futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 17 grudnia 2008, 13:40

autor: Dorota Drużko

Test kart graficznych pod kątem GTA IV

Niestety długo oczekiwana przez graczy wolących PC niż konsole premiera GTA IV przyniosła wielu z nich spore rozczarowanie - jak wiemy wymagania sprzętowe w porównaniu do oferowanej grafiki są wręcz kosmiczne - nie dość, że dzieło Rockstar nie obsługuje anti-aliasingu (AA), filtrowania anizotropowego (AF) ani bibliotek DirectX 10, to jeszcze problemy z płynnością mają nawet posiadacze mocnych PC.

Niestety długo oczekiwana przez graczy wolących PC niż konsole premiera GTA IV przyniosła wielu z nich spore rozczarowanie - jak wiemy wymagania sprzętowe w porównaniu do oferowanej grafiki są wręcz kosmiczne - nie dość, że dzieło Rockstar nie obsługuje anti-aliasingu (AA), filtrowania anizotropowego (AF) (nawet próba wymuszenia ich obsługi przez panele nVidia Control Panel i ATi Catalyst Control Center nie przynosi żadnego rezultatu), ani bibliotek DirectX 10, to jeszcze problemy z płynnością mają nawet posiadacze mocnego sprzętu. Niestety wydany niedawno patch niewiele w tej kwestii zmienił. To zresztą nie jedyna bolączka gry - użytkownicy narzekają również na system zabezpieczeń antypirackich - Sony SecuROM oraz konieczność zainstalowania aż dwóch dodatkowych aplikacji - Rockstar Games Social Club i Games For Windows - Live. Choć ekipa Rockstar twierdzi, że wspomniane problemy ma jedynie 1% wszystkich nabywców gry, to jednak biorąc pod uwagę, iż Steam postanowił nawet zwrócić pieniądze niezadowolonym kupującym, skala zjawiska musi być znacznie większa niż sugerują twórcy.

W sieci pojawiły się opinie, że problemy z wydajnością dotykają w szczególności osób posiadających dwurdzeniowe procesory, gdyż GTA IV polega przede wszystkim na mocy CPU a nie GPU. Serwis Enthusiast postanowił sprawdzić tę tezę oraz przeprowadzić testy kart graficznych z różnych przedziałów cenowych właśnie pod kątem GTA IV. Na platformę testową wybrano mocny komputer z płytą główną ASUS Blitz Extreme, 4 GB DDR3 1600 MHz (OCZ Platinum Series) oraz procesorem Intel Core 2 Quad Extreme QX9770 przetaktowanym ze standardowych 3,2 GHz na 3,6 GHz. Na PC zainstalowany został Windows Vista z Service Packiem 1 oraz oczywiście GTA IV wraz z najnowszym patchem. Okazało się, że w trakcie zabawy użycie procesora wynosiło średnio 65%, a w dodatku wykorzystywane były wszystkie cztery rdzenie, co rzeczywiście może być potwierdzeniem wspomnianej wcześniej teorii. Poniżej przedstawiamy test kart przeprowadzony w trzech różnych rozdzielczościach oraz maksymalne ustawienia jakie udało się na nich uzyskać (i jednocześnie program pozostał grywalny).

Rozdzielczość - 2560x1600

Oczywiście jeżeli chcemy zagrać w najwyższej dostępnej rozdzielczości - 2560x1600, potrzebne będą najmocniejsze karty graficzne. Jednak nawet w wypadku Radeona HD 4870 X2 i GF 280 GTX nie możemy pozwolić sobie na ustawienie wszystkich opcji na maksimum. Pewnym zaskoczeniem może być natomiast fakt, iż GTA IV było praktycznie niegrywalne na Radeonie HD 4870 z 1 GB pamięci, z kolei nieco słabszy GF GTX 260 (192 rdzenie) pozwalał na komfortową zabawę w średnich ustawieniach. Niestety jak można się domyśleć słabsze testowane Radeony (HD 4870 512 MB i HD 4850) także poległy w boju.

  • Radeon HD 4870 X2 - Texture Quality: High, Render Quality: High, View Distance: 35, Detail Distance: 50, Vehicle Density: 45, Shadow Density: 5) - średnia liczba klatek na sekundę: 32,1 (minimalna 19, maksymlana 53)
  • GeForce GTX 280 - Texture Quality: High, Render Quality: High, View Distance: 21, Detail Distance: 50, Vehicle Density: 50, Shadow Density: 8) - średnia liczba klatek na sekundę: 34,6 (minimalna 21, maksymlana 52)
  • GeForce GTX 260 (216 rdzeni) - Texture Quality: Medium, Render Quality: High, View Distance: 30, Detail Distance: 45, Vehicle Density: 40, Shadow Density: 5) - średnia liczba klatek na sekundę: 32,6 (minimalna 23, maksymlana 46)
  • Radeon HD 4870 1GB - Texture Quality: Low, Render Quality: Low, View Distance: 1, Detail Distance: 1, Vehicle Density: 1, Shadow Density: 0) - średnia liczba klatek na sekundę: 26,6 (minimalna 12, maksymlana 36)
  • GeForce GTX 260 (192 rdzenie) - Texture Quality: Medium, Render Quality: High, View Distance: 30, Detail Distance: 45, Vehicle Density: 40, Shadow Density: 5) - średnia liczba klatek na sekundę: 31,2 (minimalna 18, maksymlana 43)
  • Radeon HD 4870 512MB - Texture Quality: Low, Render Quality: Low, View Distance: 1, Detail Distance: 1, Vehicle Density: 1, Shadow Density: 0) - średnia liczba klatek na sekundę: 27,9 (minimalna 12, maksymlana 37)
  • Radeon HD 4850 - Texture Quality: Low, Render Quality: Low, View Distance: 1, Detail Distance: 1, Vehicle Density: 1, Shadow Density: 0) - średnia liczba klatek na sekundę: 22 (minimalna 9, maksymlana 31)

Rozdzielczość - 1920x1200

Po zmniejszeniu rozdzielczości do częściej używanej - 1920x1200 GTA IV było grywalne na wszystkich wymienionych kartach. Niestety nawet dwie najmocniejsze nie były w stanie uciągnąć produkcji w tej rozdzielczości i wszystkich opcjach ustawionych na maksimum. Jedynie Radeon HD 4850 ledwie radził sobie z renderowaniem grafiki nawet przy praktycznie najniższych możliwych ustawieniach zaliczając znaczne spadki fps (do 16).

  • Radeon HD 4870 X2 - Texture Quality: High, Render Quality: High, View Distance: 50, Detail Distance: 50, Vehicle Density: 50, Shadow Density: 6) - średnia liczba klatek na sekundę: 31,9 (minimalna 22, maksymlana 50)
  • GeForce GTX 280 - Texture Quality: High, Render Quality: High, View Distance: 30, Detail Distance: 71, Vehicle Density: 65, Shadow Density: 12) - średnia liczba klatek na sekundę: 32,9 (minimalna 20, maksymlana 49)
  • GeForce GTX 260 (216 rdzeni) - Texture Quality: High, Render Quality: High, View Distance: 20, Detail Distance: 60, Vehicle Density: 60, Shadow Density: 5) - średnia liczba klatek na sekundę: 33,9 (minimalna 22, maksymlana 49)
  • Radeon HD 4870 1GB - Texture Quality: Medium, Render Quality: High, View Distance: 22, Detail Distance: 40, Vehicle Density: 45, Shadow Density: 5) - średnia liczba klatek na sekundę: 30,8 (minimalna 21, maksymlana 46)
  • GeForce GTX 260 (192 rdzenie) - Texture Quality: High, Render Quality: High, View Distance: 20, Detail Distance: 60, Vehicle Density: 50, Shadow Density: 5) - średnia liczba klatek na sekundę: 34,3 (minimalna 23, maksymlana 46)
  • Radeon HD 4870 512MB - Texture Quality: Low, Render Quality: High, View Distance: 20, Detail Distance: 45, Vehicle Density: 45, Shadow Density: 8) - średnia liczba klatek na sekundę: 34,6 (minimalna 21, maksymlana 44)
  • Radeon HD 4850 - Texture Quality: Low, Render Quality: Low, View Distance: 15, Detail Distance: 20, Vehicle Density: 20, Shadow Density: 1) - średnia liczba klatek na sekundę: 31,3 (minimalna 16, maksymlana 41)

Rozdzielczość - 1680x1050

Ostatnią testowaną rozdzielczością była 1680x1050, a więc natywna dla szerokokątnych LCD 20'' i 22''. Tutaj już wszystkie karty radziły sobie całkiem nieźle, choć ponownie żadna z nich nie uciągnęła GTA IV w maksymalnych ustawieniach. Co ciekawe Radeon HD 4870 X2 wypadł nawet nieco gorzej niż w przypadku poprzedniej rozdzielczości.

  • Radeon HD 4870 X2 - Texture Quality: High, Render Quality: High, View Distance: 40, Detail Distance: 50, Vehicle Density: 46, Shadow Density: 8) - średnia liczba klatek na sekundę: 28,6 (minimalna 18, maksymlana 48)
  • GeForce GTX 280 - Texture Quality: High, Render Quality: High, View Distance: 40, Detail Distance: 78, Vehicle Density: 80, Shadow Density: 11) - średnia liczba klatek na sekundę: 29,3 (minimalna 15, maksymlana 58)
  • GeForce GTX 260 (216 rdzeni) - Texture Quality: High, Render Quality: High, View Distance: 20, Detail Distance: 60, Vehicle Density: 60, Shadow Density: 5) - średnia liczba klatek na sekundę: 34,8 (minimalna 24, maksymlana 53)
  • Radeon HD 4870 1GB - Texture Quality: High, Render Quality: High, View Distance: 45, Detail Distance: 45, Vehicle Density: 50, Shadow Density: 5) - średnia liczba klatek na sekundę: 32,5 (minimalna 22, maksymlana 46)
  • GeForce GTX 260 (192 rdzenie) - Texture Quality: High, Render Quality: High, View Distance: 20, Detail Distance: 60, Vehicle Density: 50, Shadow Density: 5) - średnia liczba klatek na sekundę: 34,4 (minimalna 23, maksymlana 52)
  • Radeon HD 4870 512MB - Texture Quality: Medium, Render Quality: High, View Distance: 35, Detail Distance: 45, Vehicle Density: 45, Shadow Density: 8) - średnia liczba klatek na sekundę: 36,5 (minimalna 24, maksymlana 55)
  • Radeon HD 4850 - Texture Quality: Medium, Render Quality: High, View Distance: 25, Detail Distance: 40, Vehicle Density: 25, Shadow Density: 5) - średnia liczba klatek na sekundę: 35,7 (minimalna 23, maksymlana 52)

Na koniec w ramach porównania dodajmy, że w Far Cry'u 2 przy rozdzielczości 1920x1200, ustawieniach ultra-high, 8x AA i 16x AF i DX10 na komputerze o bardzo zbliżonej konfiguracji GeForce GTX 280 osiąga średnio 33,5 fpsów (32,9 w GTA IV), a nie trzeba chyba dodawać, że różnica w jakości wyświetlanego obrazu jest ogromna.