Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Westwood Studios

Firma producent wydawca

Amerykańskie studio deweloperskie, które istniało w latach 1985-2003. Międzynarodową sławę Westwood Studios zdobyło za sprawą gry Dune II: Battle for Arrakis, jednak z czasem stało się znane głównie z serii Command & Conquer. W 1992 roku zespół został przejęty przez Virgin Games (później znane jako Virgin Interactive), natomiast w 1998 roku trafił pod skrzydła firmy Electronic Arts i za jej sprawą dokonał żywota.

Historia

Początki

Dzieje firmy rozpoczęły się w 1985 roku, kiedy to Brett Sperry i Louis Castle postanowili założyć własne studio deweloperskie. Choć ich wspólne przedsięwzięcie początkowo nosiło nazwę Brelous Software, po dwóch miesiącach zostało przemianowane na Westwood Associates. Ekipa, która swoją drugą nazwę wzięła od jednej z dzielnic Los Angeles, w pierwszych latach działalności pracowała na zlecenie, między innymi dla takich firm jak Strategic Simulations oraz Epyx.

Pierwszym znaczącym dziełem tych deweloperów był BattleTech: The Crescent Hawk’s Revenge z 1990 roku, czyli gra taktyczna, w której akcja toczyła się w czasie rzeczywistym, wydana na komputery osobiste. W tym samym roku studio wypuściło również dungeon crawler pod tytułem Eye of the Beholder; obie produkcje debiutowały na PC, a z czasem pojawiły się również na innych platformach.

W 1992 roku Westwood Associates zostało przejęte przez Virgin Games i zmieniło nazwę na Westwood Studios. Wtedy też ekipa dostarczyła swoje dotychczasowe magnum opus, czyli RTS-a pod tytułem Dune II: Battle for Arrakis. Pomimo że nie była to pierwsza strategia czasu rzeczywistego, ustaliła ona zasady, na których odtąd miał opierać się cały gatunek. Poza tym zespół tworzył przygodówki (The Legend of Kyrandia, 1992) i RPG (Lands of Lore: The Throne of Chaos, 1993), a nawet platformówki (The Lion King, 1994). Niemniej to strategie czasu rzeczywistego miały stać się jego specjalizacją.

Epoka dowodzenia i podbojów

W 1995 roku światło dzienne ujrzała gra Command & Conquer, czyli kolejny RTS w dorobku Westwood Studios. Choć projekt opierał się na rozwiązaniach wypracowanych na potrzeby Dune II, zyskał własną, wyrazistą tożsamość, głównie za sprawą przerywników filmowych z prawdziwymi aktorami oraz wpadającej w ucho ścieżki dźwiękowej.

Gra odniosła wielki sukces artystyczny i komercyjny, dając początek serii, która miała stać się oczkiem w głowie studia. W 1996 roku zadebiutował Command & Conquer: Red Alert, rok 1999 przyniósł premierę Command & Conquer: Tiberian Sun, natomiast rok 2000 upłynął dla Westwood Studios pod znakiem debiutu Command & Conquer: Red Alert 2.

W międzyczasie, w sierpniu 1998 roku, Westwood Studios zostało przejęte przez Electronic Arts. Początkowo współpraca układała się pomyślnie, a nowy właściciel nie wtrącał się w sprawy zespołu. Z czasem jednak EA zaczęło wymagać od studia, by każde jego dzieło było hitem sprzedażowym, co ostatecznie miało stanowić dla niego gwóźdź do trumny.

Oprócz rozwoju serii Command & Conquer, na przestrzeni lat zespół wykonywał rozmaite „skoki w bok”, między innymi tworząc przygodówkę Blade Runner (1997), opracowując trzecią część serii Lands of Lore (1999), a także wracając do swoich korzeni i przygotowując gry Dune 2000 (1998) oraz Emperor: Battle for Dune (2001).

Smutny koniec

W 2002 roku Westwood Studios postanowiło spróbować czegoś nowego zarówno dla siebie, jak i dla serii Command & Conquer, przygotowując jej spin-off pod tytułem Command & Conquer: Renegade, należący do gatunku FPS. Produkcja sprzedała się kiepsko i nie odniosła sukcesu artystycznego. Podobny los spotkał następny projekt studia, czyli gra MMO pod tytułem Earth and Beyond.

W efekcie w styczniu 2003 roku firma Electronic Arts ogłosiła, że w ramach restrukturyzacji Westwood Studios zostanie zamknięte i połączone z oddziałem EA Los Angeles razem z EA Pacific. Całe przedsięwzięcie wiązało się z masowymi zwolnieniami, a dobiegło końca 31 marca 2003 roku, kiedy to Westwood Studios zniknęło z branżowej mapy.

Niektórzy pracownicy studia znaleźli zatrudnienie we wspomnianym EA Los Angeles bądź głównej siedzibie Electronic Arts, podczas gdy część weteranów postanowiła założyć własne zespoły deweloperskie. Wśród tych ostatnich prym wiodło Petroglyph, które stało się niejako duchowym następcą Westwood Studios.