Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość kompendia 20 września 2018, 22:06

autor: Entelarmer

Wszystko o Sea of Thieves (DLC Forsaken Shores) – Akt. #6

Niniejszy artykuł stanowi kompendium wiedzy na temat gry Sea of Thieves. Jest to sieciowa gra akcji FPP stworzona przez studio Rare z myślą o komputerach osobistych oraz konsoli Xbox One. Tekst będzie uzupełniany o kolejne informacje oraz materiały udostępniane przez twórców.

Sea of Thieves to produkcja studia Rare, które wsławiło się takimi klasykami, jak serie Donkey Kong Country oraz Banjo-Kazooie. Ta przygodowa gra akcji to kolejny projekt brytyjskiego dewelopera po przejęciu go przez firmę Microsoft 2002 roku, stworzony z myślą o komputerach osobistych oraz konsoli Xbox One. Niniejsze kompendium zbiera wszystkie najważniejsze informacje dotyczące gry.

Aktualizacja #6: informacje o rozszerzeniu Forsaken Shores (dział 5.3.1).

Aktualizacja #5: debiut aktualizacji The Cursed Sails (dział 5.3.1).

Aktualizacja #4: dalsze plany rozwoju gry (dział 5.3).

Aktualizacja #3: debiut i zwiastun aktualizacji The Hungering Deep (dział 5.3.1).

Aktualizacja #2: plany rozwoju i pierwsze aktualizacje (dział 5.3.2).

Aktualizacja #1: recenzje gry (dział 5.2).

1. Informacje ogólne

Sea of Thieves oferuje sporo unikatowych atrakcji. - Wszystko o Sea of Thieves (Forsaken Shores) – Akt. #6 - wiadomość - 2018-09-20
Sea of Thieves oferuje sporo unikatowych atrakcji.
Spis treści:

1. Informacje ogólne;

2. Fabuła;

3. Rozgrywka (3.1 Reputacja; 3.2 Wspólna żegluga i własny statek; 3.3 Pozostałe atrakcje gry);

4. Kwestie techniczne (3.1 Wymagania sprzętowe wersji PC: 3.1.1 Konfiguracje dla najsłabszych pecetów; 3.1.2 Konfiguracje dla średnich pecetów; 3.1.3 Konfiguracje dla mocnych pecetów);

5. Premiera gry (5.1 Graj za darmo; 5.2 Odbiór gry; 5.3 Plany rozwoju: 5.3.1 Duże aktualizacje; 5.3.2 Patche);

6. Multimedia (6.1 Materiały wideo).

Sea of Thieves zapowiedziano w 2015 roku w ramach konferencji Microsoftu na targach E3 jako tytuł ekskluzywny dla platform wydawcy (tj. Xboksa One oraz Windowsa 10), w całości skupiający się na rozgrywkach sieciowych. Wtedy ujawniono jedynie, że będzie to przygodowa gra akcji z otwartym światem i naciskiem położonym na tryb wieloosobowy, a jej motywem przewodnim będzie epoka piratów. Autorzy obiecali udostępnić szeroki zakres korsarskich aktywności, włącznie z poszukiwaniami skarbów oraz łupieniem statków.

Na pierwsze szczegóły przyszło nam poczekać do kolejnej edycji E3, kiedy to na pierwszym pokazie rozgrywki zaprezentowano najważniejsze elementy produkcji. Po tym twórcy regularnie dzielili się kolejnymi informacjami, w tym zapowiedzią pierwszych testów alfa w grudniu. Rok później udostępniono je dla wszystkich zainteresowanych, dzięki czemu do zakończenia technicznej alfy w styczniu 2018 roku Sea of Thieves sprawdziło ponad 350 tysięcy graczy. W tym samym miesiącu ruszyła zamknięta beta gry, później wznawiana w lutym oraz marcu. W międzyczasie Rare ujawniło datę premiery swojego najnowszego dzieła, wyznaczoną na 20 marca 2018 roku. Okres testów zakończono otwartą betą w dniach 9-18 marca, która pozwoliła na przetestowanie kolejnych atrakcji gry, w tym szkieletowych fortów (patrz dział 3.3).

2. Fabuła

„Rób co chcesz, bo pirat wolny jest!” było hasłem przewodnim twórców Sea of Thieves. - Wszystko o Sea of Thieves (Forsaken Shores) – Akt. #6 - wiadomość - 2018-09-20
„Rób co chcesz, bo pirat wolny jest!” było hasłem przewodnim twórców Sea of Thieves.

Twórcy Sea of Thieves postawili sobie za cel nadrzędny umożliwienie graczom tworzenia własnych historii, dlatego też narracja nie jest przesadnie rozbudowana, by nie narzucała się zbytnio podczas rozgrywki. Nie znaczy to, że zabrakło tła fabularnego i postaci niezależnych. Wszystko skupia się wokół tytułowego Morza Złodziei, które w świecie gry od dawna przyciąga poszukiwaczy fortuny, czy to różnorakich rzezimieszków, czy też kupców należących do kompanii handlowych, pragnących przejąć kontrolę nad morskimi szlakami. Głównym celem graczy jest rozsławienie swojego imienia przez wykonywanie różnorakich zadań, co pozwoli na dołączenie do grona legend pirackiego świata.

3. Rozgrywka

Pod względem rozgrywki Sea of Thieves wykazuje pewne podobieństwa do Tom Clancy’s The Division. Tak jak w strzelance firmy Ubisoft, tak i w dziele Rare nie wprowadzono rozróżnienia między samotną grą a starciami PvP. Gracze przemierzają morza i – z rzadka – lądy, samotnie bądź wraz z nielicznymi kompanami, po drodze spotykając innych uczestników zabawy oraz oddając się typowo pirackim aktywnościom, przede wszystkim poszukiwaniu zaginionych skarbów.

Starcia z innymi załogami to tylko jedna z wielu atrakcji gry. - Wszystko o Sea of Thieves (Forsaken Shores) – Akt. #6 - wiadomość - 2018-09-20
Starcia z innymi załogami to tylko jedna z wielu atrakcji gry.

Charakterystyczną cechą Sea of Thieves jest kompromis między realizmem a rozgrywką. Nie znajdziemy tu uproszczeń w stylu automatycznego przybijania do brzegu czy podpowiedzi w trakcie celowania z działa. Gracze muszą sami wyczuć moment, w którym pora zarzucić kotwicę, by nie osiąść na mieliźnie lub nie rozbić na się na wyspie. Zabrakło też rozbudowanego interfejsu – przez większość rozgrywki widzimy wyłącznie świat gry. Jedynie z rzadka pojawiają się ikony i komunikaty, na przykład w trakcie interakcji z postaciami lub zarządzania ekwipunkiem. Nie znajdziemy także podziału na klasy ani systemu poziomów wpływających na zdolności naszej postaci – o wszystkim decydują nasze umiejętności.

Nie inaczej jest z mapami skarbów, będącymi nie osobnymi oknami interfejsu, lecz przedmiotami trzymanymi przez awatara gracza. Co więcej, nie prowadzą nas one bezpośrednio do celu, jak ma to miejsce w większości gier, ani nawet nie podają wprost miejsca ukrycia cennych łupów. Zamiast tego gra wymaga samodzielnego znalezienia danej lokacji na mapie świata przez porównanie narysowanego kształtu z rzeczywistymi wyspami, a następnie wykorzystania dostępnych wskazówek oraz narzędzi (w tym kompasu) do ustalenia, gdzie dokładnie zakopano skarb. Sama skrzynia to także przedmiot, który należy przenieść do własnego statku, a nie automatycznie trafiający do ekwipunku. Przenoszący łupy gracz ma zajęte obie ręce, co czyni go podatnym na ataki innych graczy lub wrogich stworów.

Śmierć w Sea of Thieves ma swoje konsekwencje, ale w pewnym sensie stanowi także kolejną atrakcję gry. - Wszystko o Sea of Thieves (Forsaken Shores) – Akt. #6 - wiadomość - 2018-09-20
Śmierć w Sea of Thieves ma swoje konsekwencje, ale w pewnym sensie stanowi także kolejną atrakcję gry.

Jednocześnie jednak rozgrywka pozostaje na tyle nieskomplikowana, by gracze nie mieli problemu z opanowaniem podstaw. Nie ma też mowy o skrajnym realizmie świata gry – gracze mogą, na przykład, wystrzelić siebie z armaty, by szybko dotrzeć na wyspę bądź przeprowadzić nietypowy abordaż na wrogi statek. Dochodzi do tego ciekawe rozwiązanie kwestii śmierci w grze. Zamiast bowiem od razu się odrodzać, gracze trafiają na widmowy statek przemierzający morskie odmęty. Aby wrócić do świata żywych, musimy przekonać kapitana do zwolnienia nas ze służby, co sprowadza się do wykonania określonych zadań. Niestety, oznacza to utratę wszystkich przedmiotów trzymanych w ręku (skrzyń ze skarbami, beczek z prochem etc.), a zapewne także ładunku naszego statku (patrz dział 3.2).

3.1 Reputacja

Polowanie na (byłych) kapitanów pozwoli nam zyskać rozgłos u jednej z trzech premierowych frakcji. - Wszystko o Sea of Thieves (Forsaken Shores) – Akt. #6 - wiadomość - 2018-09-20
Polowanie na (byłych) kapitanów pozwoli nam zyskać rozgłos u jednej z trzech premierowych frakcji.

Według założeń twórców Sea of Thieves jest sandboksem w minimalnym stopniu ograniczającym gracza, co wyraża się choćby w braku sztucznych ograniczeń eksploracji. Od początku gracze mogą udać się do dowolnej lokacji w świecie gry bez napotykania sztucznych barier. Jedynym ograniczeniem jest to, że niektóre miejsca mogą okazać się zbyt wymagające dla początkujących lub samotnych piratów. Również historia Sea of Thieves pozostawia dużo swobody, jako że twórcy zrezygnowali z narzucania graczom sztywnego wątku fabularnego i powiązanych z nim zadań. Zamiast tego otrzymujemy jeden cel – zdobycie sławy w świecie gry. Reputację budujemy przez wykonywanie misji zleconych przez postacie należące do jednej z trzech kompani handlowych: Gold Hoarders, Order of Souls oraz Merchant Alliance. Każda grupa ma odrębne cele, a tym samym oferuje odmienne zadania. Przedstawiciele Gold Hoarders – jedynej frakcji obecnej w wersji beta – wysyłają nas na poszukiwanie skrzyń ze skarbami, Zakon Dusz zleca polowania na szkieletowych kapitanów, a stronnicy kupców zlecą nam zdobycie określonych przedmiotów lub zwierząt i dostarczenie ich w określone miejsce o wyznaczonym czasie. Warto zaznaczyć, że obok standardowych misji (w tym największych Rejsów) pojawiają się zlecenia generowane losowo, na przykład eksploracja zatopionego statku innego gracza.

Reputacja nie ma bezpośrednio wpływu na potencjał bojowy graczy, aczkolwiek za osiąganie kolejnych rang można otrzymać nowy ekwipunek oraz elementy kosmetyczne. Gdy zyskamy wystarczający rozgłos, spotkamy tajemniczą grupę postaci, która odkryje przed nami sekrety świata Sea of Thieves. To z kolei doprowadzi nas do kolejnej misji, po ukończeniu której nasza postać zyska rangę Pirackiej Legendy, a wraz z nią specjalne stroje oraz dostęp do Zatoki Piratów – ukrytej lokacji w świecie gry. Na tym jednak nie koniec. W kryjówce otrzymamy możliwość wzięcia udziału w legendarnych rejsach, będących największymi wyzwaniami oferowanymi przez grę. W odróżnieniu od zwykłych zadań, misje te są dostępne dla graczy na każdym poziomie, o ile przynajmniej jeden członek załogi otrzymał rangę Pirackiej Legendy.

Osiągnięcie statusu legendy to główny cel gry… o ile gracze będą nim zainteresowani. - Wszystko o Sea of Thieves (Forsaken Shores) – Akt. #6 - wiadomość - 2018-09-20
Osiągnięcie statusu legendy to główny cel gry… o ile gracze będą nim zainteresowani.

3.2 Wspólna żegluga i własny statek

Choć Sea of Thieves pozwala na samotne przemierzanie oceanów, gra nabiera rumieńców przy zabawie z innymi. Gracze mogą łączyć się w maksymalnie czteroosobowe załogi, co pozwala na korzystanie z większych jednostek w rodzaju galeonów. O ile bowiem jachtami da się pokierować w pojedynkę, o tyle potężniejsze statki wymagają wspólnego wysiłku kilku osób, które zajmą się żaglami, sterem czy też działami okrętowymi. Ścisła współpraca będzie szczególnie wskazana w trakcie sytuacji kryzysowych, przede wszystkim starć z innymi załogami, wymagającymi jednoczesnego atakowania wroga i naprawiania własnego statku (tj. łatania dziur i wylewania gromadzącej się wody) przy stałym kierowaniu statkiem, by przypadkiem nie rozbić się o okoliczne skały. Pod tym względem nowa gra Rare przypomina serię Guns of Icarus.

Większe statki oferują znaczne korzyści, ale też wymagają liczniejszej załogi. - Wszystko o Sea of Thieves (Forsaken Shores) – Akt. #6 - wiadomość - 2018-09-20
Większe statki oferują znaczne korzyści, ale też wymagają liczniejszej załogi.

Statki to nie tylko najważniejszy środek transportu, to również de facto bazy graczy, na których przechowywane są m.in. zapasy amunicji oraz zdobyte stroje. Ponadto w kajucie kapitana znajdziemy stół z mapą świata, który pozwala też na wybrane zadań. Co ważne, decyzję o rozpoczęciu misji musi podjąć cała załoga w ramach głosowania, odbywającym się nawet jeśli gramy samotnie (co sprowadza się do oddania jedynego głosu). Z tych powodów utrata statku potrafi być bolesna, jako że zatopione jednostki stają się podmorskimi wrakami, do których może dostać się każdy, by zgarnąć łupy pozostawione przez poprzedniego właściciela. Na szczęście na miejscu zatopienia okrętu znajdziemy przyjazną syrenę, która pozwoli nam szybko odzyskać naszą jednostkę.

3.3 Pozostałe atrakcje gry

Szkieletowe forty zachęcają do współpracy kilku załóg, ale zawsze należy liczyć się ze zdradą tymczasowych sojuszników. - Wszystko o Sea of Thieves (Forsaken Shores) – Akt. #6 - wiadomość - 2018-09-20
Szkieletowe forty zachęcają do współpracy kilku załóg, ale zawsze należy liczyć się ze zdradą tymczasowych sojuszników.

Oprócz standardowych zadań Sea of Thieves zaoferuje garść dodatkowych atrakcji. Jedną z nich będzie obecność krakena, mitycznej bestii morskiej rodem z pirackich podań. Pogłoski o jego obecności krążyły na długo przed premierą gry, ale sam stwór pojawił się dopiero po marcowym debiucie produkcji. Potwór nie funkcjonuje jako boss przebywający w określonej lokacji, lecz jako stale przemieszczająca się „siła natury”, na którą gracze mogą natknąć się w dowolnym miejscu. O rychłym ataku stwora ostrzegają ciemniejące wody oceanu, a samo starcie może mieć różny przebieg. Wynika to z dynamicznej sztucznej inteligencji stwora, którego zachowanie jest uzależnione m.in. od liczby statków znajdujących się w pobliżu jego miejsca pobytu. Bestia potrafi skupić się na jednym statku, ale może się też zdarzyć, że z jej mackami będą musiały się zmierzyć załogi trzech jednostek.

Drugim wyzwaniem czekającym na graczy są szkieletowe forty, zgodnie z nazwą okupowane przez hordy szkieletów oraz rządzącego nimi szkieletowego kapitana. O obecności tych miejsc w okolicy informuje chmura w kształcie czaszki, a sama lokacja pełni funkcję publicznego zadania, którego kulminacją jest starcie ze wspomnianym kapitanem i zdobycie strzeżonego przez niego klucza. Jednak otworzenie skarbca nie oznacza końca wyzwania. Jako że szkieletowe forty są widoczne z daleka, wszyscy okoliczni gracze natychmiast podążają w jego kierunku, co może prowadzić do starć pomiędzy poszczególnymi zespołami. Co więcej, żadna załoga nie jest w stanie przenieść całego skarbu naraz, tak więc próba zagarnięcia wszystkich skrzyń może sprawić, że wrodzy gracze zaskoczą nas bezbronnych i zagarną cały łup. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by zamiast walczyć postawić na współpracę, przynajmniej do czasu uporania się ze szkieletowymi strażnikami fortu.

Kraken może czyhać w dowolnym miejscu na nieostrożnych graczy. - Wszystko o Sea of Thieves (Forsaken Shores) – Akt. #6 - wiadomość - 2018-09-20
Kraken może czyhać w dowolnym miejscu na nieostrożnych graczy.

4. Kwestie techniczne

Sea of Thieves to kolejna produkcja przeznaczona wyłącznie na platformy Microsoftu, czyli Windowsa 10 oraz Xboksa One. Co ważne, użytkownicy mogą grać razem bez względu na urządzenie za sprawą usługi crossplay. Wypada dodać, że wraz z debiutem gry pojawiły się nowe sterowniki graficzne od firmy AMD, oznaczone numerem 18.3.3.

4.1 Wymagania wersji PC

Sea of Thieves nie wymaga potężnego komputera, o ile zrezygnujemy z wysokiej rozdzielczości i 60 klatek na sekundę. - Wszystko o Sea of Thieves (Forsaken Shores) – Akt. #6 - wiadomość - 2018-09-20
Sea of Thieves nie wymaga potężnego komputera, o ile zrezygnujemy z wysokiej rozdzielczości i 60 klatek na sekundę.

4.1.1 Konfiguracje dla najsłabszych pecetów:

Ustawienia minimalne, 30 FPS, 540p:

  • System operacyjny: Windows 10 Anniversary
  • Procesor: Intel Iris Pro 6200 lub Intel Iris 540
  • Karta grafiki: układ zintegrowany
  • Pamięć RAM: 4 GB
  • Dysk twardy: 5,4 tys. RPM, 60 GB wolnej przestrzeni
  • Inne: DirectX 11, stałe połączenie z Internetem

Ustawienia niskie, 30 FPS, 720p:

  • System operacyjny: Windows 10 Anniversary
  • Procesor: Intel Q9450 2,6 GHz / AMD Phenom II X6 3,3 GHz
  • Karta grafiki: Nvidia GeForce GTX 650 / AMD Radeon 7750 lub lepsza (1 GB VRAM)
  • Pamięć RAM: 4 GB
  • Dysk twardy: 5,4 tys. RPM, 60 GB wolnej przestrzeni
  • Inne: DirectX 11, stałe połączenie z Internetem

4.1.2 Konfiguracje dla średnich pecetów:

Ustawienia średnie, 30 FPS, 1080p:

  • System operacyjny: Windows 10 Anniversary
  • Procesor: Intel i3 4170 3,7 GHz / AMD FX-6300 3,5 GHz
  • Karta grafiki: Nvidia GeForce GTX 660 / AMD Radeon R9 270 lub lepsza (2 GB VRAM)
  • Pamięć RAM: 8 GB
  • Dysk twardy: 7,2 tys. RPM, 60 GB wolnej przestrzeni
  • Inne: DirectX 11, stałe połączenie z Internetem

Ustawienia średnie, 60 FPS, 1080p:

  • System operacyjny: Windows 10 Anniversary
  • Procesor: Intel i5 4690 3,5 GHz / AMD FX-8150 3,6 GHz
  • Karta grafiki: Nvidia GeForce GTX 770 / AMD Radeon R9 380x lub lepsza (4GB VRAM)
  • Pamięć RAM: 8 GB
  • Dysk twardy: 7,2 tys. RPM, 60 GB wolnej przestrzeni
  • Inne: DirectX 11, stałe połączenie z Internetem

4.1.3 Konfiguracje dla mocnych pecetów:

Ustawienia ultra, 30 FPS, 4K:

  • System operacyjny: Windows 10 Anniversary
  • Procesor: Intel i5 4690 3,5 GHz / AMD FX-8150 3,6 GHz
  • Karta grafiki: Nvidia GeForce GTX 980 Ti / AMD Radeon RX Vega 56 lub lepsza (8 GB VRAM)
  • Pamięć RAM: 16 GB
  • Dysk twardy: SSD, 60 GB wolnej przestrzeni
  • Inne: DirectX 11, stałe połączenie z Internetem

Ustawienia ultra, 60 FPS, 4K:

  • System operacyjny: Windows 10 Anniversary
  • Procesor: Intel i7 4790 4 GHz / AMD Ryzen S 1600 3,6 GHz
  • Karta grafiki: Nvidia GeForce GTX 1080 Ti / AMD Radeon RX Vega 64 (8 GB VRAM)
  • Pamięć RAM: 16 GB
  • Dysk twardy: SSD, 60 GB wolnej przestrzeni
  • Inne: DirectX 11, stałe połączenie z Internetem

5. Premiera gry

Pierwsze testy pełnej wersji nastrajają optymistycznie, ale czy gra zdoła utrzymać się na powierzchni przez dłuższy czas? - Wszystko o Sea of Thieves (Forsaken Shores) – Akt. #6 - wiadomość - 2018-09-20
Pierwsze testy pełnej wersji nastrajają optymistycznie, ale czy gra zdoła utrzymać się na powierzchni przez dłuższy czas?

Sea of Thieves zadebiutowało 20 marca na konsoli Xbox One oraz komputerach osobistych i z miejsca otrzymało pierwszą aktualizację. Zamiast jednak sporej listy poprawek, zawartość łatki zamyka się w jednym punkcie: dodaniu... opaski na oko. To oczywiście gierka słowna, która nijak tłumaczy się na język polski: („opaska na oko” to po angielsku „eye patch”). Przedmiot można zakupić do 29 marca za jedną sztukę złota u dowolnego kupca z ubraniami.

5.1 Graj za darmo

Sea of Thieves to kolejny tytuł dostępny w ramach programu Xbox Game Pass. Dzięki temu za 29,90 złotych miesięcznie możemy wypróbować tę i wiele innych gier na konsoli Xbox One. W przypadku produkcji Rare możemy bawić się także na komputerach osobistych z systemem Windows 10, jako że gra wspiera usługę Play Anywhere. Co więcej, jeśli wcześniej nie korzystaliśmy z abonamentu Xbox Game Pass, możemy wypróbować go za darmo przez dwa tygodnie, dzięki czemu zyskamy de facto darmowy dostęp do Sea of Thieves.

5.2 Odbiór gry

W ciągu jednego dnia w Sea of Thieves zdążyło zagrać ponad milion osób, co najwyraźniej przerosło oczekiwania twórców. Okazało się bowiem, że serwery nie wytrzymały obciążenia, przez co gracze mieli problem z dostępem do gry, a nawet oficjalnej strony produkcji. Oczywiście wywołało to niezadowolenie graczy, którym wtórowały pierwsze recenzje gry.

Recenzenci nie omieszkali pochwalić świetnej oprawy wizualnej Sea of Thieves (zwłaszcza realistycznie odwzorowanej wody) oraz satysfakcjonujących mechanizmów rozgrywki. Niestety, w tekstach pojawiły się też bardzo poważne zarzuty dotyczące strony technicznej gry, która pod tym względem przypomina raczej produkcje z wczesnego dostępu. Nie pomógł też fakt, że choć sama rozgrywka jest przyjemna, to jednocześnie brakuje jej głębi, która pomogłaby podtrzymać zainteresowanie graczy przez dłuższy czas. Dlatego też recenzenci wyrazili obawy co do przyszłości gry, aczkolwiek wielu z nich ma nadzieję, że Rare podejmie wysiłki, by rozwinąć swoją produkcję, jak zrobił to Ubisoft w przypadku m.in. The Division oraz Rainbow Six: Siege.

W teorii nie przeszkodziło to grze w podboju rynku. W tydzień po premierze Rare donosiło, że Sea of Thieves trafiło do 2 milionów graczy i jest najszybciej sprzedającą się nową marką first-party (czyli tworzoną bezpośrednio przez studia wewnętrzne właściciela konsoli) oraz najlepiej sprzedającym się tytułem Microsoft Studios na Windowsie 10. W czerwcu liczba ta wzrosła do 4 milionów osób, a we wrześniu – do 5 milionów. Szkopuł w tym, że nie pokuszono się o podanie szczegółowych statystyk, nasuwa się więc podejrzenie, iż twórcy uwzględnili nie tylko faktycznych nabywców, lecz także osoby testujące grę w ramach usługi Xbox Game Pass (patrz dział 5.1).

5.3 Rozwój gry

Rare planuje dalej rozwijać swoją piracką produkcję. - Wszystko o Sea of Thieves (Forsaken Shores) – Akt. #6 - wiadomość - 2018-09-20
Rare planuje dalej rozwijać swoją piracką produkcję.

Jeszcze przed premierą Sea of Thieves Rare zapowiedziało wydanie dużej popremierowej aktualizacji. Wtedy ujawniono tylko, że uaktualnienie wprowadzi nową rangę – Legendarnego Kapitana – a być może także kolejne kompanie handlowe i powiązane z nimi typy zadań. Dopiero w połowie kwietnia poznaliśmy dokładne plany twórców, w których główną role odgrywają trzy duże uaktualnienia. Pierwsze z nich to The Hungering Deep, która zadebiutowało w maju i według słów twórców jest „średnich rozmiarów”. Następne dwie i wyraźnie większe aktualizacje to Cursed Sails oraz Forsaken Shore, debiutujące w 311 lipca oraz 27 września (pierwotnie mowa była o 19 września, ale problemy techniczne w trakcie testów wymusiły na twórcach przesunięcie premiery). Wraz z nimi mapa gry rozszerza się o jeszcze nieznane regiony, a ponadto możemy liczyć na nowy rodzaj statku, kolejnych przeciwników oraz wiele innych atrakcji. Wszystko to będzie dostępne za darmo dla wszystkich nabywców Sea of Thieves.

Na tym nie koniec. Na początku lipca Rare zapowiedział udostępnienie kolejnych trzech aktualizacji jeszcze w 2018 roku, jak również o zaangażowaniu czwartego zespołu do prac nad dodatkową zawartością. Ponadto w rozmowie z serwisem Game Informer pojawiła się wzmianka o możliwym dodaniu trybu battle royale, aczkolwiek nie będącego prostą kalką produkcji w stylu Fortnite czy Playerunknown’s Battlegrounds. Nadrzędnym celem twórców jest bowiem zaskakiwanie graczy przy jednoczesnym słuchaniu ich opinii, a ślepe kopiowanie rozwiązań z innych gier stanowczo nie wpisuje się w politykę studia. Nie zabraknie też pomniejszych dodatków, takich jak galion z niedźwiedziem oraz tarczą z czerwonym ptakiem, udostępnionym przez ograniczony czas w ramach obchodów 20-lecia innej marki studia – platformowego Banjo-Kazooie.

Rare nie przegapiło okazji do nawiązania do jednego ze swoich klasycznych tytułów w nowej produkcji. - Wszystko o Sea of Thieves (Forsaken Shores) – Akt. #6 - wiadomość - 2018-09-20
Rare nie przegapiło okazji do nawiązania do jednego ze swoich klasycznych tytułów w nowej produkcji.

5.3.1 Duże aktualizacje

  • The Hungering Deep (29 maja)

Pierwsza i najmniejsza (1 GB danych) z trzech zapowiedzianych aktualizacji Sea of Thieves. Wraz z nią w tawernie pojawiła się nowa postać, która daje graczom wskazówki co do lokacji Barda Merricka. Znany z udostępnionego wcześniej zwiastuna NPC pozwala na rozpoczęcie nowej kampanii, w ramach której poznaliśmy tajemnicę przyzwania morskiej grozy – ogromnego rekina. Poszukiwania potwora i starcie z nim to największa atrakcja dodatku, przy czym o ile sama bestia została na stałe, kampania była dostępna tylko przez ograniczony czas. Przy okazji dodano kolejne przedmioty kosmetyczne (w tym tatuaże i szramy dla postaci oraz żagiel, flagi itp. dla statków), instrumenty muzyczne (na przykład bębny) oraz nowy sposób komunikacji w formie specjalnej tuby (Talking Trumpet), dzięki której komunikaty głosowe graczy można usłyszeć z większej odległości.

Końcówka maja przyniosła ze sobą nowe zagrożenie ze strony sztucznej inteligencji. - Wszystko o Sea of Thieves (Forsaken Shores) – Akt. #6 - wiadomość - 2018-09-20
Końcówka maja przyniosła ze sobą nowe zagrożenie ze strony sztucznej inteligencji.

Oprócz dodania nowej zawartości The Hungering Deep poprawiło działanie gry oraz rozwiązało niektóre z błędów, takie jak problemy z utratą połączenia, pojawiającymi się znikąd koralowcami i roślinami w Lagunie Głupców (Fools Lagoon) czy też niekończącym się ekranem ładowania.

  • Cursed Sails (31 lipca 2018 roku)

Drugie z trzech zapowiedzianych na początku rozszerzeń. Główną atrakcją jest wprowadzenie szkieletowych załóg, które nawiedzają świat Sea of Thieves. Terminy ich przybycia można sprawdzać w ogłoszeniach na posterunkach (podanych według kalendarza gry, z dniem trwającym 24 minuty). Po dotarciu do na miejsce gracze zostają przywitani przez statki pełne kościstych piratów kontrolowanych przez sztuczną inteligencję. Okręty te stanowią nie lada wyzwanie, nie tylko dlatego, że mogą zanurzać się pod wodę i losowo zmieniać pozycję. Szkieletowe załogi korzystają też z przeklętych kul armatnich, wywołujące rozmaite przypadłości (ciężko jest walczyć, gdy postacie graczy są podchmielone). Za pokonanie nieumarłych korsarzy gracze otrzymają nagrody w postaci waluty, tytułów oraz garść przedmiotów.

Nowe zagrożenie wpłynęło do Sea of Thieves. - Wszystko o Sea of Thieves (Forsaken Shores) – Akt. #6 - wiadomość - 2018-09-20
Nowe zagrożenie wpłynęło do Sea of Thieves.

Drugą istotną nowością jest brygantyna – pierwszy nowy typ statku od czasu premiery, pozwalający na wspólne wojaże trzem graczom (albo i samotnikom, bo okręt jest zaskakująco łatwy do obsługi w pojedynkę). Całość uzupełniają m.in. nowe przedmioty (w tym żagle), system sojuszy (niezbyt zobowiązujący, ale ułatwiający niektóre wykonywanie misji), tymczasowe przeceny u handlarzy oraz kolejne zadania. Walki z szkieletowymi załogami oraz niektóre misje będą dostępne tylko przez trzy tygodnie, aczkolwiek te pierwsze mogą zostać po premierze, tak jak miało to miejsca z Megalodonem. Przy okazji usunięto garść błędów oraz poprawiono optymalizację gry.

  • Forsaken Shores (27 września 2018 roku)

Trzecie darmowe rozszerzenie wprowadzi nową lokację – wulkaniczną wyspę Devil’s Roar, na której nagłe erupcje lawy nie są niczym niezwykłym. Wraz z nią pojawią się kolejne przedmioty kosmetyczne oraz możliwość korzystania z łodzi wiosłowych, niezbędnych w trakcie eksploracji regionu. Ponadto Forsaken Shores doda możliwość przyrządzania jedzenia oraz nowy rodzaj zdania wymagający przetransportowania towarów w jak najlepszym stanie (wszelkie uszkodzenia zmniejszą nagrodę za ukończenie misji).

5.3.2 Patche

Duże rozszerzenia to nie jedyny pomysł Rare na rozwój gry. Początek maja to także pierwsze tygodniowe wydarzenia – pomniejsze pakiety zawartości, mające zachęcić do eksploracji poprzez dodanie nowych mechanik i ułatwienie rozwoju postaci. Nie zabraknie też regularnie wydawanych patchów z istotnymi poprawkami.

  • Patch 1.01 (27 marca 2018 roku)

Pierwszy patch pojawił się tydzień po premierze Sea of Thieves i porażał rozmiarami. W zależności od platformy gracze musieli ściągnąć od prawie 10 GB (Xbox One) do niemal 19-20 GB danych (PC oraz Xbox One X). Twórcy otwarcie przyznali, że ogromne gabaryty łatki wynikały z chęci jak najszybszego rozwiązania najistotniejszych kwestii, jako że jej odchudzenie wiązałoby się z kilkudniowym opóźnieniem. Na patch 1.01 składało się około 170 zmian, w większości poprawiających optymalizację (redukcja rwania obrazu, mniejszy wpływ roślinności na działanie gry etc.). Nie zapomniano też o rozprawieniu się z licznymi błędami, na przykład z niewidzialnymi mackami krakena.

  • Patch 1.06 (1 maja 2018 roku)

Kolejna łatka zadebiutowała 1 maja, usuwając nieśmiertelność graczy w samouczku, zmniejszając celność dział używanych przez szkielety oraz zmieniając położenie dzwonu na mniejszych okrętach (wcześniej zdarzało się, że gracze korzystali z niego przy próbie wspięcia się na maszt). Główną atrakcją było rozszerzenie możliwości dostosowania wyglądu postaci, broni oraz statków za sprawą nowych przedmiotów kosmetycznych. Wśród nich znalazło się Launch Crew – skórka dla broni długodystansowej Eye of Reach, zastępująca celownik optyczny bardziej prowizorycznym rozwiązaniem (czytaj: butelką). Będzie ona dostępna jedynie przez kilka tygodni w sklepie gry, gdzie można ją nabyć za jedną sztukę złota.

6. Multimedia

6.1 Materiały wideo

Informacja pojawiła sie pierwotnie 20 marca 2018, 08:02.