Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Seria Don't Starve - seria gier

Seria przygodowych gier akcji z silnie zarysowanymi elementami survivalu i roguelike. Za proces deweloperski i wydawniczy odpowiada kanadyjskie niezależne studio Klei Entertainment, znane z takich tytułów jak Mark of the Ninja, Eets czy Shank. Cykl powstał w okresie największej popularności gier nastawionych na przetrwanie, a jedną z jego głównych inspiracji był niezwykle popularny Minecraft.

Pierwsza część ukazała się w 2013 roku, początkowo na komputerach osobistych, a w następnych także na konsolach PlayStation 3 i PlayStation 4 oraz Xbox One (z pominięciem Xbox 360). Tytuł zawierał wszystkie podstawowe mechaniki, z których część została wprowadzona w wyniku próśb i sugestii ze strony graczy testujących wersję beta. W 2014 roku na rynku pojawiło się pierwsze oficjalne rozszerzenie zatytułowane Don’t Starve: Reign of Giants. Dodatek znacząco utrudnił rozgrywkę, przede wszystkim poprzez zmiany w mechanice, przez co nawet obeznani z grą użytkownicy musieli wypracować nowe strategie. Wśród najważniejszych innowacji warto wymienić dodanie dwóch pór roku – jesieni i wiosny, a także nieobecne wcześniej biomy, stworzenia (w tym tytułowych gigantów), schematy i znajdźki. Opcje sieciowe znalazły się w grze dopiero dwa lata później. Samodzielny dodatek Don't Starve Together umożliwił zabawę maksymalnie sześciu graczom, zarówno w trybie prywatnym ze znajomymi, jak i publicznym, z dobranymi przez algorytm nieznajomymi. W tym samym roku na rynek trafiło rozszerzenie Don't Starve: Shipwrecked, wprowadzające do gry możliwość podróżowania po morzach, uwzględniając przy tym nowe możliwości i niebezpieczeństwa z nimi związane. Tytuł został opracowany przez studio Capybara Games.

Cykl doczekał się także konwersji na konsole przenośne – PlayStation Vita i Wii U. Wydana na przełomie 2014 i 2015 roku gra Don't Starve: Giant Edition wykorzystywała funkcjonalności charakterystyczne dla handheldów. Seria – w postaci Don't Starve: Pocket Edition – trafiła też na urządzenia mobilne, działające w oparciu o systemy operacyjne Android i iOS.

Podstawowym zadaniem gracza w serii Don't Starve jest przetrwanie w niesprzyjających warunkach. W związku z tym wskaźnikiem, który najlepiej ilustruje nasz sukces, jest stale widoczna na ekranie liczba przeżytych dni. Początkowo bohaterem gry jest Wilson – wiktoriański naukowiec – jednak z czasem możemy odblokowywać kolejne grywalne postacie.

Domyślnym trybem gry jest Sandbox Mode, w którym na własną rękę eksplorujemy świat. Jednakże po napotkaniu obiektu oznaczonego jako Maxwell's Door możemy rozpocząć kampanię składającą się z pięciu etapów. Głównym przeciwnikiem gracza jest w niej Maxwell, który stawia przed nim kolejne wyzwania. Ukończenie ciągu misji lub śmierć powodują powrót do trybu Sandbox Mode.

Rytm naszych działań wyznacza cykl dnia i nocy. Za dnia zajmujemy się głównie eksploracją, zbieraniem jedzenia i opału, oraz konstruowaniem przedmiotów i budowaniem bazy. Nocą na żer wychodzą niebezpieczne bestie, a naszym podstawowym zmartwieniem staje się podtrzymywanie oświetlenia (bez którego jesteśmy bezbronni) oraz walka z czającymi się w mroku stworzeniami. Każda doba w grze trwa osiem minut czasu rzeczywistego, jednak relacja między długością dnia i nocy zależy od aktualnej pory roku.

Podobnie jak w trach typu roguelike, śmierć w serii Don't Starve jest nieodwracalna – w momencie zgonu tracimy zapisany stan gry i musimy zaczynać zabawę od początku. W związku z tym gracz musi ostrożnie planować swoje posunięcia i nie ryzykować bez potrzeby. O naszej kondycji świadczą trzy podstawowe statystyki – zdrowie, głód oraz poczytalność. Tę ostatnią tracimy, przebywając zbyt długo w mroku, lub podejmując różne nieprzyjemne działania, jak rozkopywanie napotkanych grobów. Wraz z utratą poczytalności lęki naszej postaci – personifikowane poprzez cieniste kształty na granicy pola widzenia – stają się coraz bardziej cielesne i natarczywe. Zdrowie psychiczne możemy odzyskać poprzez odstresowujące czynności, takie jak zbieranie kwiatów, sen, czy przebywanie na słońcu.

Rozgrywka przedstawiona jest z perspektywy trzeciej osoby, z kamerą w rzucie izometrycznym. Deweloperzy zdecydowali się na wyrazisty styl graficzny z mocno zarysowanymi konturami. Projekt lokacji i postaci przypomina klimatem prace Tima Burtona – z jednej strony mamy tu do czynienia z przerysowanym, opierającym się na nadekspresji i nawiązaniach do kultury popularnej humorem, z drugiej jednak całość przedstawiona jest w groteskowy sposób, z licznymi elementami horroru. Atmosfery dopełnia sugestywne udźwiękowienie i ścieżka muzyczna, skomponowana przez Vince’a de Verę i Jasona Garnera.

Don't Starve: Nintendo Switch Edition
Don't Starve: Nintendo Switch Edition

Akcji 12 kwietnia 2018

Nowa edycja popularnej survivalowej gry Don't Starve, stworzona z myślą o konsoli Nintendo Switch. Poza "podstawką" zawiera dwa rozszerzenia: Reign of Giants i Shipwrecked.

Switch

Don't Starve Together
Don't Starve Together

Akcji 21 kwietnia 2016

Opracowane przez autorów pierwowzoru ze studia Klei Entertainment, samodzielne rozszerzenie do ciepło przyjętego survivalowego sandboksa Don’t Starve z 2013 roku. Głównym założeniem dodatku jest przeniesie podstawowych założeń gry macierzystej na grunt kooperacyjnej rozgrywki wieloosobowej. Podczas zabawy zajmujemy się więc nadal eksploracją świata, zdobywaniem żywności, budowaniem schronu, a także walką z rozmaitymi przeciwnikami i dbaniem o stan fizyczny i psychiczny bohatera. Główną nowością jest tu jednak możliwość interakcji z innymi graczami, którzy w świecie pełnym zagrożeń mogą okazać się zarówno naszymi wrogami, jak i nieocenionymi sojusznikami. Don’t Starve Together pozwala na zabawę zarówno z przyjaciółmi, jak i zupełnie obcymi graczami. Dodatkowym atutem gry jest zawartość wydanego wcześniej DLC Reign of Giants, wzbogacającego oryginalną produkcję o nowe biomy, przeciwników oraz pełny cykl roczny. Całość udostępniona została za darmo dla wszystkich posiadaczy podstawki.

PCPS4XONESwitch

Don't Starve: Shipwrecked
Don't Starve: Shipwrecked

Akcji 31 marca 2016

Kolejny dodatek DLC do bestsellerowego, survivalowego sandboksa Don’t Starve. W przeciwieństwie do dwóch wydanych wcześniej rozszerzeń, został on jednak opracowany nie przez twórców oryginału, lecz przez zespół Capybara Games, znany m.in. z takich gier jak Below czy Superbrothers: Sword & Sworcery. Don’t Starve: Shipwrecked koncentruje się wyłącznie na zawartości dla pojedynczego gracza, czerpiąc przy tym inspiracje z kultowych powieści przygodowych, takich jak Przypadki Robinsona Crusoe. Zostały one jednak wzbogacone elementami fantasy oraz charakterystyczną dla gry dawką poczucia humoru. Rozszerzenie wprowadza do rozgrywki nowe lokacje, postacie, typy wrogów oraz efekty pogodowe. Ponadto w grze pojawiła się możliwość korzystania z łodzi i podróżowania nią po morzach wypełnionych licznymi wysepkami. Pod względem oprawy dodatek nie odbiega poziomem od gry macierzystej i choć pojawił się szereg całkiem nowych elementów graficznych, pozostały one zgodne ze stylem oryginału.

PCPS4XONEANDiOS

Don't Starve: Pocket Edition
Don't Starve: Pocket Edition

Akcji 9 lipca 2015

Mobilna odsłona survivalowej gry przygodowej, stworzonej przez ekipę kanadyjskiego studia Klei Entertainment. Akcja Don’t Starve: Pocket Edition osadzona została w losowo generowanej dziczy, do której bohater gry został przeniesiony przez podstępnego demona. Protagonista musi zatem wykorzystać swą wiedzę i umiejętności, aby przetrwać w nieprzyjaznym, pełnym dzikich bestii świecie i znaleźć sposób na powrót do domu. Rozgrywka kładzie nacisk na aspekty survivalowe, a do głównych zadań gracza należy zbudowanie schronienia, zdobywanie żywności, podtrzymywanie ognia, a także własnoręczne wykonanie odzieży i przydatnych narzędzi. Całość zrealizowana została w charakterystycznej, kreskówkowej formie i przepełniona sporą dawką poczucia humoru oraz licznych nawiązań do zjawisk kultury masowej. Mobilna edycja gry w zasadzie nie różni się od swego pierwowzoru z dużych platform sprzętowych, a główne różnice sprowadzają się do nowego, dotykowego modelu sterowania.

ANDiOS

Don't Starve: Giant Edition
Don't Starve: Giant Edition

Akcji 2 września 2014

Don't Starve to przygodowa gra akcji z domieszką elementów cRPG i strategii, za której powstanie odpowiada studio Klei Entertainment. Gra zawiera zarówno podstawową wersję gry jak i jej rozszerzenie. Dodatkowo twórcy wprowadzili szereg usprawnień w interfejsie, przystosowując go do współpracy z PS Vitą.

XONEPS3WiiUPSV

Don't Starve
Don't Starve

Akcji 23 kwietnia 2013

Okraszona sporą dawką humoru przygodowa gra akcji z elementami strategii i cRPG. Tytuł wyprodukowany został przez studio Klei Entertainment, które wcześniej stworzyło m.in. Shank oraz Mark of the Ninja. Głównym bohaterem Don't Starve jest Wilson, wiktoriański naukowiec-dżentelmen. Za sprawą podstępnego demona Maxwella bohater trafia do dziczy, gdzie musi wykorzystać całą swą wiedzę i inteligencję, by przetrwać w otoczeniu groźnych bestii. Gracz ma za zadanie pomóc protagoniście w zmaganiach z naturą i potworami – zbudować bezpieczne schronienie, zdobyć żywność, wzniecić ogień, wyprodukować narzędzia itd. W miarę postępów w rozgrywce odblokować można inne grywalne postaci, z których każda posiada unikalne umiejętności. Gra wyróżnia się grafiką 2D w kreskówkowym stylu oraz przyjemnym dla ucha podkładem muzycznym.

PCPS4XONE

Don't Starve: Newhome
Don't Starve: Newhome

Akcji prace wstrzymane

Don’t Starve: Newhome jest mobilną kontynuacją hitowej gry typu survival z 2014 roku. Produkcja wprowadza szereg usprawnień w rozgrywce i oferuje tryb kooperacyjny. Za jej opracowanie odpowiadają firmy Klei Entertainment i Tencent.

ANDiOS