Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Android iOS

Seria Burnout - seria gier

Seria widowiskowych wyścigów samochodowych w stylu arcade. Cykl wykreowany został przez studio Criterion Games, które także zajmuje się jego rozwojem. Właścicielem praw do marki jest natomiast koncern Electronic Arts.

Cykl zadebiutował w 2001 roku grą Burnout, wydaną przez firmę Acclaim w wersjach na konsole PlayStation 2, Xbox i Nintendo Game Cube. Produkcja studia Criterion Games zyskała sympatie graczy za sprawą nietuzinkowego podejścia do wyścigów samochodowych z nastawieniem na ryzykowny styl jazdy oraz niszczenie konkurencyjnych pojazdów. Sukces udało się powtórzyć rok później wraz z premierą Burnout 2: Point of Impact. Problemy finansowe wydawcy sprawiły, że markę przejął pod swoje skrzydła koncern Electronic Arts. Zaowocowało to trzema kolejnym odsłonami cyklu zaliczanymi do głównego nurtu: Burnout 3: Takedown (2004), Burnout Revenge (2005) i Burnout Paradise (2008), a także spin-offami: Burnout Legends (2005), Burnout Dominator (2007) i Burnout Crash! (2011).

Gry z cyklu Burnout nie posiadają wyraźnie nakreślonej fabuły. Zamiast tego gracze wcielają się w role uczestników widowiskowych wyścigów, których trasy biegną na ogół zatłoczonymi arteriami wirtualnych metropolii.

Rozgrywka nastawiona jest na emocjonującą, choć mało realistyczną jazdę samochodami. Większość gier z serii oferuje wiele wariantów zabawy, zarówno w trybie jedno- jak i wieloosobowym. Jedną z najczęściej wybieranych przez graczy jest opcja rozgrywki „crash mode”, w której liczą się nie tylko prędkość i kaskaderskie popisy, ale także uszkodzenia zadane pojazdom rywali.

Jak przystało na gatunek gier wyścigowych, gracze mają dostęp do samochodów różniących się wyglądem nadwozia i podstawowymi parametrami technicznymi. Na ogół wybór modeli aut nie jest szczególnie obfity. Brakuje także licencjonowanych marek, choć w wielu przypadkach z łatwością można rozpoznać źródła inspiracji twórców.

Od strony technicznej gry spod szyldu Burnout bazują na autorskim silniku studia Criterion Games – RenderWare, którego korzenie sięgają połowy lat 90. ubiegłego wieku. Nowsze generacje wspomnianego engine'u zapewniają jednak oprawę audiowizualną nieodbiegającą od standardów jakościowych konkurencyjnych produkcji (np. z serii Need for Speed).

Burnout Crash!
Burnout Crash!

Wyścigi 20 września 2011

Zwariowana minigra samochodowa, stanowiąca poboczną odsłonę zapoczątkowanej w 2001 roku serii wyścigowej studia Criterion Games. Burnout Crash! to produkcja skupiająca się w całości na odwzorowaniu idei tytułowego trybu Crash, będącego jednym ze znaków rozpoznawczych cyklu. Zabawa sprowadza się więc do wywoływania możliwie jak największych karamboli na skrzyżowaniach zatłoczonych ulic. Podczas gry oceniania jest inwencja w powodowaniu stłuczek i w zależności od stopnia spowodowanych zniszczeń, nagradzane są one odpowiednim wynikiem punktowym. W przeciwieństwie do wszystkich poprzednich odsłon serii, tym razem akcję gry obserwujemy z lotu ptaka. Element ten diametralnie zmienia charakter rozgrywki, gdyż podczas jazdy nie możemy zobaczyć tego, co znajduje się daleko przed nami, a kluczem do sukcesu okazuje się przede wszystkim dobry refleks. Osiągane w grze rezultaty możemy porównywać z wynikami innych graczy dzięki znanemu z serii Need for Speed systemowi Autolog.

X360PS3

Burnout Paradise: The Ultimate Box
Burnout Paradise: The Ultimate Box

Wyścigi 3 lutego 2009

Kompletna edycja wydanej na początku 2008 roku gry wyścigowej studia Criterion Games, która okazała się sporym sukcesem i na przestrzeni kolejnych miesięcy doczekała się sporej liczby dodatków DLC. Produkcja przenosi nas do tytułowego, cechującego się otwartą strukturą miasta Paradise City, po którym możemy swobodnie się poruszać, podejmując różnego typu wyzwania wyścigowe. Całość odświeża nieco formułę serii, nie rezygnując jednocześnie z jej charakterystycznych elementów, takich jak zręcznościowy model jazdy i efektowne kraksy w ruchu ulicznym. Pod względem mechaniki Burnout Paradise: The Ultimate Box nie różni się od wydanego rok wcześniej pierwowzoru. W grze znajdziemy jednak wszystkie dodatki DLC, dostępne wcześniej wyłącznie za pośrednictwem PlayStation Network oraz Xbox Live i wprowadzające do gry m.in. motocykle i wyścigi nocne. The Ultimate Box to jednocześnie debiut tej popularnej konsolowej serii na komputerach PC.

PCX360PS3

Burnout Paradise
Burnout Paradise

Wyścigi 22 stycznia 2008

Pełnoprawna kontynuacja zapoczątkowanej w 2001 roku serii wyścigowej autorstwa studia Criterion Games. Akcja gry osadzona została na terenie fikcyjnego miasta Paradise City, obejmującego m.in. wyspę z lotniskiem, zatokę z drapaczami chmur oraz wolne od zabudowań wzgórza, zaś rozgrywka w typowy dla serii sposób polega na dynamicznej jeździe, połączonej z widowiskowymi kraksami i obowiązkowym łamaniem przepisów drogowych. Burnout Paradise odświeża jednak nieco klasyczną formułę serii, a jedną z głównych nowości jest osadzenie akcji w otwartym świecie, po którym możemy swobodnie się poruszać, podejmując kolejne wyzwania. W odróżnieniu od poprzedniczek, rozgrywka koncentruje się też nieco bardziej na typowych wyścigach, zaś znany z wcześniejszych odsłon tryb Crash (zwany tutaj mianem Showtime) stanowi jedynie dodatek, który możemy aktywować w dowolnym momencie zabawy. Całość uzupełniona została zupełnie nowym modelem jazdy oraz silnikiem fizycznym, odpowiedzialnym za uszkodzenia pojazdów.

X360PS3

Burnout Dominator
Burnout Dominator

Wyścigi 6 marca 2007

Kolejna poboczna odsłona popularnej serii wyścigowej Burnout, przygotowana specjalnie dla posiadaczy sprzętu firmy Sony (konsole PlayStation 2 i PlayStation Portable) przez wewnętrzne studia koncernu EA. W porównaniu z poprzednimi częściami cyklu, Burnout Dominator jest pozycją nietypową, w której po raz pierwszy zabrakło jednego ze znaków rozpoznawczych serii, czyli trybu Crash. Zamiast tego twórcy przygotowali jednak cztery całkiem nowe formy zabawy, takie jak Maniac Mode, Drift Challenge, Near Miss Challenge oraz Burnout Challenge. Powróciła także wycofana w trójce opcja burnout, polegająca na aktywowaniu dopalacza po naładowaniu specjalnego paska energii (nabijanego poprzez wykonywanie niebezpiecznych manewrów). Na potrzeby Burnout Dominator przygotowano stosunkowo niewiele, bo tylko 12, tras, umiejscowionych w 8 zakątkach świata. W grze zabrakło też sieciowego trybu multiplayer, a jedyną formą zabawy wieloosobowej jest opcja rywalizacji na wspólnym/podzielonym ekranie.

PS2PSP

Burnout Legends
Burnout Legends

Wyścigi 13 września 2005

Spin-offowa odsłona słynnego cyklu zręcznościowych gier wyścigowych studia Criterion, przygotowana specjalnie z myślą o użytkownikach handheldów Nintendo DS i PlayStation Portable. Burnout Legends stanowi swoistą kompilację trzech pierwszych części serii, które zasłynęły za sprawą czysto zręcznościowego modelu jazdy oraz niezwykle dynamicznych kolizji w ruchu ulicznym. W grze znalazły się znane z poprzedniczek trasy, przemodelowane pod kątem platform przenośnych, oraz 9 zaczerpniętych z Burnout 3 trybów rozgrywki, na czele z mistrzostwami World Tour oraz charakterystycznym dla całego cyklu trybem Crash. Nie zapomniano również o opcji rozgrywki wieloosobowej w trybie lokalnym. W garażu dostępnych samochodów znalazło się blisko 100 modeli znanych z drugiej i trzeciej części serii, podzielonych na kilka zróżnicowanych klas (np. Compact, Muscle, Coupe, Sport, Super, Race Special oraz Heavyweight), z których każda sprawdza się najlepiej w określonych typach wyścigów.

PSPNDS

Burnout Revenge
Burnout Revenge

Wyścigi 13 września 2005

Czwarta pełnoprawna część bestsellerowego cyklu zręcznościowych wyścigów samochodowych, którego cechą charakterystyczną stał się nacisk na powodowanie widowiskowych kraks w ruchu ulicznym. Opracowana ponownie przez studio Criterion Games gra Burnout Revenge stanowi swoistą kwintesencję wszystkich dotychczasowych odsłon serii, oferując rozbudowaną kampanię World Tour, w której ścigamy się w lokacjach wzorowanych na rzeczywistych miastach (np. Detroit, Tokio i Rzym), a także tryb podzielonego ekranu i wieloosobową grę sieciową. Sprawdzone rozwiązania poprzedniczek wzbogacone zostały nieobecnymi dotąd trybami rozgrywki, ulepszonym modelem jazdy, znakomicie oddającym poczucie prędkości, jeszcze bardziej efektownym systemem zniszczeń oraz wyraźnie lepszą szatą graficzną na silniku zapożyczonym z serii Grand Theft Auto. Dodatkowo, wersja na konsolę Xbox 360 oferuje podrasowaną oprawę wizualną w podwyższonej rozdzielczości oraz dedykowany tryb online.

X360PS2XBOX

Burnout 3: Takedown
Burnout 3: Takedown

Wyścigi 7 września 2004

Trzecia odsłona popularnej konsolowej serii wyścigowej, zapoczątkowanej w 2001 roku przez brytyjskie studio Criterion. Burnout 3: Takedown to najbardziej rozbudowana gra cyklu, oferująca imponujący garaż kilkudziesięciu samochodów podzielonych na 12 klas oraz ponad 40 zróżnicowanych tras na trzech kontynentach. Do znanych z poprzedniczek wariantów rozgrywki dołączyły całkiem nowe, co dało w sumie 9 trybów gry dla jednego gracza oraz 7 wieloosobowych, w których bawić może się jednocześnie nawet 16 osób. Największy nacisk położony został oczywiście na będący znakiem rozpoznawczym cyklu tryb Crash, który również poddano pewnym zmianom i ulepszeniom. Wśród nich wymienić warto przede wszystkim możliwość aktywowania dopalacza w dowolnym momencie jazdy, opcję kierowania samochodem podczas kolizji celem spowodowania jeszcze większych uszkodzeń czy też znajdźki, potęgujące dokonane zniszczenia i powiększające końcowy wynik punktowy.

PS2XBOX

Burnout 2: Point of Impact
Burnout 2: Point of Impact

Wyścigi 30 września 2002

Kontynuacja zręcznościowej gry wyścigowej studia Criterion, której największą atrakcję stanowił zaawansowany system zderzeń oraz powodowanych przez nie zniszczeń. Burnout 2: Point of Impact kontynuuje rozwiązania zapoczątkowane w poprzedniczce, koncentrując się na dynamicznych zmaganiach wyścigowych w typowo arcade’owym stylu, urozmaiconych efektownymi i ukazywanymi z różnych ujęć kamery kolizjami. Podstawowym trybem rozgrywki pozostały mistrzostwa, w których zwycięstwa otwierają nam drogę do nowych tras, pojazdów oraz pojedynków o samochód z wymagającymi przeciwnikami. W grze pojawiają się również pościgi, gdzie zasiadając za kółkiem policyjnego radiowozu musimy zatrzymać delikwenta zanim ten osiągnie linię mety. Jednym z głównych wyróżników Burnout 2 jest jednak sławny tryb Crash, w którym zamiast się ścigać – mamy za zadanie spowodować kraksę z udziałem jak największej liczby samochodów, zaś gra dokonane przez nas zniszczenia wynagradza odpowiednią kwotą gotówki.

PS2XBOXGCN

Burnout
Burnout

Wyścigi 1 listopada 2001

Przygotowana przez brytyjskie studio Criterion Games dynamiczna gra wyścigowa, której podstawowym wyróżnikiem są niezwykle efektowne i widowiskowe kraksy w ruchu ulicznym. Burnout oferuje przy tym spory wachlarz zróżnicowanych trybów rozgrywki, choć w początkowej fazie gry ścigamy się głównie w wyścigach tradycyjnych. Kolejne warianty zabawy – takie jak pojedynki jeden na jednego, wyścig z czasem, czy toczące się na podzielonym ekranie wyzwanie dla dwóch graczy – odblokowujemy stopniowo w miarę postępów kampanii. Gra odznacza się typowo zręcznościowym modelem jazdy, w którym przydatny dodatek stanowi pasek turbo, ładowany w zamian za wykonywanie ryzykownych manewrów. Do dyspozycji graczy oddano kilkanaście zróżnicowanych pojazdów, które pomimo braku licencji można bezproblemowo rozpoznać. Większość wyścigów odbywa się w sceneriach miejskich, gdzie nietrudno o liczne kraksy, które możemy oglądać w różnych ujęciach kamery.

PS2XBOXGCN