Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 14 grudnia 2018, 12:35

Wszystko o Beyond Good & Evil 2 (gameplay, fabuła, świat gry) - Akt. #4

Niniejszy artykuł stanowi kompendium wiedzy na temat Beyond Good & Evil 2 – kolejnej odsłony kultowego cyklu przygodowych gier akcji, nad którym pieczę sprawuje firma Ubisoft. Jego treść będzie uzupełniana o najważniejsze informacje i materiały zarówno przed, jak i po premierze opisywanego tytułu.

Beyond Good & Evil 2 – kompendium wiedzy - Wszystko o Beyond Good & Evil 2 (świat gry, fabuła, rozgrywka) - Akt. #4 - wiadomość - 2018-12-14
Beyond Good & Evil 2 – kompendium wiedzy
Spis treści:

1. Fabuła;

2. Gameplay (2.1. Kreacja postaci, 2.2. Świat gry i eksploracja, 2.3. Zadania, 2.4. Walka i przeciwnicy);

3. Wymagania sprzętowe i inne technikalia;

4. Ciekawostki;

6. Trailery i inne video.

Aktualizacja #4 [Gameplay oraz nowe informacje o fabule i rozgrywce]: (1. Fabuła, 2.4. Walka i przeciwnicy, 6. Trailery i inne video)

Aktualizacja #3 [Fragment rozgrywki i fabularny zwiastun z targów E3 2018]: (1. Fabuła, 4. Ciekawostki, 6. Trailery i inne video)

Aktualizacja #2 [Gameplay i szczegóły na temat fabuły]: 1. Fabuła, 2. Gameplay, 6. Trailery i inne video.

Aktualizacja #1 [Wiadomości zza kulis]: 1. Fabuła, 3. Wymagania sprzętowe i inne technikalia, 4. Ciekawostki, 5. Space Monkey Program.

Beyond Good & Evil 2 to druga odsłona zapoczątkowanego w 2003 roku cyklu przygodowych gier akcji. Pieczę nad produkcją sprawuje wewnętrzne studio firmy Ubisoft, dowodzone przez Michela Ancela – projektanta, któremu gracze zawdzięczają między innymi stworzenie serii Rayman. Opisywany tytuł zmierza na komputery osobiste, a także na konsole PlayStation 4 oraz Xbox One, a jego premiera odbędzie się najszybciej w 2018 roku. Pomimo że do momentu, w którym omawiana pozycja trafi na sklepowe półki, minie jeszcze trochę czasu, już teraz wiemy całkiem sporo na temat tego, co będzie miała do zaoferowania.

1. Fabuła

Akcja gry będzie się toczyć na dwieście lat przed wydarzeniami przedstawionymi w pierwszej części serii.

[Aktualizacja #2] Twórcy Beyond Good & Evil 2 zaprezentują graczom oryginalną wizję przyszłości, w której w 2086 roku mocarstwa pokroju Indii oraz Chin rozpoczną masową produkcję hybryd ludzi i zwierząt – ich zadaniem będzie niewolnicza praca na nowo odkrytych planetach (pierwszy silnik pozwalający na odbywanie międzygwiezdnych podróży ma zdaniem deweloperów zostać opracowany w roku 2040) i przygotowanie gruntu pod ich zasiedlenie. Z uwagi na fakt, że istoty te będą się wywodzić z rozmaitych kręgów kulturowych, wznoszone przez nie miasta i osady szybko zaczną zdradzać wpływy z różnych zakątków błękitnej planety – niemniej, zmiany społeczne i ekonomiczne doprowadzą na przykład do powstania zupełnie nowych religii.

Jednym z takich „nowych światów” będzie odkryty w 2108 roku System 3, czyli układ planetarny, który szybko stanie się swego rodzaju centrum kosmicznego handlu, a także miejscem, w którym nielegalny biznes będzie kwitnął w najlepsze. Pomimo że w 2314 roku będzie miał miejsce atak na ogromny statek, który zapoczątkuje serię niewyjaśnionych wydarzeń w obrębie tego układu, od roku 2360 rozpocznie się złota era tutejszego piractwa.

Gracz trafi w sam środek tego tygla, a to, w którą stronę skieruje karierę swojego wirtualnego alter ego, ma zależeć wyłącznie od niego. Obecnie nie wiadomo, jaką rolę w fabule odegra tajemnicza, międzywymiarowa brama (widoczna na poniższym zdjęciu), która ma przyciągać do siebie naszego protagonistę, jednocześnie budząc w nim głęboki strach. Niemniej, autorzy zdradzili, że hybrydy będą upatrywać w niej szansy na rozpoczęcie nowego życia.

Świetliste wrota skrywają pewną tajemnicę, której rozwikłania podejmiemy się w trakcie zabawy. - Wszystko o Beyond Good & Evil 2 (świat gry, fabuła, rozgrywka) - Akt. #4 - wiadomość - 2018-12-14
Świetliste wrota skrywają pewną tajemnicę, której rozwikłania podejmiemy się w trakcie zabawy.

Pomimo że twórcy zamierzają sprawić, by gracze kreowali własne historie, tradycyjna opowieść będzie obecna w Beyond Good & Evil 2. Autorzy przekonują, że będzie ona mieć emocjonalny charakter i obfitować w wyraźnie zarysowane postacie. Jest to o tyle ważne, że nic nie będzie stało na przeszkodzie, by grać offline, w stylu przywodzącym na myśl pierwsze Beyond Good & Evil (nawet jeśli deweloperzy będą nas zachęcać do zabawy z innymi). Ponadto autorzy obiecują, że prowadzony przez nas bohater lub bohaterka spotka na swojej drodze zarówno niektóre postacie znane z pierwowzoru, jak i ich dalszych lub bliższych przodków.

[Aktualizacja #3]: I mają na to „twarde dowody” w postaci fabularnego zwiastuna przywiezionego na targi E3 2018 (znajdziecie go w sekcji 6. Trailery i inne video), w którym pojawiają się zarówno postacie znane z wcześniejszych materiałów promujących Beyond Good & Evil 2, jak i Pey'j z pierwszej odsłony cyklu. Bohaterowie wplątują się w tarapaty, gdyż lodowa burza szalejąca nad powierzchnią jednej z planet o mały włos nie niszczy statku będącego ich bazą wypadową. Ostatecznie wehikuł herosów zostaje napadnięty przez łowców piratów, którym przewodzi młoda Jade (protagonistka z „jedynki”).

[Aktualizacja #4]: Jade wystąpi w Beyond Good & Evil 2 w roli nemezis naszego podopiecznego i jego świty. Dziewczyna ma się trudnić polowaniem na kosmicznych piratów, a będzie w tym na tyle dobra, że stanie się żywą legendą. My natomiast wkroczymy do akcji jakiś czas po wydarzeniach opisanych powyżej – stworzony przez nas bohater wyruszy w końcu na własną ekspedycję, a jego nadrzędnym celem będzie odkrycie znaczenia owej tajemniczej bramy oraz poznanie losu załogi statku napadniętego przez Jade i jej podkomendnych.

W Beyond Good & Evil 2 wykreujemy od podstaw własnego bohatera. Knox to przykład tego, jak mógłby wyglądać nasz protagonista. - Wszystko o Beyond Good & Evil 2 (świat gry, fabuła, rozgrywka) - Akt. #4 - wiadomość - 2018-12-14
W Beyond Good & Evil 2 wykreujemy od podstaw własnego bohatera. Knox to przykład tego, jak mógłby wyglądać nasz protagonista.

2. Gameplay

2.1. Kreacja postaci

Inaczej niż miało to miejsce w przypadku pierwszego Beyond Good & Evil, najnowsze dzieło Michela Ancela i jego ekipy pozwoli graczom na stworzenie od podstaw własnego bohatera. Co ciekawe, zdecydujemy nie tylko o jego płci, lecz także o wyglądzie i przynależności „rasowej” - nic nie będzie stało na przeszkodzie, by poprowadzić do boju „czystego” człowieka, aczkolwiek równie dobrze będzie można się wcielić w jedną z hybryd. Protagonista ma rozpocząć swoją przygodę na samym dole drabiny społecznej – na życie będzie zarabiał na przykład… roznosząc pizzę; niemniej, szybko zacznie się wspinać po jej szczeblach, pozyskując sojuszników, a także stając się coraz bardziej rozpoznawalną osobistością w Systemie 3.

2.2. Świat gry i eksploracja

Beyond Good & Evil 2 odda w nasze ręce olbrzymi, otwarty świat, którego konstrukcję najłatwiej opisać słowami deweloperów określających omawianą pozycję mianem „GTA w kosmosie”. Naszą bazę wypadową ma stanowić gigantyczny okręt (mierzący czterysta metrów długości!) dryfujący w przestrzeni międzyplanetarnej. To właśnie tutaj będziemy prowadzić rozmowy z naszymi towarzyszami podróży i członkami załogi, a także składować mniejsze statki (za sterami których będziemy podróżować w czasie rzeczywistym pomiędzy planetami i ich księżycami) oraz przechowywać pojazdy umożliwiające przemieszczanie się po ich powierzchni.

Na świat stworzony przez Michela Ancela i spółkę na potrzeby Beyond Good & Evil 2 będą się składać ciała niebieskie podlegające prawom fizyki, których rozmiary mają dodatkowo odpowiadać swoim rzeczywistym odpowiednikom. Jeśli więc ujrzymy na własne oczy zachód słońca, nie będzie to jedynie wizualny smaczek, a efekt ruchu obiegowego planety wokół gwiazdy; podobnie mają się mieć sprawy z zaćmieniami słońca lub jednego z księżyców, a także chociażby z uderzeniami meteorytów, które nie spalą się w atmosferze i dotrą do powierzchni, często wyrządzając przy tym niemałe szkody.

Miasto i górujący nad nim posąg hinduskiego boga Ganeshy stały się niejako symbolem Beyond Good & Evil 2. - Wszystko o Beyond Good & Evil 2 (świat gry, fabuła, rozgrywka) - Akt. #4 - wiadomość - 2018-12-14
Miasto i górujący nad nim posąg hinduskiego boga Ganeshy stały się niejako symbolem Beyond Good & Evil 2.

[Aktualizacja #2] Świat ma sprawiać wrażenie żywego, a mieszkańcy poszczególnych ciał niebieskich mają reagować na wydarzenia, jakie będą miały na nich miejsce. O meteorytach nie wspomnieliśmy przypadkowo – takowe będą bowiem zawierać cenne surowce, co sprawi, że w miejsce uderzenia jednego z nich szybko zacznie ściągać miejscowa ludność napędzana chęcią łatwego wzbogacenia się. Inna sprawa, że w tej kosmicznej „piaskownicy” nie zabraknie charakterystycznych miejsc pokroju Ganesha City (potężnej metropolii, nad którą góruje posąg hinduskiego boga Ganeshy) czy wyspy Space Tortuga, na której piraci przepuszczają swoje łupy.

2.3. Zadania

No Man’s Sky udowodniło, że monstrualne rozmiary świata nie wystarczą, by przyciągnąć graczy do ekranu na dłużej. Michel Ancel doskonale zdaje sobie z tego sprawę i wygląda na to, że jego zespół nie powtórzy błędów studia Hello Games. Dlatego też na powierzchni poszczególnych ciał niebieskich znajdziemy zarówno tętniące życiem metropolie, jak i mniejsze osady, a także prawdziwe zatrzęsienie interesujących miejsc potencjalnie skrywających warte poznania sekrety.

Autorzy wykorzystali w tym celu technologię generowania proceduralnego – na szczęście zadania, jakie będą nam zlecać napotkane postacie neutralne, mają być tworzone od podstaw przez projektantów. Co więcej, poszczególne questy będą się cechować nie tylko różnorodnością, ale i nieliniowością, co przełoży się na możliwość ich realizacji na rozmaite, niekiedy diametralnie różne sposoby. Cel przyświecający autorom jest prosty – ich zdaniem gracze będą tutaj „tworzyć własne sposoby na zabawę”.

2.4. Walka i przeciwnicy

[Aktualizacja #2]: Oczywiście w trakcie naszych wojaży często będziemy mierzyć się z adwersarzami (na lądzie lub w przestworzach czy też w przestrzeni kosmicznej). Pewne pojęcie na temat tego, jak będzie wyglądać walka wręcz, daje materiał wideo, który czeka na Was w sekcji 6. Autorzy zaprezentowali w nim bogaty wachlarz ruchów Shani (bohaterki pierwszego zwiastuna), która posługuje się mieczem w podobny sposób do tego, jak robiła to Jade ze swoim kijem.

[Aktualizacja #4]: Oprócz broni białej w nasze ręce trafią rozmaite giwery. Poszczególne elementy wyposażenia będzie można ulepszać, a łączenie ich w rozmaite kombinacje pozwoli na dostosowanie ekwipunku do własnego stylu gry. Sprawę nieco skomplikuje fakt, że podobne możliwości będą mieli oponenci. Poza tym na naszym podorędziu znajdzie się specjalna luneta skanująca, dzięki której otrzymamy szczegółowe informacje o przeciwnikach czy innych elementach świata gry (jak pojazdy, budynki, a nawet całe miasta). Eksplorację ułatwi natomiast plecak odrzutowy, dzięki któremu szybko dostaniemy się w wysoko położone miejsca.

3. Wymagania sprzętowe i inne technikalia

W trakcie pierwszej transmisji na żywo autorzy podzielili się z graczami konkretnymi informacjami na temat technologii stojącej za omawianą grą. Zaprezentowano na przykład sposób, w jaki powstają poszczególne hybrydy, których modele są tworzone wręcz w ilościach hurtowych, dzięki podatności na modyfikacje. Autorzy mogą w czasie rzeczywistym zmieniać ich wzrost, budowę twarzy i ciała, a nawet przynależność gatunkową. Podobnie mają się sprawy ze statkami złożonymi z wielu różnych modułów.

Na ten moment nie wiemy absolutnie nic na temat wymagań sprzętowych pecetowej wersji gry oraz tego, w jaki sposób zostanie przez nią wykorzystana dodatkowa moc obliczeniowa PlayStation 4 Pro i Xboksa One X, czyli potężniejszych wersji konsol Sony i Microsoftu. Twórcy nabrali wody w usta, toteż nie pozostaje nam nic innego, jak czekać na moment, w którym zostaną ujawnione jakieś konkretne informacje.

Antygrawitacyjny motocykl to doskonały przykład tego, z jakich pojazdów zrobimy użytek, przemieszczając się powierzchni planet i księżyców. - Wszystko o Beyond Good & Evil 2 (świat gry, fabuła, rozgrywka) - Akt. #4 - wiadomość - 2018-12-14
Antygrawitacyjny motocykl to doskonały przykład tego, z jakich pojazdów zrobimy użytek, przemieszczając się powierzchni planet i księżyców.

4. Ciekawostki

  • Dlaczego na Beyond Good & Evil 2 musieliśmy czekać aż kilkanaście lat? Michel Ancel przekonuje, że ze stworzeniem tej produkcji wtrzymywał się do momentu, w którym technologia „nadąży” za jego niebywale ambitną wizją. Twórcy pracowali także nad autorskim silnikiem, który miał urzeczywistnić ich plany.
  • Zwiastun Beyond Good & Evil 2, który mogliśmy zobaczyć w trakcie targów E3 2017, obfitował w Easter Eggi. Wśród najciekawszych pojawiają się: plakat z małym Pey'jem, reklama Garażu Mammago i Starkos, hybryda człowieka i rekina (wyglądająca niczym Rufus) oraz Mdisk.
  • [Aktualizacja #3] Podczas targów E3 2018 firma Ubisoft nie tylko pokazała fabularny zwiastun, o którym piszemy w sekcji 1. Fabuła, lecz także zaprezentowała światu fragment rozgrywki z wersji pre-alfa (znajdziecie go w sekcji 6. Trailery i inne video). Na trwającym niespełna minutę materiale można zobaczyć eksplorację charakterystycznego Ganesha City, krótkie sceny walki z adwersarzami, a także lot statkiem kosmicznym (zarówno nisko nad metropolią, jak i w przestrzeni międzyplanetarnej). Poza tym firma ogłosiła, że nawiązała współpracę z HitRECord, czyli platformą twórczą założoną przez aktora Josepha Gordona-Levitta; dzięki niej artyści mogą dzielić się swoją twórczością, która, niezależnie od formy, może trafić do gry.

5. Space Monkey Program

Space Monkey Program istnieje od czerwca 2017 roku. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy inicjatywę wsparło osiemnaście tysięcy graczy z całego świata – wśród nich prym wiodą przede wszystkim miłośnicy otwartych światów, a także fani RPG-ów i przygodowych gier akcji. Co ciekawe, połowa członków programu ukończyła pierwsze Beyond Good & Evil ponad dwukrotnie, z kolei szesnaście krajów ma tylko jednego reprezentanta.

Autorzy wcielają w życie wybrane sugestie fanów, co udowodnili w trakcie pierwszej transmisji na żywo. Deweloperzy pokazali podwodne środowisko, kosmiczny posterunek i jedną z hybryd, dla której podstawą były istoty znane z mitologii egipskiej; wszystkie te koncepcje opracowali członkowie Space Monkey Program, a kolejne miesiące powinny przynieść więcej „dowodów” na to, że ekipa Michela Ancela nie rzuca słów na wiatr.

Jeśli więc macie jakieś pomysły na temat zawartości Beyond Good & Evil 2, śmiało możecie dołączyć do Space Monkey Program, dzięki któremu możecie dzielić się z deweloperami swoją wizją. Kto wie, może Wasze koncepcje spodobają się twórcom na tyle, że w tej czy innej formie pojawią się w opisywanym tytule?

6. Trailery i inne video

Krystian Pieniążek

Krystian Pieniążek

Współpracę z GRYOnline.pl rozpoczął w sierpniu 2016 roku. Pomimo że Encyklopedia Gier od początku jest jego oczkiem w głowie, pojawia się również w Newsroomie, a także w dziale Publicystyki. Doświadczenie zawodowe zdobywał na łamach nieistniejącego już serwisu, w którym przepracował niemal trzy lata. Ukończył Kulturoznawstwo na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Prowadzi własną firmę, biega, uprawia kolarstwo, kocha górskie wędrówki, jest fanem nu metalu, interesuje się kosmosem, a także oczywiście gra. Najlepiej czuje się w grach akcji z otwartym światem i RPG-ach, choć nie pogardzi dobrymi wyścigami czy strzelankami.

więcej