Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 28 sierpnia 2012, 11:34

autor: Adrian Werner

Najciekawsze modyfikacje do Fallout: New Vegas, Old Republic II, Half-Life i innych gier (28/08/2012)

Przed wami kolejna odsłona cyklu „Najciekawsze modyfikacje”. Tym razem omawiamy m.in. nowe przygody do Half-Life: Episode Two, projekty przywracające wycięte elementy z Fallout: New Vegas i Knights of the Old Republic II oraz dodatkową kampanię do Total War: Shogun 2.

„Najciekawsze modyfikacje” to cykl, w którym przedstawiamy wybór najbardziej wartościowych modów i wieści z nimi związanych. Kompletnie nowe gry, dodatkowe misje i przygody, usprawnienia grywalności i grafiki - każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Jeśli uważacie, że coś pominięto, nie krępujcie się i dajcie znać w komentarzach.

Premiery

Zaczynamy tradycyjnie od omówienia modyfikacji wydanych w ostatnich tygodniach.

Gry akcji

Half-Life 2 miało szczęście doczekać się masy wspaniałych modyfikacji, w tym wielu totalnych konwersji. Coraz rzadziej trafiają się jednak godne uwagi projekty osadzone w uniwersum stworzonym przez studio Valve Software. Takim czymś jest właśnie korzystające z silnika Episode Two Mission Improbable, w którym jako Gordon Freeman dostajemy zadanie reaktywacji należącej do ruchu oporu stacji nasłuchowej. Nie oznacza to wcale, że autorom brakowało ambicji. Zamiast tego cały wysiłek włożyli w opracowanie nowej kampanii i wyszło im to wprost wyśmienicie. Ten mod ma jakość, której nie powstydziłoby się samo Valve. Znajdziecie tutaj doskonale zaprojektowane poziomy, pomysłowe sekwencje akcji i masę nowych elementów graficznych.

Innym ciekawym modem do Half-Life 2: Episode Two jest Lost Under The Snow. Wcielamy się w członka ruchu oporu, który zostaje pojmany przez siły Combine, a następnie przez przypadek porzucony wśród górskich śniegów. Na miejscu szybko udaje mu się znaleźć podziemną bazę. Miejsce to okazuje się jednak zamieszkałe przez ludzi, którzy mogą się okazać niewiele lepsi od obcych najeźdźców. Modyfikacja oferuje dopracowane poziomy i ciekawą mroźną atmosferę. Cieszą też pomysłowe zagadki, dzięki którym można na chwilę odpocząć pomiędzy licznymi scenami akcji.

Najciekawsze modyfikacje do Fallout: New Vegas, Old Republic II, Half-Life i innych gier (28/08/2012) - ilustracja #1
Sky Rail

Zeszłoroczne Sonic Generations okazało się zaskakująco dobrą platformówką, która przywróciła fanom wiarę w tę serię. Projekt skierowany był jednak głównie dla konsol, więc nie wypuszczono żadnych narzędzi moderskich. Nie było to jednak żadną przeszkodą dla autorów modyfikacji Sky Rail. Zgodnie z nazwą odtwarza ona najsłynniejszy poziom z kultowego Sonic Adventure 2. Dla fanów błękitnego jeża jest to pozycja obowiązkowa.

Małym, ale mimo to bardzo sympatycznym projektem jest Aliens Mod CS. Dodaje on tryb typu horda do gry Counter-Strike: Source. Zasady są proste – musimy (sami, lub w kooperacji z kolegami) wytrzymać ataki kilku coraz silniejszych fal Obcych, tych ze słynnej serii filmów science-fiction. Modyfikacja jest skromna, ale mimo to zapewnia solidną porcję dobrej zabawy.

Najciekawsze modyfikacje do Fallout: New Vegas, Old Republic II, Half-Life i innych gier (28/08/2012) - ilustracja #2
GTA IV: San Andreas

Wreszcie doczekaliśmy się też premiery nowej bety moda GTA IV: San Andreas. Zgodnie z nazwą projekt ten przenosi San Andreas do silnika czwartej części. Dostępna jest już cała mapa i większość funkcji (w tym m.in. wojny gangów) z pierwowzoru. Można też pobawić się w trybie multiplayer. To gigantyczny projekt i sporo czasu jeszcze minie, nim osiągnie status 1.0, ale już teraz robi duże wrażenie. Jeśli lubicie Grand Theft Auto, to naprawdę warto wypróbować tę modyfikację.

Gry strategiczne

The Sekigahara Campaign to z kolei coś dla fanów Total War: Shogun 2. Jest to największy spośród modów wypuszczonych do tej gry i prawdopodobnie również najlepszy. Projekt z olbrzymim przywiązaniem do detali odtwarza sytuację w Japonii w latach 1568-1603. Okres ten znany jest jako Azuchi-Momoyama. Został tak nazwany od siedzib Nobunagi Ody i Hideyoshiego Toyotomi, czyli ludzi, którzy jako pierwsi podjęli próbę zjednoczenia całego kraju. Poza nową kampanią modyfikacja wprowadza masę świeżych jednostek, postaci historycznych i map. Wszystko to opracowane zostało zgodnie z zapisami historycznymi.

Ukazała się również pierwsza grywalna alpha projektu World War One do gry Hearts of Iron III. Tytuł moda tłumaczy wszystko – jest to próba odtworzenia za pomocą silnika epickiej strategii studia Paradox całej I wojny światowej. Wypuszczona wersja jest bardzo wczesna, ale już oferuje w pełni funkcjonalną mapę i sporą porcję dobrej zabawy. Mamy nadzieję, że autor będzie rozwijał dalej swoje dzieło, gdyż zapowiada się ono smakowicie.

Najciekawsze modyfikacje do Fallout: New Vegas, Old Republic II, Half-Life i innych gier (28/08/2012) - ilustracja #3
KaM Remake

Od premiery Knights & Merchants: The Peasants Rebellion minęło już jedenaście długich lat. Wciąż nie brakuje jednak fanów tej marki. Kilku najbardziej oddanych postanowiło podciągnąć ten tytuł do współczesnych standardów. Tak narodził się projekt KaM Remake, którego nowa wersja miała niedawno premierę. Mod ten poprawia interfejs, mechanizmy rozgrywki i jej zbalansowanie oraz umożliwia włączenie wysokiej rozdzielczości oraz zabawę w trybie multiplayer przez sieć. Ponadto dodaje wsparcie dla nowych systemów operacyjnych. Wszystko to daje świetny pretekst, aby odkurzyć płytki z Knights & Merchants lub kupić grę na serwisie GOG.com.

Wypuszczone w tym roku Jagged Alliance: Back in Action nie spełniło oczekiwań fanów cyklu. Spora w tym wina porzucenia turowego systemu walki, ale również inne elementy gry pozostawiały sporo do życzenia. W przypadku tego tytułu na czas rzeczywisty jesteśmy już niestety skazani, ale fani i tak próbują poprawić co się da. Efektem tych starań jest mod Combat Evolved. Ulepsza on interfejs i usuwa błędy techniczne, dodaje nowe przedmioty (zarówno uzbrojenie, jak i pancerze), zwiększa poziom trudności i realizmu oraz gruntownie przerabia zbalansowanie rozgrywki. Ponadto najemnicy mają teraz bardziej wyrazistą osobowość. Wszystkie te zmiany bardzo pozytywnie wpływają na miodność Back in Action i czynią tego moda propozycją godną uwagi nie tylko dla wiernych fanów drugiej części cyklu.

Gry roleplaying

Fanowska poprawka ratuje grafikę pecetowego Dark Souls.

Dark Souls to jedna z najlepszych gier roleplaying ostatnich lat. Kilka dni temu gracze pecetowi dostali wreszcie własną wersję tego przeboju. Niestety, konwersja nie jest zbyt dobra. Ze wszystkich problemów najgorszym jest fakt, że silnik generuje grafikę jedynie w rozdzielczości 1024x720. Nie da się w żaden oficjalny sposób zwiększyć tej wartości, a wybór wyższej rozdzielczości sprawia, że obraz jest po prostu odpowiednio przeskalowany. Rezultatem tego jest paskudne rozmazanie grafiki. Na szczęście z pomocą przyszli fani, a konkretnie jeden z użytkowników forum NeoGAF korzystający z pseudonimu Durante. Opracował on małą modyfikację, która wymusza na silniku generowanie grafiki w takiej rozdzielczości, jaka jest wyświetlana na monitorze. Oznacza to, że obraz jest ostry, a cała gra dzięki temu znacznie zyskuje na urodzie. To kolejny przykład tego jak wielkie rzeczy potrafią osiągnąć oddani sprawie pecetowcy.

Ukazała się również wersja 1.8 moda The Sith Lords Restored Content. Ten wspaniały projekt przywraca wszystkie elementy z Star Wars: Knights of the Old Republic II, które zostały wycięte z powodu braku czasu na ich dokończenie, a była ich cała masa. Oczywiście autorzy nie ograniczyli się jedynie do uaktywnienia wyłączonych plików. Zamiast tego wszystkie odkryte materiały zostały dokończone, a następnie w naturalny sposób zintegrowane z resztą gry. Efekt jest świetny i pozwala temu tytułowi wreszcie osiągnąć swój pełen potencjał.

Najciekawsze modyfikacje do Fallout: New Vegas, Old Republic II, Half-Life i innych gier (28/08/2012) - ilustracja #5
Fallout: New Vegas

Star Wars: Knights of the Old Republic II nie było jedynym projektem studia Obsidian, którego wypuszczenie przed czasem wymusił wydawca. Podobny los spotkał Fallout: New Vegas. Od czego są jednak fani? Jeden z nich, znany jako Moburma, wypuścił serie modów przywracających lokacje, zadania, postacie i inne elementy wycięte z New Vegas. Po zainstalowaniu wszystkich modyfikacji świat gry ulega wyraźnemu zwiększeniu i pojawia się nawet stworzone na silniku intro. Nie jest to projekt wymagany, aby cieszyć się Fallout: New Vegas, ale fani tego tytułu powinni zdecydowanie go wypróbować, gdyż pokazuje on pierwotną wizję ludzi z Obsidian.

Piękny Minecraft

Najciekawsze modyfikacje do Fallout: New Vegas, Old Republic II, Half-Life i innych gier (28/08/2012) - ilustracja #6

Minecraft to prawdziwy fenomen i jedna z najpopularniejszych gier ostatnich kilku lat. Nie da się jednak ukryć, że nie jest to najładniejsza produkcja. Jej wygląd można jednak znacząco poprawić korzystając z moda Sonic Ether's Unbelievable Shaders. Wprowadza on potężny pakiet shaderów, które zupełnie zmieniają takie elementy jak oświetlenie i cieniowanie oraz dodają sporo imponujących efektów wizualnych. Instalacja pakietu jest trochę skomplikowana i trzeba dobrać jedną z paru paczek shaderów (zależnie od mocy Waszego peceta), ale efekt końcowy jest wart wysiłku. Warto dodać, że projekt do działania wymaga posiadania modyfikacji OptiFine.

Wieści ze świata

Na koniec zostawiliśmy nowiny za świata moderskiego.

Black Mesa

Pojawił się nowy zapis rozgrywki z Black Mesa Source, czyli projektu, który jest tym dla modów, czym jeszcze do niedawna był Duke Nukem Forever dla całej branży gier. Mamy nadzieję, że autorzy zbliżają już się do końca prac, gdyż trzeba przyznać, że filmik prezentuje się wybornie.

System Shock 2 Source

Programista Mark Valentine pokazał pierwsze materiały ze swojego osobistego projektu, w ramach którego odtworzył w silniku Source cały pierwszy poziom z kultowego System Shock 2. Wygląda to bardzo obiecująco i filmik wzbudził tak duże zainteresowanie, że do Marka zaczęli się zgłaszać chętni do pomocy. W rezultacie całkiem prawdopodobne, że projekt przeobrazi się w remake całej gry. Trzymamy za to kciuki, zwłaszcza że System Shock 2 to jeden z tych tytułów, których uruchomienie na nowych systemach operacyjnych bywa mocno problematyczne.

Morrowind Overhaul v3.0

W najbliższych tygodniach ukaże się Morrowind Overhaul v3.0, czyli najnowsza wersja moda odświeżającego grafikę w trzeciej części cyklu The Elder Scrolls. Projekt zbiera w jedną paczkę wszystkie najlepsze modyfikacje graficzne do tej gry i oferuje je w prostej do zainstalowania formie. Aby podkręcić atmosferę twórcy wypuścili nowy zwiastun projektu i prezentuje on się wybornie.

DayZ jako komercyjna gra

Najciekawsze modyfikacje do Fallout: New Vegas, Old Republic II, Half-Life i innych gier (28/08/2012) - ilustracja #7

Stało się wreszcie to, czego spodziewali się wszyscy. Studio Bohemia Interactive ogłosiło, że ten niezwykle popularny mod zostanie przerobiony na samodzielną i komercyjną grę. Powstaje ona w oparciu o silnik ArmA III, dzięki czemu zaoferuje lepszą grafikę, realistyczne sceny nocne oraz kompletnie przebudowany interfejs użytkownika. Pojawi się też kilka różnych gatunków zombiaków. Premiera zapowiadana jest na grudzień tego roku. Co jednak zaskakujące, gra nie będzie posiadała wsparcia dla modów. Pozostaje mieć nadzieję, że funkcjonalność ta zostanie dodana w późniejszym terminie.

Narzędzia moderskie do Wiedźmina 2

Studio CD Projekt Red wreszcie zapowiedziało narzędzia moderskie do gry Wiedźmin 2: Zabójcy Królów. Od premiery minęło już co prawda kilkanaście miesięcy, ale lepiej późno niż wcale. Już wkrótce mają ruszyć zamknięte beta-testy edytorów, do których zapraszani są twórcy przygód do pierwszej części.

Poprzednie artykuły z cyklu:

  1. 20 lipca 2012
  2. 12 kwietnia 2012
  3. 21 lutego 2012
  4. 16 stycznia 2012
  5. 24 października 2011
  6. 25 lipca 2011
  7. 15 czerwca 2011
  8. 16 marca 2011
  9. 18 stycznia 2011
  10. 29 listopada 2010
  11. 28 października 2010
  12. 29 września 2010
  13. 1 września 2010
  14. 4 sierpnia 2010
  15. 7 lipca 2010
  16. 21 czerwca
  17. 24 maja 2010
  18. 27 kwietnia 2010
  19. 7 kwietnia 2010
  20. 15 marca 2010
  21. 24 lutego 2010
  22. 10 lutego 2010
  23. 25 stycznia 2010
  24. 11 stycznia 2010
  25. 28 grudnia 2009
  26. 14 grudnia 2009
  27. 30 listopada 2009

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej