Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 11 kwietnia 2018, 13:26

autor: Bartosz Świątek

Porównanie silników graficznych drugiej i piątej części serii Far Cry

Serwis Digital Foundry przygotował film prezentujący ewolucję, którą przeszedł na przestrzeni lat silnik Dunia, napędzający serię Far Cry od czasu drugiej części.

Do oprawy graficznej Far Cry 5 trudno się przyczepić. Ale czy na pewno? - Porównanie silników graficznych drugiej i piątej części serii Far Cry - wiadomość - 2018-04-11
Do oprawy graficznej Far Cry 5 trudno się przyczepić. Ale czy na pewno?

W zeszłym tygodniu pisaliśmy o detalach, które znalazły się w drugiej części serii Far Cry, a których próżno szukać w jej najnowszej odsłonie. Serwis Digital Foundry postanowił przyjrzeć się temu tematowi bliżej i przygotował porównanie, w którym pokazuje ewolucję napędzającego omawiany cykl silnika graficznego Dunia.

Jakie wnioski płyną z tego materiału? Choć Far Cry 5 bez wątpienia jest grą wyglądająca znacznie lepiej od wydanej w 2008 roku „dwójki” (i korzystającą z pełnej gamy nowoczesnych efektów i bajerów, np. wolumetrycznej mgły czy bardziej zaawansowanego AI) i oferującą większy, bardziej otwarty świat, to jednak równocześnie stanowi produkcję zdecydowanie odmienną – mimo pozornych, widocznych na pierwszy rzut oka podobieństw. Far Cry 2 stawiał na wierne symulowanie rzeczywistości i fizyki (np. w zakresie niszczenia roślinności czy zachowania ognia), oferując graczom swobodę i poziom interakcji, od których cykl odszedł stopniowo z biegiem lat.

Tylko… dlaczego odszedł, skoro sprzęt do grania jest dziś nieporównywalnie mocniejszy? Zdaniem redaktorów Digital Foundry omawiane różnice są wynikiem zupełnie innego podejścia do tworzenia gier. Far Cry 2 powstawał w czasach, gdy branża była zachłyśnięta realizmem zaprezentowanym przez inną głośną strzelankę: pierwszą część serii Crysis. W zakresie fizyki obiektów oraz graficznych wodotrysków to właśnie twór studia Crytek stanowił wzór, który starano się prześcignąć – na ogół bezskutecznie. Drugą, nieco bardziej subtelną przyczyną takiej, a nie innej ewolucji cyklu Far Cry jest fakt, że w przypadku konsol wzrostowi mocy obliczeniowej GPU nie towarzyszył analogicznie duży skok wydajności CPU – a to właśnie procesor musi sobie poradzić z przeróżnymi obliczeniami koniecznymi do wiarygodnego odtworzenia fizyki.

Przypominamy, że Far Cry 5 zadebiutował na PC, PlayStation 4 i Xboksie One 27 marca bieżącego roku. Gra jest dostępna w polskiej wersji językowej (z napisami).

  1. Recenzja gry Far Cry 5 – szalony sandbox
  2. Ubisoft – strona oficjalna