Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 29 czerwca 2012, 12:12

autor: Aleksander Kaczmarek

Bilionerzy z EVE Online pozbawieni fortuny, twórcy załatali lukę

Na stronie społeczności fanowskiej gry EVE Online pojawiło się oficjalne stanowisko studia CCP w sprawie niedawnej afery z udziałem członków grupy GoonSwarm. Pięcioro graczy, którzy zarobili biliony ISK wykorzystując lukę w systemie przyznawania Loyalty Points, straci zdobyte w ten sposób fortuny.

Bilionerzy z EVE Online pozbawieni fortuny, twórcy załatali dziurę - ilustracja #1

O gospodarczym trzęsieniu ziemi w EVE Online informowaliśmy w ubiegłym tygodniu, kiedy to wyszło na jaw, że pięcioro graczy znalazło sposób na osiągnięcie gigantycznych zysków w nie do końca uczciwy sposób. Deweloperzy ze studia CCP długo badali całe zajście, ale w końcu znaleźli wyjście z sytuacji. Windowanie cen towarów poprzez manipulowanie wartościami ostatnich transakcji nie będzie już możliwe. Wirtualne majątki graczy, którzy wykorzystali niedopatrzenie twórców gry, przywrócone zostaną do wcześniejszego stanu.

Wyjaśnienia udzielone przez menedżera ds. bezpieczeństwa kont użytkowników przedstawiają mechanizm, który opisaliśmy już wcześniej. W skrócie, chodziło o manipulowanie przelicznikiem wartości towarów, by po ich zniszczeniu na pokładzie wrogiego statku uzyskać jak największą ilość Loyalty Points, a następnie spieniężyć je na ISK (Interstellar Kredits – waluta w grze EVE Online).

Chwilowy, gigantyczny wzrost ilości przyznanych Loyalty Points w grze EVE Online to efekt działalności grupy GoonSwarm.

Pięcioro członków grupy GoonSwarm do perfekcji rozpracowało cały system i znalazło luki pozwalające czerpać z tego horrendalne korzyści. W ciągu dwóch tygodni zarobili oni 5 bilionów ISK (5.000.000.000.000), co przekłada się na około 175 tys. dolarów.

Po tym czasie grupa wyjaśniła deweloperowi sposób, w jaki udało jej się zdominować wojny frakcji i zagrozić gospodarce EVE Online. Po trwającym kilka dni dochodzeniu twórcy oficjalnie uznali mechanizm za nielegalny. Wprowadzono także zmiany mające uniemożliwić jego stosowanie w przyszłości.

Konsekwencje spotkały również członków GoonSwarm, którzy pozbawieni zostali zdobytego w niezbyt uczciwy sposób majątku. Z uwagi na to, że gracze sami zgłosili błąd i wskazali jego działanie, odstąpiono od poważniejszych sankcji. Co więcej, „bandziory” otrzymają także zwyczajową nagrodę PLEX for Snitches dla znalazców uchybień w grze.

Spryt czy oszustwo?

Dlaczego deweloperzy z CCP tak długo zastanawiali się nad uznaniem spekulacji LP za działanie niedozwolone ? Przede wszystkim twórcy EVE Online chwalą się wolnorynkową gospodarką w grze, która przynajmniej teoretycznie reguluje się sama. O cenach towarów powinny więc decydować podaż i popyt. GoonSwarm udowodnili jednak, że nawet w bardzo wąskim gronie można nimi manipulować, a wprowadzony wraz z dodatkiem Inferno system nagradzania punktami lojalności był doskonałą okazją, by udowodnić to w praktyce. Mechanizm spekulacyjny obnażył słabości systemu, choć w bezpośredni sposób nie naruszał obowiązujących regulacji. Ostatecznie deweloperzy uznali jednak, że dawałby on wąskiej grupie „ekspertów” zbyt dużą przewagę nad innymi graczami.