Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Avalanche Software

Firma producent

Amerykańskie studio deweloperskie z siedzibą w Salt Lake City. Avalanche Software istnieje od 1995 roku; w 2005 roku zespół przeszedł pod skrzydła firmy Disney i po jedenastu latach został zamknięty. W roku 2017 ekipa doczekała się reaktywacji przez Warner Bros. Gry tworzone przez Avalanche Software można znaleźć na komputerach osobistych i konsolach.

Historia

Okres niezależności

Dzieje studia Avalanche Software rozpoczynają się w październiku 1995 roku, kiedy to firma została założona przez Johna Blackburna – byłego pracownika Scupltured Software. Zespół, którego siedziba mieściła się w Salt Lake City, rozpoczął swoją działalność od stworzenia gry Ultimate Mortal Kombat 3 na Segę Mega Drive i SNES-a oraz gier Mortal Kombat Trilogy i 2 on 2 Open Ice Challenge na pierwsze PlayStation. W 1997 roku studio po raz ostatni pracowało przy grze z serii Mortal Kombat, tworząc Mortal Kombat Mythologies: Sub-Zero na konsolę Nintendo 64.

W 1998 roku Avalanche Software opracowało offroadowe wyścigi pod tytułem Off Road Challenge, z kolei w latach 1999-2000 stworzyło dwie części serii gier akcji pod tytułem Rampage. Ponadto w 2000 roku na PlayStation i Nintendo 64 ukazała się opracowana przez nie gra Rugrats in Paris: The Movie, natomiast na konsoli Sega Dreamcast pojawiła się przygodowa gra akcji Prince of Persia 3D. W latach 2003-2005 Avalanche Software stworzyło trzy platformówki spod szyldu Tak; w 2005 roku opracowało jeszcze grę akcji Dragon Ball Z: Sagas.

Przejście pod skrzydła Disneya

W kwietniu 2005 roku firma Buena Vista Games (później znana jako Disney Interactive Studios) ogłosiła, że nabyła opisywane studio. W 2006 roku utworzono bliźniaczy zespół Fall Line Studio, który w styczniu 2009 roku został połączony z Avalanche Software. Pod skrzydłami nowego właściciela zespół opracował dwie części serii Kurczak Mały; w międzyczasie stworzył jeszcze dla Eidosu gangsterską grę akcji pod tytułem 25 to Life.

W latach 2007-2013 Avalanche Software opracowało takie produkcje, jak Rodzinka Robinsonów (2007), Piorun (2008), Toy Story 3: The Video Game (2010) oraz Auta 2 (2011). W 2013 roku ukazała się natomiast pierwsza odsłona cyklu Disney Infinity, którego kolejne części wykorzystywały specjalne figurki. Pomimo początkowego sukcesu, z czasem dzieła spod tego szyldu sprzedawały się coraz gorzej.

Zamknięcie studia i jego reaktywacja przez Warner Bros.

W maju 2016 roku firma Disney podjęła decyzję o zamknięciu Disney Interactive Studios; wraz z nim z branżowej mapy zniknęło również Avalanche Software. W styczniu 2017 roku firma Warner Bros. Interactive Entertainment ogłosiła jednak, że otwiera na nowo Avalanche Software, a na czele reaktywowanego studia stanie jego dotychczasowy szef – John Blackburn. Pierwsza opracowana przez nie produkcja, czyli Auta 3: Wysokie obroty, odniosła na tyle duży sukces, że nowy właściciel powierzył temu zespołowi opracowanie projektu znacznie większego kalibru.

Mowa o grze RPG akcji osadzonej w uniwersum Harry’ego Pottera, zatytułowanej Hogwarts Legacy. Produkcja miała zadebiutować w 2021 roku, jednak ostatecznie Dziedzictwo Hogwartu trafiło do sprzedaży dopiero 10 lutego 2023 roku. Produkcja odniosła spektakularny sukces komercyjny. Dość powiedzieć, że w ciągu dwóch tygodni od premiery gra trafiła w ręce ponad 12 milionów graczy i szybko stało się jasne, że dała początek nowej serii. W parze z wysokimi słupkami sprzedaży szły pozytywne oceny; na platformie Steam tytuł mógł się pochwalić „bardzo pozytywnymi” recenzjami, z kolei według serwisu Metacritic średnia not przyznanych mu przez branżowe media mieściła się w przedziale 83-90/100 (w zależności od platformy).