Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Seria The Sims - seria gier

The Sims to cykl gier stworzonych przez studio Maxis i wydawanych przez Electronics Arts od 2000 roku. Gry z serii można określić jako symulatory życia, w których kierując stworzonymi przez nas awatarami, odgrywamy sceny z życia codziennego, ale i budujemy im domy, które następnie może umeblować zgodnie z własną wizją. Cykl sprzedał się w ponad 200 milionach egzemplarzy, co sprawia, że znalazł się w gronie najlepiej sprzedających się gier na całym świecie i dwukrotnie trafił do Księgi Rekordów Guinessa.

Pierwsza odsłona serii, zatytułowana po prostu The Sims, trafiła na komputery osobiste 4 lutego 2000 roku. Za jej powstanie odpowiedzialny jest Will Wright, posiadający wówczas doświadczenie w tworzeniu symulatora miasta (SimCity 1989), czy symulatora życia mrówek (SimAnt 1992). Inspiracją do stworzenia gry The Sims był przykry dla twórcy incydent w 1991 roku, w którym to spalił się jego dom. Planując budowę nowego lokum i jego szczegółowe umeblowanie, wpadł na pomysł przeniesienia tego doświadczenia do świata wirtualnego. Firma Maxis była sceptycznie nastawiona do pomysłu Wrighta i niezbyt hojnie obdarzyła go budżetem, co zmieniło się w 1997 roku, wraz z wykupieniem studia przez Electronics Arts, które, znając sukces SimCity, dostrzegło w projekcie duży potencjał. Gra okazała się ogromnym sukcesem i doczekała się 7 rozszerzeń (takich jak Zwierzaki, Abrakadabra czy Randka), dwóch edycji specjalnych, a także trafiła na różne platformy - PC, PlayStation 2, Nintendo GameCube i Xboksa. W ciągu pięciu lat gra sprzedała się na świecie w ponad 16 milionach egzemplarzy.

W 2004 roku przyszedł czas na drugą odsłonę gry - The Sims 2, umiejscowioną 25 lat po The Sims. Nie obyło się w niej bez znaczących zmian - zarówno w warstwie graficznej, która w przeciwieństwie do poprzedniczki oferowała całkowicie trójwymiarowe otoczenie, ale jak i w mechanice. Zwiększona kontrola nad postaciami, szczegółowy kreator simów, życiowe aspiracje, 7 cyklów życia (od okresu niemowlęcego do starości), dodatkowe miasta to tylko część z nich. Gra otrzymała 8 dużych rozszerzeń i 9 pakietów akcesoriów. The Sims 2 okazało się jeszcze większym sukcesem z 90 punktową oceną na Metacritic i ponad milionową sprzedażą w ciągu 10 dni od premiery. Ostatecznie gra trafiła praktycznie na każdą dostępną wówczas platformę - PC, PlayStation 2, Xbox, Nintendo DS, PlayStation Portable, Game Boy Advance i GameCube.

Trzecia część The Sims miała swoją premierę w 2009 roku, pomimo ogłoszenia prac nad nią przez Electronics Art już w 2006 roku. Tym razem twórcy postawili na interaktywne i tętniące życiem otoczenie, pory roku, wzbogacone o nowe możliwości tryby kreacji sima i budowy domów oraz inne elementy. The Sims 3 trafiło zarówno na PC, konsole stacjonarne i mobilne, a nawet na smartphony, sprzedając ponad 10 milionów kopii. Standardem dla serii było wypuszczenie 11 dużych rozszerzeń i 9 pakietów akcesoriów.

Najnowsza ciągle rozwijana odsłona serii - The Sims 4 - miała miejsce w maju 2013 roku. Mimo dobrej sprzedaży gra zbierała mieszane opinie głoszące o ubogiej zawartości. Zmieniło się to na przestrzeni lat wraz z darmowymi łatkami wypuszczanymi przez studio, a także wydawanymi cyklicznie płatnymi rozszerzeniami. Dzięki nim gracze mogli wykreować wampira, syrenę czy chociażby obcego, zasiedlając jedno z wielu dostępnych miast, w których kontrolowane simy mogły podjąć się różnorakich aktywności - od tresowania zwierząt i łowienia ryb, po zdobywanie sławy w świecie social mediów i branie udziału w ulicznych festiwalach tematycznych.

Jednak oprócz czterech głównych odsłon gry i wydawanej do nich dodatkowej zawartości seria The Sims doczekała się licznych spin-offów. W tym odsłon nastawionych na rozgrywkę wieloosobową, takich jak The Sims Online z 2002 i The Sims Social (dostępne przez platformę Facebook) z 2011 roku czy nastawione na role play The Sims Medieval oparte na silniku trzeciej odsłony gry. Ciesząc się popularnością również na konsolach, seria (nie licząc głównych części cyklu) otrzymała takie tytuły jak przedstawiające simsy w wersji Chibi My Sims z 2010 roku, The Sims FreePlay czy The Sims Mobile.

Project Rene
Project Rene

Symulacje jeszcze nie ogłoszona

Project Rene jest kolejną częścią The Sims - znanej serii symulatorów życia od studia EA Maxis i wydawcy Electronic Arts. Produkcja znacznie rozbudowuje tryb budowania, przywracając między innymi paletę kolorów.

PCPS5XSX

The Sims Mobile
The Sims Mobile

Symulacje 7 marca 2018

Kolejna próba przeniesienia na grunt urządzeń mobilnych bestsellerowej serii symulatorów życia, rozwijanej przez studia koncernu Electronic Arts. Zgodnie z tradycją cyklu, The Sims Mobile koncentruje się na symulowaniu i kształtowaniu życia naszych wirtualnych postaci. Przystępując do zabawy, możemy decydować o ich wyglądzie, cechach osobowości oraz celach życiowych, obejmujących zarówno karierę zawodową, jak i hobby. W trakcie zabawy możemy modyfikować lokum postaci, wybierając spośród szerokiej gamy mebli, ozdób i akcesoriów, a w miarę postępów rozgrywki odblokowujemy masę dodatkowych aktywności oraz ciekawych lokacji poza miejscem zamieszkania. Swoistą nowością w serii jest możliwość kształtowania rozwoju całych rodzin. Kiedy nasza postać zrealizuje swoje cele i przejdzie na emeryturę, otrzymujemy możliwość odblokowania nowych zainteresowań oraz ścieżek kariery w kolejnych pokoleniach. W ten sposób np. osiągnięcia dziadka mogą zainspirować jego dzieci lub wnuki do podążenia podobną drogą życiową.

ANDiOS

The Sims 4
The Sims 4

Symulacje 2 września 2014

Gracze The Sims 4 ponownie mają okazję pokierować życiem wirtualnej rodziny. Edytor postaci pozwala nie tylko zdecydować o cechach fizycznych każdego z Simów, ale także określić jego osobowość, charakter i aspiracje. The Sims 4 oferuje znacznie więcej funkcji społecznościowych.

PCPS4XONE

The Sims FreePlay
The Sims FreePlay

Symulacje 15 grudnia 2011

Spin-off bestsellerowej serii The Sims, dostępny jako gra typu free-to-play. Za powstanie The Sims FreePlay odpowiada ekipa studia Firemonkeys, specjalizująca się w produkcjach mobilnych. Podobnie jak w dużych odsłonach cyklu, celem zabawy jest kierowanie życiem wirtualnych postaci i decydowanie o tym, czym się zajmą, gdzie zamieszkają lub z kim się zaprzyjaźnią. Rozgrywka ma formę piaskownicy, a więc gracz może dowolnie pokierować losami swoich podopiecznych – wysłać ich do pracy, zaprowadzić w ciekawe miejsca w mieście, gdzie spędzą czas wolny, pomóc nawiązywać znajomości, a nawet zawrzeć związek małżeński i wydać na świat potomstwo. Oprócz kierowania życiem Simów, gracz może projektować wnętrza ich mieszkań czy też pielęgnować ogrody. Rozgrywka toczy się w czasie rzeczywistym, a jedynym ograniczeniem jej swobody jest czas potrzebny na wykonanie rozmaitych akcji – oczekiwanie możemy jednak skrócić, korzystając z systemu mikrotransakcji. Za prawdziwe pieniądze da się też dokupić ekskluzywne elementy wyglądu i wyposażenia wnętrz.

ANDiOSWP

The Sims Social
The Sims Social

Symulacje 9 sierpnia 2011

The Sims Social jest przeglądarkową wersją popularnego symulatora życia. Produkcją gry zajęło się studio Playfish na zlecenie koncernu Electronic Arts, który posiada prawa do marki The Sims. Korzystając z aplikacji dostępnej na portalu społecznościowym Facebook, gracze mają okazję stworzyć własnego bohatera i pokierować jego codziennym funkcjonowaniem.

WWW

The Sims: Średniowiecze
The Sims: Średniowiecze

Symulacje 22 marca 2011

The Sims: Średniowiecze to spin-offowa odsłona popularnego cyklu symulacji życia The Sims. Produkcją gry zajęło się studio Maxis. Zgodnie z sugestią zawartą w tytule, akcja The Sims: Średniowiecze toczy się w epoce Średniowiecza, która jednak prezentowana jest z przymrużeniem oka. Podobnie jak w pozostałych grach z serii The Sims, gracz musi zatroszczyć się o potrzeby wirtualnej postaci. Zależnie od wybranej profesji (np. król, rycerz, czarodziej, bard, kowal) wydarzenia ukazane są z innej perspektywy, co dotyczy także dostępnego zestawu misji. Twórcy The Sims: Średniowiecze położyli duży nacisk na immersję, pozwalając graczom w znacznym stopniu wpływać na kształt świata gry, w tym również wygląd bohaterów.

PCiOSWP

The Sims 3
The Sims 3

Symulacje 2 czerwca 2009

Trzecia pełnoprawna odsłona cyklu symulacji życia The Sims. Gra wyprodukowana została przez zespół deweloperski The Sims Studio we współpracy ze studiem Maxis oraz koncernem Electronic Arts. Zgodnie ze schematem serii, The Sims 3 pozwala przejąć kontrolę nad życiem wirtualnych postaci – od narodzin aż do śmierci. Zadaniem gracza jest troska o zaspokojenie potrzeb każdego z Simów, dotyczących m.in. relacji towarzyskich, spraw rodzinnych oraz kariery zawodowej. Nowości wprowadzone w The Sims 3 to przede wszystkim system marzeń oraz osobowość bohatera, na którą składa się pięć dominujących cech jego charakteru. W porównaniu z wcześniejszymi odsłonami cyklu spore zmiany przeszła trójwymiarowa oprawa wizualna gry.

PCX360PS3ANDiOSWPWiiNDS3DS

The Sims 2
The Sims 2

Symulacje 17 września 2004

Kontynuacja bijącej rekordy popularności gry symulacyjnej The Sims (2000). Dewelopingiem The Sims 2 zajęło się studio Maxis (SimCity, EA Land i inne) we współpracy z koncernem Electronic Arts. Gracze ponownie mają okazję zaopiekować się wirtualnymi postaciami, kierując ich poczynaniami przez niemal całe życie – od wczesnego dzieciństwa aż do późnej starości. Celem zabawy jest osiągnięcie możliwie jak najwyższego wyniku Life Score, obrazującego intensywność ważnych wydarzeń w życiu bohatera. W porównaniu z pierwowzorem, The Sims 2 oferuje bardziej rozbudowany system tworzenia Simów, a także znacznie większy asortyment przedmiotów, jakie wprowadzić można do ich otoczenia. Zastosowanie wydajnego silnika graficznego pozwoliło natomiast zaprezentować wirtualne życie Simów w pełnym trójwymiarze.

PCPS2PSPNDSXBOXGBAGCN

The Sims: Bustin' Out
The Sims: Bustin' Out

Symulacje 2 grudnia 2003

The Sims: Bustin' Out jest grą łączącą elementy przygodówki i symulatora życia. Za produkcję odpowiada ekipa studia deweloperskiego Maxis. Gracze kierują poczynaniami nastolatka (chłopca lub dziewczynki), który trafił na farmę swego wujka, by nauczyć się wielu przydatnych w życiu umiejętności.

PS2XBOXGBAGCN

EA-Land
EA-Land

Symulacje 17 grudnia 2002

Kolejna produkcja spod szyldu The Sims – bestsellerowego cyklu symulacji życia, nad którym pieczę sprawuje studio EA Maxis, wcześniej znane pod nazwą Maxis Software. W przeciwieństwie do poprzedniczek nastawionych na samotną rozgrywkę The Sims Online jest grą typu MMO. Zabawę rozpoczynamy więc z niewielkim skrawkiem ziemi, który musimy właściwie zagospodarować – możemy zbudować na nim swój dom lub otworzyć interes pokroju muzeum, siłowni lub kawiarni. Dalej nic nie stoi na przeszkodzie, by poznawać swoich sąsiadów i nawiązywać mniej lub bardziej przyjazne relacje z innymi graczami, a nawet połączyć z nimi siły, wznosząc dom wielorodzinny, prowadząc wspólne interesy czy wprowadzając nowy kult religijny. Zmagania koncentrują się na podnoszeniu standardu życia tytułowych Simów i gromadzeniu jak największego majątku. W dniu 1 sierpnia 2008 r. serwery gry zostały oficjalnie zamknięte.

PC

The Sims
The Sims

Symulacje 2 lutego 2000

Przebojowa gra symulacyjna, wyprodukowana przez specjalizujące się w tym gatunku studio Maxis (SimCity, SimTown i inne). The Sims pozwala graczowi zaopiekować się wirtualną rodziną tytułowych Simów. Zabawa polega na zaspokajaniu rozmaitych potrzeb życiowych postaci – od typowo fizjologicznych (jedzenie, toaleta, higiena itp.), poprzez relacje towarzyskie, aż po karierę zawodową. Gracz ma również dużą swobodę w rozbudowywaniu rodowej posiadłości, którą wyposażyć można w wiele przydatnych Simom przedmiotów. Rozgrywka opiera się na bardzo prostych zasadach i pozbawiona jest elementów przemocy, co stanowi wyraźny ukłon w stronę odbiorców z rynku casuali. Uwagę zwraca specyficzny humor zawarty w grze i spora ilość zabawnych animacji towarzyszących reakcjom postaci.

PCPS2XBOXGCN