Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 8 lutego 2013, 12:53

autor: Marcin Pietruszewski

World of Warcraft odnotowuje spadek liczby graczy płacących abonament

Kolejna warta uwagi informacja, którą możemy znaleźć w raporcie finansowym za rok 2012 opublikowanym przez Activision Blizzard, to zmniejszenie się liczby abonentów gry MMORPG World of Warcraft.

Zmniejszyła się liczba abonentów gry World of Warcraft.

Firma Activision Blizzard udostępniła raport dotyczący wyników finansowych za czwarty kwartał oraz cały rok 2012. Dowiedzieliśmy się m.in. o doskonałych rezultatach sprzedaży gry Diablo III. W raporcie znajduje się także mniej optymistyczna dla firmy informacja. Liczba abonentów najpopularniejszego MMORPG na świecie, World of Warcraft, zmniejszyła się o 400 tysięcy – z 10 milionów kont aktywnych po wydaniu ostatniego dodatku do gry, noszącego tytuł Mists of Pandaria, pozostało 9,6 miliona. Dane te pochodzą z ostatniego dnia grudnia 2012 roku. Pomimo zmniejszenia liczby aktywnych kont, World of Warcraft wciąż pozostaje najczęściej wybieranym przez graczy MMORPG z płatnościami abonamentowymi.

World of Warcraft miał swoją premierę w listopadzie 2004 roku. Praktycznie z miejsca stał się najpopularniejszym MMORPG, a liczba abonentów wciąż rosła. Doczekał się czterech dodatków: The Burning Crusade, Wrath of the Lich King, Cataclysm oraz Mists of Pandaria. Rekordową ilość 12 milionów subskrybentów WoW osiągnął w połowie 2010 roku, zaraz po chińskiej premierze drugiego rozszerzenia – Wrath of the Lich King. Po starcie Cataclysm liczba abonentów zaczęła spadać (gracze wydawali się być zmęczeni stylem rozgrywki, a wprowadzone przez Blizzard zmiany nie do końca trafiły w ich gusta), a liczba osób płacących za grę stopniowo się zmniejszała, aż w czerwcu 2012 roku osiągnęła pułap 9,1 miliona. Po premierze kolejnego rozszerzenia, zatytułowanego Mists of Pandaria, w którym pojawia się nowa rasa, czyli pandareni – istoty przypominające wyglądem człekokształtne pandy, udało się na kilka miesięcy odwrócić tendencję spadkową i w listopadzie ubiegłego roku podano, że abonament ponownie opłaca ponad 10 milionów graczy. Jak widać nie na długo.

Warto też dodać, że na przełomie października i listopada ubiegłego roku minął rok od momentu wprowadzenia przez Blizzard tzw. World of Warcraft Annual Pass, który automatycznie dawał dostęp do darmowej kopii gry Diablo III. Wygląda na to, że sporo osób zdecydowało się na zobowiązanie do rocznej subskrypcji WoW-a właśnie ze względu na Diablo III i nie przedłużyło dalej abonamentu.

Najważniejsze liczby z raportu przedstawiającego zeszłoroczne wyniki finansowe Activision Blizzard to rekordowe w historii firmy 1,1 miliarda dolarów zysku i 4,86 miliarda dolarów przychodu netto. Także sam czwarty kwartał (czyli okres od 1 października do 31 grudnia 2012) przyniósł gigantowi dobre wyniki – 1,77 miliarda dolarów przychodu i zysk 354 milionów dolarów. Duży wkład w sukces Activision Blizzard miała cyfrowa dystrybucja, która zapewniła w 2012 roku 1,6 miliarda dolarów przychodu, co stanowi 32% całości.