Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

NetherRealm Studios

Firma producent

Amerykańskie studio deweloperskie z siedzibą w Chicago w stanie Illinois. Zespół należy do koncernu Warner Bros. Interactive Entertainment, a od 2010 roku jego szefem jest Ed Boon. Ekipa słynie przede wszystkim dzięki seriom Mortal Kombat oraz Injustice.

Historia

Spod skrzydeł firmy Midway…

Dzieje zespołu NetherRealm Studios sięgają czasów, w których na branżowej mapie można było znaleźć firmę Midway Games. Chicagowskie studio znajdujące się pod skrzydłami tego wydawcy, nazwane po prostu Midway Chicago, początkowo zajmowało się tworzeniem przeznaczonych na automaty gier, które z czasem trafiały również na pecety i konsole – wśród nich prym wiódł cykl Mortal Kombat. Z czasem deweloperzy skoncentrowali się na pracy nad komputerowymi i konsolowymi produkcjami, a oprócz kultowej serii bijatyk, w ich portfolio można było znaleźć między innymi takie pozycje, jak Stranglehold czy Blitz: The League.

…w ręce Warner Bros.

Po bankructwie firmy-matki tego zespołu, jakie nastąpiło w lutym 2009 roku, studio trafiło w ręce firmy Warner Bros. Interactive Entertainment, która przejęła też prawa do marki Mortal Kombat. Zespół został przemianowany na WB Games Chicago, a następnie dotknięty falą zwolnień – pracę stracili wszyscy, którzy nie brali udziału w rozwoju kultowego cyklu. Niedługo później studio dowodzone przez Eda Boona (branżowego weterana i współtwórcę produkcji spod znaku Goro i spółki) zostało przemianowane na NetherRealm Studios, a w jego logotypie pojawił się jeden z kultowych wojowników, czyli Scorpion. Gracze otrzymali wówczas oficjalne potwierdzenie, że seria Mortal Kombat nie poszła w odstawkę.

Odrodzenie Mortal Kombat…

Na debiutancki projekt zespołu NetherRealm Studios fani musieli poczekać aż do kwietnia 2011 roku. Wówczas na sklepowych półkach pojawiła się gra Mortal Kombat, będąca rebootem serii. Tytuł wydany początkowo tylko na konsole PlayStation 3 oraz Xbox 360 dopiero z czasem doczekał się portów opracowanych z myślą o konsoli PlayStation Vita (w maju 2012 roku) i pecetach (w lipcu 2013 roku). Gra czerpała garściami z dotychczasowego dorobku cyklu, a wprowadzone przez twórców zmiany i usprawnienia przypadły do gustu graczom i recenzentom. Kiedy więc wydawało się, że kolejnym dziełem NetherRealm Studios będzie następne, najpewniej jeszcze lepsze Mortal Kombat

…w tym samym roku zadebiutowała stworzona przez tę ekipę gra Batman: Arkham City Lockdown, przygotowana na potrzeby smartfonów i tabletów z systemami iOS oraz Android. Na nowe „duże” dzieło tej ekipy trzeba było poczekać dwa lata

…i starcia superbohaterów

Co ciekawe, rok 2013 przyniósł premierę nie następnego Mortal Kombat, a Injustice: Gods Among Us. Bijatyka, w której gracze mogli przejąć kontrolę nad superbohaterami i złoczyńcami z uniwersum DC Comics, przypadła do gustu graczom i recenzentom. Podobnie jak jej poprzedniczka, gra zadebiutowała na PlayStation 3 oraz Xboksie 360, a w kolejnych miesiącach doczekała się zarówno swojej mobilnych wersji, jak i edycji przeznaczonej na konsole Nintendo Wii U. Z czasem tytuł trafił również na komputery osobiste i konsole ósmej generacji, czyli PlayStation 4 i Xbox One, w wersji Ultimate Edition, wzbogaconej o wszystkie dodatki.

Jak się okazało w latach 2014-2015, Batman: Arkham City Lockdown było pierwszą, lecz nie ostatnią grą mobilną w dorobku NetherRealm Studios. Portfolio ekipy zasiliły wtedy takie pozycje, jak specjalna wersja gry Batman: Arkham Origins, opracowana z myślą o smartfonach i tabletach, oraz WWE Immortals, czyli bijatyka dystrybuowana w modelu free-to-play.

Podążanie utartą ścieżką

Po sukcesie, jaki na całym świecie odniosło Injustice: Gods Among Us, ekipa NetherRealm Studios sprawowała pieczę nad rozwojem nie jednej, lecz dwóch popularnych marek. Miało to odcisnąć swoje piętno na jej twórczości w kolejnych latach. Jeszcze w 2015 roku na sklepowych półkach wylądowała bardzo dobrze przyjęta, dziesiąta część serii Mortal Kombat, czyli Mortal Kombat X, która zadebiutowała na pecetach, konsolach PlayStation 4 oraz Xbox 360, a także na urządzeniach mobilnych; po roku tytuł doczekał się premiery swojej rozszerzonej edycji, czyli Mortal Kombat XL. Rok 2017 przyniósł natomiast premierę Injustice 2, które trafiło na komputery osobiste, konsole oraz smartfony i tablety z systemami iOS i Android.

Pierwsze plotki na temat tego, że ekipa NetherRealm Studios pracuje nad jedenastą odsłoną cyklu Mortal Kombat, pojawiły się w maju 2018 roku. Owe doniesienia zostały jednak potwierdzone dopiero w grudniu, kiedy to deweloperzy oficjalnie zapowiedzieli grę Mortal Kombat 11. Produkcja trafiła na komputery osobiste i konsole 23 kwietnia 2019 roku (nad jej pecetową wersją czuwała polska ekipa QLOC) i spotkała się z ciepłym przyjęciem ze strony recenzentów oraz samych graczy, zaliczając najlepszy debiut w historii serii. Mimo wszystko fani narzekali na kiepski system progresji, który oparto na niekończącym się grindzie; zespół dowodzony przez Eda Boona szybko zakasał jednak rękawy, by jak najszybciej rozprawić się z największymi problemami.