Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość pozostałe 10 marca 2010, 11:41

autor: Anna Karpińska

Ile gracze wydają na MMO?

Serwis GamesIndustry.com opublikował raport z najnowszych badań Todays Gamers i TNS dotyczących wydatków w obszarze gier MMO oraz popularności tej formy rozrywki wśród graczy. Badanie objęło swoim zasięgiem Stany Zjednoczone, Wielką Brytanię, Belgię, Holandię, Francję oraz Niemcy.

Serwis GamesIndustry.com opublikował raport z najnowszych badań Todays Gamers i TNS dotyczących wydatków w obszarze gier MMO oraz popularności tej formy rozrywki wśród graczy. Badanie objęło swoim zasięgiem Stany Zjednoczone, Wielką Brytanię, Belgię, Holandię, Francję oraz Niemcy.

Ile gracze wydają na MMO? - ilustracja #1

Niebieski – miesięczne subskrypcje; czerwony – roczne subskrypcje; zielony – wirtualna waluta; fioletowy – bezpośrednie mikrotransakcje; jasnoniebieski – wydania pudełkowe/pobranie klienta

(Źródło: GamesIndustry.com)

Wyniki badań pokazują, że w Stanach Zjednoczonych w produkcje MMO gra obecnie 46 milionów graczy, z których blisko połowa (46%) decyduje się na uiszczanie różnego rodzaju opłat. W związku z tym, ta forma rozrywki online generuje tam rocznie 3.8 miliarda dolarów przychodu. Jest to najwyższy wynik spośród przebadanych krajów i oznacza, że przeciętny amerykański gracz MMO wydaje średnio 15.1 dolara miesięcznie (około 43 zł) na subskrypcje, mikrotransakcje, kupno gier i różne inne opłaty.

Ile gracze wydają na MMO? - ilustracja #2

(Źródło: GamesIndustry.com)

Drugim po USA krajem, pod względem ilości wydanych na gry MMO pieniędzy jest Wielka Brytania. Badanie pokazało, że gracze na wyspach uszczuplili swoje portfele łącznie o 270 milionów dolarów. Na kolejnych miejscach uplasowały się Niemcy (250 milionów dolarów), Francja (220 milionów), Holandia (65 milionów) i Belgia (55 milionów).

Co ciekawe, najwięcej na gry MMO w skali miesiąca wydaje przeciętny gracz z Wielkiej Brytanii - 15.89 dolara (około 45 zł). Jednocześnie okazuje się, że spośród przebadanych krajów europejskich, to Niemcy mają największą ilość graczy spędzający czas przy MMO - 5.9 milionów (w Wielkiej Brytanii 4.2 miliona). Jednak gracze zza naszej zachodniej granicy są bardziej oszczędni niż Brytyjczycy i za rozrywkę płacą miesięcznie 10.04 dolara (około 28,5 zł).

Ile gracze wydają na MMO? - ilustracja #3
Ile gracze wydają na MMO? - ilustracja #4
Ile gracze wydają na MMO? - ilustracja #5

(Źródło: GamesIndustry.com)

W ramach podsumowania warto zauważyć, że choć USA z racji ogromnej populacji graczy plasuje się najwyżej w wielu statystykach dotyczących wydatków na gry MMO, to mniejsze kraje europejskie także mogą pochwalić się osiągnięciami na tym polu. Pod względem miesięcznych wydatków na MMO przodują Brytyjczycy, pod względem oszczędności Niemcy, a jeśli chodzi o kupno wirtualnej waluty Francuzi.

Opublikowany przez GamesIndustry.com raport wyraźnie pokazuje, że rynek gier MMO w USA i przebadanych krajach europejskich generuje coraz większe zyski, a gracze coraz częściej traktują dodatkowe opłaty jako dobrą inwestycję. Jednocześnie dane pokazują, że choć płacenie za gry MMO staje się coraz bardziej powszechne, nadal wielu graczy korzysta z darmowych rozwiązań. W USA wolną od opłat rozrywkę wybrało 25 milionów graczy MMO czyli 54% wszystkich, którzy sięgnęli po ten gatunek gier.

Choć najnowszy raport Todays Gamers i TNS zawiera tylko dane statystyczne dotyczące USA i wybranych krajów UE, to już teraz firmy zapowiedziały, że planują przeprowadzenie podobnych badań na „wschodzących rynkach MMO”. Poza Polską badania miałyby objąć Rosję, Włochy, Hiszpanię, Szwecję, Węgry Turcję i Grecję. Dane zebrane zostaną metodą wywiadu online, którą przebadanych zostanie 2000 graczy z każdego kraju. Na razie nie jest pewne czy Polska zostanie uwzględniona w raporcie, bowiem zebranie danych wiąże się z koniecznością poniesienia kosztów w wysokości 1500 euro (bez VAT) czyli około 5790 zł. Jeśli badanie doszłoby do skutku, to możemy spodziewać się ciekawych wyników, bowiem już teraz specjaliści przewidują znaczący rozwój rynku MMO w naszym kraju.