Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 29 marca 2019, 18:22

Epic Games Store odrzuca uznaną niezależną produkcję

Studio Witch Beam poinformowało o niezaakceptowaniu przez firmę Epic Games wniosku o dodanie do Epic Games Store gry Assault Android Cactus. Tytuł, choć szerzej nieznany, zyskał sobie uznanie graczy i recenzentów, ale najwyraźniej nie przekonał do siebie spółki Tima Sweeneya, która zapewniła, że w jej sklepie nie znajdziemy słabych gier.

Assault Android Cactus nie zyskało aprobaty Epic Games, mimo ciepłego przyjęcia przez graczy. - Epic Games Store odrzuca uznaną niezależną produkcję - wiadomość - 2019-03-30
Assault Android Cactus nie zyskało aprobaty Epic Games, mimo ciepłego przyjęcia przez graczy.

Kiedy Epic Games deklarowało brak tolerancji dla gier niskiej jakości na swojej platformie dystrybucji cyfrowej, wielu zastanawiało się, jak będzie to wyglądać w praktyce. Okazuje się, że nie najlepiej, jeśli wierzyć Sanatanowi Mishrze ze studia Witch Beam. Szef australijskiego zespołu opublikował na Twitterze serię wpisów w związku z niezaakceptowaniem do Epic Games Store stworzonej przez dewelopera gry Assault Android Cactus. Przedstawiciele sklepu mieli odrzucić wniosek wypełniony przez Mishrę i zasugerować, by „zgłosił się on za rok”. Część wpisów została już skasowane, ale internauci zdążyli zrobić screeny.

Debiutancki projekt australijskiego Witch Beam nie zalicza się do bestsellerów, ale odniósł znaczący sukces. - Epic Games Store odrzuca uznaną niezależną produkcję - wiadomość - 2019-03-30
Debiutancki projekt australijskiego Witch Beam nie zalicza się do bestsellerów, ale odniósł znaczący sukces.

Odrzucenie gry niewielkiego zespołu samo w sobie mogłoby nie dziwić i wpisywać się w politykę „nie chcemy słabych gier” Epic Games. Szkopuł w tym, że choć Assault Android Cactus nie zyskało takiej sławy jak choćby Hollow Knight (notabene również stworzony przez trzyosobowe studio z Australii), to nie za bardzo pasuje do definicji „słabej gry”. Assault Android Cactus formalnie ukazało się na PC w 2015 roku, ale już dwa lata wcześniej zyskało sobie pewien rozgłos, zdobywając nagrodę w kategorii „Najlepsza gra akcji” w konkursie Intel Level Up 2013. Na tym zresztą nie koniec, bo tytuł doczekał się też innych wyróżnień, o czym można się przekonać zaglądając na stronę produktu na Steamie. Skoro już mowa o Steamie, to z prawie tysiąca nabywców Assault Android Cactus w sklepie firmy Valve aż 95% oceniło grę pozytywnie – rzecz dziwna w przypadku rzekomego „crapa”, jak to ujęło Epic Games tydzień temu. Podobnie „dziwne” są późniejsze wydania gry na urządzeniach Sony, Microsoftu i Nintendo, a także średnia ocen z recenzji (via Metacritic), na żadnej z tych platform nie spadająca poniżej 79/100.

Dlaczego więc Assault Android Cactus zostało odrzucone przez Epic Games Store? Wiemy, że firma raczej nie miała żadnego sformalizowanego sposobu selekcji gier, skoro jeszcze tydzień temu Tim Sweeney mówił: „będziemy świadomi jakości tytułu przed umieszczeniem go w naszym sklepie... w jakiś sposób”. Najwyraźniej jednak teoria prezesa Epic Games na temat – jak to ujął – „rozsądnych osądów” odnośnie kontroli jakości produkcji udostępnianych na EGS nie sprawdziła się w praktyce.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej