Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 8 czerwca 2010, 10:12

autor: Maciej Śliwiński

E-Sport: Odwołane ESWC w Polsce, finały zostały rozegrane przez Internet

Ostatni weekend miał być świętem sympatyków sportów elektronicznych w Polsce. Zaplanowane były finały jednej z najważniejszych imprez dla graczy na świecie – Electronic Sports World Cup. Niestety, impreza została odwołana, a o miejsca w reprezentacji Polski gracze rywalizowali online.

Ostatni weekend miał być świętem sympatyków sportów elektronicznych w Polsce. Zaplanowane były finały jednej z najważniejszych imprez dla graczy na świecie – Electronic Sports World Cup. Niestety, impreza została odwołana, a o miejsca w reprezentacji Polski gracze rywalizowali online.

E-Sport: Odwołane ESWC w Polsce, finały zostały rozegrane przez Internet - ilustracja #1

O tym że coś niedobrego dzieje się w okół zaplanowanych na pierwszy czerwcowy weekend polskich finałów, mówiło się już jakiś czas. Odpowiedzialna za przeprowadzenie krajowych eliminacji firma Beholder przez długi czas zwlekała z podaniem szczegółowych informacji związanych z lokalizacją finałów oraz szczegółowym harmonogramem imprezy. Na dwa tygodnie przed jednym z najważniejszych turniejów esportowych dla graczy w Polsce, nie wiadomo było praktycznie nic. Jak się później okazało, nie było to przypadkowe działanie. Lanowe finały zostały odwołane, oficjalnie przez powódź, przez którą znaczne straty poniósł inwestor, z którym firma Beholder podpisała umowę o współpracy. W tej sprawie wydano specjalne oświadczenie, które w całości publikujemy poniżej:

W związku z wydarzeniem losowym, jakim jest obecna powódź i nieprzewidywalny termin usunięcia jej skutków, główny Sponsor Finału ESWC w Polsce , zmuszony jest odwołać tegoroczny Event w Warszawie w dniach 4-6 czerwca 2010.

Sponsor doświadczył wielomilionowych strat z powodu zalania terenów z jego inwestycjami w Polsce. Sponsor nie ma żadnej gwarancji, że nie dojdzie do sytuacji w której impreza może być zawieszona administracyjnie z trudnych do dalszego przewidzenia następstw powodzi i ewentualnie jej ponownego wystąpienia. Obecnie odwołano wiele imprez kulturalnych, wydarzeń sportowych i plenerowych. Niestety w tej sytuacji znalazł się także Sponsor ESWC, który nie jest w stanie przewidzieć kolejnych strat materialnych wywołanych skutkami powodzi, w tym i tymi związanymi z dalszymi kosztami Eventu.

Dlatego też pomimo stanowczego oprotestowania tej decyzji przez organizatora i właściciela licencji ESWC na Polskę, firmę Beholder i jej właścicielkę Emilię Łączyńską, Sponsor po rozmowie z Menagerem Projektu J.H. Kasperskim podjął w dniu dzisiejszym ostateczną decyzję, opierając się na zapisach umowy sponsorskiej w punkcie traktującym o zdarzeniach losowych, a takim jest niezaprzeczalnie powódź na terenie Polski i jej skutki społeczne oraz gospodarcze.

Przepraszamy wszystkich graczy i firmę Beholder, jednakże decyzja taka nie wynika z niedocenienia rangi zawodów i organizatora czy też ze złej woli, a jedynie z nieprzewidywanego zdarzenia losowego, które spowodowało przejściowo bardzo trudną sytuację finansową głównego Sponsora i jego decyzję o nie rozgrywaniu finałów w postaci Eventu w Warszawie w dniach 4-6 czerwca 2010 roku.

Informacja ta spotkała się z falą krytyki, organizatorom jednak udało się zapewnić sobie względny spokój, kontaktując się wcześniej z czołowymi polskimi zespołami i prosząc o powstrzymanie się od negatywnych komentarzy. Pozostał jednak niesmak i wiele pytań bez odpowiedzi. Przede wszystkim cytowane wyżej oświadczenie nie ujawnia najważniejszej informacji – kto miał być sponsorem finałów. W kuluarach krąży plotka, że miała to być Telekomunikacja Polska lub jedna z firm działających na rynku nieruchomości. Poza tym zastanawiający jest fakt zapowiadania finałów LAN bez zapewnionego wcześniej finansowania tak dużej imprezy. Mówimy tutaj o potrzebie wynajęcia sporych rozmiarów hali (podobno ESWC miało się odbyć w warszawskim EXPO), wyposażenia jej w odpowiednią ilość komputerów oraz całą infrastrukturę sieciową oraz zatrudnieniu ekipy administratorów rozgrywek.

Jedynym plusem takiej sytuacji stała się decyzja Beholdera o wysłaniu do Paryża większej ilości polskich reprezentantów. Dzięki odwołaniu lanowego finału, na początku lipca we Francji zobaczymy kadrę narodową złożoną z 27 graczy. Zyskała przede wszystkim scena Counter Strike 1.6, którą na Mistrzostwach Świata reprezentować będą aż 3 męskie i jedna żeńska drużyna. Gracze zostali wyłonieni w eliminacjach rozgrywanych przez internet, pierwszy raz w historii ESWC w Polsce (poprzednio turniej organizowany był przez ekipę odpowiedzialną za PGA).

W finałach Counter Strike 1.6 wzięło udział 12 zespołów, jednak realne szanse na awans miały tak naprawdę 4. Od początku wiadomo było, że o miejsca w reprezentacji Polski walczyć będą drużyny Frag eXecutors, D-Link PGS, Benq DELTAeSPORTS.COM oraz Universal Soldiers. Pozostałe formacje stanowiły tło dla zmagań czterech najlepszych drużyn w naszym kraju. Tradycyjnie już w rozgrywkach Counter Strike na polskiej scenie, o wiele ciekawiej było w zmaganiach o miejsce numer dwa. Obecny skład Frag eXecutors jest poza zasięgiem krajowych drużyn i od początku Fx mogło być pewne miejsca w finale. O różnicy klas mogą świadczyć wyniki spotkania finałowego między Frag eXecutors a Deltą – 16-9, 16-4 na korzyść tej pierwszej drużyny.

Niemniej popularne delciaki potwierdziły w tym turnieju, że obecnie mogą spokojnie uchodzić za siłę numer dwa w kraju. W bezpośredniej konfrontacji okazały się bowiem lepsze od D-Link PGS, które ostatecznie musiało pogodzić się z trzecią lokatą na podium. Na czwartym miejscu zakończyli turniej gracze Universal Soldiers.

Ten zespół wyśle jednak do Francji najwięcej graczy. Reprezentujące barwy US dziewczyny zapewniły sobie wyjazd do Paryża już wcześniej, a w ostatni weekend dołączyli do nich Bogdan ‘bodzo’ Mazur na platformie Quake Live oraz Damian ‘Mikuś’ Mikołajczyk, kierowca wirtualnego bolida w grze TrackMania Nations. Ten pierwszy w wielkim finale rozgrywek pokonał jedną z legend polskiej sceny Quake, Mateusza ‘matrox’ Ożgę, ten drugi awansował nieco szczęśliwie – w finale zajął drugie miejsce, jednak okazało się, że zwycięzca nie ma skończonych 16 lat, a co za tym idzie nie może wystąpić w światowych finałach.

Skład Reprezentacji Polski:

  • Counter Strike 1.6: Frag eXecutors (obrońcy tytułu), Benq DELTAeSPORTS.COM
  • Counter Strike 1.6 kobiet: Universal Soldiers
  • Quake Live: Maciek ‘av3k’ Krzykowski (obrońca tytułu, Serious Gaming), Bogan ‘bodzo’ Mazur (Universal Soldiers)
  • TrackMania Nations: Damian ‘Mikuś Mikołajczyk (Universal Soldiers)
  • WarCraft 3: Przemysław ‘Paladyn’ Wadoń (Betsson Voodoo Gaming)
  • FIFA 10: Paweł ‘sanczezik’ Jędrzejski (Going For Ownage)
  • Need For Speed Shift: Łukasz ‘lecho’ Leśniewski (D-Link PGS)

Graczy Guitar Hero i Street Fighter IV poznamy w późniejszym terminie.

Światowe finały Electronic Sports World Cup rozpoczną się 4 lipca w Paryżu. Gracze z całego świata rywalizować będą w turniejach z łączna pulą nagród przekraczającą 200 tysięcy dolarów.

gry