Seria Company of Heroes - seria gier

Osadzona w realiach II wojny światowej seria strategii czasu rzeczywistego (RTS). Marka znajduje się w rękach firmy SEGA, a pieczę nad jej rozwojem sprawuje studio Relic Entertainment.

Twórcami cyklu Company of Heroes są Josh Mosqueira i Quinn Duffy. Pierwsza gra z serii ukazała się w 2006 roku w wersji na komputery PC. Tytuł spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem, o czym świadczy niezwykle wysoka średnia ocen krytyków (93/100 w serwisie metacritic.com). W odpowiedzi na zainteresowanie graczy deweloperzy z Relic Entertainment przygotowali dwa samodzielne dodatki – Company of Heroes: Opposing Fronts (2007) i Company of Heroes: Tales of Valor (2009). W 2010 roku ruszyły również testy sieciowej gry Company of Heroes Online (tylko w Korei Południowej), która jednak nie wyszła poza fazę open-beta. W maju 2012 oficjalnie zapowiedziano sequel – Company of Heroes 2, jednak kłopoty finansowe koncernu THQ postawiły projekt pod znakiem zapytania. Ostatecznie w styczniu 2013 roku prawa do marki wraz z niedokończoną grą oraz całym studiem Relic Entertainment wykupiła firma Sega za kwotę 26,6 mln dolarów. Nowy wydawca zapewnił środki na dokończenie produkcji, która trafiła do sprzedaży w czerwcu 2013 r.

Akcja gier z cyklu Company of Heroes osadzona jest w realiach II wojny światowej, a gracze mają okazję zmierzyć się ze scenariuszami bazującymi na autentycznych operacjach militarnych z tego okresu. Pierwsza odsłona serii umiejscowiona została na froncie zachodnim, z kolei w drugiej areną zmagań jest Europa wschodnia.

Rozgrywka w dużej mierze opiera się na mechanice znanej z serii Warhammer 40,000: Dawn of War. Gracze dowodzą relatywnie niewielkimi oddziałami (poziom kompanii) i zarządzają ograniczonymi zasobami amunicji, paliwa oraz ludzi, pozwalającymi rekrutować nowe jednostki lub modyfikować już posiadane, aktywować specjalne umiejętności, wznosić budynki w bazie itd. Wielkość generowanych zasobów zależy bezpośrednio od kontrolowanego terenu.

Od samego początku, gry z serii Company of Heroes wyróżniały się widowiskową oprawą audiowizualną, znacznie przewyższającą standardy obowiązujące w tego rodzaju produkcjach. Duża w tym zasługa autorskiej technologii studia Relic Entertainment – silnika Essence Engine.

Company of Heroes 2
Company of Heroes 2

Strategiczne 25 czerwca 2013

Druga część cieszącej się dużą popularnością wojennej strategii czasu rzeczywistego (RTS). Tytuł wyprodukowało studio Relic Entertainment, a jego wydaniem zajęła się firma SEGA. Akcja Company of Heroes 2 ponownie osadzona została w realiach II wojny światowej. Tym razem jednak gracze mają okazję wziąć udział w zmaganiach na froncie wschodnim. Kampania główna trybu jednoosobowego skupia się na dowodzeniu oddziałami Armii Czerwonej, natomiast w multiplayerze dostępne są również siły III Rzeszy. Mechanika rozgrywki bazuje na rozwiązaniach znanych z Company of Heroes, jednak twórcy pokusili się także o szereg nowości, w tym kompletnie przebudowany system osłon oraz warunki atmosferyczne wpływające na mobilność jednostek. Gra stworzona została w oparciu o nowy silnik graficzny Essence 3.0, co przełożyło się na efektowną oprawę wizualną.

PC

Company of Heroes: Kompania Braci
Company of Heroes: Kompania Braci

Strategiczne 11 września 2006

Strategia czasu rzeczywistego osadzona w realiach II wojny światowej. Tytuł został opracowany przez kanadyjskie studio Relic Entertainment - znane m.in. z serii Homeworld i Warhammer 40,000: Dawn of War. Akcja gry koncentruje się na działaniach armii amerykańskiej w zachodniej części Europy i rozpoczyna od legendarnego desantu powietrzno-morskiego w Normandii. Kampania stylizowana jest na film fabularny i wyraźnie nawiązuje do kultowego serialu telewizji HBO wyświetlanego w naszym kraju pod nazwą Kompania Braci. W trybie wieloosobowym przygotowana została zabawa dla maksymalnie 8 graczy, którzy muszą opowiedzieć się po stronie wojsk sprzymierzonych lub III Rzeszy. Atutem gry jest silnik Essence Engine wsparty popularną technologią Havok. Dzięki temu świat gry wygląda niezwykle sugestywnie, otoczenie podatne jest na zniszczenia, a dowodzona przez gracza drużyna cechuje się znakomitą AI, pozwalającą m.in. wykorzystywać przeszkody terenowe i błyskawicznie reagować na poczynania przeciwnika.

PC

Company of Heroes Online
Company of Heroes Online

Strategiczne prace wstrzymane

Sieciowa wersja świetnej strategii czasu rzeczywistego, przygotowanej przez twórców takich serii jak Homeworld lub Dawn of War. Produkcja przypomina pierwowzór, ale została wzbogacona o szereg opcji sieciowych i mikrotransakcje. Podczas zabawy wcielamy się w jedną z dwóch armii i walczymy na różnych polach bitew. Niestety, tytuł nie zyskał zbyt dużej popularności i został wstrzymany.

PC