Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 11 sierpnia 2009, 09:59

autor: Piotr Doroń

Kolejna prezentacja możliwości silnika CryENGINE 3

Zapowiedziany w połowie marca silnik graficzny CryENGINE 3 autorstwa firmy Crytek ma szansę stać się jedną z najbardziej zaawansowanych platform do tworzenia gier dostępnych nie tylko na pecetach, ale i konsolach Xbox 360 i PlayStation 3. Sugerowały to już pierwsze, wczesne prezentacje jego możliwości. Wczoraj uzyskaliśmy dostęp do kolejnej, przedstawiającej jedną z nowych technik wykorzystywanych przy generacji oświetlenia scen.

Zapowiedziany w połowie marca silnik graficzny CryENGINE 3 autorstwa firmy Crytek ma szansę stać się jedną z najbardziej zaawansowanych platform do tworzenia gier dostępnych nie tylko na pecetach, ale i konsolach Xbox 360 i PlayStation 3. Sugerowały to już pierwsze, wczesne prezentacje jego możliwości. Wczoraj uzyskaliśmy dostęp do kolejnej, przedstawiającej jedną z nowych technik wykorzystywanych przy generacji oświetlenia scen.

Chodzi mianowicie o technikę Light Propagation Volumes zaprezentowaną przez Crytek w trakcie pokazu zorganizowanego podczas imprezy SIGGRAPH 2009. Wykorzystuje się ją przy tworzeniu takich efektów, jak Global Illumination czy też Massive Lighting (odpowiedzialnego za możliwość oświetlania mniejszych fragmentów danej lokacji przy pomocy światła generowanego przez wiele źródeł).

Kolejna prezentacja możliwości silnika CryENGINE 3 - ilustracja #1

Szkoda jednak czasu na skrupulatne opisywanie każdej z nich – generalnie mają one bowiem diametralnie wpłynąć na poprawę oświetlenia samego w sobie. Crytek jest przekonany, że CryENGINE 3 jest pierwszym silnikiem graficznym umożliwiającym implementację powyższych efektów bez konieczności ich żmudnego przetwarzania, zabierającego wiele cennej mocy i czasu.

Dodatkowo technika Light Propagation Volumes ma być na tyle elastyczna, że zastosowanie jej w aktualnej generacji konsol – Xboksa 360 i PlayStation 3 – nie powinno nastręczać zbyt wielu problemów. Możemy się zatem spodziewać, że zostanie ona użyta m.in. w zapowiedzianej w czerwcu grze Crysis 2, mającej hulać na CryENGINE 3 (premiera najszybciej w przyszłym roku).

Dokładny opis Light Propagation Volumes znajdziecie na łamach oficjalnego serwisu internetowego firmy Crytek. Zawarte zostały tam zarówno dokumenty, jak i film prezentujący dema technologiczne (zamieszczono go już także na łamach Youtube). Całość uzupełnia baza zrzutów ekranowych przedstawionych przez serwis PC Games Hardware, wśród których znalazło się kilka ujęć spoza filmiku.

Pierwotnie CryENGINE 3 miał powstać z myślą o produkcjach, które mogłyby trafić na rynek dopiero w 2011/2012 roku. Wykorzystanie go w Crysis 2 oznacza, że prace postępują znacznie szybciej. Docelowo wszystkie jego możliwości zostaną jednak wykorzystane dopiero z nadejściem nowej generacji konsol i sprzętu komputerowego.

Piotr Doroń

Piotr Doroń

Z wykształcenia dziennikarz i politolog. W GRYOnline.pl od 2004 roku. Zaczynał od zapowiedzi i recenzji, by po roku dołączyć do Newsroomu i już tam pozostać. Obecnie szef tego działu, gdzie zarządza zespołem złożonym zarówno ze specjalistów w swoim fachu, jak i ambitnych żółtodziobów, chętnych do nauki oraz pracy na najwyższych obrotach. Były redaktor niezapomnianego emu@dreams, gdzie zagnała go fascynacja emulacją i konsolami, a także recenzent magazynu GB More. Miłośnik informacji, gier (długo by wymieniać ulubione gatunki), Internetu, dobrej książki sci-fi i fantasy, nie pogardzi również dopieszczonym serialem lub filmem. Mąż, ojciec trójki dzieci, esteta, zwolennik umiaru w życiu prywatnym.

więcej