturalnego oświetlenia obiektów, a zatem celem jest dokładne odwzorowanie tego, jak w rzeczywistości odbijane są np. promienie słoneczne.

Oprawa wizualna oprawą wizualną, ale jakim kosztem wymagań sprzętowych? Na konkrety jeszcze zbyt wcześnie, ale tytuł ma wykorzystać moc wielordzeniowych i wielowątkowych procesorów, a także z pewnością wyciśnie ostatnie soki z naszych kart grafiki (obsługa AMD CrossFire oraz Eyefinity, czyli zagramy na kilku układach graficznych i na kilku monitorach). Warto wspomnieć, że nie przewidziano wsparcia nowego API AMD – Mantle, które po raz pierwszy wykorzysta Battlefield 4 (darmowa aktualizacja do gry zostanie wydana w grudniu tego roku), oraz bibliotek DirectX 11.2. Niemniej jednak nie zabraknie teselacji i „zwykłego” DirectX 11 (DirectX 10 też wchodzi w rachubę) oraz obsługi tak 32-, jak i 64-bitowych systemów operacyjnych. Lichdom będzie ważną produkcją także z innego względu. Wykorzysta bowiem – jako jedna z pierwszych gier – m.in. zapowiedzianą podczas wydarzenia AMD GPU 14’ Tech Day technologię TrueAudio, zwiększającą doznania dźwiękowe.

Ponadto potwierdzono, że mapy obecne w Lichdom będą pokaźnych rozmiarów – największe z nich mają mieć powierzchnię ok. 2 km2. Co prawda, tytuł nie ma być sandboksem, ale po zapoznaniu się z pierwszymi materiałami jesteśmy utwierdzeni w przekonaniu, że omawiana produkcja będzie raczej obfitować w stosunkowo otwarte przestrzenie. Silnik Cryteka jest doskonałym wyborem, mającym pomóc twórcom w wykreowaniu czegoś, co nie przypomina konkurencyjnych tytułów. Właśnie z tego powodu zdecydowano się na wybór CryEngine’u 3, a nie np. Unreal Engine 4.

Pierwotnie projekt miał ukazać się na PC, PlayStation 3 i Xboksa 360, ale plany uległy zmianie - Lichdom od strony technicznej - wiadomość - 2013-11-01
Pierwotnie projekt miał ukazać się na PC, PlayStation 3 i Xboksa 360, ale plany uległy zmianie

Lichdom to pierwszoosobowa gra akcji z drobnymi elementami charakterystycznymi dla gatunku cRPG. Całość ma się skupiać przede wszystkim na walce, w tym, co ciekawe, tylko za pomocą magii. O projekcie oraz fabule przeczytacie szerzej w naszej poprzedniej wiadomości. Miejmy nadzieję, że tytuł nie okaże się jedynie pokazem zastosowanych technologii.

Docelową platformą sprzętową jest PC, ale twórcy rozpatrują także wydanie gry na konsolach nowej generacji. Przy czym warto nadmienić, że nie miałyby być to porty, gdyż tytuł jest de facto projektowany z myślą o wszystkich wymienionych urządzeniach. Pojawienie się Lichdom na PlayStation 4 i Xboksa One jest zapewne zależne od przyjęcia się gry oraz jej sprzedaży. Premiera ma nastąpić latem 2014 roku.