Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Rockstar Games

Firma producent wydawca

Rockstar Games to istniejący od 1998 roku producent i wydawca gier wideo na PC, konsole oraz urządzenia mobilne, będący własnością koncernu Take 2 Interactive. Siedziba główna firmy znajduje się na nowojorskim Broadwayu, w tym samym budynku, w którym mieszczą się także biura Take 2, jednak najważniejsze studia Rockstara zlokalizowane są w szkockim Edynburgu (Wlk. Brytania), Karlsbadzie (USA) oraz Toronto (Kanada). Szefem Rockstar Games jest jeden ze współzałożycieli firmy, Sam Houser.

Rockstar Games jako producent gier

Swoją działalność deweloperską firma Rockstar Games prowadzi obecnie poprzez dziesięć studiów deweloperskich, ulokowanych w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Europie oraz Azji.

Rockstar Games jako wydawca gier

W początkowym okresie działalności firma zajmowała się wydawaniem gier tworzonych przez deweloperów zewnętrznych. Wraz z przejęciem studia DMA Design (a w kolejnych latach także innych studiów deweloperskich), Rockstar Games skupiło się wyłącznie na wydawaniu produkcji własnych. Na przestrzeni lat, najważniejszymi markami w portfolio wydawniczym firmy stały się serie gier akcji: Grand Theft Auto, Red Dead oraz Max Payne. Gry Rockstara ukazują się z reguły na konsolach firm Microsoft i Sony, a następnie (najczęściej z pewnym opóźnieniem) na PC. Od pewnego czasu firma przenosi też swoje klasyczne produkcje na popularne platformy mobilne.

Historia

Początki firmy i powstanie Rockstar North

Początki studia Rockstar Games sięgają roku 1994, kiedy to w strukturach międzynarodowego koncernu medialnego BMG (Bertelsmann Music Group) utworzona została firma BMG Interactive. W latach 1994-98 wydała ona na światowych rynkach kilka prawdziwych hitów z serii GEX oraz Pandemonium, a także legendarną, pierwszą odsłonę cyklu Grand Theft Auto. W roku 1998 BMG Interactive zostało sprzedane nowojorskiemu koncernowi Take 2 Interactive, zaś piątka jego byłych pracowników: Sam Houser, Dan Houser, Terry Donovan, Jamie King oraz Gary Foreman utworzyła pod skrzydłami nowego wydawcy firmę Rockstar Games.

W początkowym okresie działalności Rockstar Games zajmował się wydawaniem gier stworzonych przez innych deweloperów, a wśród najważniejszych tytułów z tego okresu wymienić warto przede wszystkim dwie części serii Max Payne i Smuggler’s Run, a także Midnight Club: Street Racing, Oni, Earthworm Jim 3D, State of Emergency czy The Italian Job. W roku 1999 Rockstar Games przejął brytyjskie Tarantula Studios (przemianowane następnie na Rockstar Lincoln) i utworzył swoje pierwsze wewnętrzne studio, o nazwie Rockstar Toronto (pierwotnie Rockstar Canada). Zadaniem obu było zaś głównie wspomaganie deweloperów współpracujących z firmą macierzystą, choć ekipa z Toronto ma na swoim koncie także autorską produkcję, czyli wydaną w 2005 roku bijatykę The Warriors.

Również w roku 1999, w wyniku przekształceń własnościowych, koncern Take 2 Interactive wszedł w posiadanie brytyjskiego studia DMA Design, czyli twórców serii Grand Theft Auto, której dwie kolejne odsłony ukazały się już nakładem firmy Rockstar Games. W roku 2002, niedługo po wydaniu Grand Theft Auto III, podjęto decyzję o włączeniu DMA Design w struktury Rockstar Games i zmianie nazwy studia na Rockstar North. Od tego momentu oddział ów stał się głównym studiem Rockstara, odpowiedzialnym m.in. za gry Manhunt oraz kolejne główne odsłony serii Grand Theft Auto.

Dynamiczny rozwój grupy i kolejne przejęcia

W roku 2002 Rockstar Games przejął kolejne zewnętrzne studio deweloperskie, tj. kanadyjskie Barking Dog Studios, które zostało przemianowane na Rockstar Vancouver i w kolejnych latach wsławiło się stworzeniem takich gier, jak Bully (2006) czy Max Payne 3 (2012). W roku 2003, w wyniku przejęcia amerykańskiego Angel Studios, do grona oddziałów Rockstar Games dołączył Rockstar San Diego. Jako część grupy, zespół ten opracował autorski silnik RAGE, zastosowany później m.in. w takich grach, jak Table Tennis, Midnight Club: Los Angeles, Red Dead Redemption, Max Payne 3, a także w dwóch kolejnych, pełnoprawnych odsłonach serii Grand Theft Auto. W tym samym roku własnością Rockstara stało się też austriackie studio Neo Software, które przyjęło nazwę Rockstar Vienna i do czasu likwidacji w 2006 roku współpracowało przy konsolowych konwersjach Maxa Payne’a oraz grze Manhunt 2.

Rok 2004 to kolejne ważne dla Rockstar Games przejęcie, w wyniku którego brytyjskie studio Möbius Entertainment przyjęło nazwę Rockstar Leeds, a w następnych latach stworzyło m.in. przenośne wersje pobocznych odsłon serii Grand Theft Auto (tzn. GTA: Liberty City Stories, GTA: Vice City Stories i GTA: Chinatown Wars), a także pecetowy port detektywistycznej przygodówki akcji L.A. Noire. Rok później, we współpracy z firmą Capcom, Rockstar Games utworzył pierwszy azjatycki oddział firmy – Rockstar Japan, który miał zająć się dystrybucją jego gier na terenie Azji. Marka została jednak zlikwidowana jeszcze w tym samym roku. Również w roku 2005 utworzony został Rockstar London, który początkowo zajął się pracą nad Manhuntem 2, a następnie wspomagał inne studia w przygotowaniu takich gier, jak Midnight Club: Los Angeles na konsolkę PSP oraz Max Payne 3 i Grand Theft Auto V.

Lata współczesne

W styczniu 2007 roku Rockstar Games opuścił jeden ze współzałożycieli firmy, Terry Donovan, a jego miejsce zajął były dyrektor zarządzający Capcomu Gary Dale. W kolejnych latach Rockstar zwolnił nieco tempa, wskutek czego na przestrzeni kolejnej dekady w grupie pojawił się tylko jeden nowy oddział, a był nim Rockstar New England, powstały w wyniku przejęcia amerykańskiego studia Mad Doc Software. Jego głównym zadaniem było zaś przeniesienie wydanej początkowo na konsoli PlayStation 2 gry Bully na inne platformy sprzętowe, w tym komputery PC oraz konsole Xbox 360. Główne studia Rockstara skupiły się zaś na rozwijaniu kluczowych dla firmy marek, czyli Grand Theft Auto, Red Dead oraz Max Payne.

W roku 2012, tuż po wydaniu trzeciego Maxa Payne’a podjęto decyzję o połączeniu oddziałów w Vancouver oraz Toronto. Dwa lata później Rockstar Games wyróżniony został prestiżową nagrodą BAFTA Academy Fellowship Award, przyznawaną przez Brytyjską Akademię Sztuk Filmowych i Telewizyjnych za całokształt twórczości. Tym samym, amerykańska firma dołączyła do grona nagrodzonych już wcześniej takich gigantów branży gier, jak Gabe Newell, Peter Molyneux, Will Wright czy Shigeru Miyamoto. W roku 2016 do grupy Rockstar dołączył pierwszy od wielu lat nowy oddział, tzn. Rockstar India, który wcześniej jako Technicolor India współpracował z firmą przy takich grach, jak Red Dead Redemption, L.A. Noire, Max Payne 3 oraz Grand Theft Auto V. W maju 2019 roku firma poinformowała o przejęciu od Starbreeze zespołu Dhruva Interactive, który następnie został połączony z grupą Rockstar India.

We wrześniu 2019 roku zaprezentowano Rockstar Games Launcher, natomiast niedługo później, po nieco ponad roku od premiery na PlayStation 4 oraz Xboksie One, na komputery osobiste trafiła gra Red Dead Redemption 2. W marcu 2020 roku szeregi studia opuścił Dan Houser. W październiku natomiast Rockstar Games przejęło szkockie Ruffian Games, które zostało przechrzczone na Rockstar Dundee.

W 2021 roku firma postanowiła przypomnieć graczom pierwsze trójwymiarowe odsłony cyklu Grand Theft Auto, wypuszczając kompilację Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition. Niestety to, co prezentował sobą zestaw przygotowany we współpracy z Grove Street Games, znacząco rozminęło się z oczekiwaniami graczy (o czym świadczył między innymi fakt, że trafił on na listę najgorzej ocenianych gier roku według serwisu Metacritic). Niemniej, dyrektor generalny firmy Take-Two twierdził później, że trylogia odniosła sukces. Rok 2022 natomiast przyniósł premierę gry Grand Theft Auto V na konsolach PlayStation 5 oraz Xbox Series X/S.

Poza tym we wrześniu 2022 roku Rockstar Games padł ofiarą wycieku danych, w wyniku którego do Internetu trafiły materiały z nowej, niezapowiedzianej jeszcze części serii Grand Theft Auto. O spowodowanie całego zamieszania podejrzewano 17-latka z Wielkiej Brytanii, który niedługo po wybuchu afery został ujęty przez policję i umieszczony w schronisku dla nieletnich. Choć firma nie kryła rozczarowania tym, w jaki sposób świat po raz pierwszy usłyszał o jej nowym dziele, wyciek miał nie wpłynąć na rozwój projektu.

W sierpniu 2023 roku na graczy, którzy wyczekiwali zapowiedzi remaku pierwszego Red Dead Redemption, czekał kubeł zimnej wody. Co prawda firma Rockstar Games ogłosiła wielki powrót tej produkcji, jednak zamiast przygotować pełnoprawne odświeżenie przygody Johna Marstona, zdecydowała się na opracowanie prostego portu z myślą o PlayStation 4 oraz Nintendo Switch. Gra zadebiutowała na tych platformach 17 sierpnia. Choć nie był to wymarzony remake, na graczy czekały nowości w postaci polskiej wersji językowej oraz poprawek graficznych. Choć pozycja budziła kontrowersje, według serwisu Metacritic doczekała się ciepłego przyjęcia ze strony branżowych mediów, o czym świadczyła średnia ocen na poziomie 83/100 dla wersji na Nintendo Switch. Niemniej, wydanie na PlayStation 4 zostało przyjęte chłodniej, zdobywając średnią ocen 72/100.

Ponadto pod koniec sierpnia 2023 roku szeregi Rockstar Games opuścił Mike Unsworth, czyli jeden z głównych scenarzystów, który pracował w tej firmie od 2007 roku. W portfolio Unswortha znajdowały się między innymi takie projekty, jak Grand Theft Auto IV, Grand Theft Auto V, L.A. Noire, Max Payne 3, Red Dead Redemption oraz Red Dead Redemption 2.

Technologia

Na potrzeby własnych produkcji, w roku 2006 firma Rockstar Games opracowała autorski silnik graficzny o nazwie RAGE (skrót od Rockstar Advanced Games Engine). Silnik ów stworzony został przez ekipę Rockstar San Diego przy współpracy innych studiów deweloperskich ze stajni Rockstara i w znacznej mierze bazował na enginie zbudowanym przez Angel Studios na potrzeby serii Midtown Madness oraz Midnight Club. Na przestrzeni lat silnik RAGE był systematycznie unowocześniany i wzbogacany o zewnętrzne technologie (np. odpowiadający za animację twarzy engine Euphoria czy open-source’owy silnik fizyczny Bullet). Począwszy od 2006 roku, został on wykorzystany w większości produkcji Rockstar Games, takich jak Table Tennis oraz kolejne odsłony serii Midnight Club, Red Dead, Max Payne i Grand Theft Auto.

Rockstar Games Launcher

Rockstar Games Launcher to udostępniony we wrześniu 2019 roku klient firmy Rockstar Games. Aplikacja pozwala na nabywanie, instalowanie oraz uruchamianie gier, zapisywanie w chmurze postępów w rozgrywce, a także na automatyczne aktualizowanie zainstalowanych produkcji.

Rockstar Games Social Club

Rockstar Games Social Club to utworzony przez firmę Rockstar Games serwis zarządzania cyfrowymi prawami do gier, a także platforma służąca do rozgrywki wieloosobowej i komunikacji między graczami. Nazwa serwisu odnosi się do świata przestępczości zorganizowanej, w którym angielski termin „social club” używany jest do określania miejsca spotkań gangsterów lub bezpiecznej kryjówki. Rockstar Games Social Club został uruchomiony w dniu 17 kwietnia 2008 roku, tuż przed premierą konsolowej wersji Grand Theft Auto IV, a w kolejnych latach był wykorzystywany w takich grach, jak Midnight Club: Los Angeles, Grand Theft Auto: Chinatown Wars, Beaterator i Red Dead Redemption. W roku 2012, przed premierą gry Max Payne 3, platforma przeszła gruntowną modernizację, wprowadzającą m.in. nowe funkcje społecznościowe i możliwość formowania grup graczy, które dzięki łączeniu osiągnięć ich członków, zyskują dostęp do ekskluzywnych funkcji dodatkowych.

Branża filmowa i Rockstar Films

Na przestrzeni lat firma Rockstar Games oprócz działalności na polu gier wideo, kilkakrotnie angażowała się także w produkcje filmowe, pełniąc rolę producenta wykonawczego przy takich filmach, jak dramat obyczajowy The Football Factory (2004) czy dokument Sunday Driver (2005). Prócz tego, firma wyprodukowała też dwa filmy promocyjne: Grand Theft Auto: San Andreas – The Introduction (2004) oraz Red Dead Redemption: The Man from Blackwater (2010). W roku 2011 Rockstar Games zarejestrował znak handlowy Rockstar Films, który mógł sugerować plany poważniejszego zaangażowania się firmy w branżę filmową.


Plany wydawnicze na przyszłość

Grand Theft Auto VI2025

Max Payne Remakebrak danych

Współpracujący z Rockstar Games producenci gier

Lista producentów gier wydawanych przez Rockstar Games


Remedy Entertainment

W Polsce Rockstar Games współpracuje z:


Cenega S.A.