Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Android iOS

IMGN.PRO

Firma polski producent wydawca polski wydawca

IMGN.PRO jest polskim wydawcą, dystrybutorem i producentem gier wideo przeznaczonych na komputery osobiste i konsole. Oprócz autorskich produkcji w jej portfolio wydawniczym można znaleźć pozycje tworzone przez inne polskie i zagraniczne studia deweloperskie. Siedziba firmy mieści się w Bielsku-Białej.

Historia

Specjaliści od ciężarówek

Historia IMGN.PRO rozpoczyna się w 2010 roku, kiedy to Bartosz Moskała i Łukasz Kubiak (byli pracownicy TopWare Poland) założyli firmę FonoGames. Pierwszą pozycją, która trafiła na sklepowe półki jej nakładem, było Euro Truck Simulator: International – kompilacja popularnych symulatorów, w której skład wchodziła pierwsza część serii Euro Truck Simulator, a także gry: German Truck Simulator, UK Truck Simulator oraz Bus Driver. W kolejnym roku FonoGames dołączyło do grupy CD Projekt (obecnie CDP), wzmacniając jej portfolio nie tylko prawami licencyjnymi do wyżej wspomnianych gier, lecz także swoim „know-how” w tematach licencyjnych i wydawniczych. Po dwóch latach firma Moskały i Kubiaka odzyskała niezależność oraz zmieniła nazwę na ImagiNation; od tego pochodzi skrót IMGN.PRO, pod jakim znamy ją do dzisiaj.

Rok 2012 przyniósł premierę kolejnego tytułu w katalogu wydawcy – mowa o Euro Truck Simulator 2, którego dystrybucją IMGN.PRO zajęło się nie tylko na terenie Polski, lecz również Słowacji, Czech oraz Węgier, przy wsparciu między innymi cdp.pl czy Techlandu. Następnym krokiem było przygotowanie kickstarterowej kampanii gry Spintires wespół z firmą Oovee Games Studio. Produkcja trafiła do sprzedaży w 2014 roku, zdobywając uznanie branżowych krytyków i samych graczy.

Kholat, czyli moment przełomowy

W 2015 roku firma rozszerzyła swoją działalność o tworzenie autorskich gier. Pierwszą produkcją opracowaną przez IMGN.PRO był Kholat – przygodowa gra akcji w konwencji survival horroru, której fabuła była inspirowana prawdziwymi wydarzeniami, jakie miały miejsce w 1959 roku na Przełęczy Diatłowa w górach Ural. W tajemniczych okolicznościach zginęło tam dziewięciu uczestników wyprawy wysokogórskiej – przyczyny ich śmierci do dzisiaj pozostały niewyjaśnione. Tytuł, wydany na komputery osobiste, a później także na konsole PlayStation 4 oraz Xbox One, nie odniósł co prawda spektakularnego sukcesu, jednak dobre oceny w branżowych mediach oraz zadowalające wyniki sprzedaży pozwoliły firmie spoglądać w przyszłość z optymizmem.

W kolejnych latach IMGN. PRO skoncentrowało się na dostarczaniu do sklepów pozycji przygotowywanych przez inne studia. Jeszcze w 2015 roku wydano dwie takie produkcje – mowa o Thea: The Awakening i The Red Solstice. Pierwsza z nich to oryginalna strategia turowa, która zabierała graczy do fantastycznego świata inspirowanego mitologią słowiańską; druga była strategią taktyczną z elementami RPG, inspirowanej klasykami gatunku pokroju StarCrafta, serii X-COM oraz pozycji spod szyldu Warhammer 40,000.

W 2016 roku IMGN.PRO postawiło na sprawdzoną pozycję – American Truck Simulator, czyli kolejna odsłona popularnego cyklu, miał zapewniony sukces sprzedażowy już w momencie premiery. Prawdziwą ofensywę przyniósł rok 2017 – nakładem firmy z Bielska-Białej w sklepach zadebiutowały cztery produkcje. Pierwszą z nich był Husk, czyli kolejny survival horror, opracowany przez polskie studio UndeadScout. Drugi to The Last Journey – osadzona w kosmosie gra eksploracyjna autorstwa polskiego Sleepless Clinic. Trzecią pozycją na liście było Expeditions: Viking – rozbudowana gra RPG autorstwa zespołu Logic Artists, gdzie gracz wcielał się w potomka wodza klanu Wikingów. Czwartym tytułem było Inner Chains, czyli debiutancki projekt niezależnego polskiego studia Telepath’s Tree; mowa o pierwszoosobowej strzelaninie z elementami horroru, w której gracze trafiali do mrocznego, biomechanicznego świata.

Ambitne plany

Na tym nie kończy się działalność IMGN.PRO. Snute przez firmę plany na przyszłość są bowiem ambitne – firma ma w swoim portfolio potencjalne hity pokroju My Memory of Us (dwuwymiarowej przygodówki, dla której źródłem inspiracji były autentyczne polskie realia pod okupacją niemiecką z okresu II wojny światowej) oraz SEVEN: The Days Long Gone (postapokaliptycznej gry RPG, cechującej się nie tylko oryginalną oprawą graficzną, ale i unikalną mechaniką rozgrywki, wzbogacającą utarty schemat o elementy parkouru i skradanki).

Oprócz tego IMGN.PRO wyda również BRUCE: The Game (nastrojową platformówkę utrzymaną w cyberpunkowych klimatach), Franko 2 (sequel popularnego beat’em upa, ufundowany przez samych graczy podczas zbiórki crowdfundingowej) i Symmetry (kolejne dzieło ekipy Sleepless Clinic, w którym zadaniem gracza jest opieka nad zespołem badaczy, jaki rozbił się na obcej, skutej lodem planecie).


Dalsze plany wydawnicze w Polsce

BRUCE: The Game 2018

Najważniejsi światowi wydawcy współpracujący z IMGN.PRO

astragon Entertainment

Expansive Worlds

Dovetail Games/Rail Simulator Developments

Rondomedia

Wydane w Polsce gry

theHunter: Primal 1 grudnia 2015

Dovetail Games Euro Fishing 1 grudnia 2015

Rescue 2: Everyday Heroes 1 grudnia 2015

Construction Simulator 2015 28 listopada 2014

TransOcean: The Shipping Company 28 listopada 2014

Train Fever 28 listopada 2014

Spintires 13 czerwca 2014

W Polsce IMGN.PRO współpracuje z:


CDP

Wyprodukowane i wydane gry

Plany wydawnicze na przyszłość

SEVEN: The Days Long Gone2017

BRUCE: The Game2018

My Memory of Us2018

Franko 2brak danych

Symmetrybrak danych

Współpracujący z IMGN.PRO producenci gier

Lista producentów gier wydawanych przez IMGN.PRO


Logic Artists

Telepath's Tree

Sleepless Clinic

Juggler Games

UndeadScout

Fool's Theory

MuHa Games

Ironward

World Software

Oovee Games Studio

SCS Software

W Polsce IMGN.PRO współpracuje z:


Cenega S.A.

CDP

Techland