Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Petroglyph

Firma producent wydawca

Niezależne amerykańskie studio deweloperskie z siedzibą w Las Vegas. Petroglyph tworzy gry przeznaczone na komputery osobiste oraz konsole i specjalizuje się w gatunku strategii. Do najważniejszych dzieł studia należą: Star Wars: Empire at War, Universe at War: Earth Assault, Grey Goo, Conan Unconquered oraz Command & Conquer Remastered.

Historia

Dzieje zespołu Petroglyph rozpoczynają się w 2003 roku, kiedy to po zamknięciu Westwood Studios trzech jego byłych pracowników – Joe Bostic, Michael Legg oraz Steve Tall – postanowiło założyć własne studio deweloperskie. Ekipa, której siedziba mieściła się w Las Vegas, miała skupić się na tworzeniu gier strategicznych.

Studio zaczęło z wysokiego C, bowiem jego debiutanckim projektem była wydana w 2006 roku strategia zatytułowana Star Wars: Empire at War. Gwiezdnowojenny RTS doczekał się ciepłego przyjęcia ze strony graczy i branżowych mediów (według serwisu Metacritic, średnia przyznanych mu ocen wynosiła 79/100). Ekipa nabrała wiatru w żagle i rok później przygotowała kolejną produkcję, tym razem osadzoną w autorskim uniwersum science fiction. Mowa o grze Universe at War: Earth Assault, która w 2007 roku trafiła na komputery osobiste (a później także na Xboksa 360).

W kolejnych latach ekipa skoncentrowała się przede wszystkim na tworzeniu produkcji przeznaczonych na komputery osobiste. Wśród nich znalazły się hybrydy gatunkowe, jak Guardians of Graxia (łączące elementy strategii turowej i karcianki) czy Mytheon (łączące elementy RPG-a i RTS-a), a także reprezentujące gatunek MOBA Rise of Immortals: Battle for Graxia. W 2015 roku studio powróciło do korzeni, oddając w ręce graczy RTS-a science fiction pod tytułem Grey Goo. Tytuł został ciepło przyjęty przez branżowe media (w serwisie Metacritic jego średnia ocen to 77/100), jednak gracze byli dla niego nieco mniej łaskawi, o czym świadczyły „mieszane” recenzje na platformie Steam.

W 2016 roku autorzy oddali w nasze ręce trzy RTS-y z wokselową grafiką, czyli 8-bit Armies, 8-bit Hordes oraz 8-bit Invaders, które z czasem trafiły również na konsole. Kolejnym ważnym punktem w portfolio studia stała się gra Conan Unconquered, czyli stworzona we współpracy z firmą Funcom produkcja z pogranicza RTS-ów i gier typu tower defense, osadzona w uniwersum Conana. Pozycja, inspirowana kultowym They Are Billions, nie doczekała się szczególnie ciepłego przyjęcia przez branżowe media; według serwis Metacritic, jej średnia ocen od branżowych mediów wynosiła 62/100. Tym razem to gracze okazali się bardziej łaskawi, czego dowodem były „w większości pozytywne” recenzje na platformie Steam.

W listopadzie 2018 roku gruchnęła wiadomość o tym, że opisywane studio sięgnie głębiej niż kiedykolwiek do swoich korzeni, przygotowując zremasterowane wersje gier Command & Conquer oraz Command & Conquer: Red Alert. Pakiet zatytułowany Command & Conquer Remastered Collection zadebiutował w czerwcu 2020 roku, ku uciesze graczy („bardzo pozytywne recenzje” na platformie Steam) oraz recenzentów (których średnia ocen wynosiła 82/100; ponownie via Metacritic).

W międzyczasie, bo w 2019 roku, studio Petroglyph zapowiedziało hybrydę FPS-a i strategii, zatytułowaną Earthbreakers, która miała być duchowym następcą gry Command and Conquer: Renegade. W marcu 2023 roku zadebiutowała natomiast osadzona w czasach I wojny światowej strategia The Great War: Western Front.


Plany wydawnicze na przyszłość

Earthbreakers2024