Commandos 2: Ludzie odwagi okładka

Commandos 2: Ludzie odwagi

Commandos 2: Men of Courage | Square-Enix / Eidos ( Strategiczne )

2001
21
września

Commandos 2: Ludzie odwagi Kontynuacja świetnej serii gier taktycznych, w której kontrolujemy grupę komandosów. Każdy z żołnierzy posiada odrębne umiejętności, więc konieczna jest ścisła współpraca. Tym razem twórcy przygotowali dziesięć misji umiejscowionych w różnych lokacjach (Europa, Afryka, itp.). Nowością są walki wewnątrz budynków oraz przykładowo możliwość wymiany przedmiotów między członkami zespołu.

więcej informacji o grze II wojna światowataktyczne

poradniki
Commandos 2: Ludzie odwagi - poradnik do gry

Commandos 2: Ludzie odwagi - poradnik do gry

W poradniku tym opiszemy kilka sposobów unieszkodliwiania nieprzyjacielskich jednostek, podamy parę porad dotyczących prowadzenia akcji oraz przedstawimy charakter poszczególnych misji i sposoby ich wykonania. poradnik do gry

recenzje

Commandos 2: Ludzie odwagi - recenzja gry

Commandos 2 to strategiczno-taktyczna gra akcji, będąca kontynuacją niewątpliwego przeboju z 1998r – Commandos: Behind Enemy Lines. Oddział komandosów zostaje ponownie rzucony w sam środek II Wojny Światowej aby wykonać wiele, naprawdę trudnych zadań. recenzja

news
Wieści ze świata (Humble Bundle, Commandos, Arma III, Hitman, Rainbow Six: Siege) 19/2/2016

Wieści ze świata (Humble Bundle, Commandos, Arma III, Hitman, Rainbow Six: Siege) 19/2/2016

Dziś piszemy m.in. o nowej promocji Humble Bundle, pierwszych od lat łatkach do gier z serii Commandos, dużej aktualizacji Eden do strzelanki Arma III z nowym edytorem, pre-loadzie wersji beta Hitmana na PC oraz przyszłych dodatkach do Rainbow Six: Siege. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości. wiadomość

Wieści ze świata (Batman: Arkham City, Wiedźmin 2: Zabójcy Królów, Dawn of War II: Retribution) 21/10/11

Wieści ze świata (Batman: Arkham City, Wiedźmin 2: Zabójcy Królów, Dawn of War II: Retribution) 21/10/11

„Wieści ze świata” to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dziś piszemy m.in. o dodatkach do Dawn of War II: Retribution, wynikach Free Realms, zwolnieniach w 2K Marin, a także nowym dystrybutorze gry Wiedźmin 2: Zabójcy Królów. wiadomość

Półmetek wakacyjnych promocji na Steamie. GTA IV za 32 złote!

Półmetek wakacyjnych promocji na Steamie. GTA IV za 32 złote!

Przez najbliższe kilka godzin na Steamie można kupić gry Grand Theft Auto IV za około 32 złote (7,49 euro), Street Fighter IV za 40 złotych (9,49 euro), ARMA II za 63 złote (14,99 euro) i kolekcję wszystkich części serii Commandos za 15 złotych (3,50 euro). To tylko kolejna porcja przecen zorganizowanych w ramach letniej promocji, o której pisaliśmy kilka dni temu. wiadomość

pliki
galeria
Commandos 2: Ludzie odwagi - screen - 2001-05-08 - 3410Commandos 2: Ludzie odwagi - screen - 2001-05-08 - 3409Commandos 2: Ludzie odwagi - screen - 2001-05-08 - 3408Commandos 2: Ludzie odwagi - screen - 2001-05-08 - 3407Commandos 2: Ludzie odwagi - screen - 2001-05-08 - 3406Commandos 2: Ludzie odwagi - screen - 2001-05-08 - 3405Commandos 2: Ludzie odwagi - screen - 2001-05-08 - 3404Commandos 2: Ludzie odwagi - screen - 2001-05-08 - 3403Commandos 2: Ludzie odwagi - screen - 2001-05-08 - 3402Commandos 2: Ludzie odwagi - screen - 2000-12-16 - 273Commandos 2: Ludzie odwagi - screen - 2000-12-16 - 272Commandos 2: Ludzie odwagi - screen - 2000-12-16 - 271
PC
PS2
XBOX

Komentarze Czytelników (77)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
28.10.2009 12:06
odpowiedz
trost
3
Legionista

http://www.gry-online.pl/S043.asp?ID=9634041&N=1 prosze o w miare szybką odpowiedz...

21.01.2010 19:03
odpowiedz
swiezak997
1
Junior

przeszedlem misje treningowe i mam problem w tej zaraz po nich. pisze zebym sie schowal po dlozkiem jestem kolo tego lozka i nic wciskam shift i dalej nie moge sie schowac. nie wiem dlaczego wszedzie indziej moge ale pod tym lozkiem nie.. w czym jest problem?

21.01.2010 19:04
odpowiedz
swiezak997
1
Junior

a dodam ze inne zadaniasa wypelnione

27.02.2010 09:30
odpowiedz
radius_bo
4
Legionista

Dla mnie commandos 2 jest jedna z najlepsszych gier w jaka gralem. Niestety czesc 3 to juz nie jest to. Najwieksze wrazenie na mnie zrobil klimat tej gry - genialny!

03.03.2010 09:55
odpowiedz
szarik550
1
Junior

prosze pomozcie niemoge przejsc 2 misji treningowej nie moge uzyc radio stacji piszcie prosze

03.03.2010 15:20
odpowiedz
szarik550
1
Junior

ej jak przejsc 1 misje (nie treningowa) wilcza noc mam tego glupiego psa i nieumiem dalej pomozcie prosze

30.03.2010 19:07
odpowiedz
ss18
2
Junior

witam
jestem w pierwszej misji wszystko szło dobrze do momentu gdy mam się schować pod łóżko jestem tam gdzie trzeba przy tym łóżku jednak nie wiem jaką mam użyć kombinację klawiszy albo jak wejść pod to łóżko
proszę o pilną podpowiedz

06.04.2010 03:05
odpowiedz
Shysek
3
Junior

musisz po prostu kliknąć Złodziejem na łóżko (wtedy tylko kiedy ci się pojawi taka strzałka pokazująca schowanie się)

30.06.2010 10:36
odpowiedz
BOLOYOO
72
Generał

Hehehe ja pamietam kiedys DEMO tej gry. Na wejsciu pod lozko sie konczylo :D Swoja droga milo wspominam Command'osow w takie gry gralo sie miesiacami teraz tego nie ma :(

03.08.2010 20:08
odpowiedz
wilu25
34
Generał

Jedna z lepszych gier w jakie grałem, mimo, że przeszedłem ją już dwa razy nie znudziła mi się.

29.08.2010 12:39
odpowiedz
AROS2004
46
Centurion

Witam czy graliscie moze w moda destination paris? Własnie co sie o nim dowiedziałem (heh na rynku istnieje 4lata!) Jesli nie to polecam misje stały sie trudniejsze a jak sa trudniejsze to i nowe wyzwanie. Pozdro

01.11.2010 18:04
odpowiedz
okomen
1
Junior

Witam.
Misja 3- Wilcza Noc
Mam do dyspozycji złodzieja, psa Whisky i Natashę.
Jak Natasha ma użyć środku nasennego aby móc asystentowi generała ukraść klucze?.
Jak uśpić 6 kolesi w małym pokoju gdzie prawie wszyscy się widzą

http://img215.imageshack.us/img215/2423/beznazwy1oo.gif

Inaczej jak ukraść klucz asystentowi generała?

29.11.2010 12:42
odpowiedz
stud3nciq
19
Legionista

@up

To już pewnie nieaktualne, ale i tak odpowiem, dla potomności.

spoiler start

Wchodzisz Nataszą, w pudle/kredensie (nie pamiętam) obok żrących żołnierzy jest skrzynka z winem. Zaprawiasz ją narkotykiem i czekasz, aż jeden z żołnierzy weźmie butelkę i poczęstuje kolegów, po czym wszyscy zaliczają zbiorowego, równoczesnego zgona. Bierzesz spokojnie kluczyki i idziesz.

spoiler stop

A tak w ogóle, to nie jest to trzecia misja, tylko dopiero pierwsza. Tamte poprzednie dwie to były treningowe.

09.04.2011 15:50
odpowiedz
MarcoV86
53
Generał

Do tych co się męczą w 1-2 misji: Dajcie sobie spokój z tą grą i idźcie pograć w Crysisa... Co za nooby :/

09.04.2011 16:04
odpowiedz
crazythg
4
Pretorianin

Ta gra jest super kiedyś to robili gry ;/ albo ja młodszy bylem i jakoś fajniej sie grało xD aż chyba odnajdę płytke z gra gdzies ;p

22.05.2011 07:28
odpowiedz
marass87
12
Generał

Wczoraj wraz z siostrzeńcem ponownie zainstalowałem Commandosa 2.I już w pierwszej misji treningowej aż łezka się zakręciła.Pamiętam mój "pierwszy raz" z tą grą jak przechodziłem misje z poradnikiem na kolanach.To były wspaniałe czasy z tą grą.

27.05.2011 08:21
odpowiedz
OtOjA
1
Junior

W drugiej misji do rozbrojenia są miny morskie, ale nie mogę skorzystać z sapera, nie ma stroju płetwonurka, butla z powietrzem jest niedostępna. Pomocy!!! Pozdrawiam.

28.05.2011 09:43
odpowiedz
Gorand
12
Legionista

Cholera jaka pixeloza na moim monitorze 19", chcialem sobie pograc i dupa ;(

03.06.2011 18:00
odpowiedz
marass87
12
Generał

OtOjA

musisz płetwonurkiem te miny rozbroić.
Jeżeli grasz pierwszy raz w tą grę to Ci pierońsko zazdroszczę, bo pamiętam moje niesamowite emocje w dalszych misjach.To bez wątpienia jedna z najlepszych gier w jakie grałem (po mafi i gta vice city)

25.09.2011 14:56
odpowiedz
pawloki
15
Legend

Wie ktoś skąd dziś ściągnąć spolszczenie audio?

26.03.2012 11:43
odpowiedz
killerek132
8
Junior

to jest najlepsza gra swojego rodzaju jak jedynka bo 3 jest do du... czekam nad 4 mam nadzieje że studio pyro weźmie się i zrobi coś na miano 2 jak 4 zrobią kozacka będa mieli wpływy to możemy liczyć na 5

08.08.2012 13:21
odpowiedz
Gumbas1994
14
Chorąży

1. commandos 4 jest już od dawna nosi nazwę Strike Force o 5 nie ma co mówić bo jej nie wydadzą a jak by wogole wydali to by pewnie była podobna do Strike Force
2. ze wszystkich commandosów to najbardziej lepsza jest 2 ponieważ ma świetne plansze i trzeba trochę pomyśleć żeby wykonać jakiś ruch po prostu więcej możliwości a pozostałe części to też są dobre ale niedopracowane troszkę ale da się żyć więc o commandos 5 nie ma co liczyć bo i tak nie zrobią

13.03.2013 12:37
odpowiedz
Dead Men
81
Generał
10

szkoda że PYRO jakie znaliśmy już nie istnieje i robi gry na smartphony

13.07.2013 11:48
odpowiedz
Siembi
17
Legionista

Niesamowity tytuł, pamiętam jak za dzieciaka graliśmy w niego z kolegą. Nikt nie rozumiał angielskiego, tłumaczyliśmy cele misji w słowniku, gra była pieruńsko trudna, lecz krok po kroku przechodziliśmy ją. Wspaniały soundtrack, idealnie pasujący do każdej misji. Polecam każdemu nawet teraz! Na steamie jest za 0,99 euro, to prawie jak za free.

06.10.2013 17:31
odpowiedz
game _hunter
40
Pretorianin
8.5

Jedna z najlepszych gier taktycznych w jakie grałem. Muzyka i ciekawe misje to główne zalety

29.11.2013 13:39
odpowiedz
stud3nciq
19
Legionista
10

Zdecydowanie najlepsza część Commandosów. Niesamowity skok pod względem jakości grafiki i mechaniki rozgrywki w porównaniu do pierwszej części, fantastyczny klimat i świetna muzyka. Misji tylko 10, za to niezwykle rozbudowanych.

Jedynka i jej dodatek również były znakomite, ale mają swoje lata, a mechanika rozgrywki w porównaniu do dwójki jest po prostu ograniczona i uboga.
Trójkę wyrzuciłem z dysku prawie od razu, bo po prostu nie dało się grać bez skrótów klawiszowych. Już w drugiej, (bardzo spokojnej) części były one niezwykle przydatne, trójka jest bardzo, bardzo dynamiczna i po prostu szału można było dostać. Uchowało się parę klasycznych misji skradankowych, ale nie równoważą one spartaczenia całości. Po za tym, to już nie były Commandosy, tylko bezmyślna naparzanka z paroma klasycznymi misjami nie wyrównującymi ogólnego dna całości.
Strike Force przechodziłem z rozdziawioną gębą i mamrocząc pytanie: co to k***a ma być?! Niestety, przeniesienie w trójwymiar i widok FPP (a przynajmniej w TAKIEJ formie) zdecydowanie grze nie posłużyło.

26.02.2015 23:42
odpowiedz
Kolczuc
2
Junior
9.0

Grałem po premierze i gram nadal. Ta gra zwyczajnie mi się nie znudzi dopóki będę w stanie ją odpalić ;)

30.04.2015 22:35
odpowiedz
Jack88
32
Pretorianin

Może ze mną jest coś nie tak, ale nie mogę się przekonać do Commandos 2, w sieci same pozytywne oceny, a mi się gra niezbyt podoba, szczególnie interfejs który kompletnie mi się nie podoba. Jedynkę i dodatek przeszedłem niedawno po raz drugi i to są świetne gry, a dwójkę to chyba sobie odpuszczę, nie wspominając już o 3 i 4. Zdecydowanie wolę Beyond the Call of Duty od dwójki.

10.02.2016 17:19
odpowiedz
markusik
23
Konsul
9.5

Cos wspanialego. Gra genialna. Po mafii i gta vice city najlepsza gra. Wspaniale wspomnienia.

31.03.2016 20:31
odpowiedz
Stamina
21
Supreme STAMNET
10

Poprzednie odsłony były dla mnie irytująco trudne. Gdzie się człowiek nie ruszył alarm. Nie miałem do nich po prostu cierpliwości. W dwójce nie ma problemów bo są do wyboru 3 poziomy trudności (normal, hard, very hard) i możemy ustawić sobie poprzeczkę podług własnych preferencji. Zadowoleni są hardcorowcy jak i gracze, którzy nie lubują się w trudnej rozgrywce. Na Normalu gra jest dla mnie piekielnie grywalna i trzeba przyznać, że czasochłonna. Spędziłem z nią mnóstwo godzin. Nie mogłem odejść od komputera tak mnie pochłonęła. Grałem w to w czasach gdzie jak był w domu komputer to tylko jedna sztuka. Zatem wahadłowo z bratem w czasie świąt Bożego Narodzenia zabijaliśmy wirtualnie Niemców raz ja 30 minut raz brat 30 minut i tak w przeplatankę, non stop aż do osiągnięcia napisów końcowych. Niesamowite pokłady grywalności, element zręcznościowy (czasami trzeba np. Zielonym Beretem łańcuchowo zabijać albo czekać jak Niemiaszki zejdą po drabinie i jeden po drugim nożykiem zarzynać, do tego dochodzą combosy i synchroniczne użycie danych zdolności poszczególnych komandosów), bardzo intuicyjne sterowanie, przepiękne widoczki (gra jest naprawdę bardzo ładna i nawet dziś cieszy oko), wspaniała muzyka! (każda misja ma przypisany unikalny utwór), możliwość wykonywania zadań na swój ulubiony sposób czyniło z Commandosów 2 dzieło wybitne i wyjątkowe jakim jest do dziś. Każda misja (jest ich 10 + 10 bonusowych) to istna zapadająca w pamięć perełka.

http://commandos.wikia.com/wiki/Commandos_2:_Men_of_Courage

„Target Birma”, „Guns of Savo island”, rozbudowana „Castle Colditz” czy nocna eskapada naszych bohaterów w „Night of the Wolves”, nie pozwalają o sobie zapomnieć. Klimat wręcz wylewał się z ekranu hektolitrami.

Większość czynności jakie wykonuje dana postać widać na ekranie na HUDzie. Są ikonki a przy nich widoczna literka. Można kliknąć na tą ikonkę albo stuknąć odpowiedni przycisk na klawiaturze aby aktywować potrzebną funkcję. Operowanie skrótami klawiszowymi jest preferowane ze względu na to iż niekiedy trzeba wykonać serię zdolności pod rząd w krótkim okresie czasu. Poza tym lepiej się taka gra. Dodatkowo PPM rozwija się małe menu, z którego można wybrać dostępne bronie i przedmioty jako domyślne widoczne na HUDzie w postaci stosownej ikonki. Wszystko wyjaśnione jest w instrukcji.

Piszę o tym bo wróciwszy do Commandosa 2 po latach nie pamiętałem, że jest takie rozwijane prawoklikiem minimenu i rozmyślałem nad tym gdzie do diaska jest sławny nóż Zielonego Bereta bo domyślnie był widoczny pistolet!

W menu widać iż jest QuickSave (QuickLoad), który notabene uwielbiam ale jakim skrótem klawiszowym to aktywować już nie jest powiedziane w opcjach ani nawet w manualu:

http://cdn.akamai.steamstatic.com/steam/apps/6830/manuals/Commandos2 PC Manual.pdf?t=1399640045

O ważnej funkcjonalności nie jest powiedziane w opcjach w menu głównym a mianowicie o często używanym klawiszu SHIFT, odpowiadającym za podnoszenie przedmiotów oraz używaniu obiektów np. wspinanie się na słup czy drabinki.

Widać jedynie do czego służą dane przyciski na klawiaturze przy bohaterach:

O pozostałych skrótach klawiszowych ani widu ani słychu. Manual trochę ratuje sytuację, ale nie wyjaśnia wszystkiego. No, ale nic takie były kiedyś realia. Twórcy nie pomyśleli o każdym detalu albo wyszli z założenia, że nie wszystkie kombinacje przycisków będą nam graczom do szczęścia potrzebne. Dziś jest Internet i można zapytać się Google’a jakie klawisze na klawiaturze odpowiadają za QuickSave (QuickLoad). Tak w ogóle to gry sporo zyskują w moich oczach jeśli posiadają funkcje Szybkiego Zapisu (Szybkiego Wczytywania). Obecnie trend w grach inklinuje w kierunku automatycznego zapisu w konkretnych punktach czasowych rozgrywki co nie jest złym rozwiązaniem oczywiście, ale ja lubię zrobić coś i samemu zapisać postęp w konkretnym momencie.

Generalnie oswojenie się z mechaniką rozgrywki przychodzi łatwo. Szybko poznajemy realia i zabijamy Nazistów do późnych godzin wieczornych. Nie ma tam nic skomplikowanego. HUD jest prosty i przejrzysty. Twórcy przygotowali aperitif w postaci dwóch misji treningowych zwanych „Training Camp” 1 & 2. Przed przystąpieniem do każdej misji jest krótka animacja, w której dowiadujemy się o naszych zadaniach do wykonania. Jak czegoś nie dosłyszmy albo zapomnimy zawsze można otworzyć notes i sprawdzić objective’y. Klikamy na konkretny i ekran dzieli się na odpowiednią ilość części pokazując gdzie dany cel się znajduje. Po tej prezentacji na HUDzie pojawi czerwona ikonka celownika snajperskiego. Klikając w nią ukazuje się naszym oczom na mapie strzałka, która wiadomo co wskazuje. Niestety zdarzało się w kilku misjach (Night of the Wolves), że strzałka na glebie pokazywała nie to miejsce co trzeba. Cel: „Use the sleeping pills to knock out the assistant.” Zamiast na pomocnika wskazywała na mebel w innym zupełnie budynku, z którego zostały wzięte tabletki nasenne. Jeśli już coś wykonaliśmy w notesie odhacza się stosowna czerwona fajka informująca, że jedno z kilku zadań zostało odbębnione.

Dobrym patentem jest FOV (field of view) przeciwników czyli po polsku Pole widzenia. Dzięki temu możemy unikać wykrycia i odpowiednio się przemieszczać. Wystarczy kliknąć oko a następnie ustawić śledzenie widoku na wybranym przeciwniku. Uaktywnia się dwustopniowe, zielone pole przypominające wycinek koła.

Przydatna funkcja znajduje się pod klawiszem funkcyjnym F10. Po jego wciśnięciu podświetlają się wszystkie obiekty, z którymi kierowana postać może wejść w interakcję tj. Drzwi, okna, meble, skrzynie czy różne mechanizmy. Z kolei F11 podświetla nam wszystkie wrogie jednostki.

Da się także zaglądać w uchylone drzwi, okna. Pomaga to w sytuacji gdy chcemy wejść do budynku bądź kolejnego pomieszczenia w odpowiednim momencie aby nie naciąć się na patrolującego wartownika.

W grze posługujemy się różnymi bohaterami, którzy charakteryzują się unikalnymi zdolnościami wykorzystywanymi w konkretnych zadaniach. Gwiazdą tego przedstawienia jest oczywiście Zielony Beret (ogłuszanie i zabijanie nożem strażników, wspinanie się po murach a nawet komiczne zakopywanie się w ziemi), numer 2 to Szpieg (przebieranie w mundury i wydawanie rozkazów wrogim jednostkom). Pytajnikiem z HUDa sprawdza się jaką rangę wojskową posiada dany przeciwnik i wtedy w przypadku posiadania munduru oficera możemy zagadywać do wojskowego z niższą rangą np. do sierżanta, który nas nie zdekonspiruje. Wojskowemu z tą samą rangą nie możemy wydać polecenia patrzenia się w danym kierunku albo wykonania spaceru w dany cel jak żołnierzowi tylko jedynie co robimy to z nim rozmawiamy - Genialna sprawa. Niestety Szpiegiem zaczynamy bawić się stosunkowo późno bo w przedostatniej misji „Castle Golditz”. W ekipie przydaje się Saper (ładunki wybuchowe, broń ciężka), ale na nim nie kończy się nasza ekipa bo mamy jeszcze Płetwonurka (pływanie pod wodą, wspinaczka po budynkach, używanie broni przeciwników czy przydatne rzucanie nożem!), Kierowca (obsługa pojazdów, pułapki), Snajper (cicha eliminacja z dystansu i tak samo jak Nurek zdolność wykorzystywania giwer niemieckich jednostek) czy Złodziej (włamania do budynków, kradzieże, otwieranie wytrychem zamkniętych skrzyń). Jest jeszcze słabsza kopia Szpiega Natasha (rozpraszanie uwagi strażników, ale nie może wydawać im rozkazów), która towarzyszy nam w niektórych misjach, rozbitek (Piętaszek) kapitan Wilson z trąbką oraz… pies Whiskey czy nawet szczur Spike puszczany przez Złodzieja. Psa widać nawet przy reszcie postaci na tylnej części opakowania gry.

Na uwagę zasługują również głosy bohaterów oraz kwestie jakie wypowiadają po wskazaniu im punktu, do którego muszą się przemieścić. Każdy z nich ma charakterystyczną barwę głosu. To co mówią jest zabawne. „Crystal Clear”, „Yaa”, „Oki Doki”, „Done” itd.

Spotkałem się w Internecie zabawną wypowiedzią, cyt.: „Paczka fajek i można kosić całą planszę.” Jest to oczywiście żart. Misje są tak skonstruowane, że gracz zmuszony jest do używania konkretnego bohatera albo kilku na raz i ich unikalnych umiejętności. Nie mniej jednak najczęściej gra się Zielonym Beretem (nóż!) w asyście Szpiega (zagadywanie strażników) plus nieodzowna właśnie paczka papierosów oraz Nurek, który używa nieprzyjacielskiego arsenału typu karabin. Zabawne, że niemiecki żołnierz, który aktualnie pali papierosa czyli ma faje w kieszeni nie zainteresuje się kolejną, leżącą na ziemi paczuszką cygaretek. Reszta brygady przydaje się rzadziej (w konkretnych epizodach) a ich użycie gdzieniegdzie wynika bardziej z tego, że sami chcemy sobie urozmaicić gameplay. Ja np. dodatkowo przeszukane już bezużyteczne ciała znosiłem w jedno miejsce i zrzucałem na jedną kupę. Resztę nieprzeszukanych ciał układałem w jednej linii co by ewentualnie później wrócić do nich celem uzupełnienia amunicji. Prym wiedzie Zielony Beret i Nurek ze swoimi rzucanymi nożami. Piękne jest to, że mamy całkiem sporą swobodę działania i nie narzuca się nam konkretnego sposobu na wykonanie zadania. Już w pierwszej misji treningowej można Złodziejem przeczołgać się pod zasiekami omijając miny albo wspiąć się po przewodach telefonicznych na słupach, aby dostać się do skrzyni. Gra się wybornie i wsiąka na długie godziny.

Muzyka autorstwa Mateo Pascual’a to absolutne mistrzostwo świata, które dopina content na ostatni guzik. Nie sądziłem, że można napisać coś tak doskonale oddającego ducha II Wojny Światowej w grze komputerowej! Zainteresowanych odsyłam do YouTube’a. Jest tam do odsłuchania w całości ta fenomenalna ścieżka dźwiękowa:

Commandos 2 wprowadził do serii trochę technicznych nowości jak animowane twarze 3D widoczne na HUDzie, interaktywne pojazdy sterowane strzałkami, obrót kamerą (ALT + LPM), możliwość wchodzenia do budynków czy swoboda widoku w pomieszczeniach.

Diabeł tkwi w szczegółach jak mawiają i to jest prawda. Nie wiem czy ktoś zauważył taki motyw jak rozstawianie pułapek (nie trwało błyskawicznie tylko widać było cały proces ustawiania tejże pułapki przez Kierowcę) czy wyjmowanie z ziemi dopiero co zlokalizowanej wykrywaczem metali miny. To samo przy kneblowaniu Niemców czy schylaniu się aby podnieść z ziemi paczkę papierosów. Ciała pozbawione mundurów są gołe. Widać tylko gacie, skarpetki i podkoszulkę. Niby pierdoły, ale jakie sympatyczne.

Nawet ekran ładowania ma styl:

Jak już wspomniałem jest 10 misji głównych oraz 10 bonusowych.

http://commandos.wikia.com/wiki/Commandos_2:_Men_of_Courage

Aby mieć dostęp do bonusowych misji trzeba się trochę postarać. Mianowicie należy odnaleźć na mapie wszystkie niezbędne fragmenty tworzące jedną fotografię.

Na każdą misję przypada jedna fotografia, którą składamy do kupy. Wszystkie foty przechowywane są w „brązowej książce”.

Gracz ma do niej wgląd w każdym momencie rozgrywki i można na bieżąco sprawdzać postęp poszukiwań. Wystarczy kliknąć ikonkę książki w prawym górnym rogu znajdującą się obok oka FOV. Po zakończeniu misji jest podsumowanie i prezentacja poskładanej, podartej fotografii. Następnie w menu czeka na gracza odblokowana misja bonusowa. Poniżej film pokazujący gdzie szukać tych znajdziek:

Niestety panowie z Pyro Sudios nie postarali w kwestii bonusowej zawartości. Pierwsza odblokowana misja to ta sama mała mapka z Training Camp 1. Różnice są dosłownie kosmetyczne ale razi użycie tej samej mapy po raz drugi. Ba użyto tą miejscówkę po raz trzeci tyle, że akcja ma miejsce podczas nocy. Dodano reflektory, które trzeba było wyłączyć. Nienawidzę takich Kopiuj-Wklej praktyk. Czy nie można wymyśleć zupełnie nowej lokacji? Kolejna to sterowanie motorówką na czas po trasie wytyczonej przez miny morskie. Really?! Później jest trochę lepiej, są nowe mapy, nowe zadania ale krótka jest to przygoda . Najlepszy bonus mission to ten na lotniskowcu, będący rozwinięciem, kontynuacją poprzedniej misji, która zakończyła się w momencie wejścia na lotniskowiec i schowaniu się w kontenerze naszych komandosów. Tak to ma wyglądać! Nie na odwal robota tylko kreatywne tworzenie zawartości. Jest jedna misja bonusowa po głównej misji „Saving Private Smith”, która nie uruchamia się mimo znalezienia wszystkich fragmentów fotografii.

http://commandos.wikia.com/wiki/Unnamed_bonus_mission

Trzeba się nagimnastykować aby ją zaliczyć ale jakoś nie ogarniałem tego. Dziwna zagrywka programistów z Pyro Studios, że zrobili to w ten ukryty inny od pozostałych sposób.

W młodości nie zaliczyłem ani jednej bonusowej misji bo nawet nie wiedziałem o ich istnieniu. Tak jak mówiłem, w dniu premiery grałem na zmianę z bratem więc nie doświadczyłem tej przygody w pełnej krasie. Teraz zaliczyłem całość w pojedynkę z wyszukiwaniem wszystkich puzzli niezbędnych do odblokowania bonusowych misji. Gra zasługuje podwójnie na najwyższą ocenę gdyż gameplay nie zestarzał się prawie w ogóle i nadal daje frajdę na podobnym poziomie co kiedyś. Jest moc, nie ma błędu w ocenie. 10/10.

Tryb wieloosobowy też pokazuje pazura w szczególności jak można z bratem pograć po LANie.

Czas rozgrywki wręcz imponujący. Misje są długie i wymagające sporego nakładu pracy np. przekazanie mundurów około 50 alianckim więźniom w misji „Castle Golditz” celem bezproblemowego opuszczenia zamku. Gra starcza na kilkanaście godzin i jest wręcz epicko domknięta. Ostatnie zadanie w finalnej misji to wycieczka na sam szczyt wieży Eiffla celem nadania sygnału z radia do ataku Aliantom zgrupowanym na obrzeżach Paryża.

Krótkie przerywniki filmowe również na plus, budują fenomenalny klimat.

W menu zapisuje się postęp. Tzn. ukazują się nazwy misji, które zaliczyliśmy. W każdym momencie można do nich wrócić i przejść je ponownie.

Gierka jest niezwykle przemyślana, rozbudowana, oryginalnie zaprojektowana! i w dniu premiery sporo namieszała w branży.

Rozpływam się nad tym drugim Commandosem ale czy wszystko tu jest na swoim miejscu? Są jakieś wady? Nie ma przecież rzeczy idealnych.

Na dobrą sprawę ciężko wymienić jakiekolwiek wady. „Ludzie Odwagi” to genialnie skrojony...

Więcej na Supreme STAMNET: http://supremestamnet.blogspot.com/2015/08/1010-alarm-alarm.html

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze