Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Android iOS

Seria XCOM - seria gier

Utrzymany w realiach science-fiction cykl taktycznych strategii. Marka wykreowana została przez studia Mythos Games i MicroProse. Aktualnie stanowi ona własność intelektualną koncernu Take-Two Interactive i rozwijana jest przez podległe mu ekipy deweloperskie (w tym Firaxis Games, 2K Marin i Irrational Games).

Początki serii X-COM to rok 1994 i wydana wówczas gra UFO: Enemy Unknown (znana także jako X-COM: UFO Defense oraz X-COM: Enemy Unknown). Tytuł okazał się przebojem na komputerach PC i Amgia oraz konsoli PlayStation, co zachęciło twórców do przygotowania kontynuacji. Następne lata przyniosły pięć kolejnych odsłon cyklu: X-COM: Terror from the Deep (1995), X-COM: Apocalypse (1997), X-COM: Interceptor (1998), X-COM: First Alien Invasion (1999) i X-COM: Enforcer (2001). W planach były również X-COM: Genesis i X-COM: Alliance, jednak nie doszło do ich wydania, a rozwój serii na kilka lat został zatrzymany. W 2005 roku prawa do marki wykupił koncern Take-Two Interactive. Na nową grę gracze musieli jednak poczekać do 2012 roku i premiery XCOM: Enemy Unknown autorstwa studia Firaxis Games. Niemal w tym samym czasie firma 2K Games zapowiedziała również wydanie spin-offowej strzelaniny XCOM (obecnie The Bureau: XCOM Declassified).

Wspólnym mianownikiem gier z cyklu X-COM jest motyw walki z kosmitami zagrażającymi Ziemi. Użyty w tytule skrót pochodzi od nazwy Extraterrestrial Combat Unit (Pozaziemska Jednostka Bojowa), jaką nosi fikcyjna agencja rządową zajmującą się zwalczaniem obcych.

W większości gier z serii gracz dowodzi kilkuosobowym oddziałem żołnierzy, a jego zadaniem jest wyeliminować kosmitów. Rozgrywka ma charakter taktycznych potyczek, najczęściej z zastosowaniem mechaniki walki opartej na systemie turowym.

XCOM: Enemy Unknown Plus
XCOM: Enemy Unknown Plus

Strategiczne 22 marca 2016

Rozszerzona wersja taktycznej strategii turowej XCOM: Enemy Unknown studia Firaxis Games, stanowiącej restart kultowej serii firmy Microprose z lat 90. ubiegłego wieku. Fabuła gry opowiada historię pierwszego konfliktu ludzkości z pozaziemską cywilizacją, a podczas zabawy wcielamy się w głównodowodzącego organizacją XCOM, której zadaniem jest odparcie inwazji kosmitów i odkrycie wykorzystywanych przez nich technologii. Rozgrywka toczy się na dwóch płaszczyznach. Tryb strategiczny pozwala nam na rozwijanie naszej bazy, prowadzenie badań naukowych oraz zarządzanie produkcją sprzętu i uzbrojenia. Po otrzymaniu wiadomości o aktywności Obcych, udajemy się na rozgrywane w systemie turowym misje, w których dowodzimy grupką doskonale wyszkolonych żołnierzy, a naszym celem jest zwykle zabicie wszystkich kosmitów na mapie. XCOM: Enemy Unknown Plus zawiera grę podstawową wraz z wydanym rok później dodatkiem XCOM: Enemy Within, wprowadzającym nowe surowce, bronie, mapy, ulepszenia i umiejętności.

PSV

XCOM 2
XCOM 2

Strategiczne 5 lutego 2016

Turowa strategia taktyczna w realiach science-fiction, stanowiąca bezpośrednią kontynuację gry XCOM: Enemy Unknown z 2012 roku. Za oba tytuły odpowiada doświadczone studio deweloperskie Firaxis Games, założone przez legendarnego Sida Meiera. Akcja gry toczy się 20 lat po wydarzeniach ukazanych w pierwowzorze. Mimo bohaterskiej walki z najeźdźcami z kosmosu, siły Ziemian okazały się bezsilne, wskutek czego Niebieska Planeta ostatecznie wpadła w ręce wrogich ras. Resztki paramilitarnej organizacji XCOM działają jednak nadal i z ukrycia, za pomocą działań partyzanckich, starają się odzyskać kontrolę nad planetą. Mechanika rozgrywki kontynuuje rozwiązania znane z poprzedniczki, dzieląc się na warstwę strategiczną, w której zarządzamy naszą mobilną bazą i wynajdujemy nowe technologie, oraz taktyczną – polegającą na rozgrywanych w systemie turowym potyczkach z obcymi. Nowością w grze są losowo generowane mapy oraz wyraźnie usprawniony model walki i wydawania rozkazów.

PCPS4XONE

XCOM: Enemy Within
XCOM: Enemy Within

Strategiczne 12 listopada 2013

Pierwszy duży dodatek do wydanej w 2012 roku taktycznej strategii science-fiction XCOM: Enemy Unknown. Stworzone przez ekipę deweloperską studia Firaxis Games rozszerzenie XCOM: Enemy Within wzbogaca bazową wersję gry o szereg nowości. Jedną z najważniejszych jest nowy typ surowca – meld, czyli rodzaj roju mikroskopijnych robotów-organizmów, które potrafią zmodyfikować ludzki genotyp. Pozwala to na ulepszanie ludzkiego ciała oraz bezproblemowe korzystanie z elementów mechanicznych. Rozszerzenie wprowadza również nową klasę żołnierza – Mec Trooper wraz ze specjalnym budynkiem do jego „produkcji”, dwa nowe rodzaje obcych – poszukiwacz i mechtoid, a także ludzką organizację EXALT, która z pomocą technologii kosmitów zamierza przejąć kontrolę nad światem. Nie zabrakło także nowych rodzajów uzbrojenia, umiejętności i map do potyczek wieloosobowych.

PCX360PS3ANDiOS

The Bureau: XCOM Declassified
The Bureau: XCOM Declassified

Akcji 20 sierpnia 2013

Taktyczna strzelanina z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPS), stanowiąca spin-offową odsłonę cyklu XCOM. Tytuł wyprodukowany został przez studio 2K Marin, znane przede wszystkim z gry BioShock 2. Akcja The Bureau: XCOM Declassified toczy się w latach 60. ubiegłego wieku, ukazując początki zmagań organizacji XCOM z kosmitami. Główny bohater – agent William Carter – wysyłany jest do miejsc, w których nawiązano kontakt z obcymi z zadaniem siłowego rozwiązania problemu. Rozgrywka zaprojektowana została wyłącznie z myślą o zabawie w trybie jednoosobowym, a jedynym wsparciem dla gracza są partnerzy kontrolowani przez komputerową sztuczną inteligencję. Od strony technicznej gra bazuje na możliwościach popularnego silnika Unreal Engine 3, zapewniającego wysokiej jakości oprawę wizualną.

PCX360PS3

XCOM: Enemy Unknown
XCOM: Enemy Unknown

Strategiczne 9 października 2012

Osadzona w realiach science-fiction turowa gra strategiczna, będąca wznowieniem kultowej serii, zapoczątkowanej w 1994 roku grą UFO: Enemy Unknown. Za jej powstanie odpowiada doświadczone studio Firaxis Games, założone przez Sida Meiera. Fabuła gry nie kontynuuje wątków swych poprzedniczek, opowiadając nową historię rywalizacji ludzkiej rasy z agresywną cywilizacją obcych. Celem ochrony naszej planety stworzona zostaje specjalna organizacja X-COM, której poczynaniami pokierujemy w trakcie gry. Rozgrywka toczy się na dwóch płaszczyznach. W trybie strategicznym, pozwalającym na planowanie ruchów, prowadzenie badań i rozwój technologii oraz produkcję sprzętu i uzbrojenia zabawa toczy się w czasie rzeczywistym. Właściwe starcia z oddziałami obcych rozgrywane są zaś w klasycznym systemie turowym. Znaczna część misji generowana jest losowo, co pozwala uniknąć powtarzalności rozgrywki. Akcja ukazana jest w pełnym trójwymiarze, zaś silnik gry pozwala m.in. na pełną destrukcję otoczenia.

PCX360PS3ANDiOS

X-Com: Enforcer
X-Com: Enforcer

Akcji 19 kwietnia 2001

Osadzona w realiach popularnej serii X-COM firmy Microprose trzecioosobowa gra akcji, poruszająca po raz kolejny temat walki ludzi z kosmicznymi najeźdźcami. Fabuła gry X-Com: Enforcer osadzona została na początku XXI wieku, a podczas zabawy wcielamy się w jednego z członków tytułowej organizacji, którego zadaniem jest uratowanie planety przed atakiem obcej rasy. Tym razem jednak akcję gry obserwujemy z perspektywy trzeciej osoby, kierując tzw. Enforcerem – czyli robotem będącym największym osiągnięciem militarnym ziemskich naukowców. Uzbrojony w najnowsze zdobycze techniki mech wysyłany jest w kolejne miejsca inwazji Obcych z zadaniem wyeliminowania wszystkich przeciwników oraz zniszczenia ich instalacji i teleportów. W grze czeka nas 30 misji, rozgrywanych m.in. na ulicach miast, podziemnych tunelach czy na dachach wieżowców. W przerwach pomiędzy kolejnymi zadaniami mamy zaś możliwość ulepszania Enforcera poprzez montowanie kolejnych elementów, zwiększających jego zdolności bojowe.

PC

X-COM Interceptor
X-COM Interceptor

Symulacje 15 czerwca 1998

Czwarta odsłona przebojowego cyklu gier firmy Microprose, opowiadających o rywalizacji ludzi z agresywną rasą Obcych. W odróżnieniu od wcześniejszych części serii, X-COM: Interceptor nie jest już jednak klasyczną grą strategiczną, ale łączy niektóre rozwiązania poprzedniczek z gatunkiem kosmicznego symulatora. Podczas zabawy stajemy ponownie na czele tytułowej organizacji X-COM i zajmujemy się zarządzaniem bazą poprzez pozyskiwanie funduszy, stawianie nowych budynków czy dbanie o jej ustawiczny rozwój technologiczny. Podstawową różnicę stanowi jednak całkowita rezygnacja z rozgrywanych w systemie turowym taktycznych potyczek kosmitami. W zamian za to, po wykryciu statku Obcych zasiadamy za sterami jednego z sojuszniczych myśliwców i uczestniczymy w dynamicznych walkach w przestrzeni kosmicznej. Opisywana produkcja to także pierwsza odsłona serii umożliwiająca zabawę w trybie multiplayer dla 2-8 graczy, oferującym trzy różne typy misji do wykonania.

PC

X-COM: Apocalypse
X-COM: Apocalypse

Strategiczne 13 maja 1997

Trzecia odsłona popularnej serii turowych gier strategicznych firmy Microprose, w których stajemy na czele organizacji o nazwie X-COM, powołanej celem ochrony Ziemi przed atakami Obcych. W ogólnych założeniach rozgrywka przebiega tu niemal identycznie, jak w poprzednich odsłonach cyklu. Podczas zabawy budujemy i rozwijamy kolejne bazy, prowadzimy badania nad rozwojem technologii i wynajmujemy oraz wyposażamy naszych żołnierzy. Wszystko zaś po to, by wysyłać ich w kolejne misje, których celem jest oczyszczenie obszarów opanowanych przez Obcych. Mimo to gra X-COM: Apocalypse pełna jest zmian i nowości, z czego najważniejszą wydaje się nowy teatr działań. Tym razem nie jest to już bowiem cała Ziemia, ale potężna metropolia Mega-Prime, w której funkcjonują różne niezależne organizacje, prowadzące działalność nie zawsze sprzyjającą naszej sprawie. Poza ulepszoną oprawą audiowizualną, na uwagę zasługuje także nowość: reakcje poszczególnych grup społecznych na podejmowane przez gracza działania.

PC

X-COM: Terror from the Deep
X-COM: Terror from the Deep

Strategiczne 27 października 1995

Kontynuacja osadzonej w realiach science fiction, przebojowej strategii turowej firmy Microprose z 1994 roku. Akcja X-COM: Terror from the Deep rozpoczyna się 40 lat po wydarzeniach znanych z poprzedniczki, w której tytułowa organizacja powołana do ochrony Ziemi pokonała najeźdźców z kosmosu. Okazało się jednak, że niektóre z zestrzelonych statków Obcych spadły do oceanu, gdzie ocalali kosmici stworzyli podwodne bazy i stamtąd przypuścili kolejny atak na ludzi. Jako głównodowodzący siłami X-COM gracz musi zaś wybudować i rozwinąć podwodne bazy, a następnie sformować nowe oddziały, które przechwycą łodzie Obcych, unicestwią ich załogi i dostarczą naukowcom cenne obiekty do badań. W stosunku do poprzedniczki rozgrywka nie uległa znaczącym zmianom, choć w grze zastosowano ulepszony interfejs i unowocześniony silnik graficzny. Więcej jest też gatunków Obcych, technologii oraz broni i wyposażenia, z którego korzystać mogą nasi żołnierze.

PC

UFO: Enemy Unknown (1994)
UFO: Enemy Unknown (1994)

Strategiczne 23 września 1994

Opracowana przez doświadczoną firmę Microprose i osadzona w realiach science fiction turowa gra strategiczna z elementami symulacji oraz RPG. Akcja gry UFO: Enemy Unknown przenosi nas do alternatywnej wersji roku 1999, w którym to gracze stają na czele organizacji o nazwie X-COM, powołanej celem zapobieżenia ewentualnym atakom wrogich ras z kosmosu. Kiedy z różnych zakątków Ziemi docierają kolejne meldunki o licznych zaginionych, terroryzowanych miejscowościach oraz okropnych eksperymentach genetycznych na ludziach i zwierzętach, żołnierze X-COM muszą wkroczyć do akcji. Rozgrywka podzielona jest na dwa zasadnicze aspekty. W części ekonomicznej zajmujemy się zarządzaniem budżetem organizacji, budową baz i wyposażaniem ich w niezbędny sprzęt, a także wyznaczamy kierunek rozwoju badań naukowych. W części strategiczno-symulacyjnej zajmujemy się wykrywaniem i zestrzeliwaniem obiektów UFO, a następnie wysyłamy na miejsce żołnierzy, którzy muszą oczyścić teren z ocalałych kosmitów.

PC

X-Com: Alliance
X-Com: Alliance

Akcji prace wstrzymane

Planowany, lecz finalnie nieukończony projekt firmy Microprose, mający stanowić kolejną odsłonę popularnej w latach 90. serii X-COM. W przeciwieństwie do głównych części cyklu, będących rozbudowanymi strategiami turowymi, X-Com: Alliance stanowił połączenie klasycznej strzelaniny FPS z elementami taktycznymi, znanymi z takich gier jak SWAT czy seria Tom Clancy’s Rainbow Six. Do dyspozycji gracza oddano czterech komandosów, których celem było pokonanie szeregu misji o rosnącym stopniu trudności i ostateczny powrót do domu. Mimo że w arsenale naszych podkomendnych znalazła się cała masa zróżnicowanego uzbrojenia, X-COM: Alliance nie był dynamiczną grą akcji, a do sukcesu w kolejnych misjach niezbędne było dokładne zaplanowanie całej akcji oraz kolejnych posunięć poszczególnych członków ekipy. Całość wykorzystywała zaś zmodyfikowany silnik Unreal Engine i odznaczała się efektowną, w pełni trójwymiarową oprawą graficzną.

PC