Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS

branża gier - newsy i ciekawostki

Gry-usługi w odwrocie? Większość deweloperów chce je mieć w swoim portfolio, ale aż 70% obawia się o ich trwałość
Gry-usługi w odwrocie? Większość deweloperów chce je mieć w swoim portfolio, ale aż 70% obawia się o ich trwałość

Zuzanna Domeradzka, 17 kwietnia 2024, 18:39

Mimo że spora część deweloperów chce tworzyć gry-usługi, to większość niepokoi się trwałością takiej strategii. Z nowego raportu dotyczącego branży gier wideo dowiadujemy się szczegółów na temat chęci monetyzowania produkcji.

„Gry zawsze będą niedokończone”. Weteran branży o szukaniu granicy miedzy „wystarczająco dobrą a jeszcze złą” grą
„Gry zawsze będą niedokończone”. Weteran branży o szukaniu granicy miedzy „wystarczająco dobrą a jeszcze złą” grą

Jakub Błażewicz, 15 kwietnia 2024, 12:24

Gracze narzekają na niekompletne gry, ale jeden z twórców Falcona 4.0 i GeForce Now zwraca uwagę, że nie da się w praktyce ukończyć prac nad grą „w 100%”.

Czy sequel powinien być lepszy od poprzednika? Twórca RPG akcji No Rest For The Wicked i cyklu Ori twierdzi, że to nie takie proste
Czy sequel powinien być lepszy od poprzednika? Twórca RPG akcji No Rest For The Wicked i cyklu Ori twierdzi, że to nie takie proste

Jakub Błażewicz, 12 kwietnia 2024, 08:58

Gracze mają prawo oczekiwać, że sequele gier będą lepsze od poprzedników. Jednakże Thomas Mahler z Moon Studios (No Rest for the Wicked) zwraca uwagę, że stworzenie takiej kontynuacji to trudna sztuka.

Reżyser Fallout: New Vegas twierdzi, że wypalenie zawodowe „zastąpiło crunch jako główne zagrożenie dla branży gier
Reżyser Fallout: New Vegas twierdzi, że wypalenie zawodowe „zastąpiło crunch jako główne zagrożenie dla branży gier"

Kamil Kleszyk, 11 kwietnia 2024, 15:53

Josh Sawyer jest zdania, że wypalenie zawodowe, a nie crunch, jest aktualnie największym zagrożeniem w branży gier. Twórca m.in. Fallouta: New Vegas twierdzi, że potrzebne są zmiany, a doprowadzić do nich mogą tylko deweloperzy, wywierając presję na przełożonych.

„Pomyłki, których można uniknąć”. Twórca Baldur’s Gate 3 twierdzi, że w branży nie ma miejsca na masowe zwolnienia
„Pomyłki, których można uniknąć”. Twórca Baldur’s Gate 3 twierdzi, że w branży nie ma miejsca na masowe zwolnienia

Kamil Kleszyk, 6 kwietnia 2024, 12:41

Reżyser wydawniczy Larian Studios, Michael Douse, odniósł się do trapiącej branżę gier fali zwolnień, nazywając ją „chorą”. Deweloper uważa, iż nieprawdą jest, że zwolnień nie można uniknąć.

Sid Meier's Civilization ciągle niepokonane
Sid Meier's Civilization ciągle niepokonane

Adam Zechenter, 31 marca 2024, 17:00

Świąteczny newsletter to dobra okazja do wspomnienia Sida Meiera, który do nas wracał w tym tygodniu parę razy.

„Gorączka złota się skończyła”. Epic Games i Microsoft miały mocno przykręcić kurek z pieniędzmi dla twórców gier niezależnych
„Gorączka złota się skończyła”. Epic Games i Microsoft miały mocno przykręcić kurek z pieniędzmi dla twórców gier niezależnych

Michał Harat, 29 marca 2024, 20:47

Epic Games i Microsoft zakręcają kurek niezależnym deweloperom, przez co wkrótce mogą oni znaleźć się w finansowych tarapatach. Twórcy stojący za takimi hitami, jak Slay the Spire i Darkest Dungeon donoszą, że „gorączka złota” dla studiów indie minęła.

Zwolnienia w branży gier. Aktualizowana lista studiów dotkniętych redukcjami w 2024 roku
Zwolnienia w branży gier. Aktualizowana lista studiów dotkniętych redukcjami w 2024 roku

Adrian Werner, 18 marca 2024, 12:41

Skala zwolnień w branży gier poraża. Ten regularnie aktualizowany artykuł pozwoli Wam się połapać w tym, jakie studia dotknęły redukcje w tym roku.

Tworzenie gier to za duże ryzyko. Deweloperzy komentują masowe zwolnienia
Tworzenie gier to za duże ryzyko. Deweloperzy komentują masowe zwolnienia

Jakub Błażewicz, 13 lutego 2024, 13:44

Masowe zwolnienia w branży to tylko po części efekt przesadnego rozrostu rynku w czasach pandemii. Zdaniem deweloperów tworzenie gier stało się kosztowne i ryzykowne.

Gier-usług ma być tylko więcej. Tworzy lub zamierza je stworzyć 95% deweloperów
Gier-usług ma być tylko więcej. Tworzy lub zamierza je stworzyć 95% deweloperów

Marcin Przała, 2 lutego 2024, 22:39

Najnowszy raport dotyczący branży gier wideo dostarcza nam szeregu ciekawych informacji na temat kondycji zespołów deweloperskich. Główny wniosek? Gry-usługi dalej rządzą, choć ich tworzenie obarczone jest coraz większymi kosztami, a także ryzykiem.

Zwolnienia w Microsofcie okiem branży. 2024 rok może być rekordowo zły dla twórców
Zwolnienia w Microsofcie okiem branży. 2024 rok może być rekordowo zły dla twórców

Jakub Błażewicz, 26 stycznia 2024, 12:25

„Dzięki” firmie Microsoft tylko w styczniu zwolniono tylu twórców, ilu przez połowę 2023 roku. Straty ponieśli m.in. twórcy Call of Duty oraz działy wydań pudełkowych i obsługi klienta Activision Blizzard.

„Dwa lata bólu” - eksperci o przyszłości branży i zwolnieniach
„Dwa lata bólu” - eksperci o przyszłości branży i zwolnieniach

Adrian Werner, 23 stycznia 2024, 13:00

Według ludzi z branży gier ciężkie czasy jeszcze nie dobiegły końca. Powinniśmy spodziewać się nie tylko kolejnych zwolnień, ale również wielu bankructw i zamkniętych studiów.

W 2023 roku przychody z gier mobilnych znów spadły. Wciąż przyprawiają jednak o zawrót głowy
W 2023 roku przychody z gier mobilnych znów spadły. Wciąż przyprawiają jednak o zawrót głowy

Marcin Przała, 10 stycznia 2024, 19:16

W 2023 roku segment gier mobilnych zaliczył spadek przychodów. Nadal jest to jednak absolutny lider rynku gier wideo, a sumy, które generuje, przyprawiają o przysłowiowy zawrót głowy.

Gry-usługi stracą, Switch 2 skradnie show. Oto prognozy na 2024 rok
Gry-usługi stracą, Switch 2 skradnie show. Oto prognozy na 2024 rok

Jakub Błażewicz, 4 stycznia 2024, 13:47

Gry-usługi pozostaną na szczycie, ale mocno stracą w oczach twórców gier w 2024 roku. To jedna z prognoz analityków, którzy oczekują też m.in. debiutu Switcha 2.

Sztuczna inteligencja przyspieszy tworzenie gier, twierdzą analitycy branży gamingowej
Sztuczna inteligencja przyspieszy tworzenie gier, twierdzą analitycy branży gamingowej

Jakub Błażewicz, 4 stycznia 2024, 11:54

Analitycy wierzą, że w 2024 roku twórcy będą częściej wykorzystywać sztuczną inteligencję przy produkcji gier, ale też pozwoli ona na ich tworzenie większej liczbie osób.

2023 rok rekordowy pod względem liczby znakomitych premier gier, łyżką dziegciu masowe zwolnienia
2023 rok rekordowy pod względem liczby znakomitych premier gier, łyżką dziegciu masowe zwolnienia

Marcin Przała, 31 października 2023, 14:13

2023 rok obfituje w premiery znakomitych gier – oceny krytyków sugerują, że ostatnie miesiące w gamingu to być może najlepszy okres w historii elektronicznej rozrywki. Jednocześnie branża zmaga się z falą masowych zwolnień.

Peter Molyneux uważa, że współczesne gry i ich twórcy stronią od ryzyka: „kiedyś wstyd było robić sequele”
Peter Molyneux uważa, że współczesne gry i ich twórcy stronią od ryzyka: „kiedyś wstyd było robić sequele”

Kamil Kleszyk, 3 października 2023, 13:25

Według twórcy Fable, Petera Molyneuxa, obecne realia panujące w branży gamingu skutecznie blokują deweloperów przed tworzeniem zupełnie nowych, rewolucyjnych marek.

Strajk aktorów może przenieść się na gry, przyszłość branży zależy od trwających negocjacji [Aktualizacja]
Strajk aktorów może przenieść się na gry, przyszłość branży zależy od trwających negocjacji [Aktualizacja]

Maciej Gaffke, 29 września 2023, 09:06

Ważą się losy strajku w branży gier. Jednym z głównych postulatów SAG-AFTRA jest ochrona aktorów głosowych przed sztuczną inteligencją.

350 zł za grę to już za mało. Wydawcy monetyzują niecierpliwość
350 zł za grę to już za mało. Wydawcy monetyzują niecierpliwość

Tytus Stobiński, 15 lipca 2023, 17:07

Przedpremiera, wczesna premiera i premiera właściwa, czyli jak sprzedawać nam nasz wolny czas i brać za to niemałe pieniądze.

Mamy problem z klasycznymi grami - aż 87% z nich nie da się już „normalnie” zdobyć
Mamy problem z klasycznymi grami - aż 87% z nich nie da się już „normalnie” zdobyć

Adam Celarek, 10 lipca 2023, 21:02

Od wielu lat branża growa mierzy się z problemem utrwalania własnego dziedzictwa. Przykre wnioski dotyczące aktualnego stanu rzeczy przedstawione zostały w raporcie Video Game History Foundation.

Gry dla „hardkorowych graczy” to coraz mniejsza część rynku
Gry dla „hardkorowych graczy” to coraz mniejsza część rynku

Adam Celarek, 20 czerwca 2023, 13:05

Raport ukazujący kształt amerykańskiego rynku growego prowadzić może do zaskakujących wniosków. Szczególnie interesująca wydaje się zaś postępująca dysproporcja wśród najważniejszych gałęzi branży.

GRYOnline.pl patronem medialnym Games Invest Forum
GRYOnline.pl patronem medialnym Games Invest Forum

Hubert Śledziewski, 1 marca 2023, 20:05

W przyszłym tygodniu odbędzie się wydarzenie Games Invest Forum 2023, podczas którego przedstawiciele firm związanych z gamingiem będą dyskutowali o prawdziwych wartościach w branży gier.

„Współcześni gracze są traktowani jak idioci”, twierdzi twórca Democracy 4
„Współcześni gracze są traktowani jak idioci”, twierdzi twórca Democracy 4

Hubert Śledziewski, 24 lutego 2023, 22:10

„Czasami gry wideo powinny być przytłaczające, trudne czy przerażające” – twierdzi Cliff Harris, twórca serii Democracy. Uważa jednak, że jest ich coraz mniej, gdyż „współcześni gracze są traktowani jak idioci” przez deweloperów.

Założyciel Techlandu wysoko na liście najbogatszych Polaków
Założyciel Techlandu wysoko na liście najbogatszych Polaków

Sonia Selerska, 23 lutego 2023, 14:27

Paweł Marchewka po raz kolejny znalazł się na liście 10 najbogatszych Polaków według magazynu Forbes. Jego pozycja w rankingu rośnie z roku na rok.

Centrum Rozwoju Talentów Gamingowych powstanie w Krakowie i wesprze polskich twórców
Centrum Rozwoju Talentów Gamingowych powstanie w Krakowie i wesprze polskich twórców

Wiktor Szczęsny, 30 listopada 2022, 12:43

Dzięki inwestycji Globant Group w Krakowie w ciągu 5 lat powstanie Centrum Rozwoju Talentów Gamingowych. Kosztowne przedsięwzięcie ma pomóc polskiej branży gier wideo złapać wiatr w żagle.

Rynek gier traci mimo wzrostu liczby graczy; wiemy, co może być powodem
Rynek gier traci mimo wzrostu liczby graczy; wiemy, co może być powodem

Wiktor Szczęsny, 22 listopada 2022, 10:00

Branża gamingowa w ciągu ostatnich dwóch lat znacząco zwiększyła swoje zasięgi. W efekcie graczy z roku na rok jest coraz więcej. Jednocześnie wartość rynku w 2022 roku istotnie się skurczyła. Sytuacja zatem nie jest prosta.

Skąd przyszła plaga opóźnień gier? Szef Xbox Game Studios tłumaczy
Skąd przyszła plaga opóźnień gier? Szef Xbox Game Studios tłumaczy

Michał Ciężadlik, 5 września 2022, 18:32

Szef Xbox Game Studios, Matt Booty, podczas panelu na PAX West wyjaśnił przyczynę obecnej fali opóźnień w branży. Przy okazji deweloper wyraził życzenie, by zaprzęc sztuczną inteligencję do testowania gier.

Twórca Podróży przyznaje, że gry-usługi są najlepsze dla życia developerów
Twórca Podróży przyznaje, że gry-usługi są najlepsze dla życia developerów

Hubert Śledziewski, 2 sierpnia 2022, 14:20

Współtwórca kultowej Podróży, Jenova Chen ze studia thatgamecompany, twierdzi, że praca nad grami-usługami jest znacznie mniej stresująca niż klasyczna produkcja. Pozwala również zachować zdrową równowagę między życiem zawodowym i prywatnym.

Twórcy Diablo Immortal inwestują w polskie studio
Twórcy Diablo Immortal inwestują w polskie studio

Hubert Śledziewski, 5 lipca 2022, 17:44

Deweloper odpowiedzialny za Diablo Immortal – chińska firma NetEase – zainwestował kilka milionów dolarów w nasze rodzime studio Something Random. Jego debiutancka gra ma się ukazać w 2023 roku.

Game Pass może być zagrożeniem dla branży; współtwórca Xboksa ostrzega
Game Pass może być zagrożeniem dla branży; współtwórca Xboksa ostrzega

Przemysław Dygas, 24 maja 2022, 12:34

Game Pass to dla wielu graczy usługa idealna. Inne zdanie ma jednak były wiceprezes Xboksa, który uważa, że serwis może mieć zły wpływ na branżę.

Oceny recenzentów już nie decydują o sprzedaży gier, mówi szef Saber
Oceny recenzentów już nie decydują o sprzedaży gier, mówi szef Saber

Hubert Śledziewski, 20 maja 2022, 21:18

CEO studia Saber Interactive, Matthew Karch, stwierdził, że oceny wystawiane przez recenzentów nie determinują już sprzedaży gier. Co więc o niej decyduje? Omówił on tę kwestię na przykładzie Evil Dead: The Game.

Gry to największe medium rozrywkowe świata, wskazuje raport Take-Two
Gry to największe medium rozrywkowe świata, wskazuje raport Take-Two

Adrian Werner, 18 maja 2022, 09:01

W raporcie finansowym firmy Take-Two znalazło się sporo ciekawych informacji o ogólnej kondycji rynku gier oraz kierunkach jego rozwoju.

Jaki wpływ na inteligencję dzieci mają gry? To badanie daje odpowiedź
Jaki wpływ na inteligencję dzieci mają gry? To badanie daje odpowiedź

Adam Adamczyk, 13 maja 2022, 10:57

Naukowcy sprawdzili, jaki wpływ mają gry komputerowe na rozwój dziecka. W badaniu wzięło udział około 5 tysięcy małoletnich.

Cięższe czasy dla PC - ten rynek będzie rósł wolniej niż konsolowy w 2022 roku
Cięższe czasy dla PC - ten rynek będzie rósł wolniej niż konsolowy w 2022 roku

Adrian Werner, 6 maja 2022, 12:14

W tym roku przychody rynku gier mają po raz pierwszy przekroczyć 200 mld dolarów. Najszybciej rosnąć będzie segment konsolowy.

Wojna w Ukrainie - reakcje deweloperów oraz organizacji gamingowych [News aktualizowany]
Wojna w Ukrainie - reakcje deweloperów oraz organizacji gamingowych [News aktualizowany]

Michał Ciężadlik, 21 marca 2022, 15:58

Nad ranem 24 lutego rosyjskie wojska zaatakowały terytorium Ukrainy, rozpoczynając wojnę. Ta wstrząsająca sytuacja wywołała lawinę komentarzy i opinii – także w środowisku gamingowym.

Wyjście z Rosji to dla wydawców gier utrata rynku wartego miliardy dolarów
Wyjście z Rosji to dla wydawców gier utrata rynku wartego miliardy dolarów

Jakub Błażewicz, 10 marca 2022, 13:35

Twórcy i wydawcy gier (i nie tylko) masowo wycofują swoje produkty z Rosji, a tym samym odrzucają rynek generujący miliardy dolarów przychodu.

Wicepremier Ukrainy wzywa gigantów gamingu do wyłączenia usług w Rosji
Wicepremier Ukrainy wzywa gigantów gamingu do wyłączenia usług w Rosji

Dawid Wanat, 2 marca 2022, 14:14

Mychajło Fedorow prosi deweloperów oraz organizacje e-sportowe o pomoc i podjęcie akcji przeciwko Rosji. Wzywa m.in. do wyłączenia usług oraz blokowania rosyjskich użytkowników.

Miliardy na gry w zeszłym roku; rekordowa suma wydana na inwestycje w branży
Miliardy na gry w zeszłym roku; rekordowa suma wydana na inwestycje w branży

Michał Zegar, 1 marca 2022, 21:50

Raport DDM ujawnił, że zeszły rok był rekordowy pod względem sumy pieniędzy wydanej na inwestycje w branży growej. Pewien udział miały w tym produkcje oparte na technologii blockchain.

Za pięć lat 90% gier będzie play-to-earn, twierdzi współzałożyciel Reddita
Za pięć lat 90% gier będzie play-to-earn, twierdzi współzałożyciel Reddita

Miriam Moszczyńska, 21 stycznia 2022, 12:59

Jeśli wizja zarabiania w trakcie grania brzmi dla Was jak marzenie, to na jego spełnienie musicie poczekać jeszcze pięć lat. Przynajmniej tak uważa jeden z założycieli Reddita, Alexis Ohanian.

NFT w grach - co trzeci deweloper widzi w tym potencjał
NFT w grach - co trzeci deweloper widzi w tym potencjał

Miriam Moszczyńska, 21 stycznia 2022, 09:49

Organizatorzy Game Developers Conference opublikowali raport State of the Game Industry 2022, w którym poruszyli wiele ważnych spraw nurtujących branżę gier wideo.

Największe przejęcia w historii a Microsoft i Activision
Największe przejęcia w historii a Microsoft i Activision

Agnieszka Adamus, 18 stycznia 2022, 20:00

Zakup Activision Blizzard przez Microsoft to ogromna inwestycja. Postanowiliśmy przyjrzeć się, jak wygląda ona w stosunku do największych przejęć w historii.

Microsoft przejmuje Activision Blizzard
Microsoft przejmuje Activision Blizzard

Hubert Śledziewski, 18 stycznia 2022, 14:55

Microsoft zakupi holding Activision Blizzard. Wydawca gier takich jak Call of Duty: Vanguard czy World of Warcraft przejdzie pod skrzydła giganta z Redmond za olbrzymią kwotę. Jego tytuły będą dostępne w Game Passie, który doczekał się 25 milionów subskrybentów.

NFT - co to jest i dlaczego twórcy chcą dodawać NFT do gier
NFT - co to jest i dlaczego twórcy chcą dodawać NFT do gier

Hubert Śledziewski, 20 grudnia 2021, 11:13

Rosnąca popularność NFT sprawia, że twórcy gier coraz częściej implementują je w swoich produkcjach. Tylko czym tak naprawdę są owe niewymienialne tokeny?

2022 rok przyniesie kolejne opóźnienia gier i problemy z dostępnością sprzętu
2022 rok przyniesie kolejne opóźnienia gier i problemy z dostępnością sprzętu

Adrian Werner, 9 grudnia 2021, 09:57

Analitycy przewidują, że w 2022 roku pandemia nadal będzie powodowała duże opóźnienia w produkcji gier oraz dalsze kłopoty z dostępnością sprzętu.

COVID zaszkodził rynkowi gier w 2021 roku; 2022 może być rekordowy
COVID zaszkodził rynkowi gier w 2021 roku; 2022 może być rekordowy

Adrian Werner, 19 listopada 2021, 14:13

Dzięki pandemii 2020 rok był rekordowy dla branży gier. Natomiast w tym roku koronawirus jej wyjątkowo zaszkodził. Wszystko za sprawa licznych opóźnień w produkcji.

Wkrótce konferencja Gaming na giełdzie VII - poznaj tajniki marketingu w branży
Wkrótce konferencja Gaming na giełdzie VII - poznaj tajniki marketingu w branży

Miłosz Szubert, 4 listopada 2021, 12:45

W dniach 16-17 listopada odbędzie się siódma edycja konferencji Gaming na giełdzie. W jej ramach prezesi między innymi Bloober Team, Creepy Jar, PlayWay, People Can Fly oraz GRYOnline.pl opowiedzą o różnych aspektach branży gier.

Ubisoft to najbardziej znienawidzony wydawca gier na świecie - na to wskazuje badanie
Ubisoft to najbardziej znienawidzony wydawca gier na świecie - na to wskazuje badanie

Przemysław Dygas, 28 września 2021, 11:37

Wygląda na to, że Ubisoft to najbardziej znienawidzony wydawca na świecie. Takie wnioski wyciągnąć można z badań opartych na opiniach użytkowników Twittera.

Konsolidacja branży zabija różnorodność gier według byłego szefa studiów PlayStation
Konsolidacja branży zabija różnorodność gier według byłego szefa studiów PlayStation

Michał Kułakowski, 27 lipca 2021, 22:05

Shawn Layden, który był jedną z kluczowych postaci decydujących o kierunku rozwoju Sony Interactive Entertainment, wyraził spore obawy przed widoczną ostatnio konsolidacją branży elektronicznej rozrywki. Według niego, podkupywanie studiów deweloperskich oraz fuzje największych firm są zagrożeniem dla różnorodności gier i wyhamują dalszy wzrost zainteresowania platformami gamingowymi.

Netflix potwierdza, że wkracza do branży gier
Netflix potwierdza, że wkracza do branży gier

Ignacy Ziarkiewicz, 21 lipca 2021, 10:27

Netflix oficjalnie potwierdził, że wchodzi na rynek gier wideo. Początkowo firma skupi się na produkcji gier mobilnych.

CEO Take-Two o wpływie pandemii na gry - „ta zmiana jest permanentna”
CEO Take-Two o wpływie pandemii na gry - „ta zmiana jest permanentna”

Gabriela Sicińska, 23 maja 2021, 17:15

Pandemia na zawsze zmieniła branżę - CEO Take-Two, Strauss Zelnick, tak skomentował ubiegły rok finansowy w rozmowie z serwisem GameIndustry.biz.