Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość kompendia 17 maja 2018, 14:18

autor: Vergil

Wszystko o God of War (oceny, system walki, fabuła) - Akt. #11

Niniejsze kompendium wiedzy poświęcone jest przygodowej grze akcji pod tytułem God of War. Za jej produkcję odpowiedzialny jest zespół Santa Monica Studio, znany głównie dzięki poprzednim odsłonom cyklu opowiadającego o losach tytułowego Boga Wojny. Artykuł będzie uzupełniany o najbardziej interesujące informacje i materiały.

God of War – kompendium wiedzy - Wszystko o God of War (data premiery, oceny, system walki) - Akt. #11 - wiadomość - 2018-05-17
God of War – kompendium wiedzy
Spis treści:
  • 1. Fabuła
  • 2. Świat gry
  • 3. Mechanika (3.1. Walka; 3.2 Rozwój postaci; 3.3. Ekwipunek i crafting; 3.4. Poziomy trudności, 3.5. Tryb fotograficzny)
  • 4. Technikalia (4.1. Polska wersja gry, 4.2. Edycje kolekcjonerskie)
  • 5. Ciekawostki
  • 6. Po premierze (6.1. Recenzje, 6.2. Wyniki sprzedaży)
  • 7. Multimedia (7.1. Materiały wideo)

Aktualizacja #11 [Tryb fotograficzny i wyniki sprzedaży]: W sekcji 6.2 czekają na Was informacje na temat pierwszych wyników sprzedaży God of War. W sekcji 3.5 znajdziecie natomiast kolejną porcję konkretów na temat trybu fotograficznego.

Aktualizacja #10 [Premiera gry]: Z sekcji 6.1. Recenzje dowiecie się o tym, jak noty przyznawane God of War wypadają na tle ocen zdobytych przez inne exclusive’y na PlayStation 4. Poza tym w sekcji 3. Mechanika piszemy o trybie fotograficznym. Dopełnieniem aktualizacji są nowe materiały wideo czekające w sekcji 7.1.

Aktualizacja #9 [Wysokie oceny]: W sekcji 6.1. Recenzje czeka na Was zestawienie pierwszych ocen przyznanych nowemu rozdziałowi przygód Kratosa. Poza tym w sekcji 3.4. Poziomy trudności jeszcze dokładniej omawiamy ustawienia pozwalające na dostosowanie poziomu wyzwania do swoich preferencji.

Aktualizacja #8 [Poziomy trudności]: W nowo powołanej sekcji 3.4. Poziomy trudności czekają na Was informacje na temat tego, w jaki sposób dostosujemy do swoich umiejętności poziom wyzwania oferowanego przez God of War.

Aktualizacja #7 [Polska wersja gry i garść konkretów nt. rozgrywki]: Kolejna aktualizacja bierze na tapet polską wersję gry, a także konkrety ujawnione w trakcie przedpremierowych pokazów God of War. Informacje czekają w sekcjach: 1. Fabuła, 2. Świat gry, 3. Mechanika, 3.1. Walka, 3.3. Ekwipunek i crafting, 4. Technikalia)

Aktualizacja #6 [Krainy, fabuła i wsparcie dla PS4 Pro]: Zaktualizowaliśmy sekcję 2. Świat gry o nowe informacje na temat krain, które Kratos odwiedzi w toku przygody. W sekcji 4. Technikalia znajdziecie natomiast konkrety dotyczące wykorzystania możliwości PlayStation 4 Pro oraz limitowanej edycji tej konsoli. Do tego dochodzą nowe informacje na temat fabuły (sekcja 1. Fabuła).

Aktualizacja #5 [Data premiery i edycje kolekcjonerskie]: Datę premiery znajdziecie we wstępie do kompendium. Szczegóły na temat edycji kolekcjonerskich czekają natomiast w sekcji 4. Technikalia, z kolei nowe informacje o historii opowiedzianej w grze czekają w sekcji 1. Fabuła.

Aktualizacja #4 [Poznaliśmy datę premiery?]: Przesłanki o potencjalnej dacie premiery God of War znajdziecie we wstępie do niniejszego kompendium.

Aktualizacja #3 [PGW 2017 i krótki pokaz systemu walki]: W trakcie Paris Games Week 2017 zaprezentowano nowy zwiastun gry, który czeka w sekcji 7.1. Materiały wideo. Ponadto w rozdziale poświęconym systemowi walki (3.1. Walka) czekają na Was nowe informacje ujawnione przez deweloperów.

Aktualizacja #2 [Alfabet runiczny, bóstwa, magia]: Nowe informacje na temat opowiedzianej w grze historii czekają na Was w sekcji 1. Fabuła; konkrety dotyczące języka, zadań pobocznych oraz magii pojawiają się natomiast w sekcji 2. Świat gry oraz 3.1. Walka.

Aktualizacja #1 [Nowe informacje o fabule i świeży materiał z rozgrywki]: Poznaliśmy orientacyjną datę premiery opisywanej pozycji. Na tym jednak nie kończą się ujawnione przez deweloperów informacje – nowe szczegóły dotyczące fabuły, a także systemu walki i uzbrojenia czekają na Was w sekcjach 1. Fabuła oraz 3.3 Ekwipunek i crafting.

God of War jest dziełem znajdującego się pod skrzydłami Sony Interactive Entertainment zespołu Santa Monica Studio. Ekipa znana jest przede wszystkim dzięki poprzednim odsłonom cyklu opowiadającego o losach tytułowego Boga Wojny. Produkcja, która 20 kwietnia 2018 roku trafiła na konsolę PlayStation 4, znacząco różni się od swoich poprzedniczek. Wprowadzone przez twórców zmiany nie ograniczają się jedynie do fabuły i miejsca akcji, lecz także całej, skonstruowanej niemal od podstaw, mechaniki. Tytuł stanowi ponowne narodziny serii, jednak wciąż mamy do czynienia z kontynuacją, o czym świadczą liczne nawiązania do wcześniejszych przygód nieustraszonego Spartiaty.

1. Fabuła

Akcja God of War na PlayStation 4 rozgrywa się jakiś czas po wydarzeniach opowiedzianych w God of War III. Głównym bohaterem pozostaje Kratos — spartański wojownik, któremu nie tylko udało się zostać nieśmiertelnym półbogiem, ale też posłać do piachu cały panteon greckich bóstw, na czele z niepokonanym, jak mogłoby się wydawać, Zeusem. W niejasnych okolicznościach heros trafił do świata skandynawskiej mitologii. Owiane tajemnicą wydarzenia doprowadziły do tego, że zaczął na nowo uczyć się bycia człowiekiem — w tym celu założył nawet nową rodzinę, a jego kilkuletniego syna, Atreusa, mogliśmy zobaczyć już podczas pierwszej prezentacji gry, jaka odbyła się na targach E3 w 2016 roku. Sielanka dobiegła końca po śmierci matki chłopca – Kratos rozjuszył nordyckie bóstwa, a teraz nie pozostaje mu nic innego, jak przygotować młodzieńca do stawienia czoła czającym się na nich niebezpieczeństwom.

Historia koncentruje się na relacji chłopca z ojcem, który przez kilka lat był nieobecny w jego życiu, a teraz wyrusza z nim w podróż przez skute lodem tereny dalekiej północy. W całą intrygę szybko wplątują się nordyccy bogowie, wraz ze znanymi z tamtejszej mitologii stworzeniami; jakby tego było mało w chłopcu budzi się natura, którą odziedziczył po ojcu – zaczyna więc przejawiać cechy bóstwa pałającego żądzą mordu.

Osobna wzmianka należy się bogom z północy, którzy różnią się w znaczący sposób od greckiego panteonu. O ile bowiem hellenistyczne bóstwa to swego rodzaju politycy, którzy knują rozmaite spiski, zasiadając na złotych tronach w swoich pałacach, o tyle ich „koledzy po fachu” z północy zdecydowanie częściej „schodzą na ziemię”. I tak Azowie (w oryginale – Aesir; mowa o głównej dynastii nordyckich bóstw, do jakiej należą między innymi Odyn, Thor czy choćby Baldur) zawsze są skorzy do pijatyki oraz walki; Vanirowie (starsza dynastia bogów, którą Azowie odsunęli od władzy) żyją w zgodzie z naturą i stoją na straży balansu oraz magii; z kolei Giganci są swego rodzaju artystami tworzącymi fantastyczne dzieła.

W toku przygody protagoniści otrzymują wsparcie z dość nieoczekiwanej strony – dość powiedzieć, że jednym z ich potencjalnych sojuszników jest wąż Jormungandr, o którym wspominaliśmy w Ciekawostkach. Po ich stronie staje również Sindri, czyli krasnolud odpowiedzialny za wykucie używanego przez Thora młota Mjölnira. Poza tym w warstwie fabularnej znalazło się miejsce zarówno na elementy humorystyczne, jak i na „więcej emocji oraz uczuć” aniżeli miało to miejsce we wcześniejszych odsłonach cyklu. Należy jednak zaznaczyć, że Kratos pozostaje głównym bohaterem przez całą przygodę.

Fabułę najlepiej opisuje stwierdzenie dyrektora kreatywnego studia — Cory'ego Barloga: „Opowiedzieliśmy już historię Hulka, pora na przedstawienie opowieści Bruce'a Bannera”.

Syn pomaga Spartiacie w przywróceniu utraconego człowieczeństwa. - Wszystko o God of War (data premiery, oceny, system walki) - Akt. #11 - wiadomość - 2018-05-17
Syn pomaga Spartiacie w przywróceniu utraconego człowieczeństwa.

2. Świat gry

Świat opisany w greckiej mitologii mamy już za sobą — Kratos ostatecznie rozprawił się z trapiącymi go problemami, doprowadzając do całkowitego chaosu. God of War to bilet w jedną stronę do mitycznej Skandynawii, na długo przed postawieniem na tym terenie stopy przez pierwszego Wikinga. Niskie temperatury, iglaste drzewa, wszechobecny, biały puch — to tylko niektóre elementy, jakie towarzyszą graczom w nowej przygodzie. Podczas rozgrywki zwiedzamy malownicze fiordy, olbrzymie połacie lasów czy starożytne, pełne zagadek i tajemnic, ruiny. Pomiędzy lokacjami, które mają rozmiary niespotykane dotąd w serii, możemy swobodnie się przemieszczać. W tym momencie warto odnotować, że ukończenie głównego wątku fabularnego nie oznacza końca przygody – po ujrzeniu napisów końcowych możemy w dalszym ciągu przemierzać świat i podejmować się aktywności, na które wcześniej się nie zdecydowaliśmy; mowa chociażby o zadaniach pobocznych.

Na świat gry składa się dziewięć krain, do których można się dostać poprzez drzewo Yggdrasil. Mowa o Asgardzie (krainie, w której mieszkają bogowie), Alfheimie (domienie elfów), Nidavellirze (gdzie znajdziemy krasnoludy i gnomy), Midgardzie (świecie ludzi), Jotunheimie (wymiarze olbrzymów), Vanaheimrze (spotykamy tu bóstwa zajmujące się siłami natury, mądrością, płodnością oraz magią), Niflheimie (skutych lodem pustkowiach), Muspelheimie (krainie, w której rządzi ogień i lawa) oraz Helu (czyli krainie umarłych).

Każde z tych miejsc ma swój unikalny charakter, co wpływa nie tylko na estetykę, lecz również fabułę. Warto zaznaczyć, że celem twórców było wykreowanie wiarygodnego uniwersum, toteż koncepcję, jaka im przyświecała, ochrzcili mianem „mitycznego realizmu”. Chcąc odpowiednio się przygotować do zaprojektowania świata gry, odbyli nawet podróż do Szkocji i na Islandię – poza tym źródłem inspiracji były dla nich filmy fantastyczne z lat osiemdziesiątych XX wieku.

Na osobną wzmiankę zasługuje wykorzystany w grze alfabet – o ile podstawowym pismem runicznym jest tak zwany Futhark, o tyle każda odwiedzana przez nas kraina może się pochwalić swoim własnym. Co więcej, duet bohaterów musi w pewnym stopniu nauczyć się każdego z nich – w ten sposób otrzymuje dostęp do zablokowanych terytoriów czy choćby odkrywa czekające na wykonanie zadania poboczne.

W grze nie brakuje zagadek środowiskowych, których rozwiązanie wymaga wykazania się pomysłowością. Od czasu do czasu musimy więc w „twórczy” sposób wykorzystać topór Kratosa do otwierania wrót, zatrzymywania kołowrotów czy po prostu odcinania wiszących przedmiotów. Co więcej, niektóre z nich można rozwiązać na więcej niż jeden sposób. Jest to o tyle ważne, że w grze nie ma zbyt wielu klasycznych znajdziek – większość skrzyń można otworzyć dopiero po rozwikłaniu łamigłówki.

3. Mechanika

Jak wspomniano wcześniej, na potrzeby God of War, Santa Monica Studio przebudowało od podstaw całą mechanikę. Pierwszym, co rzuca nam się w oczy po uruchomieniu gry, jest zmieniona perspektywa — tym razem bowiem akcja jest prezentowana w klasycznym ujęciu TPP. Poza tym w grze nie uświadczymy żadnego cięcia (w razie potrzeby kamera płynnie zmienia pozycję i w taki sam sposób wraca na miejsce po zakończeniu sceny), ani nawet ekranu wczytywania.

3.1. Walka

Podobnie jak miało to miejsce wcześniej, trzon rozgrywki w nowym God of War stanowi walka z przeciwnikami. Mechanika starć, podobnie jak niemal cała reszta, została gruntownie przebudowana. Jak być może pamiętacie, Kratos rozprawiał się z adwersarzami niemal hurtowo, od czasu do czasu stając do pojedynków z mniej lub bardziej wymagającymi bossami. Tym razem jest inaczej — poszczególne potyczki mają bardziej intymny charakter, a walki jeden na jednego są tutaj na porządku dziennym.

Podstawowe mięso armatnie, którego pokonanie nie stanowi większego problemu, to znane z nordyckiej mitologii Draugry — nieumarłe, wyposażone w broń białą szkielety. Na naszej drodze stają też giganci (jednemu z nich możecie się przyjrzeć na znajdujących się poniżej materiałach), a także latające smoki. Na osobną wzmiankę zasługuje tak zwany Pożeracz Dusz (ang. Soul Eater), z którym w innych okolicznościach przyrody raczej nie chcielibyście wejść w bezpośrednią konfrontację. Jak Atreus tłumaczy ojcu, mowa o istocie, która po wygranej walce ostatecznie kończy żywot pokonanego przeciwnika; w takim wypadku nasz Spartiata nie miałby szans na odrodzenie czy też inną formę życia po śmierci. Warto odnotować, że ci sami oponenci są zróżnicowani pod kątem poziomów doświadczenia, co przekłada się na ich odporność.

Stwory z nordyckiej mitologii mordujemy na wymyślne sposoby. - Wszystko o God of War (data premiery, oceny, system walki) - Akt. #11 - wiadomość - 2018-05-17
Stwory z nordyckiej mitologii mordujemy na wymyślne sposoby.

Co ciekawe, Atreus pomaga ojcu w starciach – do interakcji z chłopcem przypisano nawet konkretny przycisk na padzie. Pełen odwagi młodzieniec wspiera Kratosa choćby strzelając z łuku lub odwracając uwagę oponentów. Należy zaznaczyć, że zmian doczekał się również towarzyszący rozgrywce wskaźnik gniewu. Ten zapełnia się nie tylko podczas walki, lecz także innych wydarzeń, a nawet przerywników filmowych. Co jednak najciekawsze, jego wartość może się zmniejszyć, kiedy bohater zdoła zapanować nad nerwami. Po jego naładowaniu, Spartiata może skorzystać z odświeżonej mechaniki Szału, pozwalającej na wykonywanie potężniejszych ataków.

Zmiana perspektywy oraz oddanie kontroli nad kamerą w ręce gracza wymusiły na twórcach opracowanie nowego schematu sterowania. Ciosy zadajemy nie poprzez wciskanie przycisków geometrycznych, lecz, podobnie jak ma to miejsce choćby w cyklu Demon's/Dark Souls, za pomocą spustów. Obecność niepełnoletniego towarzysza nie miała na szczęście wpływu na brutalność samych starć — przecinanie oponentów na pół czy rzucanie nimi lub wprasowywanie w ściany powinno w dużej mierze zaspokoić krwiożercze zapędy większości graczy.

3.2. Rozwój postaci

Jak wspomniano wcześniej, fabuła koncentruje się na relacjach ojca z synem — Kratos przeszedł w swoim życiu naprawdę sporo, aczkolwiek wciąż jest w stanie nas czymś zaskoczyć. Za niemal każdą aktywność: od odkrywania nowych lokacji, przez rozwiązywanie zagadek, po walkę z napotkanymi przeciwnikami, otrzymujemy punkty doświadczenia, za które kupujemy kolejne umiejętności bojowe.

3.3. Ekwipunek i crafting

Podobnie jak miało to miejsce wcześniej, dużą rolę w rozgrywce odgrywa posiadany przez bohatera ekwipunek. W starciach z przeciwnikami wykorzystujemy między innymi topór zwany Leviathanem (można nim rzucać, zamrażając trafionego oponenta, i ręcznie przywoływać do siebie niczym bumerang lub legendarny Mjölnir Thora), rozkładaną tarczę (przy pomocy której parujemy ataki wykonywane przez oponentów, a także wyprowadzamy mocarne pchnięcia; nieużywana przyjmuje formę karwaszu), łuk Atreusa oraz gołe pięści Kratosa. Wyżej wymienione narzędzia można ulepszać, co przekłada się nie tylko na ich potencjał bojowy, lecz także, w połączeniu z możliwością wykuwania nowych pancerzy dla brodatego Spartiaty, pozwala awansować na kolejne poziomy doświadczenia.

Oto stary, dobry Kratos. Nawet jeśli dorobił się bujnej brody i nowego głosu. - Wszystko o God of War (data premiery, oceny, system walki) - Akt. #11 - wiadomość - 2018-05-17
Oto stary, dobry Kratos. Nawet jeśli dorobił się bujnej brody i nowego głosu.

3.4. Poziomy trudności

Podobnie jak poprzednie części serii, God of War pozwala nam na wybór stopnia trudności. A jest ich cztery:

  • Daj mi opowieść (Give Me A Story)
  • Daj mi zbalansowane doświadczenie (Give Me A Balanced Experience)
  • Daj mi wyzwanie (Give Me A Challenge)
  • Daj mi Boga Wojny (Give Me a God of War)

Podczas gdy na najniższym możemy skoncentrować się przede wszystkim na chłonięciu historii, zbytnio nie zaprzątając sobie głowy opracowywaniem taktyk na konkretnych przeciwników. Poznanie zasad, jakimi rządzi się rozgrywka, zyskuje na znaczeniu na kolejnych poziomach, a zwłaszcza na trzecim, rekomendowanym dla weteranów serii i osobom, którym nieobce są gry akcji.

Swoistą wisienką na torcie jest ostatni wariant, po którego wyborze gra tworzy osobny save; gracze, którzy podniosą rękawicę, muszą liczyć się z tym, że zejście na niższy poziom będzie tu niemożliwe – jeśli jakiś fragment okaże się za trudny, będzie trzeba rozpocząć zabawę od nowa, w którymś z łatwiejszych wariantów.

W rozmowie z redaktorami serwisu Rolling Stone Cory Barlog przyznał, że poziomy trudności nie odzwierciedlają jedynie wytrzymałości adwersarzy – na wyższych poziomach działają oni w oparciu o inne schematy zachowań i korzystają ze zróżnicowanych ataków.

3.5. Tryb fotograficzny

Współczesne gry wideo nie mogą się obejść bez porządnego trybu fotograficznego. Ekipa ze studia Sony Santa Monica doskonale zdaje sobie z tego sprawę, toteż God of War również takowy otrzymał; niestety deweloperzy nie wyrobili się z jego opracowaniem na premierę nowej przygody Kratosa i 9 maja 2018 roku udostępnili go w formie darmowej aktualizacji (która wprowadziła również większą czcionkę w napisach, interfejsie oraz menu gry).

Twórcy pozwalają nam skorzystać z rozmaitych filtrów, ramek, symboli oraz ustawień kamery czy choćby usuwać z kadru wybrane postacie, a nawet... manipulować ich mimiką. Jak widać na poniższym obrazku, dzięki trybowi fotograficznemu możemy zobaczyć między innymi coś tak nieprawdopodobnego, jak uśmiech Kratosa.

Piekło zamarzło – Kratos się uśmiecha! - Wszystko o God of War (data premiery, oceny, system walki) - Akt. #11 - wiadomość - 2018-05-17
Piekło zamarzło – Kratos się uśmiecha!

4. Technikalia

Na potrzeby God of War deweloperzy opracowali nowy, autorski silnik graficzny. Oprawa prezentuje najwyższy poziom wykonania. Doskonale wyglądają nie tylko modele postaci i mitycznych stworów, lecz również animacje i towarzyszące starciom efekty, a także realistycznie odwzorowane otoczenie. Warto odnotować, że gracze chcący zwiększyć imersję, mogą wyłączyć cały HUD lub dezaktywować jego poszczególne elementy.

Tytuł wykorzystuje zarówno technologię HDR, jak i dodatkową moc obliczeniową konsoli PlayStation 4 Pro, na której działa w wyższej rozdzielczości (dzięki wykorzystaniu tak zwanego checkerboard renderingu posiadacze tej konsoli będą mogąodnieść wrażenie, że grają w tytuł śmigający w natywnej rozdzielczości 4K). Różnicę odczują także osoby bawiące się przy ekranach działających w trybie 1080p, za sprawą tak zwanego supersamplingu (co objawia się na przykład lepszym wygładzaniem krawędzi).

Na potrzeby omawianej gry deweloperzy zdecydowali się na zmianę warstwy muzycznej, na czele z nowym motywem przewodnim. Za soundtrack odpowiada Bear McCreary, znany między innymi ze ścieżki dźwiękowej serialu The Walking Dead. Zmiany nie ominęły również obsady aktorskiej — w rolę Kratosa wcieli się Christopher Judge.

4.1. Polska wersja gry

God of War trafił nad Wisłę w pełnej polskiej wersji językowej. W rolę głównego bohatera wcieli się Artur Dziurman, który zastąpił Bogusława Lindę. Poza nim w grze wystąpił między innymi Paweł Szczesny, znany z roli Zoltana Chivaya w trzeciej odsłonie cyklu Wiedźmin. Ci, którzy nie wyobrażają sobie Kratosa przemawiającego w rodzimym języku, mogą zmienić język napisów oraz dubbingu w menu gry.

4.2. Edycje kolekcjonerskie

Zamówienia przedpremierowe

Gracze, którzy zamówili God of War przed premierą, otrzymali trzy „skórki” na tarczę Kratosa. Dodatkowo klienci sklepów GameStop i EB Games mogli liczyć na talizman do wykorzystania w grze, zwiększający zasób „szczęścia” bohatera, co przekłada się między innymi na większą liczbę zdobywanych punktów doświadczenia.

Collector's Edition

Wersja Collector's Edition została wyceniona na 129,99 dolarów (czyli około 440 zł). Oprócz samej gry, zestaw obejmuje: niemal 23-centymetrową figurkę Kratosa i Atreusa, stalowe pudełko, figurki braci Huldra, litografię oraz mapę świata gry. W pakiecie znajdziemy też cyfrowe bonusy w postaci artbooka i komiksu opracowanych przez Dark Horse Comics, dynamicznego motywu, pancerza (Death's Vow Armor Set) i ekskluzywnej tarczy (Exile's Guardian Shield).

Wszystko o God of War (data premiery, oceny, system walki) - Akt. #11 - ilustracja #6

Stone Mason Edition

Oprócz całej zawartości Collector’s Edition, wycenione na ponad 500 zł Stone Mason Edition zawieraa fizyczne dodatki w postaci pierścienia, odciętej głowy Mimira (mowa o breloczku) oraz figurek konia i trolla; ponadto znajdziemy w niej cyfrowy bonus, czyli tarczę Defender of the Chosen Shield.

Wszystko o God of War (data premiery, oceny, system walki) - Akt. #11 - ilustracja #7

Digital Deluxe Edition

Wydawca nie zapomina również o osobach, które preferują dystrybucję cyfrową. Z myślą o nich powstała wersja Digital Deluxe Edition, za którą trzeba zapłacić 69 dolarów (około 230 zł). Pakiet obejmuje: pełną wersję gry do pobrania z PlayStation Store, cyfrowy artbook i komiks opracowane przez Dark Horse Comics, dynamiczny motyw, pancerz Death's Vow Armor Set oraz tarczę Exile's Guardian Shield.

Wszystko o God of War (data premiery, oceny, system walki) - Akt. #11 - ilustracja #8

Limitowana edycja PlayStation 4 Pro

Na nieco ponad miesiąc przed premierą God of War Sony zaprezentowało limitowaną edycję PlayStation 4 Pro oraz pada DualShock 4, które nawiązują designem do elementów świata gry. Pad i konsola są w kolorze szarym, nazwanym przez deweloperów „Leviathan Grey”. Obudowę konsoli przyozdobiono drzewkiem, na którym w trakcie gry ulepszymy topór Kratosa, oraz runami. Pad posiada natomiast znak braci Huldra i logo gry na panelu dotykowym. Zestaw wyceniono na 399 dolarów (około 1349 złotych) – możecie go zobaczyć na filmie w sekcji 7.1. Materiały wideo.

5. Ciekawostki

  • Za produkcję gry odpowiada Cory Barlog — zawdzięczamy mu nie tylko doskonałe animacje z pierwszego, wydanego na PlayStation 2, God of War, lecz również to, w jakiej postaci ukazała się druga i trzecia odsłona cyklu. Po zakończeniu prac nad zwieńczeniem historii Kratosa, opuścił zespół, by wspomóc George'a Millera w produkcji filmu Mad Max: Fury Road. Na stare śmierci, jako dyrektor kreatywny studia, wrócił dopiero w 2013 roku. Jak sam podkreśla, przerwa pozwoliła mu nauczyć się wielu nowych, "niesamowitych" rzeczy, jakie zamierza wykorzystać w nowych przygodach Boga Wojny.
  • Pierwszy materiał wideo z gry obfituje w liczne odniesienia do poprzednich odsłon cyklu, takie jak choćby blizny na ciele bohatera, czy płócienne karwasze, które zasłaniają ślady po Ostrzach Chaosu. To jednak nie wszystko — twórcy ukryli w nim również szereg sekretów, na czele z pojawiającymi się istotami. Poczynania bohaterów z daleka obserwuje mroczna postać, nad ruinami lata dziwna kreatura, jaka zapewne przejmie schedę po harpiach, a widoczna w oddali, poruszająca się struktura, może być gigantycznym wężem - Jormungandrem - znanym z nordyckiej mitologii.
  • Tytuł po raz pierwszy pokazano szerszej publiczności na targach E3 w 2016 roku, na konferencji prasowej Sony Interactive Entertainment. Motyw przewodni, stanowiący otwarcie całej prezentacji, został wtedy odegrany na żywo przez towarzyszącą całemu przedstawieniu orkiestrę symfoniczną. Rolę dyrygenta przejął nie kto inny, jak odpowiedzialny za cały soundtrack Bear McCreary.

6. Po premierze

6.1. Recenzje

Na osiem dni przed premierą God of War pojawiły się pierwsze recenzje tej produkcji. Przyznane jej oceny wskazują na to, że mamy do czynienia z jednym z najlepszych tytułów, które trafiły na PlayStation 4:

Krytycy zwracają uwagę przede wszystkim na doskonałą warstwę fabularną i bohaterów, którzy potrafią zapaść w pamięć. Ponadto grze wyszło na dobre odświeżenie mechaniki rozgrywki, dzięki czemu świetnie odnajdą się w niej zarówno miłośnicy eksploracji, jak i fani sieczenia i rąbania wszystkiego, co nawinie im się pod topór. System walki jest satysfakcjonujący (wspinając się na wyżyny w trakcie starć z bossami), a całości dopełniają zagadki środowiskowe przypominające te z serii Batman: Arkham. Produkcja prezentuje się przy tym pięknie, choć nie obyło się bez drobnego zgrzytu – zdarza jej się bowiem „przyciąć” (rzadko, bo rzadko, ale jednak).

Nie zmienia to faktu, że ze średnią ocen na poziomie 95/100 (według serwisu Metacritic) przygoda Kratosa strąciła z tronu The Last of Us Remastered i może się pochwalić mianem najlepiej ocenianego tytułu ekskluzywnego na PlayStation 4. Co więcej, produkcji udało się zaliczyć najlepszy start w historii marki w Wielkiej Brytanii – kilka dni po premierze liczba egzemplarzy sprzedanych na Wyspach była wyższa o 35%, aniżeli miało to miejsce w analogicznym okresie po debiucie God of War III.

6.2. Wyniki sprzedaży

Wyniki sprzedaży God of War napawają optymizmem – w ciągu trzech pierwszych dni od premiery, tytuł trafił w ręce 3,1 miliona graczy z całego świata (a w Wielkiej Brytanii zaliczył nawet najlepszy start w historii serii), pokonując takie produkcje, jak Uncharted 4: Kres Złodzieja (które na przekroczenie bariery 2,7 miliona sprzedanych egzemplarzy potrzebowało tygodnia) czy Horizon Zero Dawn (przygody Aloy w ciągu dwóch tygodni od debiutu rozeszły się w liczbie 2,6 miliona sztuk).

Nic zatem dziwnego, że Cory Barlog, czyli reżyser gry, roztacza przed graczami wizję stworzenia pięciu kolejnych części serii. Deweloper przekonuje przy tym, że gry opracowane z myślą o zabawie w pojedynkę nie zdążą przez ten czas „wyginąć”, jak twierdzą niektórzy; jego zdaniem tendencje single player to kwestia „przypływów i odpływów”, a innymi słowy – mniej lub bardziej chwilowe zmiany w panujących trendach.

7. Multimedia

7.1. Materiały wideo

Informacja pojawiła sie pierwotnie 20 września 2016, 12:24.