Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Psyonix

Firma producent wydawca

Amerykańskie studio deweloperskie z siedzibą w San Diego (Kalifornia). Od maja 2019 roku Psyonix należy do firmy Epic Games. Najsłynniejszym dziełem tego zespołu jest wydana w 2015 roku zręcznościówka pod tytułem Rocket League.

Historia

Dzieje studia rozpoczynają się w 2000 roku, kiedy to firma została założona przez Dave’a Hagewooda. W pierwszych latach działalności zespół zajmował się outsourcingiem oraz pracą na zlecenie. Ekipa współtworzyła między innymi takie projekty, jak Unreal Tournament 2004, Unreal Tournament III, Gears of War oraz Mass Effect 3. Poza tym zespół przygotował grę Monster Madness: Grave Danger w wersji na PlayStation 3.

Co zaś tyczy się autorskich projektów studia – dopiero w 2008 roku do sprzedaży trafiła gra Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars, stworzona z myślą o PlayStation 3. W 2009 roku na komputery osobiste trafiło Whizzle, z kolei w latach 2012-2013 na urządzeniach mobilnych pojawiły się kosmiczne strzelanki ARC Squadron i ARC Squadron: Redux.

W międzyczasie autorzy pracowali nad trzema innymi projektami, które ostatecznie zostały anulowane. Mowa o grach Proteus, Vampire Hunter: The Dark Prophecy, a także o Nosgoth, czyli multiplayerowej produkcji osadzonej w uniwersum Legacy of Kain.

Rocket League

Po premierze ARC Squadron: Redux Psyonix zabrało się za stworzenie następcy gry Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars. Rocket League, bo takie miano nosiła owa produkcja, zadebiutowało w 2015 roku. Tytuł odniósł gigantyczny sukces artystyczny i komercyjny, po którym Psyonix postanowiło zrezygnować z pracy na zlecenie i w całości skoncentrować się na autorskich dziełach. W 2021 roku gra doczekała się mobilnej wersji, zatytułowanej Rocket League Sideswipe.

Przejście pod skrzydła Epic Games

W maju 2019 roku firma Epic Games poinformowała o przejęciu studia Psyonix. Pod skrzydłami nowego właściciela, z którym Psyonix łączyła już długa i owocna współpraca, zespół miał nie tylko zachować dotychczasową swobodę, lecz również otrzymać wsparcie przy organizacji e-sportowych zawodów poświęconych Rocket League.