Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Android iOS

Konami

Firma producent wydawca

Konami Digital Entertainment Co., Ltd. (znany powszechnie pod skróconą nazwą handlową Konami) to zajmujący się produkcją i wydawaniem gier na komputery PC, konsole oraz urządzenia przenośne oddział japońskiego holdingu Konami Holdings Corporation, istniejącego od roku 1969 i prowadzącego działalność biznesową również w branży salonowych automatów arcade, jednorękich bandytów, kart kolekcjonerskich, filmów aktorskich oraz anime, a także klubów fitness. Siedziba firmy mieści się w stolicy Japonii, Tokio, a funkcję prezesa od roku 2015 pełni Hideki Hayakawa.

Konami jako producent gier

Firma Konami rozpoczęła produkcję gier wideo na przełomie lat 70. i 80. ubiegłego wieku. Początkowo były to głównie tytuły przeznaczone na salonowe automaty arcade, do których z czasem dołączyły komputery osobiste, konsole, a także platformy przenośne. Obecnie Konami Digital Entertainment prowadzi działalność producenta gier poprzez cztery główne dywizje, zlokalizowane na trzech kontynentach. Struktura firmy, która na przestrzeni lat ulegała rozmaitym przemianom, w chwili obecnej prezentuje się następująco:

  • Konami Digital Entertainment Co., Ltd. – oddział japoński, utworzony w 2006 roku,
  • Konami Digital Entertainment, Inc. – oddział amerykański, funkcjonujący od 2003 roku,
  • Konami Digital Entertainment GmbH – oddział europejski z siedzibą w Niemczech, utworzony w 2003 roku,
  • Konami Digital Entertainment Limited – oddział azjatycki z siedzibą w Hongkongu, funkcjonujący od 2006 roku.

Do najważniejszych marek rozwijanych przez Konami zaliczyć warto przede wszystkim takie produkcje, jak cykl skradankowych gier akcji Metal Gear, seria piłkarska Pro Evolution Soccer (znana w rodzimej Japonii pod nazwą Winning Eleven), cykl survival horrorów Silent Hill oraz utrzymana w klimatach dark fantasy seria Castlevania. Na wyróżnienie zasługują także: cykl gier tanecznych Dance Dance Revolution, seria gier jRPG Suikoden, karcianki z cyklu Yu-Gi-Oh! oraz zapoczątkowane jeszcze w czasach popularności automatów arcade serie Contra, Gradius czy Frogger, które choć nie są już dziś aktywnie rozwijane, to jednak weszły na stałe do kanonu gier wideo.

Swoistą ciekawostkę związaną z grami firmy Konami stanowi tzw. Konami Code (lub Konami Command), czyli specjalny kod, którego wpisanie w trakcie gry powodowało rozmaite – pozytywne lub negatywne – skutki, np. uruchamiało specjalne power-upy. Konami Code pojawił się po raz pierwszy w wydanej w roku 1986 na konsole NES grze Contra i na przestrzeni lat zaimplementowany został w wielu produkcjach Konami (a także kilku innych deweloperów). Poniższy screen pokazuje wygląd oryginalnego Konami Code, lecz w zależności od platformy sprzętowej ulegał on rozmaitym modyfikacjom.

Konami jako wydawca gier

Wraz z rozpoczęciem produkcji gier wideo, koncern Konami zajął się także ich wydawaniem i na przestrzeni lat – podobnie jak większość liczących się światowych producentów i wydawców – wydał na świecie cały szereg nie tylko produkcji własnych, ale także gier stworzonych przez zewnętrzne studia deweloperskie. W ostatnich latach, jeśli nie liczyć niektórych odsłon kluczowych marek Konami, za których powstanie odpowiadali inni deweloperzy pokroju Mercury Steam Entertainment, Other Ocean Interactive, PlatinumGames czy Way Forward Technologies, działo się to jednak stosunkowo rzadko. Wśród nich zaś na szczególne wyróżnienie zasługuje słynna seria platformówek Crash, która była firmowana przez Konami w Japonii w latach 2001-2006.

Historia

Firma Konami została utworzona 21 marca 1969 roku w japońskiej Osace z inicjatywy obecnego prezesa Kagemasy Kozukiego, a jej nazwa powstała z połączenia nazwisk najważniejszych osób w firmie (Kagemasa Kozuki, Yoshinobu Nakama oraz Tatsuo Miyasako). W początkowym okresie funkcjonowania Konami wyspecjalizowało się w wynajmowaniu oraz serwisowaniu popularnych szaf grających (tzw. jukeboksów), jednak cztery lata później – w marcu 1973 roku (już jako Konami Industries Co., Ltd.) – zwróciło się w stronę salonowych automatów do gier arcade. We wczesnych latach firma zajmowała się jednak wyłącznie eksportem tego typu urządzeń do Stanów Zjednoczonych, zaś pierwszą własną maszynę wyprodukowała dopiero w roku 1978. Od tego momentu Konami zaczęło bardzo dynamicznie się rozwijać, a największy sukces przyniosły mu takie gry, jak Frogger, Scramble czy Super Cobra, które często licencjonowane były także innym firmom, np. Stern Electronics czy Gremlin Industries.

We wczesnych latach 80. Konami przeniosło się do nowej siedziby w dzielnicy Toyonaka; wtedy też powstało pierwsze powszechnie znane logo firmy, które przetrwało do roku 1986. Pod koniec roku 1982 firma utworzyła swój pierwszy amerykański oddział (Konami of America, Inc., obecnie Konami Digital Entertainment, Inc.). Pierwotną siedzibą firmy było miasto Torrance w Stanie Kalifornia, jednak na przestrzeni lat jej lokalizacja była jeszcze wielokrotnie przenoszona: do Buffalo Grove w stanie Illinois (1984), Redwood City w stanie Kalifornia (1988), a wreszcie El Segundo w stanie Kalifornia (2007). Również w roku 1982 Konami rozpoczęło produkcję gier na komputery PC, a rok później na zupełnie dziś zapomniane komputery MSX. Tymczasem to na tych właśnie maszynach w latach 1986-87 zapoczątkowane zostały jedne z najważniejszych serii gier w dorobku Konami, czyli Metal Gear oraz Castlevania (choć jej pierwsza odsłona ukazała się na MSX-ach pod nazwą Vampire Killer i odznaczała się nieco innymi mechanikami rozgrywki niż wersja na konsole NES).

W międzyczasie, tj. w maju 1984 w Londynie utworzone zostało Konami Ltd. (obecnie Konami Digital Entertainment B.V.), czyli pierwszy europejski oddział firmy. W grudniu tego samego roku w Niemczech powstało zaś Konami GmbH (obecnie Konami Digital Entertainment GmbH). Wiosną roku 1985 firma rozpoczęła produkcję gier na wspomniane wyżej konsole NES (zwane też popularnie Famicom) i w kolejnych latach wyprodukowała kilka bestsellerów na tę platformę. Wśród nich znalazły się m.in. takie serie gier, jak Gradius, Contra, czy wymienione już Castlevania oraz Metal Gear. Aby obejść ograniczenie narzucone przez firmę Nintendo na deweloperów zewnętrznych, zgodnie z którym mogli oni publikować maksymalnie pięć tytułów rocznie na konsolę NES, Konami utworzyło dwie spółki zależne, znane jako Ultra Games oraz Palcom Software. Spora liczba produkcji wydanych pod szyldem tych właśnie firm to w rzeczywistości dzieła samego Konami. Sukces tych gier (jak i samej konsoli) przyczynił się do niezwykle dynamicznego rozwoju firmy, która na przełomie lat 80. i 90. zwiększyła swoje zyski niemal trzydziestokrotnie.

W roku 1991 na rynku ukazała się gra Konami Hyper Soccer, uważana za prekursorkę późniejszej serii piłkarskiej Winning Eleven (znanej dziś powszechnie pod nazwą Pro Evolution Soccer). W maju tego samego roku w Kobe utworzone zostało Konami Technology Development Center, zaś w czerwcu firma macierzysta Konami Industries Co., Ltd została przemianowana na Konami Co., Ltd. W połowie roku 1992 firma otworzyła nowe biura w Tokio (by przenieść się tam ostatecznie siedem lat później), a pod jego koniec rozpoczęła produkcję gier na konsole SEGA Mega Drive (w USA znane jako SEGA Genesis). W drugiej połowie roku 1994 w Hong Kongu utworzony został kolejny zagraniczny oddział firmy (obecnie Konami Digital Entertainment Limited). W grudniu firma wkroczyła ze swoimi produkcjami na konsole Sony PlayStation, zaś kilka miesięcy później na SEGA Saturn. Druga połowa lat 90. to okres wielu zmian w strukturze organizacyjnej firmy, w ramach których utworzonych zostało wiele całkiem nowych oddziałów – zarówno lokalnych, jak i zagranicznych (np. w Australii, Chinach, Singapurze czy Holandii). W roku 1999 na konsolach firmy Sony pojawiła się pierwsza odsłona jednej z najważniejszych serii w historii Konami, czyli survival horror Silent Hill.

Na początku XXI wieku Konami rozpoczęło działalność w branży klubów fitness, która pozostaje jedną z gałęzi biznesowych firmy do dnia dzisiejszego. Na mocy umowy z firmą Vivendi Games, Konami stało się też wydawcą kolejnych odsłon jednej z najpopularniejszych serii platformowych Crash. W sierpniu roku 2001 firma wykupiła udziały w studiu Hudson Soft, które ostatecznie stało się częścią Konami cztery lata później. W lutym 2002 roku wkroczyła zaś na rynek gier dla konsoli Xbox, a kilka miesięcy później przeniosła się do nowej, tokijskiej siedziby. W kolejnym roku Konami nawiązało współpracę z japońską wytwórnią filmową Toho Company, Ltd., której efektem stał się pierwszy autorski serial telewizyjny Chouseishin Series, zaliczany do popularnego w Kraju Kwitnącej Wiśni gatunku o nazwie tokusatsu (poświęconego potworom, superbohaterom, wielkim robotom itd.). Dynamiczny rozwój firmy sprawił, że w grudniu 2005 roku Konami uplasowało się w szóstce największych japońskich producentów gier, obok takich firm, jak Nintendo, Square Enix, Capcom, SEGA oraz Bandai Namco Entertainment.

W latach 2005-2006 Konami założyło kilka kolejnych oddziałów, odpowiedzialnych za poszczególne segmenty działalności firmy. Okres przeobrażeń zakończony został wiosną 2006 roku, kiedy to utworzony został holding Konami Digital Entertainment Co., Ltd., sprawujący kontrolę nad wszystkimi spółkami zależnymi związanymi z gałęzią elektronicznej rozrywki. W tym samym roku japońska firma sięgnęła po kolejny segment rynku, związany z tzw. automatami do pachinko, czyli japońską wersją popularnych jednorękich bandytów. Ponownie zaistniała też na rynku filmowym, współprodukując ekranizację jednej ze swych najpopularniejszych marek, tzn. Silent Hill. W kwietniu 2007 roku Konami po raz kolejny zmieniło swoją siedzibę główną, przenosząc kluczowe biura do tokijskiej dzielnicy Minato, podczas gdy dotychczasowe, mniej istotne placówki Konami Group przeniesione zostały na przedmieścia stolicy. Przełom pierwszej i drugiej dekady XXI wieku upłynął Konami na rozwijaniu kluczowych marek, takich jak Pro Evolution Soccer, Metal Gear Solid, Silent Hill i Castlevania, a także Dance Dance Revolution oraz Yu-Gi-Oh!. Spora liczba gier, a także ich konwersji bądź wznowień, trafiła przy tym na przenośne konsole Nintendo oraz Sony, jak również zyskujące coraz większą popularność urządzenia mobilne.

Wiosną roku 2015 nowo mianowany prezes Konami Digital Entertainment Hideki Hayakawa ogłosił, że firma zamierza jeszcze bardziej skupić się na platformach mobilnych, które jego zdaniem stanowić będą przyszłość rynku gier. W tym samym roku handlowa nazwa całego holdingu została zmieniona z Konami Corporation na Konami Holdings Corporation. Również w roku 2015 spore kontrowersje i ogromne rozczarowanie fanów wywołało anulowanie kolejnej odsłony serii Silent Hill, nazwanej po prostu Silent Hills i mającej stanowić swoisty restart marki. Projekt poprzedzony grywalnym teaserem (znanym pod nazwą P.T.) i tworzony przez legendarnego twórcę serii Metal Gear Hideo Kojimę we współpracy z takimi sławami, jak reżyser Guillermo del Toro czy aktor Norman Reedus, został skasowany w wyniku konfliktu Konami z Kojimą. W tym samym roku ten wieloletni filar Konami w atmosferze kontrowersji rozstał się z firmą, poświęcając się całkowicie pracy w swym utworzonym dekadę wcześniej studiu Kojima Productions. W sierpniu roku 2016 Konami połączyło dotychczasowe dywizje zajmujące się automatami arcade i maszynami hazardowymi w jedną całość o nazwie Konami Amusement Co., Ltd.


Plany wydawnicze na przyszłość

Metal Gear Survive2018

Anubis Zone of the Enders: Mars2018

Współpracujący z Konami producenci gier

Lista producentów gier wydawanych przez Konami


Mercury Steam Entertainment

Other Ocean Interactive

PlatinumGames

W Polsce Konami współpracuje z:


CDP

Techland

Wydane gry

PES Card Collection2017

Pro Evolution Soccer 20182017

PES 2017 -Pro Evolution Soccer-2017

Super Bomberman R2017

Yu-Gi-Oh! Duel Links2017

Pro Evolution Soccer 20172016

Pro Evolution Soccer 2016 myClub2015

Pro Evolution Soccer 20162015

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain2015

Yu-Gi-Oh! Legacy of the Duelist2015

PES Club Manager2015

Pro Evolution Soccer 20152014

Castlevania: Lords of Shadow 2 - Revelations2014

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes2014

Castlevania: Lords of Shadow 22014

Pro Evolution Soccer 20142013

Metal Gear Solid: Special Missions2013

Metal Gear Solid: The Legacy Collection2013

Castlevania: Lords of Shadow – Mirror of Fate HD2013

Metal Gear Rising: Revengeance2013

Silent Hill: Book of Memories2012

Pro Evolution Soccer 20132012

Frogger: Hyper Arcade Edition2012

New Little King's Story2012

Silent Hill HD Collection2012

Birds of Steel2012

Silent Hill: Downpour2012

Blades of Time2012

Metal Gear Solid 3D: Snake Eater2012

Rhythm Party2012

NeverDead2012

Puddle2012

Beyond the Labyrinth2012

Choplifter HD2012

Metal Gear Solid HD Collection2011

Jimmie Johnson's Anything with an Engine2011

Zombie Apocalypse: Never Die Alone2011

Dance Dance Revolution II2011

Pro Evolution Soccer 20122011

Leedmees2011

Twinbee2011

Doctor Lautrec and the Forgotten Knights2011

Castlevania: Lords of Shadow - Resurrection2011

Dance Dance Revolution: Hottest Party 42011

Rush'N Attack: Ex-Patriot2011

Castlevania: Lords of Shadow - Reverie2011

Otomedius Excellent2011

Battle: Los Angeles2011

Hard Corps: Uprising2011

X-Men: The Arcade Game2010

Zobacz wszystkie wydane gry