Jak oceniamy gry?


Końcową ocenę gry na serwisie GRYOnline.pl wyliczamy z trzech ocen składowych.

Twoja ocena również ma wpływ na końcową ocenę gry prezentowaną na stronach serwisu.

Przed premierą - Oczekiwania

Przed premierą nie można oceniać gry, można natomiast głosować na oczekiwania. Oczekiwania to średnia ocen, jakie czytelnicy oddają na grę przed jej premierą. Powstała w ten sposób ocena jest wyrazem nadziei i obaw w stosunku do danego tytułu.

Oczekiwania nie mają wpływu na ocenę czytelników po premierze gry.

Po premierze - Ocena gry

Po premierze gry, jej oczekiwania odkładamy na bok i zaczynamy prawdziwe ocenianie gry.

Ocena redakcji

Ocena redakcji jest to nota jaką przyznał grze recenzent serwisu GRYOnline.pl w momencie publikacji recenzji. Jest to ocena zatwierdzana przez redakcję, ale nie mają na nią wpływu oceny innych redaktorów.

Oceny przyznawane są w skali od 0 do 10 z dokładnością do 0.5. Dawne noty serwisu zostały zaokrąglone w dół (np. 84% to obecnie 8.0).

Ocena czytelników

Jest to średnia wszystkich głosów oddanych na daną grę przez czytelników po premierze. W miarę wzrostu ilości ocen wystawionych przez czytelników, waga tej oceny wzrasta w ocenie końcowej.

Jeżeli jest mało głosów na daną grę, zanim ocena czytelników zostanie zaprezentowana czekamy na ich wystarczającą ilość.

Ocena ekspertów

To średnia ocen redaktorów lub niezależnych specjalistów, którzy opublikowali swoje opinie w serwisie gameplay.pl.

Ocena końcowa

Zwracamy szczególną uwagę, że ocena główna nie jest średnią arytmetyczną z tych trzech składników i ulega zmianie w czasie. Największą wagę ma ocena redakcji (jeżeli istnieje). Udział oceny czytelników jest uzależniony od ilości głosów na dany tytuł. W przypadku, gdy gra nie posiada recenzji ani opinii ekspertów, ocena czytelników staje się oceną główną po osiągnięciu odpowiedniej ilości głosów.

Pytania i odpowiedzi

Co oznaczają poszczególne kolory przy ocenie?

Kolory przekazują ogólny wydźwięk oceny. Czerwony kolor sygnalizuje gry, których raczej należy unikać, żółty kolor oznacza tytuły dobre choć nie pozbawione wad. Zielony kolor to najlepsze gry, których wady są przyćmione zaletami i większość graczy powinna się z nimi świetnie bawić.

Nie było jeszcze światowej premiery gry, a zamiast oczekiwań występuje już ocena czytelników. Dlaczego?

Często gry trafiają na półki sklepowe jeszcze przed oficjalną premierą, dlatego umożliwiliśmy ocenianie gry na 3 dni przed jej premierą. Również w momencie publikacji przedpremierowej recenzji w serwisie GRYOnline.pl, czytelnicy zamiast oczekiwań mogą już wystawiać swoje oceny.

Policzyłem średnią z oceny redakcji, czytelników i ekspertów – wynik się nie zgadza!

Ocena gry nie jest średnią arytmetyczną z tych trzech składowych. To średnia ważona, w której największy udział ma ocena redakcji (jeżeli jest wystawiona). Waga średniej ocen czytelników rośnie wraz z ilością głosów. Jeżeli jest mało głosów czytelników wpływ ich oceny na ocenę końcową jest mniejszy, jeżeli jest dużo głosów czytelników ich wpływ na ocenę końcową jest duży.

Nie zgadzam się z oceną redakcji.

Redaktor piszący recenzje wyraża swoją, subiektywną opinię na temat gry. Ocena, którą wystawia również jest podyktowana jego własnymi przemyśleniami i gustem. Oczywiście jako redakcja dokładamy wszelkich starań by oceny jak najlepiej oddawały jakość gry, ale żadna ocena nie zadowoli wszystkich czytelników. Ile graczy – tyle indywidualnych opinii.

Gra ABC ma wyższą ocenę redakcji niż gra XYZ. To skandal!

Należy pamiętać o poprzednim podpunkcie, różni redaktorzy mogą wystawić nawet jednej grze różne noty. Kolejnym czynnikiem często pomijanym w tego typu porównaniach ocen, jest gatunek gry – nie można zestawić ze sobą przygodówki przygotowywanej przez mały zespół, z wysokobudżetową strzelanką, nad którą pracują setki osób. Inne wymagania stawiamy także niszowym bądź niezależnym produkcjom niż grom tworzonym przez wielkie studia pod masowego odbiorcę.