Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Seria Crusader Kings - seria gier

Seria złożonych gier strategicznych, w których kierujemy działaniami wybranego europejskiego rodu w epoce średniowiecza i na przestrzeni kilku pokoleń zdobywamy coraz większe wpływy. Za stworzenie cyklu, będącego swojego rodzaju spin-offem serii Europa Universalis, odpowiada Paradox Development Studio. Wydawcą pierwszej części była firma Strategy First, a każdej następnej Paradox Interactive.

Pierwsza odsłona serii Crusader Kings, znana również jako Europa Universalis: Mroczne Wieki, została wydana w 2004 roku i stanowiła prolog do Europa Universalis II z 2001 roku. Jej akcja zaczyna się w roku 1066, a kończy w 1419, czyli tuż przed rozpoczęciem drugiej z wymienionych gier. Z tego względu twórcy umożliwili przekonwertowanie zapisów z jednego tytułu do drugiego, by gracze mogli kontynuować rozpoczętą rozgrywkę w późniejszej epoce. Mapa Crusader Kings obejmuje całą Europę i sięga aż do Uralu, Persji i północnej Afryki. Rozgrywka kładzie nacisk na rozszerzanie strefy wpływów naszego rodu i zwiększanie jego prestiżu, co odróżnia tytuł od Europa Universalis, gdzie skupialiśmy się na rozwoju własnego państwa.

Na kontynuację gracze czekali osiem lat. W roku 2012 na półki sklepowe trafiło Crusader Kings II: Mroczne Wieki, rozwijające formułę pierwszej części zarówno w zakresie rozgrywki dla pojedynczego gracza, jak i zabawy wieloosobowej. Znacznie rozbudowano aspekt psychologiczny występujących w grze postaci, dzięki czemu otrzymali oni własną osobowość, ambicje i cele, do których dążą. Z tego względu przed każdym wypowiedzeniem wojny musimy się upewnić, że podlegająca nam szlachta na pewno poprze nas w nadchodzącym konflikcie. Rozgrywkę w CK2 możemy zacząć pomiędzy 1066 a 1337 rokiem, a koniec kampanii przypada na rok 1453. W jej trakcie możemy brać udział w wyprawach krzyżowych, a także rozwijać relację z Kościołem czy nawet ustanawiać własnych antypapieży.

Crusader Kings III ujrzało światło dzienne w 2020 roku. Mapa rozgrywki została powiększona o kolejne regiony w Afryce Środkowej i Indiach, a mechaniki rozwinięte o dodatkowe możliwości prowadzenia dyplomacji i podejmowania działań względem występujących w grze postaci. Sami twórcy uznali CK3 za zwykłą ewolucję i już podczas jej tworzenia zapowiadali dużo podobieństw do poprzednich odsłon.

Trzy główne części serii są znane z ogromu mechanik rządzących rozgrywką, co czyni ją wyjątkowo czasochłonną do opanowania. Jednocześnie twórcy dali radę zaprojektować przejrzysty interfejs, w którym łatwo znaleźć poszczególne funkcje. Służą one do pomnażania majątku naszej dynastii, rozwoju wojska, zdobywania wpływów, prowadzenia dyplomacji z innymi frakcjami, organizowania tajnych działań naszych agentów, kontrolowania społeczeństwa i wielu innych. W trakcie rozgrywki mamy pełną swobodę działań i nie jesteśmy ograniczani żadnymi misjami czy wątkiem fabularnym. Kampanię możemy przechodzić zarówno w pojedynkę, jak i w trybie multiplayer.

W celu urozmaicenia zabawy możemy kupić liczne dodatki DLC rozszerzające podstawowe wersje gier o nowe opcje, frakcje i tereny. Gry z serii Crusader Kings są również bardzo podatne na modowanie. Fani stworzyli do nich mnóstwo własnych rozszerzeń, zmieniających zasady czy balans rozgrywki, lub nawet wprowadzających całkiem nowe światy (Śródziemie, Tamriel, Westeros itp.).

Oprócz trzech podstawowych części, w skład serii Crusader Kings wchodzi również przygodowy spin-off wydany na urządzenia mobilne, Crusader Kings: Chronicles. Gra opowiada o konflikcie pomiędzy Anglikami i Szkotami, a głównym bohaterem jest młody szlachcic Guy de Rose. Odziedziczył on potężny zamek, który musi obronić przed zakusami pewnego bezwzględnego rycerza. Tytuł należy do segmentu gier paragrafowych, skupiających się na opowiadanej historii, i został wzbogacony o elementy RPG. By jakość fabuły gry była jak najlepsza, Paradox zatrudnił do jej opracowania autora licznych powieści historycznych i fantasy, M. Harolda Page’a.

Crusader Kings III
Crusader Kings III

Strategiczne 1 września 2020

Trzecia część serii gier strategicznych rozwijanej przez firmę Paradox Interactive. W Crusader Kings 3 stajemy na czele średniowiecznej dynastii, którą kontrolujemy na przestrzeni kolejnych pokoleń, stopniowo zwiększając jej wpływy. Tytuł pozwala zarówno na zabawę w pojedynkę, jak i na multiplayerową rozgrywkę.

PCPS5XSX

Crusader Kings: Chronicles
Crusader Kings: Chronicles

Przygodowe 20 lipca 2016

Poboczna odsłona popularnej pecetowej serii strategicznej firmy Paradox, zrealizowana w formie mobilnej paragrafówki z elementami RPG. Fabuła Crusader Kings: Chronicles, opracowana przez autora powieści historycznych i fantasy M. Harolda Page'a, przenosi nas w czasy średniowiecza, w sam środek konfliktu między Szkotami i Brytyjczykami. W grze wcielamy się w postać młodego szlachcica imieniem Guy de Rose, który otrzymuje w spadku po ojcu potężny zamek i musi ugruntować swoją pozycję, zyskać szacunek ludności oraz pokrzyżować plany wroga, pragnącego przejąć jego majątek. Mechanizmy zabawy nie odbiegają od standardów gatunku, a rozgrywka sprowadza się do śledzenia w dużym stopniu nieliniowej fabuły i reagowania na zachodzące wydarzenia poprzez wybieranie jednej z dostępnych możliwości działania. Spory nacisk położono też na tworzenie i utrzymywanie relacji z innymi postaciami. Całość wzbogacają lekkie elementy RPG, dzięki którym możemy rozwijać poszczególne statystyki naszego bohatera.

ANDiOS

Crusader Kings II: Mroczne Wieki
Crusader Kings II: Mroczne Wieki

Strategiczne 14 lutego 2012

Kontynuacja wydanej w 2004 roku rozbudowanej gry strategicznej Crusader Kings, stanowiącej osadzoną w realiach średniowiecznych spin-offową odsłonę popularnej serii Europa Universalis, rozwijanej od ponad dekady przez studio Paradox. Akcja gry osadzona jest w XI wieku, a my wcielamy się w dobrze sytuowanego chrześcijańskiego szlachcica, którego celem jest przeprowadzenie swojej dynastii przez mroczne czasy średniowiecza. Podczas zabawy odpowiedzialni jesteśmy za szereg aspektów funkcjonowania naszego królestwa: społecznych, militarnych, dyplomatycznych, religijnych czy feudalnych. Najbardziej zauważalną zmianą w porównaniu do poprzedniczki jest znaczące rozbudowanie aspektu psychologicznego, dzięki któremu większą rolę odgrywać będą relacje społeczne oraz indywidualne motywacje naszych poddanych. Inne zmiany dotknęły m.in. obecności baronów zarządzających prowincjami, usług nadwornego szpiega, zwiększenia roli kobiet czy rozbudowania stosunków z Kościołem.

PC

Europa Universalis: Mroczne Wieki
Europa Universalis: Mroczne Wieki

Strategiczne 18 kwietnia 2004

Kontynuacja (i zarazem spin-off) wydanej w 2001 roku gry strategicznej Europa Universalis II, koncentrującej się na losach świata w ciągu 400 lat (1419-1820). Pod względem ram czasowych, gra Crusader Kings (dostępna w Polsce pod nazwą Europa Universalis: Mroczne Wieki) stanowi swoisty prolog do wspomnianej pełnoprawnej odsłony cyklu, cofając graczy znacznie wcześniej i pozwalając im pokierować losami mocarstw europejskich w okresie 1066-1419 r. Podobnie jak w przypadku poprzedniczki, gra stanowi wierną symulację ówczesnej sceny politycznej, uwzględniającą typowe dla opisywanego okresu zależności dyplomatyczne, społeczne, militarne, religijne i feudalne. Największa różnica między obiema grami polega zaś na tym, że w Crusader Kings położono nacisk nie na sam rozwój państwa, ale stopniowe budowanie prestiżu oraz strefy wpływów swojej dynastii. Sporą innowację stanowi też nowy system walki, wiernie oddający różnice w sile ataku jednostek poszczególnych państw.

PC