Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 28 listopada 2017, 16:01

autor: Bartosz Świątek

Rise and Fall – duży dodatek do Sid Meier’s Civilization VI zapowiedziany

Firmy Firaxis i 2K Games zapowiedziały pierwsze duże rozszerzenie dla wydanej w październiku zeszłego roku, szóstej części cyklu Cywilizacja. Na fanów czeka sporo nowości. Premiera jest zaplanowana na luty 2018 roku.

Rise and Fall pierwszym dużym rozszerzeniem do Sid Meier’s Civilization VI. - Rise and Fall – duży dodatek do Sid Meier’s Civilization VI zapowiedziany - wiadomość - 2017-11-29
Rise and Fall pierwszym dużym rozszerzeniem do Sid Meier’s Civilization VI.

Firma wydawnicza 2K Games i należące do niej studio Firaxis zapowiedziały dodatek do wydanej w październiku 2016 r. i cieszącej się dużą sympatią recenzentów strategii 4X Sid Meier’s Civilization VI (średnia w serwisie Metacritic wynosi 88%, u nas gra dostała okrągłą 9-tkę od Adama Zechentera). Rozszerzenie nosi tytuł Rise and Fall (pol. Powstanie i Upadek) i zadebiutuje na rynku 8 lutego przyszłego roku, wyłącznie na PC.

Sid Meier’s Civilization to najdłużej obecna na rynku franczyza 2K i bardzo nas cieszy, że możemy zaprezentować fanom to dynamiczne i ekscytujące rozszerzenie, które pozwoli im doświadczyć Cywilizacji VI na wiele nowych sposobów. Dodatek Civilization VI: Rise and Fall pojawia się po roku ciągłych aktualizacji i rozbudowywania Cywilizacji VI o nową zawartość i stanowi idealny moment do ponownej próby zbudowania własnego imperium, zarówno dla weteranów, jak i nowych graczy – powiedział Matt Gorman, wiceprezes działu marketingu 2K.

Rise and Fall – duży dodatek do Sid Meier’s Civilization VI zapowiedziany - ilustracja #2

Zdaniem studia Firaxis dodatek ma stanowić zupełnie nową jakość w historii serii.

Dzięki nowemu systemowi Wielkich Wieków w Sid Meier’s Civilization VI: Rise and Fall, gracze mogą doświadczyć wzlotów i upadków, które wiążą się z budowaniem imperium w trudnych, pełnych wyzwań czasach historycznych. Ich cywilizacje mogą osiągnąć trwającą wieki wielkość, albo też rozpaść się w pył. Nowe funkcje zapewnią nowe wyzwania i dadzą satysfakcję niewidzianą nigdy wcześniej w 26-letniej historii franczyzy Cywilizacja – chwali dodatek jego główny projektant, Anton Strenger z Firaxis Games.

Rise and Fall – duży dodatek do Sid Meier’s Civilization VI zapowiedziany - ilustracja #3

Dzięki Rise and Fall szósta Cywilizacja wzbogaci się o całą gamę nowych opcji, systemów, strategii i wyzwań. Mowa tu m.in. o takich rzeczach jak:

  1. Nowi liderzy, cywilizacje i zawartość globalna – w Rise and Fall będzie można przejąć kontrolę nad dziewięcioma nowymi liderami i ośmioma cywilizacjami. Każda z nowości zaoferuje unikatową rozgrywkę i charakterystyczne dla siebie bonusy (w tym m.in. osiem specjalnych jednostek, dwa unikatowe budynki i cztery ulepszenia). Dodatkowo w rozgrywce pojawi się osiem kolejnych cudów świata, siedem cudów naturalnych, trzy nowe rodzaje zasobów, cztery jednostki, czternaście budynków, dwa dystrykty oraz cztery ulepszenia.
  2. Mechanika „Wielkich Wieków” – w miarę rozwoju nasze imperium może wejść w Mroczne lub Heroiczne Czasy – epoki, z którymi wiążą się specjalne wyzwania i nagrody.
  3. System lojalności – w Rise and Fall każde miasto ma swój własny wskaźnik lojalności wobec władcy – jeśli zostanie on zredukowany za bardzo, trzeba będzie poradzić sobie z konsekwencjami w postaci mniejszych wpływów z podatków, a nawet buntów, w wyniku których możliwa jest utrata kontroli nad daną metropolią.
  4. Gubernatorzy – dodatek umożliwi nam rekrutowanie i rozwijanie nowych postaci o charakterystycznych dla nich specjalizacjach i drzewkach promocji. Odpowiednie korzystanie z ich talentów pomoże w sprawnym zarządzaniu danym miastem.
  5. Oś historyczna – nowa funkcja osi historycznej – w postaci specjalnej, graficznej opowieści, ukazującej wzloty i upadki naszego imperium – pozwoli nam na prześwietlenie rozwoju cywilizacji w dowolnym momencie gry.
  6. Nagłe zdarzenia i poprawiona mechanika sojuszy – dzięki systemowi nagłych zdarzeń, wzrost potęgi cywilizacji może skłonić inne imperia do zawarcia paktu przeciw niej – umożliwia to zdobywanie specjalnych bonusów i nagród (po pomyślnym zakończeniu zdarzenia), ale może również skutkować karami (w przypadku, jeśli nie uda nam się osiągnąć wymaganych rezultatów). Rozbudowie ulegnie zresztą cały system sojuszy – możliwe będzie zawieranie różnych ich typów, w zależności od okoliczności i celów strategicznych.

Przy okazji zapowiedzi udostępniono również zwiastun dodatku (poniżej) oraz kilka screenów (zdobią niniejszy tekst).

MROCZNE WIEKI OKIEM FIRAXIS

Rise and Fall – duży dodatek do Sid Meier’s Civilization VI zapowiedziany - ilustracja #4

Mieliśmy okazję porozmawiać o dodatku Rise and Fall z Andrew Frederiksenem, który w studiu Firaxis jest głównym producentem (Lead Producer). Z jego słów wyłania się wizja rozszerzenia kompleksowego, pełnego znaczących zmian w mechanice. Jedną z najciekawszych są mroczne wieki. Oddajmy głos Andrew:

„Jedna ze zmian, którą wprowadzaliśmy, może się wydawać niewielka, ale ma fundamentalne znaczenie dla rozgrywki – od teraz ery (klasyczna, średniowieczna etc.) wprowadzają nie sami gracze, a mechanizm ukryty za rozgrywką – i dotyczy to wszystkich cywilizacji. Jeśli w tym momencie radzisz sobie dobrze, możesz wejść w złoty wiek (golden age), ale jeśli nie idzie ci najlepiej, to mogą czekać cię mroczne wieki (dark age). Sukces mierzymy za pomocą wyniku ery (era score), który rośnie np. za odkrycie cudu natury, założenie religii czy okrążenie całej Ziemi. Na tej podstawie stworzymy też specjalną linię czasu (timeline), na której będziesz mógł zobaczyć rozwój swojej cywilizacji niczym w książce historycznej.

Jeśli trafisz w mroczne wieki, to otrzymasz karę do lojalności (to jeden z nowych systemów), ale także otrzymasz różne szanse: np. karty doktryn dostępne tylko w mrocznym wieku, które poza korzyściami dają też kary. Możesz więc mieć minusy do produkcji czy dyplomacji. Ale mroczny wiek to także szansa: twoja cywilizacja się zamyka, jest słabsza, ale szuka też okazji do odbudowania swojej wielkości. Jeśli uda ci się dobrze wykorzystać ten czas, to następnym razem, gdy masz wejść w złotą erę, w zamian znajdziesz się w heroicznej erze, która jest jej lepszą wersją – można w nią wejść tylko po mrocznym wieku”.

  1. Recenzja gry Sid Meier’s Civilization VI – o jedną turę od ideału
  2. Sid Meier’s Civilization VI – kompendium wiedzy
  3. Sid Meier’s Civilization VI: Rise and Fall – zapowiedź