Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Introversion Software

Firma producent wydawca

Brytyjskie studio deweloperskie z siedzibą w Walton-on-Thames. Zespół tworzy gry przeznaczone na komputery osobiste, konsole i urządzenia mobilne, a jego największym sukcesem jest Prison Architect, do którego prawa w 2019 roku przejęła firma Paradox Interactive.

Historia

Introversion Software rozpoczęło działalność w 2001 roku. Studio zostało założone przez Chrisa Delaya, Marka Morrisa i Thomasa Arundela. Nad trzema pierwszymi projektami poszczególni członkowie zespołu pracowali ze swoich domów, a ich debiutanckie dzieło, czyli wydana w listopadzie 2001 roku gra logiczna pod tytułem Uplink: Trust is a Weakness, początkowo było dystrybuowane na samodzielnie przez nich nagranych płytach. Taka taktyka jednak się opłaciła, gdyż koszty produkcji gry zwróciły się raptem po kilku godzinach od rozpoczęcia przyjmowania zamówień.

Po otrzymaniu zastrzyku gotówki ekipa mogła nabrać wiatru w żagle (do zespołu dołączył programista Andy Bainbridge) i rozpocząć pracę nad dwoma następnymi projektami. Mogła też zacząć żyć wyjątkowo wystawnie, co jednak na dłuższą metę miało się na niej zemścić. Popularność pierwszej gry studia z czasem zaczęła bowiem słabnąć, a pod koniec 2002 roku przestała ona zarabiać na jego utrzymanie. W efekcie już w połowie 2003 roku zespołowi skończyły się pieniądze; znajdując się na skraju bankructwa, poszczególni deweloperzy pozbyli się większości zgromadzonych dóbr.

Niemniej, deweloperom udało się ukończyć swoje drugie dzieło. Darwinia, bo takie miano nosiła ta oryginalna strategia, zadebiutowała w marcu 2005 roku. Co prawda pierwsze wyniki jej sprzedaży nastrajały optymistycznie, jednak bardzo szybko zaczęła ona tracić zainteresowanie graczy. Wystarczyło zaledwie kilka miesięcy, by twórcy ponownie popadli w gigantyczne długi. Wtedy to Introversion Software skontaktowało się z firmą Valve i otrzymało pozwolenie na sprzedaż Darwinii na platformie Steam. 14 grudnia 2005 roku tytuł zadebiutował na nowej platformie i jego sprzedaż była tam na tyle dobra, że nie tylko pozwoliła deweloperom wyjść na prostą, lecz także umożliwiła im sfinansowanie trzeciego projektu.

Mowa o wydanym we wrześniu 2006 roku RTS-ie zatytułowanym DEFCON. Jak później mówili twórcy, produkcja ta odniosła większy sukces, niż mogli sobie wyobrazić. Dzięki temu nareszcie mogli znowu cieszyć się z bezpieczeństwa finansowego. Czy jednak na długo?

Czwartą grą w dorobku Introversion Software stała się Multiwinia: Survival of the Flattest, czyli multiplayerowa wariacja na temat Darwinii, wydana we wrześniu 2008 roku. Co ciekawe, dopiero w trakcie pracy nad tym tytułem zespół w końcu przeniósł się do biura z prawdziwego zdarzenia.

W lutym 2010 roku Darwinia i Multiwinia doczekały się konwersji na Xboksa 360, w postaci zawierającej obie pozycje gry Darwinia+. Pozycja sprzedała się znacznie poniżej oczekiwań. Na domiar złego w międzyczasie autorzy raz jeszcze popadli w długi. Sytuacja była tak zła, że w obawie przed konsekwencjami prawnymi rozważano nawet zamknięcie firmy. Na ratunek raz jeszcze przyszedł DEFCON, który był jednym z hitów letniej wyprzedaży na Steamie w 2010 roku, podczas której wygenerował 250 tysięcy dolarów przychodu. Widmo bankructwa zostało zażegnane, a deweloperzy mogli skupić się na kolejnym projekcie.

Na następne dzieło Introversion Software trzeba było czekać do 2015 roku. Prison Architect odniósł spektakularny sukces na komputerach osobistych, a z czasem zaczął pojawiać się na innych platformach (od konsol po urządzenia mobilne). Niemniej już kolejne dzieło opisywanej ekipy, czyli wydany w kwietniu 2017 roku Scanner Sombre, nawet nie zbliżyło się do wyniku poprzednika. Sytuacji nie poprawiła również implementacja obsługi gogli rzeczywistości wirtualnej, która została dodana do gry w czerwcu 2017 roku.

W styczniu 2019 roku firma Paradox Interactive ogłosiła, że nabyła od Introversion Software prawa do marki Prison Architect. Studio przekonywało, że ten ruch pozwoli mu skoncentrować się na nowych projektach, podczas gdy szwedzki gigant będzie dbał o rozwój nowo nabytej marki. Introversion Software nie zostało przy tym całkowicie odsunięte od prac nad nową zawartością dla Prison Architecta; w 2021 roku światło dzienne ujrzał dodatek Going Green, opracowany przez ten zespół we współpracy z ekipą Double Eleven.


Plany wydawnicze na przyszłość

The Last Starship2025

Wydane gry