Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Gry wieloosobowe wykorzystujące podzielony ekran GameCube

W przypadku podzielonego ekranu (split-screen) gracze nie łączą się z siecią – lokalną ani internetową – bo multiplayerowa rozgrywka toczy się na jednej konsoli czy komputerze. Dwoje lub więcej graczy – zazwyczaj maksymalnie czworo – bierze udział w zabawie równocześnie, a dla każdego z nich wydzielony zostaje indywidualny kawałek ekranu na telewizorze lub monitorze. Split-screen jest najpopularniejszy na konsolach, w gatunkach takich jak strzelanki czy gry wyścigowe.

Need for Speed Carbon
Need for Speed Carbon

Wyścigi 1 listopada 2006

Dziesiąta część bestsellerowego cyklu gier wyścigowych, zapoczątkowanego w 1995 roku. W grze wcielamy się w znanego z poprzedniej odsłony bohatera, który po powrocie do rodzinnego miasta odkrywa, że kontrolę nad organizacją ulicznych wyścigów przejęły wrogie gangi. W trakcie kolejnych wyścigowych wyzwań stopniowo – dzielnica po dzielnicy – odzyskamy panowanie nad miastem. Mechanika zabawy czerpie ze sprawdzonych rozwiązań swych poprzedniczek, wprowadzając jednocześnie zupełnie nowe elementy. Pierwszym z nich są pojedynki w kanionie, podczas których możemy przebić się przez barierki i spaść w przepaść. Druga z nowości to możliwość stworzenia własnego teamu, którego członkowie będą nas wspomagać w niektórych wyścigach np. blokując rywali. W grze nie zabrakło cut-scenek z udziałem żywych aktorów, kilkudziesięciu licencjonowanych modeli samochodów, a także rozbudowanych opcji tuningu, gdzie dzięki specjalnemu modułowi Autosculpt możemy zmodyfikować niemal każdy element nadwozia.

GCN

Need for Speed: Most Wanted (2005)
Need for Speed: Most Wanted (2005)

Wyścigi 15 listopada 2005

Dziewiąta odsłona legendarnego cyklu samochodówek, wykreowanego przez koncern EA. Po dwóch częściach gry obdarzonych podtytułem Underground i poświęconych nielegalnym wyścigom ulicznym, kolejna produkcja w serii stanowi częściowy powrót do korzeni, łącząc rozwiązania wykorzystane w swych obu poprzedniczkach z elementami starszych części cyklu. Celem zabawy jest wspięcie się na szczyt tytułowej czarnej listy najbardziej poszukiwanych kierowców. Nadal więc poruszamy się po terenie wielkiego wirtualnego miasta, podejmując kolejne wyzwania w ramach kilku rodzajów wyścigów. Wśród nich znajdziemy tor, sprint, drag, eliminację, próbę czasową, próbę prędkości oraz ucieczkę przed policją. Po zaliczeniu odpowiedniej ilości wyzwań możemy wyzwać na pojedynek kolejnego kierowcę z listy. Obok typowych dla serii elementów, jak licencjonowane samochody oraz zróżnicowana ścieżka dźwiękowa, w grze zachowano także rozbudowane opcje mechanicznego i optycznego tuningu nabywanych samochodów.

GCN

XIII (2003)
XIII (2003)

Akcji 24 listopada 2003

Gra akcji/FPS oparta na motywach jednej z najciekawszych serii komiksowych stworzonych przez Jeana Van Hamme. Gracz staje się agentem, który musi zażegnać wiszące nad światem niebezpieczeństwo.

GCN

The Lord of the Rings: The Return of the King
The Lord of the Rings: The Return of the King

Akcji 3 listopada 2003

Gra akcji z elementami RPG, opracowana przez zespoły Visceral Games oraz EA Redwood Shores w oparciu o licencję filmowego hitu o tym samym tytule. Produkcja pozwala graczom wcielić się w jedną z kilkunastu postaci znanych ze srebrnego ekranu (na ich liście pojawiają się Frodo, Gandalf, Aragorn i Legolas), w których skórze podejmują próbę ostatecznego zniszczenia Pierścienia Władzy, a co za tym idzie – Mrocznego Władcy, Saurona. Rozgrywka w The Lord of the Rings: The Return of the King koncentruje się na starciach z hordami przeciwników, toczonych na dwunastu zróżnicowanych polach bitew; mowa między innymi o Minas Tirith, Polach Pelennoru, Czarnej Bramie czy choćby o Ścieżkach Umarłych. W miarę postępów rozwijamy poszczególnych bohaterów, zyskując dostęp do potężniejszych kombinacji ciosów, które później można wykorzystać w potyczkach. Dodatkową atrakcją wersji na komputery osobiste i konsole stacjonarne są wstawki filmowe pochodzące z trzeciej części filmowej trylogii Władcy Pierścieni oraz soundtrack skomponowany przez Howarda Shore'a. Całość można ukończyć w pojedynkę lub w towarzystwie drugiego gracza.

GCN

Medal of Honor: Wojna w Europie
Medal of Honor: Wojna w Europie

Akcji 7 czerwca 2005

Kolejna konsolowa odsłona rozwijanej przez firmę Electronic Arts serii drugowojennych strzelanin FPS Medal of Honor. Po krótkiej wycieczce w rejony Pacyfiku, tym razem cykl przenosi nas ponownie na areny europejskie, gdzie wcielamy się w postać porucznika Williama Holta, wybranego do wypełnienia szeregu tajnych misji specjalnych w roli dowódcy nowo utworzonego oddziału OSS. Wraz z nim możemy wpłynąć na przebieg czterech wielkich bitew, rozgrywających się we Francji, Afryce Północnej, pod Stalingradem oraz w Ardenach. Medal of Honor: Wojna w Europie składa się z 12 scenariuszy, wypełnionych szeregiem zadań głównych i pobocznych, w których skorzystamy z pokaźnego arsenału 35 rodzajów broni. Oprócz podrasowanej oprawy graficznej oraz fizyki, za którą odpowiada realistyczny silnik Havok 2.0, nowością w serii jest specjalny tryb Rally Mode, po którego aktywowaniu protagonista na chwilę staje się nieśmiertelny, poruszając się szybciej i zabijając przeciwników jednym celnym strzałem.

GCN

Rayman M
Rayman M

Zręcznościowe 24 września 2002

Rayman Arena to stworzona z myślą o rozgrywce wieloosobowej gra zręcznościowa, stanowiąca spin-offową produkcję z serii Rayman. Deweloperzy z koncernu Ubisoft przygotowali dwa warianty zabawy, w których za pośrednictwem sieci LAN lub Internet można ścigać się bądź walczyć z innymi graczami, wcielając się w ulubione postaci z uniwersum Krainy Snów. Na niektórych rynkach gra wydana została pod tytułem Rayman M.

GCN

Tom Clancy's Ghost Recon
Tom Clancy's Ghost Recon

Akcji 11 lutego 2003

Kolejna taktyczna gra akcji promowana nazwiskiem Tom’a Clancy’ego. Tym razem jej bohaterami są członkowie elitarnego oddziału żołnierzy „The Ghosts”, których można spotkać wszędzie tam gdzie toczy się konflikt zbrojny.

GCN

Tony Hawk's American Wasteland
Tony Hawk's American Wasteland

Sportowe 18 października 2005

Tony Hawk’s American Wasteland jest następną grą zręcznościową z serii, firmowanej nazwiskiem znanego amerykańskiego sportowca. System zabawy przypomina dwie odsłony Tony Hawk’s Underground, a akcję umiejscowiono tylko na terenie Los Angeles (obecność prawdziwych lokacji pokroju Hollywood itd.).

GCN

Need for Speed: Hot Pursuit 2
Need for Speed: Hot Pursuit 2

Wyścigi 1 października 2002

Szósta odsłona popularnej serii samochodowej firmy Electronic Arts, rozwijająca pomysły zapoczątkowane w wydanym w 1998 roku Need for Speed III: Hot Pursuit. Podobnie jak w poprzedniczce, akcja gry koncentruje się na rywalizacji z policją, a do dyspozycji graczy oddano kilka trybów rozgrywki, pozwalających wcielić się zarówno w prawdziwych piratów drogowych, jak i goniących ich stróżów prawa, by rywalizować z komputerem bądź znajomymi w sieci. Głównym z nich jest oczywiście tytułowy Hot Pursuit, w którym ścigamy się z przeciwnikami z udziałem policji. Na potrzeby gry przygotowano ponad 20 zróżnicowanych tras, umiejscowionych w terenach miejskich, nadmorskich czy też leśnych. W garażu znajdziemy zaś tradycyjnie dla serii pokaźny wachlarz licencjonowanych samochodów, które podczas rozgrywki będziemy sukcesywnie nabywać za zdobyte w wyścigach punkty. Tytuł cechuje się dopracowaną, trójwymiarową grafiką oraz ścieżką dźwiękową z udziałem wielu znanych wykonawców.

GCN

Rally Championship
Rally Championship

Wyścigi 7 lutego 2003

Konsolowa wersja jednej z bardziej znanych PeCetowych ścigałek. Do wyboru kilkadziesiąt licencjonowanych rajdowych wozów, a także szeroki wachlarz trybów rozgrywki, obejmujący rozbudowany multiplayer dla czterech osób.

GCN

The Simpsons: Hit & Run
The Simpsons: Hit & Run

Akcji 16 września 2003

Wirtualna odsłona przygód zwariowanej żółtej rodzinki, znanej ludziom na całym świecie już od przeszło 14 lat. Za opracowanie gry odpowiedzialna jest firma Radical Entertainment, zaś stworzeniem scenariusza zajęli się ludzie odpowiedzialni za popularny serial telewizyjny.

GCN

F-Zero GX
F-Zero GX

Wyścigi 26 sierpnia 2003

F-Zero GX to kolejna odsłona bardzo popularnej serii, w której zasiadamy za sterami jednego z futurystycznych poduszkowców, ścigając się na bardzo ciekawie zaprojektowanych trasach.

GCN

From Russia with Love
From Russia with Love

Akcji 15 listopada 2005

From Russia with Love to rozbudowana, dynamiczna gra akcji/TPP, opowiadająca o przygodach popularnego agenta 007, czyli Jamesa Bonda. Opisywany produkt w dużej mierze oparto na fabule filmu z 1963 roku (Pozdrowienia z Rosji), aczkolwiek nie brakuje w nim nowych wątków i wydarzeń.

GCN

James Bond 007: Everything or Nothing
James Bond 007: Everything or Nothing

Akcji 17 lutego 2004

James Bond 007: Everything or Nothing to wyprodukowana przez studio EA Redwood Shores dynamiczna gra akcji z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Tytułowy bohater, słynny agent MI-5, próbuje odzyskać skradzioną technologię, która trafiła w ręce niebezpiecznych wywrotowców z Europy Wschodniej. Rozgrywka łączy elementy strzelaniny oraz widowiskowe pościgi z wykorzystaniem rozmaitych pojazdów.

GCN

Tony Hawk's Pro Skater 3
Tony Hawk's Pro Skater 3

Sportowe 13 listopada 2001

Trzecia odsłona popularnego cyklu gier sportowych traktujących o niesamowitych ewolucjach wykonywanych przy użyciu deskorolki. Tony Hawk's Pro Skater 3 przynosi kilka nowości w mechanice i znacznie usprawnioną oprawę audiowizualną.

GCN

F1 2002
F1 2002

Wyścigi 22 czerwca 2002

F1 2002 to kolejna odsłona jednej z najpopularniejszych symulacji wyścigów Formuły 1, zawierająca licencjionowanych kierowców, stajnie, bolidy oraz oryginalne trasy z sezonu Mistrzostw Świata 2002 FIA Formula One.

GCN

Serious Sam: Next Encounter
Serious Sam: Next Encounter

Akcji 12 kwietnia 2004

Serious Sam: Next Encounter w prostej linii kontynuuje jedną z najbardziej kolorowych, odmóżdżonych, aczkolwiek niesamowicie grywalnych pozycji. Wydawcą opisywanej pozycji jest firma Global Star Software.

GCN

Red Faction II
Red Faction II

Akcji 31 marca 2003

Kontynuacja ciepło przyjętego FPS-a z 2001 roku, opracowana przez studio Volition. Akcja gry Red Faction II toczy się pięć lat po wydarzeniach przedstawionych w pierwowzorze – tym razem trafiamy na Ziemię, w sam środek wojny domowej w państwie znanym jako Wspólnota.

GCN

Tony Hawk's Underground
Tony Hawk's Underground

Sportowe 27 października 2003

Gwiazdor deski imieniem Tony Hawk daje pole do popisu właśnie Tobie. Zajmij jego miejsce lub po prostu zostań bardziej sławny, niż sam mistrz.

GCN

007: Agent Under Fire
007: Agent Under Fire

Akcji 13 marca 2002

Strzelanina pierwszoosobowa opowiadająca o tytułowym bohaterze – Jamesie Bondzie. Przygoda słynnego brytyjskiego agenta wywiadu została podzielona na 12 zróżnicowanych misji. W poszczególnych scenariuszach nie brakuje strzelania, walki, pościgów i innych atrakcji. Oczywiście Bond dostaje do dyspozycji mnóstwo różnych gadżetów.

GCN

Burnout
Burnout

Wyścigi 29 kwietnia 2002

Przygotowana przez brytyjskie studio Criterion Games dynamiczna gra wyścigowa, której podstawowym wyróżnikiem są niezwykle efektowne i widowiskowe kraksy w ruchu ulicznym. Burnout oferuje przy tym spory wachlarz zróżnicowanych trybów rozgrywki, choć w początkowej fazie gry ścigamy się głównie w wyścigach tradycyjnych. Kolejne warianty zabawy – takie jak pojedynki jeden na jednego, wyścig z czasem, czy toczące się na podzielonym ekranie wyzwanie dla dwóch graczy – odblokowujemy stopniowo w miarę postępów kampanii. Gra odznacza się typowo zręcznościowym modelem jazdy, w którym przydatny dodatek stanowi pasek turbo, ładowany w zamian za wykonywanie ryzykownych manewrów. Do dyspozycji graczy oddano kilkanaście zróżnicowanych pojazdów, które pomimo braku licencji można bezproblemowo rozpoznać. Większość wyścigów odbywa się w sceneriach miejskich, gdzie nietrudno o liczne kraksy, które możemy oglądać w różnych ujęciach kamery.

GCN

SSX 3
SSX 3

Sportowe 21 października 2003

Trzecia cześć serii SSX bije poprzednie na głowę szczególnie rozbudowaniem. Ilość turniejów, trików, czy rzeczy do odkrycia może Was przestraszyć, niczym wielki, groźny stok przyprawia o dreszcze maniaków śnieżnego szaleństwa.

GCN

Micro Machines
Micro Machines

Wyścigi 17 stycznia 2003

Seria Micro Machines z kolejnymi wydaniami zmienia się tylko w niewielkim aspekcie i to głównie oprawy audio-wizualnej. Idea pozostaje ta sama – wybierz pojazd, którym będziesz sterował i dojedz do mety jako pierwszy.

GCN

Metroid Prime 2: Echoes
Metroid Prime 2: Echoes

Przygodowe 15 listopada 2004

Główną postacią „Metroid Prime 2: Echoes” jest ponownie Samus Aran, intergalaktyczna łowczyni nagród. Wynajęta przez rząd Federacji Galaktycznej, udaje się na planetę Aether, by odnaleźć zaginiony oddział żołnierzy federacji i pomóc mu w powrocie do domu.

GCN