Seria Fable - seria gier
Ciesząca się dużą popularnością seria gier action-RPG w realiach fantasy. Marka wykreowana została przez Petera Molyneux (projektanta takich gier jak Black&White czy Populous) i ekipę deweloperską studia Lionhead, a rolę wydawcy pełni firma Microsoft Studios.
Seria zadebiutowała w 2004 roku grą Fable, wydaną pierwotnie wyłącznie na konsolę Xbox (port przeznaczony na komputery PC pojawił się rok później jako Fable: The Lost Chapters). Zawierająca sporą ilość innowacyjnych pomysłów i rozwiązań produkcja spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem wśród graczy, co otworzyło drogę dla kontynuacji. Decyzją firmy Microsoft gra Fable II ukazała się w 2008 roku jako tzw. exclusive (na wyłączność) dla konsoli Xbox 360. Wciągu niespełna miesiąca od premiery, tytuł znalazł ponad 780 tys. nabywców, co najlepiej świadczy o jego popularności. Na trzecią odsłonę serii – Fable III fani musieli poczekać do 2010 roku. Cykl uzupełniły również poboczne gry oraz ponowne wydania: Fable Heroes (2012), Fable: The Journey (2012) i Fable Anniversary (2013).
Akcja gier z serii Fable osadzona została w fantastycznej krainie Albion. W kolejnych odsłonach cyklu przedstawiona jest ona w różnych okresach dziejów (wzorowanych na średniowieczu, oświeceniu i epoce rewolucji przemysłowej), a kreowana przez gracza postać najczęściej ma ważną rolę do odegrania w prezentowanej historii.
Rozgrywka utrzymana jest w sandboksowym stylu, pozwalając na sporą swobodę w eksplorowaniu rozległych terenów i wykonywaniu pobocznych zadań. Seria wyróżnia się przede wszystkim dużym stopniem interaktywności wirtualnego świata, w którym można m.in. wchodzić w relacje z postaciami niezależnymi, założyć rodzinę, a nawet posiadać czworonożnego kompana. Począwszy od Fable II istnieje również możliwość zabawy w kooperacji z drugim graczem.
Fable uznawane bywa za najbardziej przereklamowaną markę w branży gier wideo. Wynika to ze specyficznej polityki informacyjnej deweloperów. Główny projektant gier z cyklu - Peter Molyneux słynie z entuzjastycznego opowiadania o elementach i rozwiązaniach, które zamierza wprowadzić do rozgrywki, co jednak nie zawsze znajduje odzwierciedlenie w końcowym produkcie.